Luftfoktighet/varme |
Post Reply |
Author | |
jhela
Nykommer Joined: 03 februar 2011 Location: norge Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 desember 2012 at 20:15 |
Er det noen som har gode anbefalinger om hvor langt ned i temperatur/hvor høy luftfuktiget
det skal være i modelljernbanerommet for at anlegget skal virke optimalt?
|
|
Jan Henry
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
For lagring av modeller, bør man ha så liten luftfuktighet som mulig og en temperatur mellom 10 -20 C.
Dette er nok for kjølig og tørrt til å være behagelig i lengden for mennesker?
Årsaken til å ha det så tørrt som mulig, er korrosjon. Mange modeller består av zink og stål/jern. De kan lett korrodere/anløpe - eller få zinkpest om luftfuktigheten er for høy.
Økende temperatur vil få slike prosesser til å gå raskere.
En del plastsorter fortsetter herdeprosesser etter støping eller inneholder "fordampbare" mykgjørere som får plasten til å være smidig. Dette påvirkes også av temperatur.
Har du gamle Roco NSB teakvogner av første serie, vil du se at plasten nå er blitt så sprø at det kan være vanskelig å demontere vognen - eller gamle Long-vogner som har inntatt "bananform"?
Derfor bør temperatur være så lav som mulig - uten frost og så tørrt som mulig.
Jeg har et par rimelige luftfuktere fra Clas Ohlsson. De får relativ fuktighet < 40% i kjelleren - "Ulempen" med slike luftavfuktere er at de trekker noe strøm (omtrent som et kjøleskap). Derved blir det litt varmere enn det ellers kunne være i rommet.
Særlig vår og høst, er det mye fuktighet i luften - ikke så mye vinter og sommer.
|
|
ESA-N
Viderekommen Joined: 01 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 80 |
Post Options
Thanks(0)
|
De fleste avfuktere bruker kjøleteknologi som får fuktig luft til å rime for deretter å bli avrimet slik at isen smelter og ledes ned i et kar som må tømmes, eller ledes til sluk via slange.
Det finnes også noen "roterende" avfuktere som opptar fuktigheten i en trommel, for så å fordampe fuktigheten ut gjennom "eksos" som føres ut hav huset. Disse avfukterene er betydelig dyrere, man skal være svært effektive. En slik avfukter nyttes bl.a. under vinteropplag av damplok 18c255 på Garnes (GVB). Et forsøk med å pusse blank en metallskive og henge den inn i kjelen uten tørken i gang førte til at skiven fikk rustprikker etter bare 1-2 dager. MED tørken i gang var skiven like tørr om våren. Til og med fuktigheten i lokstallen ble betydelig lavere til tross for taklekkasjer de første årene. Dingsen koster fra rundt 14.000,- eks.MVA og oppover, men hva er det for folk som har store og verdifulle MJ.samlinger de vil passe på?? |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jo, jeg er kjent med dette prinsippet som ESA-N nevner.
Vi brukte dette på skip i opplag på 70/80-tallet der vi ikke hadde mulighet til daglig å tømme kondensvann i fuktige perioder på skip i opplag på Borneo. (Der er det som kjent både varmt og fuktig!)
I prinsippet er alle luftfuktere likeverdige - så lenge de gjør jobben sin med å holde relativ fuktighet på et akseptabelt nivå. Da ser jeg heller ingen vits med å kjøpe en som er 10 - 15 ganger så dyr og som har samme energiforbruk som de enkle kondensavfukterene til rundt tusenlappen? - Da bruker jeg nok mellomlegget til noen ekstra modeller! :-)
|
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Detta är ett svårt ämne, då det skulle krävas enorma åtgärder för att komma till rätt nivå konstant.
Var lokalen stationerad är också avgörande.
En källare har väldigt skiftande vandring av luftfuktighet.
1:a plan är idag vanligt med värmepump, detta kanske gör utrymmet bättre??????
2:a plan är också frågan hur detta värms upp och hur det blir på sommarmånaderna?????
De som bygger med MDF är möjligen lite okänsligare än de som bygger med fur/furuplywood eller gran.
En bra länk att läsa kring detta med bevarande är på sjöhistoriska museet.
Som sagt, ämnet är svårt, och framför allt att fördjupa sig i, då naturen har sina makter, som är svåra att tygla efter våra önskemål i vissa avseenden.
Vänl
Bo Edited by Bo11 - 16 desember 2012 at 20:03 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |