MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Selvbygging av spor og sporveksler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Selvbygging av spor og sporveksler

 Post Reply Post Reply
Author
tynset View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tynset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Selvbygging av spor og sporveksler
    Posted: 04 januar 2013 at 11:28
Jeg har begynt å tenke tanken om å bygge sporveksler selv.  Og kanskje noe spor også.  Etter hva jeg kan finne her på forumet er ikke dette noe stort tema.  Jeg klarer heller ikke å finne noen nettbutikker i Norge som selger deler for selvbygging.

Jeg har nå sett en del på Fast Tracks, og de muligheter de har for selvbygging av sporveklser.  Er det mulig å kjøpe dette fra noen norsk forhandler, eller må man bestille direkte fra USA? 

Er det noen andre her som har erfaringer med bruk av Fast Tracks sitt system?

Finnes det noe lignende fra andre produsenter?

Ellers hvis det er noen der ute som har gode råd, så kom med det.  Og jeg etter hva jeg har erfart fra andre innlegg, så sitter det mange rundt om med mye info.
Mvh
Johnny Bjerknes
http://www.johnnybjerknes.com
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 13:32
Noen spennende bilder her:
http://digitaltmuseum.no/search?query=auma&js=1
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 13:59
Originally posted by tynset tynset wrote:


Jeg har nå sett en del på Fast Tracks, og de muligheter de har for selvbygging av sporveklser.  Er det mulig å kjøpe dette fra noen norsk forhandler, eller må man bestille direkte fra USA? 
Er det noen andre her som har erfaringer med bruk av Fast Tracks sitt system?
Jeg har bygd noen veksler med dette systemet etter å ha bestilt direkte over nettet. Bestilling og levering gikk greit.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
karsten View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 27 februar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote karsten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 15:14
Regner med det er z-skala penser, Svein-Martin?
Hvilke investeringskostnader er det for verktøy og hva er omtrentlige kostnader for hver enkel pens?
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 15:32
Originally posted by karsten karsten wrote:



Regner med det er z-skala penser, Svein-Martin?
Hvilke investeringskostnader er det for verktøy og hva er omtrentlige kostnader for hver enkel pens?

Ja, jeg har bare bygd Z-skala penser. Litt plundrete, men tror det er mye enklere i H0.
Husker ikke prisene, men det er klart det ble noen kostnader for en jigg eller to, samt noen av verktøyene, sviller, matter og skinner. Men om man skal ha noen veksler, så lønner det seg nok uansett.
Det er enkelt å gå på nettet å bygge seg opp en handlekurv.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 16:08
En annen mulig leverandør er Marcway i England. De har materiell og byggesett for vekselbygging.
 
Bare ikke prøv å bestille yard-lengder av skinner, da blir portoen veldig dyr Confused. Jeg fikk de til å kutte lengdene i to for meg, da gikk alt så meget bedre.
De har forøvrig også kopperbelagte glassfibersviller for lodding av spor og veksler. Kan brukes til så mangt Wink.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 16:57
Siden jeg har bygd en del meter selvbygget spor i årenes løp, og kanskje rundt 100 veksler/sporkryss/kryssveksler, tror jeg at jeg kan påberope meg endel erfaring med dette. Andre jeg vet bygger veksler selv er J.E.Vistad og Steinar Snøtun, og antagelig enda flere i Skaarerbanens Venner.
Jeg fikk prøve en FastTrack filejigg nylig for endel veksler jeg bygget for TMJK. Den er grei å bruke, men synes ikke at fordelene er betydelige i forhold til den metoden jeg ellers har brukt, nemlig ved å spenne opp skinnen som skal files i en god benkskrustikke. Det går nok vel så raskt å file ved skrustikkemetoden, men må skaffe seg litt erfaring med hvordan få til de korrekte vinklene på det som skal files bort. Den fordelen filejiggen har i forhold til skrustikke, er at man kan file hvor som helst, for eksempel samtidig med å se på TV el.l., men pass da på filespona som produseres, at ikke de havner på uønskede steder.

FastTracks monteringsjigger har jeg derimot ikke prøvd, men kan godt tenke meg at de er nyttige for å få plassert skinnedelene på riktige steder raskt og korrekt. Dette krever kobberbelagte sviller siden de med dette systemet skal loddes på plass.
Selv foretrekker jeg ekte tresviller som beises som jeg mener får et bedre utseende, og er egentlig tresviller langt raskere å behandle enn printsviller som må pusses noe før maling og så maling. Men der legger folk vekt på forskjellige ting.
Uansett er det lett å lage plasseringsjigger selv, enten man lodder eller spikrer. Derfor har jeg for egen del funnet at investering i FastTracks monteringsjigger ikke betaler seg.
En tegning som viser vekselens detaljer i 1:1 plasseres på en tilstrekkelig porøs, men ikke for porøs, plate. Knappenåler brukes til å plassere skinnene korrekt sted, og så kan det som skal loddes, loddes i denne jiggen.
For egen del limer jeg fast slike vekselmaler på stedet der vekselen skal ligge, limer tresvillene på plass etter tegningen, og legger skinnene etter tegningen. Se bilde nedenfor. Skinnekryss (hjertestykke) er da loddet ferdig på forhånd (etter en annen jigg).


Byggebloggen for mitt nåværende anlegg har en del bilder og info om selvbygging av spor: Langlete-Fremobanen
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 17:01
Originally posted by einjen einjen wrote:

Noen spennende bilder her:
http://digitaltmuseum.no/search?query=auma&js=1

Javel? Det er fine bilder fra Auma, men skulle dette ha noe med selvbygging av sporveksler å gjøre?
Svein S
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 18:52
øh, nei. Det skulle på facebook...
Hjernedød for øyeblikket.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
tynset View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tynset Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 10:04
Hei. Takk for fine svar.
Et spørsmål til Sando. Hvor kjøper du skinestenger og annet utstyr? Som jeg skrev over, så finner jeg ingen norske butikker som har slikt.

Sjekke litt på siden Halvor referere til, men den siden er under ombygging for øyeblikke. Men skal sjekkeden opp igjen senere.

Ellers var det fine bilder fra Auma som Einar refererte til. Og helt uaktuelt er det ikke for meg. Jeg har bodd på Auma i 8 år, og bor ikke langt unna nå heller. I tillegg driver jeg å lager model av Auma stasjon. Fikk gjort dokumentasjon rett før rivingen i 2009.
Mvh
Johnny Bjerknes
http://www.johnnybjerknes.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 10:51
Originally posted by tynset tynset wrote:

Hei. Takk for fine svar.
Et spørsmål til Sando. Hvor kjøper du skinestenger og annet utstyr? Som jeg skrev over, så finner jeg ingen norske butikker som har slikt.


Jeg har i alle år kjøpt streng og utstyr (tripod-sporlære (2 er nyttig), spiker og lasker) direkte fra produsenten Microengeneering. I vår Internett-tidsalder er det lettere enn noen gang.


Edited by ses - 05 januar 2013 at 10:53
Svein S
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 11:51
Jeg lurer påom ikke SLVF har spor lære og muligens skinner?
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 13:55

Har ikke bygget så mange veksler som det antallet de mer erfarne har gjort, men et par titalls har det blitt med årene. Den største fordelen med selvbygging, utenom det estetiske og det å kunne bruke lang tid på å lage noe selv, er å kunne tilpasse geometri til det man trenger.

Til å begynne med brukte jeg ikke noe særlig verktøy utover en skrustikke for å file til skinnestrengen, men det lettet mye da jeg gikk til anskaffelse av en filejigg for frog nr 7 fra FastTrack. Kjøpte også kobberbelagte sviller (de tynneste) og skinnestreng. Andre jigger fra de ser jeg ikke behov for. Avstandsmålere er uunværlige, har kjøpt fra ulike leverandører opp gjennom årene.

Jeg tegner opp geometrien på PC, skriver ut på papir, monterer på en plate og tar tynn dobbelsidig tape oppå tegningen. Da klistrer kobbersvillene seg fast og ligger stabilt mens tillagingen av vekselen gjøres. Kobbersvillene kuttes i riktig lengde og jeg sager/filer ett eller flere kutt i de for at de ikke skal kortslutte. Sagsporet fylles med epoksy, jevnes til og pusses før montering av skinnebitene gjøres. Lodding på kobbersviller gjør og at geometrien blir stabil når vekselen fjernes fra platen og skal monteres. Tresvillene limer jeg forøvrig på underlaget, ikke sporvekselen, før vekselen monteres, samt at jeg legger ballast også (unntatt der kobbersvillene skal ligge!).


Her er to veksler klar for maling:




Edited by hflesche - 05 januar 2013 at 14:21
Helge F.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 16:48
Helge, hvordan ordner du omleggingen til tungen? Er tungene elektrisk alltid koblet til tilhørende stokkskinne? Da må det være en isolering et sted på styrestangen som stikker ut vannrett på bildene. Eller har tungene samme elektriske polaritet? Jeg ser også at du ikke har leddet tunge med filt bort foten et kort stykke. Det krever mer styrke på omleggingsmekanismen. Hvordan gjør du det og hva er erfaringene?
Svein S
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2013 at 17:24

Originally posted by ses ses wrote:

Helge, hvordan ordner du omleggingen til tungen? Er tungene elektrisk alltid koblet til tilhørende stokkskinne? Da må det være en isolering et sted på styrestangen som stikker ut vannrett på bildene. Eller har tungene samme elektriske polaritet? Jeg ser også at du ikke har leddet tunge med filt bort foten et kort stykke. Det krever mer styrke på omleggingsmekanismen. Hvordan gjør du det og hva er erfaringene?

Bruker Tortoise, men med hakket stivere pianotråd enn den medfølgende.

Mellom tungene er styrestangen todelt. Hver del er loddet til hver sin side av en liten bit dobbelsidig printplate (bruker en rest av en printsville). Hver del består av dobbel messingstreng, den øverste går gjennom et lite hull boret i tungen, den nederste fortsetter ut under tilhørende skinne og holder tungen nede. Strengene er loddet sammen og loddet til tungen. Kan se litt klumpete ut, men når det males sort med sort bakgrunn, så blir det ikke så ille. Utstikkende del av styrestang skal bøyes til et øye for pianostrengen fra Tortoisen.

I første versjon av selvbygget veksel brukte jeg en plastsville limt til tungene med lynlim og med hull i midten til Tortoisens pianostreng. Dette holdt ikke lenge, lynlim var for sprøtt. 
Neste versjon ble forsterket med en tynn messingstrimmel bøyd i endene, loddet mot tungesidene og limt med epoksy til plastsvillen. Dette holdt, men er ikke kortslutningssikkert og plundrete å remontere.

Så kom en versjon med bruk av printsville. Tungene loddes mot oversiden av printsvillen og kopperbelegget kuttes for å få elektrisk isolasjon. Hullet til Tortoise fremdeles i midten. Dette har holdt, men utseendet er nå så som så mhp forbilledlighet.

Nå ønsket jeg både å få sidemontering av Tortoise, bedret vedlikeholdsvennlighet, kortslutningssikkerhet og forbedret forbilledlighet. Derfor nåværende versjon. Jeg kan ikke påberope meg å ha noe driftserfaring med den ennå.

Helge F.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2013 at 23:24
Originally posted by hflesche hflesche wrote:

Nå ønsket jeg både å få sidemontering av Tortoise, bedret vedlikeholdsvennlighet, kortslutningssikkerhet og forbedret forbilledlighet. Derfor nåværende versjon. Jeg kan ikke påberope meg å ha noe driftserfaring med den ennå.


Interessant. Kunne du tatt et nærbilde av tungeanordningen og forbindelsesstangen?
Svein S
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 19:56

Nærmt nok?

Helge F.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 19:58
Utmerket! Takk! Selv om jeg har bygget drøssevis av veksler selv, har det med tungestyringen vært noe jeg aldri har blitt helt fornøyd med, særlig kombinert med at det skal ligne forbildet.
I det jeg studerer bildet ditt, får jeg en idé til en liten justering i retning enda mer forbildetro. Men jeg vil teste det ut før jeg sier mer.


Edited by ses - 07 januar 2013 at 20:00
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 16:30
Her er kanskje et alternativ til selvbygging?
 
- Ikke hver dag at et nordisk sporsystem blir lansert!
- Så spørs det på levering, da? Brimalm har hatt en del problemer med dette!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2013 at 19:29
Det ser jo flott ut. Code 70, sies det. Klart det er et alternativ til selvbygging - hvis man har god råd. Flott, men ganske kostbart hvis man skal ha en del meter spor. Ca 200,-/meter blir det vel omtrent. Svillene er av tre, så de må farges, men det er egentlig en fordel for da kan man få et mer personlig spor enn andre kjøpespor ettersom hvordan man farger (anbefaler beis), samt at naturmaterialet tar i mot fargen individuelt fra sville til sville.

Når det gjelder selvbygging, så er det mange av oss som selvbygger som gjør det særlig ved veksler for å få til spesielle geometrier, og så langt er det bare vanlig løpespor som Brimalm leverer.
Svein S
Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2015 at 14:26

Jeg har bygd noen sporveksler med code 40 (1mm) skinneprofiler til H0e og noen i N skala smalspor med 0.6mm rund nysølvtråd. Jeg har som SES brukt en tegning som underlag. Jeg liker å bygge på en egen underlagsplate slik at jeg kan jobbe komfortabelt på arbeidsbenken. Jeg har laget meg noen slipemaler og sliper mot en sirkulær slipeskive.  I tillegg bruker jeg dreide sporviddemaler.

I min blogg Rena 1900 finnes noen fotos av N skala smalspor sporveksler. Der synes at jeg brukte PCB plate som underlagsplate. Kobberet på undersiden er delt i tre strømkretser som svarer til behovene for høyre og venstre +hjertestykke.

http://keknor-rena1900.blogspot.no/search?updated-max=2010-07-10T14:55:00%2B02:00&max-results=7

Jeg kan ellers anbefale The 2 Millimetre Scale Associations (2MMSA) bok om spor og sporvekselbygging.

http://2mm.org.uk/products/trackbook/index.html

2mm scale (1:152) er tilnærmet N skala, men prinsippene i boka er også for en stor del anvendbare for andre skalaer.


keknor
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2015 at 21:20
Er det noen som vet hvordan jeg får bestilt ting fra Marcway i England, finner kun tlf og fax nummer. Går det ann å bestille via mail?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2015 at 18:23
Originally posted by kokken kokken wrote:

Er det noen som vet hvordan jeg får bestilt ting fra Marcway i England, finner kun tlf og fax nummer. Går det ann å bestille via mail?


Jeg har ringt dem på telefon, fungerer helt greit.
Vær obs på at det er veldig dyrt å sende hele yard-lengder med skinnestrenger I posten, så det er lurt å be dem dele I to om ikke det skaper problemer for byggeprosjektet.

Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.