MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problem med dekoder(e)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problem med dekoder(e)

 Post Reply Post Reply
Author
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problem med dekoder(e)
    Posted: 22 desember 2012 at 02:47
Hei.

En liten introduksjon

Jeg har startet på et nytt anlegg i N-skala ettersom h0 tar litt for stor plass, kjøpte meg et lokomotiv; Fleichmann 734102, samt denne dekoderen; Bachmann 36-558

Etter jeg programmerte dekoderen med ny adresse (CV1 = 1 ) skulle jo dette virke som det alltid har gjort på mine andre lokomotiver i h0. Det gjør det ikke, lysene virker som de skal og lyser opp avhengig av hvilken retning jeg skal kjøre i mens loket står bom stille.

Dette ble programmert ved bruk av Roco Multimaus.

Når dette ikke virket satt jeg inn "dummy"-dekoderen som følger med loket og det stod fremdeles bom fast foruten at lysene virket selvfølgelig.


I dag fant jeg frem min første sentral, Digitrax Zephyr for å teste denne også. Jeg programmerte etc. men loket stod fremdeles på stedet hvil. Så satt jeg inn "dummy"-dekoderen og plutselig var det liv i kroppen og jeg kunne kjøre i begge retnigner samt lysene virket.

Jeg sjekket så med et multimeter over skinnene å så at Zephyren pushet ut mer spenning over skinnene enn Multimausen gjorde (regner med det er samme mengde strøm (A) som blir pushet ut), er det noen som har noen tanker på om det er dette som kan være årsaken. For lite spenning rett og slett ?

-Helge


Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 09:42
Hei

Dette høres ut som et klassisk hastighetssteg problem.

Dvs dekoder er innstilt på f. eks 28 hastighetssteg men sentral på 128.
Evt omvendt.

Sjekk ut dette..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 15:37
Takk for svar.

Prøvde å finne ut av det som du sa med å bruke "steps" kommandoen for å tråle gjennom de forskjellige hastighetsnivåene.

Her finnes det syv forskjellige step og fant ut at de som er gjeldende for meg(tror jeg) er enten:

S 128
A 128
S 28
A 28

Prøvde begge uten at det hjalp, så da prøvde jeg elemineringsmetoden ved å bruke et og et av de syv instillingene, men uten at det hjalp.

Har forstått at dette gjelder kun mot installert dekoder i lokomotivet, og at denne skrives automatisk etter jeg har trykket "exit".
Må jeg ha loket på programmerings sporet, eller vil dette også virke på kjøresporet (har prøvd begge)

Hvordan vet jeg hvilket hastighets steg Zephyren står på?

-Helge
Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 16:41
Hei igjen

Er det 8 pins plugg på dekoder ?
Kan den være satt i feil vei ?

Hva er verdiene i CV29 ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 16:51
Hei.

6 pins ( NEM 651) virker kun en veg.

CV29 = d255

Det er dette jeg har litt problemer med i dag, uansett hvilken verdi jeg skriver til dekoderen vil den bare lese ut 255.

Måten jeg gjør det på (input til dekoder):
  1. Prog (velger her PAGE-programmering)
  2. Trykker på CV for å se hvilken CV jeg sist programmerte
  3. Skriver inn CV#, i dette tilfellet '29'
  4. Trykker på CV-RD
  5. Ut kom '255'
  6. Skriver rett over dette tallet f.eks '2'
  7. Trykker på CV-WR

Måten jeg gjør det på (readback fra dekoder):
  1. Prog (velger her PAGE-programmering)
  2. Trykker på CV for å se hvilken CV jeg sist programmerte
  3. Skriver inn CV#, i dette tilfellet '29'
  4. Trykker på CV-RD
  5. Ut kom '255'

-Helge

Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 18:34
Hei
Klarer du å lese ut adressen ?
Eller andre CV-er ?

Kan du prøve andre programmeringsmetoder ?

Edited by jhh61no - 22 desember 2012 at 18:39
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 20:22
Hei igjen.

Da klarte jeg endelig å skrive og lese ut korrekt verdi av en vilkårlig CV jeg selv satt uten at det ble feil. Adressen til loket er nå satt til '01'

Jeg bruker nå direct-mode programmeringsmetode, og dette så ut til å virke. Loket står fremdeles på stedet hvil, men skriving og lesing til/ fra dekoderen virker igjen.

Hva gjør jeg med CV29 da?

Etter jeg resatte dekoderen stå CV29 nå med verdi '2'. Er dette riktig?

-Helge




Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 21:00
Hei igjen
CV29=2 mener jeg betyr at dekoder er innstilt på 28 hastighetssteg

Du må da sørge for at sentralenhet også er innstilt på dette for denne adressen.

Du kan slå av og på lysene (dvs du har kontroll på dekoderen forøvrig)

Prøv evt å sette CV29=6 dvs analog modus i tillegg og se om tog kjører på vanlig analog trafo om du har tilgang til dette
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 22:03
Hei.

Lysene skal (tror jeg) være forh.programmert på dekoderen som utganger, dette styres av tast nummer '0' på Zephyren. (Det har det vært før på alle mine andre H0 lokomotiv-dekodere)

  • Når jeg trykker '0' på Zephyren skjer ingenting, prøvde å programmere dette på nytt mot CV 33, 34 & 49, 50 uten noe videre forbedring.

Når jeg setter loket tilbake på kjøresporet og "gasser" mer og mer blir bare lysene sterkere, men slås ikke av når jeg trykker på '0'. (Eneste jeg nå har kontroll på, er at jeg faktisk kan skrive og lese fra dekoderen til nesten ingen praktisk nytte )


  • CV29=2 betyr at det er 28 hastighetessteg, det stemmer iflg dekoderens datablad (link)
    • På zephyren velger jeg så S/A 28 som skal referere til 28 hastighetssteg, dette er prøvd uten at det hjalp.

Link til datasheet: http://www.bachmann.co.uk/pdfs/36-558.pdf


Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 22:44
Hei.

Beskrivelsen du gir får meg stadig til å tro at dekoderen er satt i feil vei..

Hvilket lok er det og kan du teste dekoderene i andre lok ?

Så raskt på dokumentasjonen - ikke imponert...

Prøv å programmere CV8 med 8 som resetter dekoder men jeg holder en knapp på at dekoderen må vris 180 grader..

Edited by jhh61no - 22 desember 2012 at 22:53
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 23:03
Hei.

Føler meg dum nå gitt...

Snudde dekoderen 180grader som du sa, å gjett hva det virket uten problemer. Både programmeringen og kjøringen gikk nå som en lek.

Mulig jeg ikke turte å klemme den så hardt før, med tanke på at jeg skulle ødelegge noen pinner eller kontakter på pluggen. (Den andre veien smatt den liksom nedi kontakten så lett som bare det)

Takk for all hjelp, har fått en god del tips om måter å feilsøke på. All honnør til deg Clap

"Saken settes som løst"
Ha en fin kveld videre

-Helge
Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 23:18
Hei Helge

Skal ikke påstå at jeg har gjort alle mulige feil som går an men ganske mange i alle fall :)

Veldig bra at du fant ut av det. Ganske irriterende å legge seg uten å finne ut av denne typen problemer :)
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Byberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 07 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Byberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2012 at 23:20
Takk igjen Big smile
Tysk forbilde H0-Skala, Digitrax Zephyr m/ Train Controller Silver http://haugerud-mj.blogspot.no/
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.