MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - TrainController, Gold eller Silver?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

TrainController, Gold eller Silver?

 Post Reply Post Reply
Author
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: TrainController, Gold eller Silver?
    Posted: 15 desember 2012 at 13:36
Jeg har et lite N-skala anlegg som jeg styrer via PC med Roco Multizentrale Pro og Rocomotion. Rocomotion er imdilertid ganske begrenset og neste skritt er jo da (når man har latt seg fange i Roco-verdenShocked) å oppgradere til TrainController. 
Hadde mj-budsjettet vært ubegrenset hadde jeg selvfølgelig gått for Gold, men prisen (449EUR) er ganske avskrekkendeConfused!
Silver er ikke akkurat billig det heller (299EUR) men det er jo tross alt 150 euro mindre! 
Jeg har lest en del på hjemmesiden til freiwald, har også installert demoversjonene på pc-min - men jeg er forstatt i tvil om hva jeg skal gå for. 

Med Rocomotion kjører jeg per i dag hele anlegget helautomatisk, men jeg synes mulighetene for å lage ruter, styre signaler, etc er ganske klønete og begrenset. Jeg liker heller ikke stillverket, det går blant annet ikke an å lage sporfelt i sporveksler - ikke akkurat forbildetro! Alle spor hvor tog stoppes må være lange nok til toget ellers er katastrofen et faktum!

Er det noen her på forumet som har erfaringer med TrainController? 
Vil Silver dekke mine behov, eller kommer jeg etter kort tid til å angre og oppgradere til Gold?
Hvilke funksjoner i Gold er det man behøver på et hjemmeanlegg?

mvh

Håkon

Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2012 at 13:40
Du kan jo prøve med Silver først. Er du ikke fornøyd, er det jo bare å oppgradere.
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2012 at 14:08

Takker for rask respons Småen!

Jeg har vært inne på den tanken, men denne varianten koster 50 euro mer enn å gå rett på Gold. Jeg har tenkt (for en gangs skyld) å gjøre såpass research på forhånd at jeg slipper nok et bomkjøp....Smile
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2012 at 16:41
Koster det 50 euro ekstra for å oppgradere?
Trodde jeg hadde lest at det var kostnadsfritt... Confused

Mvh.
Marius
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2012 at 17:03
Gold koster 449 euro (oppgradering fra Rocomotion) 
Silver koster 299 euro (oppgradering fra Rocomotion)
Oppgradering fra Silver til Gold koster 199 euro

Så dersom jeg først kjøper Silver og så oppgraderer til Gold senere må jeg ut med 299+199 = 498, dvs 49 euro mer enn å gå rett på Gold. Mulig forskjellen blir litt annerledes dersom du ikke oppgraderer fra Rocomotion.

Uansett dyrt blir det Shocked




Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2012 at 17:59
Heisan.
Bruker selv sølv. Har sett litt på gull men synes også det var å ta i. Meget fornøyd med det i forhold til Rocomotion. Utrolig mye morsomt man kan gjøre,
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2012 at 11:48
Hvorfor ikke prøve JMRI (www.jmri.org). Roco Multizentrale Pro er så langt jeg vet egentlig et Lenz design og bruker XPressNet (se blant annet http://groups.yahoo.com/group/jmriusers/message/87475). I JMRI har du uante muligheter for alt mulig unnen PC-stying. Det er også mange tillegsmoduler, blant annet for trådløs WiFi-tilknytting til app på en android mobiltelefon. 

Aberet med å gå over til JMRI for deg, er selvfølgelig at du må definere alle styringskommandoene på ny. Så langt jeg vet kan du ikke overføre brukerfilene fra Rocomotion direkte til JMRI, slik du kan til TrainController.

Når du i JMRI Panelpro eller Decoderpro velger systemtilknytting, må du først velge Roco og deretter et av Lenz systemene i valgene under System Connection (prøve deg fram om noen av disse fungerer).

Jeg har ikke prøvd dette selv, men siden JMRI er helt GRATIS, så tenkte jeg det kanskje var et forsøk verd for deg. Hvis det fungerer så sparer du i hvert fall en god del penger, som kan brukes til annet mj-utstyr. Smile

mvh Leif Kåre
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2012 at 13:34
Dette går nok dessverre ikke an. Multizentrale Pro kobles til PC via USB - protokollen for dette grensesnittet holdes hemmelig slik at det ikke er mulig for noen andre å lage programmer til dette systemetThumbs Down
Det gamle Rocomotion med seriell-kobling går såvidt jeg har forstått an å koble opp mot andre programmer, men det er jo forlengst utsolgt fra butikk (sikkert mulig å få tak i på ebay i Tyskland?).
Når jeg nå engang valgte å kjøpe Multizentrale er jeg låst til Rocomotion og TrainController. Dette er noe man bør være obs på hvis man skal kjøpe seg et nytt dcc-system!
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2012 at 13:54
Har selv traincontroller silver, lurer litt på å oppgradere til gull, men er ikke sikker på hva som er forskjellen mellom gull og silver. Noen som vet noe om dette?
Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2012 at 14:22
Er du helt sikker på at så galt er tilfelle. Se http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/hardware/index.shtml
Der kan du lese følgende: "JMRI: Hardware Support
JMRI supports a wide range of DCC "command station"-style products from various model railroad automation vendors. We also support non-DCC layout If there is a way to make a computer communicate with a given piece of model railroad equipment, it is possible to connect it to JMRI.

This page lists layout layout equipment that JMRI is known to work with, and provides links to information on how to configure JMRI to work with each particular type.

If there is a way to make a computer communicate with a given piece of model railroad equipment, it is possible to connect it to JMRI. If you don't see your particular system here, please ask about it on the user group mailing list."

Og for din sentral gjelder vel følgende listet opp i ovenfor nevnte liste:
Roco

Configure: Roco LocoMaus 2 (Roco Part number 10760), Roco MultiMaus (Roco Part number 10810), or Roco multiZENTRAL-Pro (Roco Part number 10830) via Lenz LI100, LI101F, LIUSB or GenLi XPressNet interfaces, ZTC Controls ZTC640 interface, or an XPA and Hayes compatible modem

Please check the notes above for system specific restrictions on what JMRI can do.


mvh Leif Kåre

Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2012 at 15:50


Roco Multizentral Pro står oppført som untested, så det er nok ikke så greit å få dette til å virke med JMRI... 

These are untested, but should be at least partially supported

  • ZTC Controls ZTC521 (with XPressNet (aka X-Bus V3.0) software)
  • Hornby Select
  • OpenDCC's Command Center
  • Viessmann Commander
  • Roco 10830 multiZENTRAl-PRO

Det går kanskje an å koble til via et eller annet XPressNet interface, men da må jo dette kjøpes, og da er det ikke lenger gratis... I tilleg vil neppe tilbakemeldingsdekoderne fungere via expressnet - og da er jo vitsen med PC-tilkobling borte...
Jeg har vært inne på denne tanken, men da måtte jeg kjøpt et nytt system for å få til tilbakemelding (f.eks Littfinski HSI-88) og nye tilbakemeldingsdekodere - med andre ord en ganske stor investering - mye større enn å kjøpe TrainController Gold.

Når man først har malt seg inn i Roco hjørnet så får man vel ha det så godt! Confused
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2012 at 16:15
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2012 at 16:19
Jeg har også et par slike, fungerer meget bra! Veldig enkelt å koble opp mot Roco sin tilbakemeldingsdekoder. Har også et par Viessmann 5206, de fungerer bra de og - men det blir en del ekstra ledninger i forhold til Littfinski sin. Når Littfinski sin attpåtil er billigere så blir valget enket!
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.