MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Problemer med Liliput Stortysker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Problemer med Liliput Stortysker

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Problemer med Liliput Stortysker
    Posted: 09 desember 2012 at 12:30
Jeg mottok min Liliput Stortysker for flere måneder siden, men har ikke hatt mulighet til å teste den før nå i helgen. Jeg har problemer med lyden. Den slår seg ikke på og av med f2, men er bare på om knappen holdes inne. Jeg benytter Digitrax Zephyr.

Er det noen som har samme erfaring eller råd om hvordan dette problemet kan løses?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 13:40
Etter det jeg kjenner er Liliputs Stortysker levert i 2 byggeserier, den siste var "nøytral utgave" med NSB dekaler. Den første er før digitalsystemenes tid. - Hvilken utgave har du?
 
Stortyskeren fra Liliput ble heller ikke levert med dekoder - eller lyd.
Dersom du mener det skal være lyd i ditt eksemplar, er dette bygget inn i ettertid (uorginalt)?
Sjekk derfor først om det overhode er lyddekoder i loket?
Er lyddekoder montert og du får kontakt med denne fra DCC-systemet - og alt mht. kjøring og lys virker, så hadde jeg sjekket høyttaleren med tilførselsledninger først.
 
- En artig ting med Liliput´s Stortysker er at det er rødt lys i fyrkassen.
Med en LokSound er det mulig å koble dette lyset sammen med lyden av å skuffe kull - både ved betjening med F-knapp og "tilfeldig lyd" styrt av dekoderen selv.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 14:02
Hei Morten

Dette er dessverre en spesialitet som Digitrax har lagt inn på F2.
Dette fordi denne er beregnet på fløyte/horn

På min Chief er det en såkalt OPSW som kan endre F2 fra "non-latching" til av/på funksjon

Litt usikker på om dette er mulig på Zephyr. Sjekk evt på Digitrax forumet.
En annen mulighet er evt å mappe om funksjonene slik at du bruker en annen F-tast til denne funksjonen
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 14:06
Hei igjen

Her er en metode
http://ikm.digitrax.com/questions.php?questionid=1150
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 19:55
Var litt rask i starten av innlegget. Det er selvfølgelig Trix sin nye Stortysker med lyddekoder det dreier seg om. Det er trolig et DIgitrax problem. Takk for rådet, Jarle. Jeg sjekker ved retur til Oslo i morgen.

Edited by Morten Jacobsen - 09 desember 2012 at 20:40
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Strømmen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Strømmen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 20:04
Hei!
 
F2 knappen på digitrax kjørekontrollere er en impulsknapp ment for signalhorn/blinkende lys etc. Du må holde knappen nede ( tror det er 15 sekunder ) så vil lyden stå på permanent. Hadde samme problemet med trix sin Di3. De fleste fabrikanter har jo lyden på F1
Steinar
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2012 at 20:50
Har du prøvd å programere opp en Fredi? Trixen min kjører bra med Intellibox og med Fredi.

Rune
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2012 at 20:04
Takk til Jarle. Digitrax hadde løsningen. Sitat dra siden som Jarle viste til:

Press the HORN/2 key on the numeric keypad. The HORN/2 key operates Function 2 and is labeled with a whistle icon to remind you that this is the preferred function for whistle or horn operation. This key is set up as a “non-latching key” so that if a horn or whistle sound is installed in the loco, it will sound
for as long as the key is held down. This lets you vary the length of time that the horn or whistle blows, just like the prototype.

If you want Function 2 to remain on:
1. Press and hold the HORN/2 key.
2. Press and hold the EXIT key.
3. Release the HORN/2 key
4. Release the EXIT key.


Edited by Morten Jacobsen - 10 desember 2012 at 20:05
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.