MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvilken PC burde jeg velge?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvilken PC burde jeg velge?

 Post Reply Post Reply
Author
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvilken PC burde jeg velge?
    Posted: 31 desember 2012 at 17:48
Hei.
Jeg skal styre modelljernbanen min md TrainController Silver (og senere oppgradere til Gold hvis ønsket).

For å styre modelljernbanen med PC, trenger jeg først en PC.

Jeg skal muligens bruke tre skjermer, men PC skal kun brukes til styring av banen.

Vil ikke bruke altfor mye penger heller.

 Touch-skjerm hadde vært greit, men klarer meg uten. Det jeg ønsker er en liten, stasjonær PC.

  Noen som vet hva jeg burde velge?

Takk
-Marius
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2013 at 11:25
Jeg tror du ihvertfall gjør lurt i å unngå Windows 8, dette er såpass nytt at det nok ikke støttes skikkelig enda. Selv har jeg lekt meg med demo versjonen av TrainController Silver på en 4-5 år gammel PC med windows XP. Jeg kjører helt fint med to skjermer, her er det jo skjermkortet som setter begrensningen.

Dersom du skal kjøpe en ny maskin til å styre mj vil jeg anbefale deg å gå inn på f.eks komplett og bygge/konfigurere din egen maskin. Ta f.eks utgangspunkt i denne http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10639. Så må du konfigurere den selv. Jeg vil da anbefale å endre operativsystem til Windows 7 Home Premium 64bit samt å kjøpe et skjermkort som støtter 3 skjermer eller mer (f.eks Sapphire Radeon HD 7750 1GB ).

Husk at skjerm sjelden følger med slike pc-pakker, den må kjøpes i tillegg. 
Touch-skjerm tror jeg ikke er noe poeng når du skal kjøre TrainController.
Skjermkortet kan du jo kjøpe senere, dersom du ikke skal igang med 3 skjermer til å begynne med. 

Hvilket digital-system skal du koble til PC-en? Nye pc-er kommer nemlig kun med USB-porter, så dersom du trenger en gammeldags seriell (RS232) tilkobling må du kjøpe en adapter til USB.
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2013 at 11:35
Hei Marius

Du finner en del svar her.
http://www.freiwald.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=19115&p=119097#p119097

Om du ikke er medlem bør du absolutt registrere deg for her er det mye informasjon !!
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2013 at 14:10
Takk til begge to.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.