MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Usa anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Usa anlegg

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Goggen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Goggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Usa anlegg
    Posted: 03 januar 2013 at 17:01
Hei
Jeg skal starte opp igjen med mj.
Har ikke drevet med dette siden gutte dagene så jeg er helt grønn.
Planene var å bygge et amerikanst HO anlegg.
Noen som kan anbefale merker og ellers har noen gode tips?
På forhånd takk
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2013 at 22:12
Hvorfor ikke norsk?

Skal du ha hjelp til amerikansk, så er du på feil forum. De fleste her bygger norsk (med unntak).




Edited by Småen - 03 januar 2013 at 22:13
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2013 at 22:32
Velkommen tilbake til en trivelig interessant hobby og til et forum med mange kunnskapsrike deltakere!
 
Det er ikke korrekt som første svar hevder at du er på feil forum, det går riktignok mye på norsk forbilde, men det er flere av oss her ute som klarer å holde to tanker i hodet samtidig. Selv har jeg en kombinert interesse av både norsk og amerikasnk jernbane og det går helt greit å kombinere  på feks et anlegg med feks to nivåer.
 
I de senere årene har det kommet veldig mange fine norske modeller på markedet og det er blitt lettere å få til gode illusjoner av norsk jernbane. det samme er også tilfellet av amerikanske modeller, forskjellen er at utvalget er så mye større og prisene helt andre enn det du må leve med her. Internett har åpnet helt nye muligheter her.
 
hvordan du vil drive din modelljernbaneinteresse er det like mange variasjoner av som medlemmer på forumet. Noen av oss samler og bygger sent opp et anlegg, andre er kunstnere på anlegg og modellbygging. Signaturen ses  (Svein sando) har skrevet mye om dette.
 
Et tips er å begrense seg til en periode i tid (era in time); damp eller diesel eller begge, kanskje en bestemt jernbane. Søk på nett og ikke la deg skremme bort fra en fin hobby og et bra forum av sleivete svar. Kan sende deg mer tips og lenker om ønskelig
 
Terje
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2013 at 22:53
Litt inspirasjon kan du hente på bla her:
 
http://www.walthers.com/ Walthers H0 katalogen viser mye av det som kan skaffes for US modeller
 
Og så kan du gå ti nærmeste Narvesen og kjøpe det du finner av modeljernbaneblad, bla Model Railroader og la deg inspirere og få litt tanker og ideer.
Terje
Back to Top
Goggen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Goggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 16:38
Takk for god hjelp.Smile

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 17:06
Helt enig med Terje Skram. Det finnes flere amerikanske modelljernbaneblader i salg i de større Narvesenkisokene. Mange av oss som er ihuga byggere etter norske forbilder, har funnet masse inspirasjon fra amerikansk MJ. På en del områder er norsk og amerikanske (modell)jernbanepraksis nærmere hverandre enn norsk og kontinental. Det er også mange i Norge som bygger amerikansk MJ, kanskje særlig i andre skalaer enn H0, og flere av disse er på dette forumet.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 17:16
Jeg synes amerikansk smalspor er facinerende! - spesielt i store skalaer og gjerne live steam!
 
Går man 5/4 århundre tilbake, var vel amerikanske lok og vogner mer toneangivende i Norge enn tilsvarende Kontinentale og Britiske?
Norske mogul-lok var blant de første av denne type i Europa og boggivogner med  endeinngang var nesten direkte kopi av tilsvarende konstruksjoner i USA. - Til og med noe så "typisk norsk" som roterende snøplog er hentet derfra.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 18:24
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg synes amerikansk smalspor er facinerende! - spesielt i store skalaer og gjerne live steam!


Må bare si meg enig. I min ungdom svermet jeg vilt for amerikansk smalspor i H0n3. Hadde Blackstone sine ferdigmodeller vært tilgjengelige den gangen hadde jeg kanskje holdt meg i Colorado på 30-40 tallet.







Back to Top
ØysteinF View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 160
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ØysteinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 18:29
Litt amerikansk inspirasjon :)
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 22:58
Originally posted by Terje Skram Terje Skram wrote:

 Det er ikke korrekt som første svar hevder at du er på feil forum, det går riktignok mye på norsk forbilde, men det er flere av oss her ute som klarer å holde to tanker i hodet samtidig. Selv har jeg en kombinert interesse av både norsk og amerikasnk jernbane og det går helt greit å kombinere  på feks et anlegg med feks to nivåer.
Det var kanskje feil av meg å si at dette var feil forum. Det jeg mente er du kan få mye mer svar på ett amerikansk forum.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 23:36
Det finnes nok også en del nordmenn som først og fremst kjører amerikansk i HO, ikke bare som tillegg til norsk.
Her i Østfold er vi flere selv om vi kanskje ikke er så aktivet på forumene.
Jeg byttet selv ut mitt norske for snart 15 år siden (så lenge) etter å ha vært fristet av amerikansk lesestoff - og her her MRH gratis og nyttig og har også et bra forum.
Men prisen gjorde også et utslag den gangen, et stykk Märklin Nohab ble lok og noen vogner :)
I dag som det har kommet så mye flott norsk materiell, må jeg vel si at jeg noen ganger er fristet til å bytte tilbake....
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 02:31
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
Går man 5/4 århundre tilbake, var vel amerikanske lok og vogner mer toneangivende i Norge enn tilsvarende Kontinentale og Britiske?
Norske mogul-lok var blant de første av denne type i Europa og boggivogner med  endeinngang var nesten direkte kopi av tilsvarende konstruksjoner i USA. - Til og med noe så "typisk norsk" som roterende snøplog er hentet derfra.

Helt korrekt. Boggipersonvogner kom tidlig, og den første var vel amerikansk (Rørosbanen kongevogn). Den første europeiske ten-wheeleren var norsk, men bygget hos Baldwin i USA, NSB type 14 på Smaalensbanen og Merakerbanen. Fabrikken i Philadelphia kom til å levere mange lokomotiver til norske baner i årene mellom 1880 og 1920, dog under en viss motstand fra Styrelsen i Kristiania som helst foretrak lokomotiver fra "de europeiske kulturlande", som maskindirektøren sa det. Måten å bygge billig og krokete i ulendt terreng med bruk av naturproduktene man hadde for hånden (trær til trebroer) var i mangt hentet fra USA.
Svein S
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 11:20
Det er nok relativt mange i Norge som kjører amerikansk på en eller annen måte - et besøk på ei messe eller kontakt med "kollegaer" i bransjen bekrefter dette. Imidlertid så tror jeg det bare er brøkdelen av mj-ere som gir seg tilkjenne i form av f.eks. innlegg i dette forumet så noen 100% oversikt er nok umulig å få. I min fartstid i bransjen så har jeg kommet over mange som kjører amerikansk - i alle skalaer. I bytte mot noe andre saker fikk jeg f.eks masse amerikanske Fleischmannmodeller her forleden- fine som bare det .At det ligger mye slikt rundt omrkring er det ingen tvil om.  Amerikanske blader har blitt nevnt, og Rod Stewart ønsket seg penser til jul til sitt flotte USA - anlegg-  stod det i norske media før jul. Når så vi sist en slik størrelse ønske seg noe sånt? I alle fall så tror jeg det er hyggelig å drive med amerikansk - ser sånn ut. Også innenfor smalspor ser mulighetene ut til å være ubegrenset. Valget er ditt, men bruk god tid. Hvis du har ork til å vente kan en tur på Kråkstadmessa i april være lurt - tidlig og sent i åpningstidene er det mange "mj-størrelser" som har god tid til å prate, peke og veilede. 
krsven
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 14:05
Amerikansk MJ er tingen I hvert fall for meg. Jeg har alltid vært fascinert av Stoooore amerikanske tog og utvalget, spesielt i H0 og N, er helt enormt, til svært hyggelige priser. Selv kjører jeg Z-skala og der har utvalget innen amerikansk bedret seg betraktelig de seneste årene og prisene har falt der også. De nyeste lokene fra AZL får en nå til under 100 US$. Skulle jeg ha begynt på nytt nå, ville jeg nok vurdert N-skala, da jeg ikke har så stor plass. Men jeg fortsetter med Z-skala, mye pga den lille plassen det tar i forhold tl H0og at jeg får tak i akkurat det materiellet jeg ønsker meg om jeg bare blar opp kredittkortene.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2013 at 16:52
I Trondheimsområdet har amerikansk MJ vist seg tungsolgt på de messene TMJK har hatt med slik materiell for bruktsalg. Jeg har tolket det som at det er få som driver med det, men det kan også hende at de som gjør det ikke er de som frekventerer slik steder der brukt tilfeldig materiell er for salg.
Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 15:06
Originally posted by krsven krsven wrote:

...., og Rod Stewart ønsket seg penser til jul til sitt flotte USA - anlegg-  stod det i norske media før jul. Når så vi sist en slik størrelse ønske seg noe sånt? ..... 

Nå er det vel sannsynlig at han ønsket seg et skiftelok framfor en sporskifter, kan jeg tenke meg Wink
Men for å holde meg til trådens tema, har jeg også det klare inntrykk at amerikansk mj er ganske så utbredt, ja.
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 15:20
Som en oppfølger til amerikansk smalspor, legger jeg ut noen bilder fra en bobiltur der tidligere i høst.
 
Disse damplokene som nå er i drift mellom Silverton og Durango, kunne like gjerne vært normalspor-lok med hjulene plassert innvendig og skinker utvendig i stedet!
Goosene holdt til i Ridgway på nordsiden av et 3400m. høyt pass fra Silverton og gikk intil i 50-årene til et sted nærmere passet som het Ouray.
Legg merke til kjettingen på ene hjulet på en av Goosene! - Sikkert tyverisikring?
 
 
 
 
 


Edited by Kjell H. - 19 januar 2013 at 18:51
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 15:41
Flotte bilder av herlige kjøretøy, Kjell! Thumbs Up
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 16:55
Cool, kom nesten dit i fjor,men det var litt for langt utenfor ruten.Unhappy
Men vi fikk med oss Georgetown Loop.Smile





Edited by smholt - 19 januar 2013 at 16:59
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 18:08
Litt mer inspirasjon:

Snoqualmie Falls
Og enda flere bilder:
https://plus.google.com/u/0/photos/109791210901251830834/albums/5674288079585291057
Finnes det en modelljernbane med denne stubben? Jeg håper det:
Twin Peaks
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
N-oldus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote N-oldus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 18:40
Skal du bygge amerikansk vil jeg helt klart anbefale deg dette forumet:

http://www.trainboard.com/grapevine/forum.php

Lykke til med en fantastisk hobby :-)
Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 19:25

Siden det tydeligvis er interessant, legger jeg ut flere bilder:

- Ellers kan denne smalsporbanen godt anbefales! T/R tar hele dagen fra Durango. - Hadde ikke tid denne gangen til en tur- dessverre.
Banen er åpen så lenge snøen ikke er til hinder. De kjører ikke roterende der lenger.
 
Byen Silverton er vel den mest "originale" westernbyen jeg var innom. Her står tiden stille - bortsett fra 2-3 timer midt på dagen. Da kommer 2 turisttog i løpet av 45 minutter med hver ca. 10 boggivogner med turister. - Hektisk aktivitet til togene returnerer etter 2 timer - før byen igjen "sovner" til neste dag!
Selv om dette stedet ligger ganske høyt og har stabile vinterforhold, er det ikke (foreløpig) blitt noen vinterby som andre steder i Rocky Mountains. Fikk inntrykk at de ville satse på det - men de hadde ikke lykkes hittil.
Veien over fjellpasset nord for Silverton til Ouray kalles for "Million Dollar Highway". Det var ikke byggekostnadene som ga navnet, men metallverdien i fyllmassen! - Trollstigen i Norge er noe puslete i forhold til denne! Masse forlatte gruver (der noen nå er gjenåpnet) i området.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 21:40
Her er et par lenker til Union Pacific informasjon og forum:
 
 
På Utha Rails under "Photos" finner du en masse nye og eldre album av både UP og andre. Fin referanse hvis du skal sette sammen vognstammer fra en bestemt periode, feks et godstog med ferskvarer (Fruit Growers Express).
 
Her er også en link til Pelle Søeborg hans flotte anlegg du også kan lese om i div bøker/hefter han har gitt ut. Han er også en megt god fotograf
Terje
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 22:52
Originally posted by Terje Skram Terje Skram wrote:



Her er også en link til Pelle Søeborg hans flotte anlegg du også kan lese om i div bøker/hefter han har gitt ut. Han er også en megt god fotograf

Dette er vel noe av det beste som er laget i modell de seneste år.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
fgjerde View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fgjerde Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2013 at 23:43
Hvor kjøper man amerikansk materiell av god kvalitet når man bor i Norge?
Back to Top
N-oldus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 18 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote N-oldus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 00:52
NMJ på Strømmen importerer en del direkte fra USA
http://shop.nmj.no/

Ellers så kommer man ikke utenom Walthers i USA: http://www.walthers.com/


Andre amerikanske butikker å se på kan være:

http://www.caboosehobbies.com

http://www.discounttrainsonline.com/

Skal du gå US bør du også med fordel skaffe deg et abonnement på Model Railroader Magazine som er et amerikansk tidsskrift for modelljernbane - både H0 og N-skala.






Med Vennlig Hilsen



Geir Ødegård



"Common sense isn't so common..."
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 10:26
Originally posted by N-oldus N-oldus wrote:



Skal du gå US bør du også med fordel skaffe deg et abonnement på Model Railroader Magazine som er et amerikansk tidsskrift for modelljernbane - både H0 og N-skala.

Model Railroader kan du oss få digitalt for leserbrett og PC/Mac. I tillegg kan du abonnere gratis på Model Railroad Hobbyist.

Jeg drev med US N skala på 70-80 tallet og har fortsatt noe liggende. Fikk masse inspirasjon fra MR og selv om jeg nå bygger norsk H0 50 talls, gir mine månedlige digitale utgaver meg masse inspirasjon, sammen med MRH.







Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 14:24
MRH kan absolutt anbefales. Der vil du finne linker til mange forhandlere.
Og de har også et meget bra forum hvor du kan finne inspirasjon, svar på spørsmål og endog få nye venner Smile

Jeg får fortsatt MR i posten hver måned. De gir også ut ModelRailroadPlanning (kom denne  uka) og Great Model Railroads hvert år og har en haug med bøker.
I våre dager kan du selvfølgelig finne mye inspirasjon på nettet.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 17:59
To interessante tema for små jernbaner "over there" er enten gruvedrift eller tømmerjernbane.
Disse kan bygges i smalspor i alle skalaer med relativt rimelig materiell.
Jeg synes slike er inspirerende fordi de ikke krever så mye plass og stort materiell som normalsporede baner.
Hvert år de siste årene, har det vært slike anlegg på Intermodellbau i Tyskland som kanskje også har imponert mest?
 
På gruvebaner kan selve gruvesporet være rundt 2´ og transportbanen 3´?
- Om man ser på første bildet over fra Silverton, ser man gamle tipper fra gruver som ligger i fjellet bakom. Det var faktisk 2-3 baner som gikk videre fra Silverton og til forskjellige gruver i fjellene rundt. Da kunne man ha 2-3 om lastinger innen kort avstand før malmen ble borttransportert.
 
Jeg synes dette er mest inspirerende i G-skala som hagejernbane og livesteam. - Har måttet importere materiellet selv. - Mye kommer fra Accucraft.
Lokene er oftest av metall og vognene en blanding av metall og plast.
Accucraft driver på mange måter som NMJ. De får laget en serie i Kina som de videreselger og utvikler nye modeller i samarbeid med produsenten der. - Ikke alt de lager er like vellykket, spesielt ferdigstillingskvalitet kan være noe mangelfull! Prisene de tar er ofte meget rimelige - og da kan man jo akseptere noe "plunder"?
Kjøpte i høst en 2-akslet F-vogn (caboose uten oppbygg som ser ganske norsk ut) for noe over USD 100 i messing - "fully sprung"! En tilsvarende NMJ-vogn i H0 koster nok det dobbelte? Nå var riktignok dette "Sale" - men det har jo for tiden NMJ også på El 13!
 


Edited by Kjell H. - 02 oktober 2016 at 17:25
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2013 at 22:28
Mange muligheter og mange valg og alle prisklasser!
En fordel med gruve/tømmerbane er at modellene går på ganske små kurve radier og det ser bra ut. Skal du over på større og mer moderne diesler med feks containervogner så blir det ganske kleint med 60cm radius. Og om du skulle flotte deg litt og kjøpe messingmodeller av større lokomotiver så er det mange av disse som ikke klarer mindre enn 75cm kurve, og drivverket på bla Overland modeller er ikke lydløst... De nye plastmodellene er blitt veldig bra med fin gange og klarer ned mot 60cm kurver.
 
Min fasinasjon er Union Pacific fra 50-tallet og til ca 2000 med de store turbinlok'ene og store diesler. Kjøper alt via nettet fra USA og betaler stort sett med PayPal. Har ikke hatt noen problemer med det, unntatt tollen som krever sitt... Men vil/må du innom messing så får du mye for pengene. Sjekker som regel ut modeller og tidsepoker hos produsent og så via nettbutikk eller ebay.
 
http://www.intermountain-railway.com/ inkludert Red Caboose modeller
Terje
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.