MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Byggeblogg BM 92 messingbyggesett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Byggeblogg BM 92 messingbyggesett

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 23:13

A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2013 at 23:16
Legger til at jeg ikke bygger Type 92. Men legger ut bilder hvis noen skulle, ha glede av det. Lysbruken på de forige bildene av type 92 og mine er forskjellige. Så det kan se ut som det er opp til lokfører hvilken som brukes, så lengen man har trekanten. Legger ut et bilde som viser nok en variasjon av lysbruk i fronten.


Edited by Wickerman - 24 februar 2013 at 23:31
A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2013 at 15:57
Takker for bildene av forbildet!
Jeg velger å lime diodene på små stubber av messingrør som jeg kan tre over de mindre som er loddet i fronten. Derved blir dette demonterbart.
ved å vinkle monteringen av en rød og hvit lysdiode, ser jeg heller ikke problem med dette lysskiftet.
 
Da er jeg "messingferdig".
Litt flikking gjenstår - før det værste kommer, nemlig maling!!
 
- Litt dårlige bilder:
 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2013 at 15:19
Spennende! Ser forresten at du har satt festet til belgene feil vei. De skal peke innover!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2013 at 18:58

Takk for info!

Det er kjapt å korrigere!
Hadde ikke foto av sammenkoblingen mellom motorvogn og styrevogn.
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2013 at 22:26
Slik ble enden på mine:


Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2013 at 10:03
Det var bra det gikk greit å korrigere dette! Boksene skal også stikke ut, med den største delen ned. Fant dette bildet på jernbane.net:
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2013 at 17:14
Da skulle endepartiet være korrekt?
 
- Forresten, Arne  - Har du snudd kabelboksene 180 grader?
 
- Om man ser på plastdelen med kjølere fra Penolino, så har denne også skrå endekarmer av plast. Disse skal/bør vel fjernes da nye endekarmer nå er av messing - ellers er det vel "smør på flesk"?
På bildet ser man dem like bak messingkarmen.
 
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2013 at 18:42
Ja, jeg så det nå jeg også. Tror de blir slik, ikke mange som kommer til å se det.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2013 at 18:08
Men hvordan er eksosrørene på type 92. Noen som har et bilde?
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2013 at 10:03
Jeg mener at det er de små firkantene som det ligger 2+2 av i settet?
De små brettes sammen og loddes i utetsingen i taket. De større loddes også sammen og leggges oppå.
Det blir da 4 slike firkantete skiver for hvert exhaustrør. Bruk en kon metallgjenstang for å sentrere gjennom hullet og lodd med gass.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2013 at 11:47
Ja, eksosrørene er firkantede og merket som på TK4 og TK5 etseplaten til motorvogna.

Du må også kutte "skjørtene" på takoppbygget slik at kun klossene er igjen. Hullene i vognkassen skal passe il tappene på takoppbygget.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2013 at 21:50
Da er alt loddet ferdig og klart for grunding i morgen og lakkering i påska. Blir en fil model som går bra. Kan trygt anbefales.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2013 at 23:11
Tok kjøkkenet i bruk i dag for å teste bøying av etseplaten til vognkassen. Alt jeg brukte var et kjøkkenbord, litt tape, en kjevle og en brødfjøl. Synes resultatet ble tilfredsstillende, så denne teknikken anbefales for de som ennå ikke har kommet så langt.

Først tapet jeg platen til bordkanten


Deretter kjevlet jeg i 5 minutter. Det fine med denne teknikken er at hvis plten får en knekk ved f.eks vinduene, kan en bare kjevle flatt på bordflaten og bøyen rettes ut igjen!


Den andre siden var litt verre ettersom jeg nå ikke lenger hadde en plan etseplate. Dette kan løses ved å legge en plankebit under platen, men jeg brukte brødfjøla til å sikre at bøyen ikke ble en knekk. Litt mer tålmodighet her, kjevlet ca. 10 minutter. Fant ut at det var lurt å bytte vikel på hvor jeg kjevlet.


Til slutt bøyde jeg resten av vognkassen med fingrene og justerte med håndflaten
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2013 at 10:48
Det er noe vanskelig å se hvor denne knekken skal være.
 
Jeg målte ut fra endepartiet for å få dette korrekt. Da skal knekken være i samme avstand under vindene langs hele vognsiden. - Gjør man dette, så stemmer ikke fronten da denne ikke har en tilsvarende "knekk"langs siden men er like tykk langs hele siden. Således "forventer" fronten at knekken i vognsiden ender noen mm. lenger ned i underkant for å passe 100%.
Jeg løste dette ved å la knekken være i "rett avstand", målt etter endepartiet og innervegger frem til forreste vindu, for så å skrå noe ned mot underkant av fronten. Dette ga best tilpassing til frontpartiet.
Dette er knapt merkbart men kan sees på bildet under.
 
Venter nå bare på tyfoner og UHF-antenner før grunning og lakk.
Har sett hos Weinert og ikke funnet noe passende der. De tyfoner de har, har for tykk "stamme" der tyfonene sitter. Derfor må jeg kanskje  lage tyfoner og UHF-antenner selv?
 
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2013 at 18:54
Scandinavian Miniatures har fått inn et parti med både antenner og tyfoner. Du kan bestille derfra.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2013 at 21:33


Første strøk er lagt, med kost. Skal prøve med air-brush på andre strøket.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2013 at 22:53
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:


Første strøk er lagt, med kost. Skal prøve med air-brush på andre strøket.


Men hvorfor kost på første strøk?
Sliper du før andrestrøket?

-H
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 10:32
- Finner ingen tyfoner og UHF-antenner til BM92 på hjemmesiden.
- Kanskje jeg kan få tak i disse på Krogstadmessen?
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 11:38
Til Håvard, det bare ble sånn. Begynte uten å tenke over det. Var ivrig!!

Til Kjell H., jeg fant heller ikke delene, sendte en mail. Har ikke fått svar ennå, kommer vel etter hvert.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 13:06
Originally posted by ArneGH ArneGH wrote:

Til Håvard, det bare ble sånn. Begynte uten å tenke over det. Var ivrig!!



Ha, ha! Kjenner til den. Har akkurat vært i kjelleren og støpt 8 fine bygningsfundament med skrånende sider som skulle være 1:12. Men brukte ved en feiltagelse noen lister med 1:6 skrå. Så der kastet jeg bort en halv dags arbeid...
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 13:27
Reprise på et gammelt uklart foto som muligens kan hjelpe :



Dekaler kommer vel, men kan jo nevne at 92.10/60 settet hadde enkel påskrift Nabotåget på 92.10 og Nabotoget på 92.60.
Begge med relativt små bokstaver bak høyre fordør i kjøreretnigen,
og før den mer omfattende dekoren kom.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2013 at 15:35
Fint bilde!
 
Her ser man tydelig at karmen som er rundt kjølerne på taket har et mellomrom mellom taket og selve karmen. Det var slik jeg antok!
For å få skikkelig stabilitet i denne karmen, laget jeg 4 støtter på innsiden med 0,5 mm. messingtråd, boret gjennom taket og loddet på baksiden og innvendig bak karmen.
Back to Top
Jacob View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 23 september 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacob Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2013 at 11:30
Back to Top
Jacob View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 23 september 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacob Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2013 at 11:33

Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2013 at 00:40
Da er lakkeringa i gang.


Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2013 at 22:29
Originally posted by jhv jhv wrote:

Reprise på et gammelt uklart foto som muligens kan hjelpe :



Dekaler kommer vel, men kan jo nevne at 92.10/60 settet hadde enkel påskrift Nabotåget på 92.10 og Nabotoget på 92.60.
Begge med relativt små bokstaver bak høyre fordør i kjøreretnigen,
og før den mer omfattende dekoren kom.


Det var ukjent for meg at 92.10 også hadde dette designet. Av alle data jeg har er det 92.13 og 92.15 som hadde disse merkene.

Dekaler til "nabotåget" foreligger. Se http://www.messingmodeller.no/sortimentliste/
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2013 at 22:38
Jeg har også bygget et slikt sett i påsken. Brukte totalt 4 timer i dag på å bøye vognkassen til BDFS etter "kjøkken-metoden", og loddet alt unnattt takdetaljene.




Jeg baserer mitt sett på B7-vogner og understellsplater som boggiene fra B7-vognene kan skrus på. Mutterne vr litt større enn bøyen på mellomveggene, så jeg måtte bore opp hullene og gjøre en liten vri, men det gikk greit.


Jeg måtte også bore opp hullene til de nedre lyktene for at røret skulle få plass, og brukte en ståltråd til å holde rørene mens jeg loddet. Smurte inn rørene med loddefett før jeg loddet dem fast.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2013 at 22:41
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Finner ingen tyfoner og UHF-antenner til BM92 på hjemmesiden.
- Kanskje jeg kan få tak i disse på Krogstadmessen?

http://www.messingmodeller.no/vi-har-tyfoner-og-antenner-til-type-70-og-92-pa-lager/
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2013 at 22:58
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er noe vanskelig å se hvor denne knekken skal være.
 

Jeg målte ut fra endepartiet for å få dette korrekt. Da skal knekken være i samme avstand under vindene langs hele vognsiden. - Gjør man dette, så stemmer ikke fronten da denne ikke har en tilsvarende "knekk"langs siden men er like tykk langs hele siden...


Slik løste jeg dette.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.