MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ny FREMO modul på beddingen.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ny FREMO modul på beddingen.

 Post Reply Post Reply
Author
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ny FREMO modul på beddingen.
    Posted: 09 desember 2012 at 18:58
Jeg kjøpte for en (god) stund siden et modulbyggesett fra Togbutikken.  Dette har ligget uåpnet lenge.  Nå har jeg endelig kommet i gang med dette mer på skikkelig.  Her følger et par bilder tatt nå i kveld:
Et oversiktsbilde.
 
 
Så har jeg gjort noen forsøk på å lage trær med en viss størrelse og som ikke ser ut som flaskekoster, selv om slike kan justeres til å se bedre ut enn rett fra pakka.  Er er en prøveoppstilling av de to første træærne som er ferdige.  Flere ligger i ulike stadier av ferdig.  Alt fra blomsterpinne og ledning til ulike step i tilblivelsen.


Edited by Per Einar Orebe - 16 desember 2012 at 16:47
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2012 at 12:52
Her kommer en ny oppdatering på fremdriften. Ikke de store tingen men det går da fremover:
 
Først er de trærne som er ferdige plassert ut for å sjekke plasseringen før de festes endelig.  Jeg har mange fler trær igjen å lage så det tar nok en del tid før skogen blir stor her.
Noe mer skog er blitt til og midlertidig plassert.  Noen mindre busker skal plasseres på denne siden av sporet - Trur eg!
 
 
Her er et av trærne i detalj:
Detalj av et tre.
 
 
Den første støttemuren er gravert inn og har fått første strøk med farge.  En mur til kommer bak gangveiene ned mot sporet.
En støttemur er gravert inn og har fått det første strøket med farge,  Mer vil komme.
 
 
For å slippe å lage SÅ mange trær så fant jeg at det i mitt lager lå en pose med Woodland hvittmetalls stubber som jeg skal sette inn i kanten av skogen slik at jeg slipper vekk med en del mindre antall trær.
Stubber.
 
Så nå er det på tide å dukke inn i hobbyrommet for å få gjort noe mer før andre i familien skal ha hjelp med huslige syssler.


Edited by Per Einar Orebe - 16 desember 2012 at 12:53
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2013 at 22:59
Det har vært lenge stille nå, om denne modulen.  Litt er blitt gjort nå og da-  Skal se om jeg ikke får lagt ut fler bilder før ferien.  Her er i alle fall et detaljbilde av dressin og skuret.
Dressin
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 august 2013 at 23:07
Hvordan går det med dette prosjektet?
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2013 at 19:59
Ikke snakk for høyt om det!  Wacko  Det har sovet hele sommeren og har ikke kommet noe særlig i gang igjen etter sommeren.  Får komme sterkere igjen seinere.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2013 at 20:53
Det har da skjedd litt mere enn jeg trodde siden sist jeg la ut noen bilder her.  Her er dagens fangst:
 
 
Her er uthuset til vokterboligen på plass.  Et gjerde skal på plass mot linja.
 
 
Skogen er på plass, sånn ca.  Mangler et par tømmerhuggere og brua.  Den kommer om litt. Jeg driver å vurderer å sette opp KL etter Jon Einar sin oppskrift.  Da må minst ei mast plasseres på brua - om ikke 2 master.
 


Edited by Per Einar Orebe - 18 september 2013 at 20:59
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 15:13
Har sett litt på denne modulen i romjula og funnet ut at det må noen skilter til langs motorveien, Tenker meg et skilt som sier at det er 500 m eller 1000 m igjen til et veikryss. Skilt med hvit skrift blå bunn. Har noen størrelsen på slike? Jeg antar at bredden er omkring 1 til 1,5 m og høyden avhenger av innholdet. Noen som vet?
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 15:36
Viktig med riktig skilting... Wink

Vegvesenet har gitt ut online-håndbøker for skilter.
Her står det størrelser på skilt og eksempler på oppsetting av skilt.

Del 3 har vel skiltet du er ute etter... Fra side 146 og utover....

Del 2

Del 1/ Innledning



Brødrene Dahl har en mye mer kortfattet liste av skilt, med størrelse....

Opplysningsskilt


Edited by Snikkaren - 31 desember 2013 at 15:52
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 16:30
Finner ikke det jeg søker der, men antar at det vil komme i del 5 (Som er under utarbeidelse). Skiltet jeg ser etter er:

Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 16:56
Del 5 er kommet.

Men sjekk side 15 i del 4B

Men du må nok frem med kalkulator og legge til noe x faktorer (så kalt variabler)...Wink


Edited by Snikkaren - 31 desember 2013 at 16:59
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2013 at 18:57
Skiltene du tar opp her går under gruppen vegvisningsskilt og har skiltnr på 700-serien. De finnes i ulike bredder alt etter tekstlengde og størrelse. Eksempelvis er de blå tunnelskiltene 1600 mm breie i 1:1
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.