MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 60-tallsbusser i H0?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

60-tallsbusser i H0?

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 60-tallsbusser i H0?
    Posted: 29 november 2012 at 13:32
Noen som vet om europeiske busser fra 60-tallet i H0?
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2012 at 15:30
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2012 at 16:07
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2012 at 16:15
VK-Modelle ser ut til å ha en MAN fra 60'tallet. vk-modelle.de

Stadt im Modell har noen eldre busser, ca 60' 70'-tallet.


Så har vi jo svensken Jørgen Edgar, akkurat nå har han inne noen få 50'talls busser...
Men prisen.....
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2012 at 19:01
Jørgen Edgar har en byggebeskrivelse på en  Scania Vabis bus fra 50 tallet og oppover, mener å huske den gikk her i norge på 60 tallet.   

http://jorgenedgar.se/kurser/scania/1.html                   
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2012 at 20:46
Nå vil jeg ikke påstå at jeg ikke vet så mye om busser, men med to naboer som buss-sjåfører hadde jeg som guttunge dog en viss interesse av busser. Det jeg kan erindre var at det var få busser som kom ferdige bygd fra utlandet. De fleste rutebusser og også turistbusser ble bygd opp av norske påbyggere. Busser med nese hørte nok 40 tallet og første del av 50-tallet til og var nok for det meste byttet ut på 60 tallet. De forskjellige påbyggerne kunne gjerne bruke samme påbygg til forskjellige merker (Volvo, Scania, DAF etc.).
Årsaken til at bussene fikk påbygg her til lands hadde helt sikkert noe med pris/avgifter å gjøre. Det jeg dog synes var noe merkelig her i byen var at et par busser hadde rattet på høyere side. Tror det hadde noe med bruktkjøp fra Sverige som inntil 1967 hadde venstrekjøring.
Dette var litt mimring fra gamle dager, men bortsett fra det, trenger vi en eller flere  norske bussmodeller av busser fra 60 og 70 tallet
SOHo
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2012 at 22:42
Jeg har vel dradd denne tråden minst en gang før, men jeg har liksom ikke funnet noen buss som passer.

Men det jeg er på jakt etter er en buss som er et egnet utgangspunkt for å bygge en slik en i H0:



Bussen på bildet er en DAF 1969 modell, men noe slikt er vel neppe å få tak i.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2012 at 23:33
Både Scania Vabis, Volvo og Leyland var i utgangspunktet høyrekjørte. På 60-tallet var busser og tyngre kjøretøy (chassis) i utgangspunktet hovedsakelig produsert i det landet der kjøretøyet ble solgt. Norge hadde ingen slike produsenter og måtte importere fra Sverige, England og USA. Derfor er mange 50- og 60-tallsbusser høyrestyrt. Norske veier var også dårlige, så bussene ble ofte spesialbygget for den ruten de var beregnet for. Tyske busser var derfor for store for de fleste selskap. Som oftest var tyske chassis brukt for større turistbusser på den tiden.
Her på Sørlandet var det 3 slike bussbyggere: T. Knutsen i Kristiansand, Repstad i Søgne og O.C.Axelsen i Flekkefjord. Knutsen opphørte på slutten av 60-tallet, Repstad midt på 80-tallet og OCA gikk mer og mer over til å lage brannbiler på 70-tallet.
Busschassis ble importert uten dekk. De kom med treringer på felgene for å kunne kjøres et kort stykke.
Husker at busser fra OCA ble bygget på Bedford, Ford (USA), International og Dodge-chassis foruten Volvo og Scania Vabis. Som regel var dette "snutebusser". Man må også huske at de første Scania Vabis var egentlig "Leyland på lisens" (minus gearkasse).
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2012 at 14:35
Jeg husker en av bussene i Hol i Hallingdal som var høyreratta og hvor sjåføren satt foran forhjulet, og inngangsdøra var bak forhjulet. Han hadde da en enkel mekanisk spak for å åpne døra.

Det ble etterhvert mange timer i bussen for en skoleelev.
Men noen av mine klassekamerater på ungdomsskulen brukte tog fra Finse til Geilo.

Og senerer har jeg nok prøvd meg bak rattet på bl.a Leyland, Scania, Volvo og Mercedes.....
Men det er lenge siden nå.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.