MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt anlegg Geolinemotorer og Stillverk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt anlegg Geolinemotorer og Stillverk

 Post Reply Post Reply
Author
fskogst View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 13 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 83
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote fskogst Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt anlegg Geolinemotorer og Stillverk
    Posted: 25 desember 2012 at 20:17
Jeg har ei lite regle med spørsmål så begynner i en ende..
 
Jeg skal lage nytt anlegg med geoline skinner, jeg hadde før ett på plate 120x240 det syntes jeg ble for lite og man ble lei av bare ett tog som går og dilter rundt plassen er begrenset men jeg får vel ca en dobbling av areal og en stor stasjon som der er litt mer gøy og skifte på og kunne få lengre tog til plattformen og dobbeltspor for og ha ett tog kjørende i hver rettning som da skaper litt mer liv selv om plassen er begrenet. Det er mue delte meninger om hvordan anlegg skal bygges men jeg ville ha mulighet til og kunne skifte vogner til side spor og ta de med på en tur og skifte de inn ett sted...
 
Det jeg igrunn lurer på er:
 
1. Jeg skal bruke Geoline skinner da jeg har mye av dette fra før og syntes det er greit og legge og slikt skal da styre penser elektrisk helst med stillverk,, så det som  jeg vil vite er hvordan er disse bygget opp med tanke på strøm dette med tenke på at jeg skal ha rett brytere på stillverket så må vite hva type vippe brytere som kan nyttes til slike motorer for det er uaktuelt og styre med Multimus det er noe tukklete greier.. Og noen mener at man trenger bryter som kun har ON ON andre mener jeg mpå ha On, Off, On og slikt blir man forvirret av jeg har funnet noen svørt billige fra Kina som jeg tenker og bestille om de kan brukes derfor vil jeg av de som er helt sikkre i sin sak vite hva brytere som skal til og at det holder med 3 ledet kabel.
 
Videre lurer jeg på med senere og skulle evt sette opp signaler tenker da enkle signaler for ikke og bruke mange ange 1000 på signaler derfor enkle signaler med rødt og grønt lys her kan jeg tenke med og ha en bryter som er slik at den er Off, Rødt Grønt eller noe så man slipper og ha de på når man ikke gidder og bruke dem dette for og spare på pærene men om folket mener det er tull at de holder så lenge at det er liten vits så trenger jeg bare bryter til og skifte mellom rødt og grønt.
 
 
Håper noen kan forklare litt vel godt til en som ikke er elektrikker og kan fag utrykk på slikt -
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.