60-tallsbusser i H0? |
Post Reply |
Author | |
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 november 2012 at 13:32 |
Noen som vet om europeiske busser fra 60-tallet i H0?
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Danske Signalposten har flere:
Og så kommer Heljan med en D.S.B buss:
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Brekina har noen med høy grad av detaljering:http://www.brekina.de/de/modellprogramm/omnibusse/krauss-maffei-kmo-150160.html
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
VK-Modelle ser ut til å ha en MAN fra 60'tallet. vk-modelle.de
Stadt im Modell har noen eldre busser, ca 60' 70'-tallet. Så har vi jo svensken Jørgen Edgar, akkurat nå har han inne noen få 50'talls busser... Men prisen..... |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
helgeb
Viderekommen Joined: 17 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jørgen Edgar har en byggebeskrivelse på en Scania Vabis bus fra 50 tallet og oppover, mener å huske den gikk her i norge på 60 tallet.
http://jorgenedgar.se/kurser/scania/1.html
|
|
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå vil jeg ikke påstå at jeg ikke vet så mye om busser, men med to naboer som buss-sjåfører hadde jeg som guttunge dog en viss interesse av busser. Det jeg kan erindre var at det var få busser som kom ferdige bygd fra utlandet. De fleste rutebusser og også turistbusser ble bygd opp av norske påbyggere. Busser med nese hørte nok 40 tallet og første del av 50-tallet til og var nok for det meste byttet ut på 60 tallet. De forskjellige påbyggerne kunne gjerne bruke samme påbygg til forskjellige merker (Volvo, Scania, DAF etc.).
Årsaken til at bussene fikk påbygg her til lands hadde helt sikkert noe med pris/avgifter å gjøre. Det jeg dog synes var noe merkelig her i byen var at et par busser hadde rattet på høyere side. Tror det hadde noe med bruktkjøp fra Sverige som inntil 1967 hadde venstrekjøring. Dette var litt mimring fra gamle dager, men bortsett fra det, trenger vi en eller flere norske bussmodeller av busser fra 60 og 70 tallet
|
|
SOHo
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har vel dradd denne tråden minst en gang før, men jeg har liksom ikke funnet noen buss som passer.
Men det jeg er på jakt etter er en buss som er et egnet utgangspunkt for å bygge en slik en i H0: Bussen på bildet er en DAF 1969 modell, men noe slikt er vel neppe å få tak i. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Både Scania Vabis, Volvo og Leyland var i utgangspunktet høyrekjørte. På 60-tallet var busser og tyngre kjøretøy (chassis) i utgangspunktet hovedsakelig produsert i det landet der kjøretøyet ble solgt. Norge hadde ingen slike produsenter og måtte importere fra Sverige, England og USA. Derfor er mange 50- og 60-tallsbusser høyrestyrt. Norske veier var også dårlige, så bussene ble ofte spesialbygget for den ruten de var beregnet for. Tyske busser var derfor for store for de fleste selskap. Som oftest var tyske chassis brukt for større turistbusser på den tiden.
Her på Sørlandet var det 3 slike bussbyggere: T. Knutsen i Kristiansand, Repstad i Søgne og O.C.Axelsen i Flekkefjord. Knutsen opphørte på slutten av 60-tallet, Repstad midt på 80-tallet og OCA gikk mer og mer over til å lage brannbiler på 70-tallet.
Busschassis ble importert uten dekk. De kom med treringer på felgene for å kunne kjøres et kort stykke.
Husker at busser fra OCA ble bygget på Bedford, Ford (USA), International og Dodge-chassis foruten Volvo og Scania Vabis. Som regel var dette "snutebusser". Man må også huske at de første Scania Vabis var egentlig "Leyland på lisens" (minus gearkasse).
|
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg husker en av bussene i Hol i Hallingdal som var høyreratta og hvor sjåføren satt foran forhjulet, og inngangsdøra var bak forhjulet. Han hadde da en enkel mekanisk spak for å åpne døra.
Det ble etterhvert mange timer i bussen for en skoleelev. Men noen av mine klassekamerater på ungdomsskulen brukte tog fra Finse til Geilo. Og senerer har jeg nok prøvd meg bak rattet på bl.a Leyland, Scania, Volvo og Mercedes..... Men det er lenge siden nå. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |