MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bytte lys i tog
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bytte lys i tog

 Post Reply Post Reply
Author
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bytte lys i tog
    Posted: 13 desember 2012 at 12:51
Hei

Har en EL 16 fra Roco, men det er svake lys i det loket. Noen som vet om det går å sette inn små dioder?
Tips mottas med takkTongue
Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 desember 2012 at 18:11
Jeg har en El 16 med lysdioder.
- Riktignok en kåpe fra Gereide og ikke fra Roco.
Mener beste mulighet er å bruke lysledere av fiskeséne frem til lyktene. Selve lysdiodene (2 mm. Ø)plasserte jeg i små biter av messingrør (3 i hver side) som ble limt opp under taket. Da fikk jeg plass til seriemotstander og en pluggbar forbindelse i det "rommet" i lok-kåpen som tidligere var beregnet for lyspærer. Da kan man separere topplys og markeringslys, samt få sluttlys.
Loket har ikke de originale Roco førerkabiner, så det blir god plass til en god høyttaler og lyddekoder uten at dette eller lysledere (trukket med krympestrømpe) er synlige fra utsiden.
Hadde loket gående på siste Fremotreff i KRS. - Kanskje noen har bilder?
Back to Top
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2012 at 15:51
Takk for svaret:-)

Hvor for du tak i så små dioder? finner bare 3mm jeg. Fiske-sen leder den bra lys den da?
Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2012 at 19:42
Du får slike både på ebay og her hos Ulrich Modells i USA (http://www.ulrichmodels.biz/servlet/the-608/LED-Light-with-Fiber/Detail). Du kan få LED med 1.5 og 3mm lysleder. De har også mini-leds ferdig loddet med ledning enten rett ut eller normalt på mini-LED'en. De har også brett med motsatnd for LED's. Har kjøpt flere oppgraderingssett til Athearn modeller og til oppgradering av Overland modeller fra disse og er godt fornøyd. Mini-Led'ene kan brukes  til markeringslysene på Rocomodellen.  Kan også brukes hvis du vil prøve å sette lys i markeringslysene på NMJ's Skd224. Men disse LED'ene er knøttsmå å jobbe med...
Terje
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 desember 2012 at 20:35

Jeg har brukt en annen metode for å forbedre lyset i min El 16.

Dette er et lok av 1. serie fra Roco, dvs. uten plugg for dekoder. Jeg fjernet hele kretskortet og rensket opp litt i plasten oppunder taket slik at det ble bedre plass. Så kuttet jeg de originale lyslederne noe og plasserte 3 mm "sunny white" lysdioder (fra Miniatronics) rett bak. Jeg la krympestrømpe rundt slik at det ikke ble noe lyslekkasje. Jeg har separate lysdioder for de nedre og øvre lyskasterne. Med denne løsningen fjernet jeg muligheten for rød sluttbelysning, men det brukes jo kun ved løslok så for meg er det ikke noe savn.

Lyset ble forøvrig meget bra.


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2012 at 12:39
 
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Lyset ble forøvrig meget bra.

Slik ble forresten resultatet:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,051 seconds.