MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lynghei-banen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lynghei-banen

 Post Reply Post Reply Page  <1 456
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2018 at 17:39
Lyngheibanen har nylig fått et tilskudd av åpne godsvogner som hovedsakelig er tiltenkt ved- og tømmertrafikken fra Furre. Her ses de "nye" vognene på Furre sidespor.



De eldre vognene (Tl type 1 til venstre og N2 til høyre) har lenge vært ute av drift på grunn av koblingsproblemer. Disse er nå løst, og dette baner også vei for flere vogner av tilsvarende typer fremover. T4-vogna er av nyere dato. Vognene er fra den kjente vognfabrikken S&S.

På Lynghei er trafikken fortsatt stor, og dette bildet viser to godstog inne samtidig, mens skiftetraktoren holder på med sitt. Et lengre persontog står i spor 3, og motorvogna til Arendal er klar i spor 17.



Hilsen Halvor

Edited by halvors - 20 august 2018 at 14:43
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2018 at 08:55
Flotte bilder og flotte vogner.
Men stakevognene til venstre på det første bildet er vel en Tl3 og en T4, ikke Tl1?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2018 at 14:45
Du har nesten rett...

Vogna til venstre er angitt som "Tl type 1", og er vel sikkert ganske lik Tl3. Vogn nummer to er selvsagt en T4, jeg hoppet over den...

Teksten ovenfor er rettet.

Hilsen Halvor
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2018 at 16:32
Det er lett å snuble i betegnelsene. Så vist jeg vet har det aldri eksistert noen Tl1, slike vogner med lemmer kom vel mange tiår etter at det var slutt på å bygge vogntypene som senere fikk litraindeks 1 (som var vogner med "liten vognkasse".
Siden litraindeksen ikke ble innført før i 1933 stemmer det sikkert at vognen helt til venstre er angitt som "Tl type 1" hvis den skal være i leveranseutførelse. Disse vognene fikk litra Tl3 type 1 etter 1933.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 august 2018 at 17:43
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Siden litraindeksen ikke ble innført før i 1933 stemmer det sikkert at vognen helt til venstre er angitt som "Tl type 1" hvis den skal være i leveranseutførelse. Disse vognene fikk litra Tl3 type 1 etter 1933.
"Tl type 1" har også vært brukt senere som betegnelse på tidligere tyske G-vogner med 4,50 meter akselavstand som ble bygget om til plattformvogner med nedfellbare jernlemmer i årene 1959–62. Disse hadde nr. 38400–38599 og 38395–38399. Jfr. artikkelen om tyske godsvogner i På Sporet nr. 63 (kan leses online av NJK-medlemmer), evt. byggeveiledningen for Steinar&Steinars byggesett.

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2018 at 14:48
Et riktig Godt Nytt År ønskes dere alle fra Lyngheibanens direksjon .

Samtidig viser vi stolt frem et bilde av siste tilskudd av skiftelok på Lyngheibanen, en Skd221 som hovedsakelig er tiltenkt oppgaver på Lynghei stasjon.

Her i skiftetjeneste på stasjonen.

Førøvrig har nå stasjonsbyen Lynghei fått nytt posthus, plassert praktisk like i nærheten av Stasjonen:


Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2019 at 18:57
Det skjer stadig ting rundt Lynghei Stasjon . Nylig ble stasjonsmesterens hus gjort klart for innflytting, selv om det må innrømmes at noen viktige detaljer mangler.



Boligen ligger rett ved sør/vest enden av stasjonen, i gangavstand. Stasjonsmesteren har god oversikt over aktiviteten på stasjonen fra stua si, og sier seg godt fornøyd med det.



På bildet ovenfor er lokaltoget fra Arendal nettopp på vei inn på stasjonen, like utenfor husets hage. Bildet nedenfor er tatt litt lenger unna fra den andre enden av stasjonen.



Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2019 at 14:12
Varmere tider for passasjerene på Lyngheibanen

Nå har Lyngheibanen endelig fått på plass sin finkevogn Fde 19003 for bruk i passasjertogene med elektrisk togvarme. Det har lenge vært et savn at de mer moderne personvognene ikke kunne varmes opp for turen mellom Arendal og Lynghei .



Vogna er her på vei ut fra Arendal med Di2 foran og BF10 bak.



Og vel framme er det klart for "Togbytte på ... Lynghei". Både øst- og vest-gående tog på Ssørlandsbanen er på plass for å ta med passasjerer fra Arendal.



Hilsen Halvor
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2019 at 10:54
Takk for fin statusrapport. Et veldig trivelig anlegg med allsidige driftsopplegg. Mye flott arbeid på anlegg og modeller :-)
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2021 at 19:01
Ekstern oppstilling
Jeg tror jeg har et klassisk MJ-problem: For mye lok og vogner i forhold til plassen på anleggetTongue
Selv om Lyngheibanen har relativt greit med spor på skyggestasjoner og aktive stasjoner så har det etter hvert blitt mer og mer fullt på anlegget, og stadig vanskeligere å finne plass til skifting og plassering av lok og vogner på de riktige stedene. 
Da er løsningen å fjerne noe materiell fra anlegget, men det er tungvint, og det å stadig håndtere materiellet er ikke bra i det lange løp. Så jeg holder på å lage kassetter som jeg kan kjøre hele tog innpå, og deretter løfte bort fra anlegget.

Jeg fant en plass ved Oppstilling Øst nede under Lynghei stasjon som er litt ute av veien og hvor det var mulig å lage en liten hylle for plassering av slike kassetter. En ny sporveksel inne på omkjøringssporet på stasjonen ga enkel tilgang til hylla, og siden jeg brukte en Peco Electrofrog veksel fikk jeg også en enkel bryter for strømmen til hyllesporet, slik at det ikke er strøm på sporet før jeg legger om vekselen.


NB; bildet "ligger nede" for å ta mindre plass Embarrassed

Selve kassetten er 100 cm lang, og er laget av en 58 mm bred "gerikt" (dørlist), og to aluminiumsprofiler. Lista ligger løst på en liten hylle med styrekanter, og kan enkelt løftes opp / tas bort.
Aluminiumslistene er L-formet, 19 x 30 mm. De er skrudd fast i lista med 16.5 mm avstand, og er bøyd 90° på bortre enden slik at materiellet ikke ruller ut.


Her har et tanktog kjørt inn på kassetten. 

Aluminiumsprofilene er strømførende, og får strøm fra tilførselssporet ved hjelp av to banankontakter som er klemt fast under de to korte bitene av aluminium ved innkjøringen til kassetten. 



Det er laget åpningen under aluminiumsprofilene på enden av kassetten som banankontaktene passer inn i (se bilde nedenfor), slik at jeg bare trenger å legge kassetten på hylla si og skyve den inn mot sporet for å få kontakt. Banankontaktene har myke fjærer som lett kan presses inn i hullene i kassetten.


Nå kan jeg enkelt "kjøre bort" tog jeg ikke ønsker å ha på anlegget i øyeblikket, og plassere de på et egnet sted under anlegget. Jeg har enda ikke laget det, men jeg planlegger et lite "rack" hvor disse kassettene kan stables. 
Jeg har valgt å ikke ha kassettene lenger enn 100 cm, for da er de enkle å håndtere, og kan stå "på tvers" inn mot veggen under en bred del av anlegget. 

Nå har anlegget fått plass til uendelig mange flere lok og vogner...Embarrassed

Hilsen Halvor







Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2021 at 22:12
Det var en genialt enkel løsning.Smile
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 456

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.