MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lynghei-banen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lynghei-banen

 Post Reply Post Reply Page  <1 456
Author
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2013 at 19:19
For å unngå lignende, hva slag materialer har du brukt i underlaget/konstruksjonen
Terje
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2013 at 18:39
Solslyng i februar
 
Passasjerene på toget mellom Arendal og Kroken fikk plutselig problemer med å holde kaffen i koppen her om dagen, da toget gjorde noen høyst utilsiktede sideveis bevegelser. Ved nærmere undersøkelse viste det seg at skinnene på en del av denne strekningen hadde utvidet seg, med noen krappe "sleng" på sporet som resultat.
 
 
Nå bør det vel sies at det heller er anleggsavdelingen som har vært litt slappe med å sørge for ekspansjonsmonn når skinnene ble lagt. Med varmen på en lang vinter har treverket under sporene trukket seg sammen, og skinnene har problemer med å følge etter Embarrassed. Her trengs en utbedring....
 
Hilsen Halvor


Edited by halvors - 18 februar 2013 at 18:40
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 20:12
Flott anlegg. Gøy å følge anleggsbyggingen din.
Jeg har stilt et spørsmål vedr hyllenknekter på en annen tråd.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2013 at 15:55
Oppstilling Vest
 
Sørlandsbanen vest for Lynghei er representert ved oppstillingsstasjonen "Vest" Smile.
Denne ligger plassert (i togrommet) under Arendal havn, og er i praksis en 30 cm bred hylle montert på en plate på veggen med enkle hyllebraketter i tre. Den har, som sporplanen indikerer, 4 spor og et stikkspor, samt svingskive i enden. Stasjonen ligger i et hjørne, og er derfor laget med en 90° kurve. Kurveradiusen er litt krappere enn ønskelig, men det var også et praktisk spørsmål Embarrassed.
 
Sporet ytterst mot kanten er beregnet til omkjøring, og stikksporet til motorvogner o.l.
 
Her er først et par bilder av Vest mens den var under bygging. Alle spor ble lagt og koplet før stasjonen ble fast montert. Det er lettere å gjøre slikt arbeid mens seksjonen er løs.
 
 
 
Vekslene er drevet av servoer som er styrt fra en ESU Switchpilot Servo. Selve servoene er montert i en hjemmelaget brakett (50 x50 x 12 mm finer) og montert direkte på plata under vekselen. Krysset er polarisert ved hjelp av en mikroswitch som ligger direkte an mot servoarmen.
 
Et enkelt trykkknapp-panel styrer Switchpilot'en direkte, men det er også mulig å styre vekslene fra DCC. Sporene er også forberedt for deteksjon slik at det senere er mulig å fjernstyre det hele.
 
Hele seksjonen henger under Arendal havn, og er montert på braketter og en list langsmed veggen.
 
Det lille panelet på høyre side er bare en indikator for vekselposisjonene, som en hjelp ved kjøring på stasjonen.
 
 
Det skal fortsatt gjøres noe arbeid for å få alt ferdig, bl.a. er ikke svingskiva koplet ferdig enda. Full bruk kan det heller ikke bli før Lynghei stasjon kommer på plass.
 
Hilsen Halvor


Edited by halvors - 13 januar 2013 at 15:56
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2012 at 12:55
Utrolig artig Halvor. Det går unna med byggingen hos deg :)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2012 at 17:47
Et godstog fra Arendal til Kroken
 
I skrivende stund er det mulig å kjøre over en god del av Lynghei-banen, med unntak av Lynghei stasjon og de to oppstillingsstasjonene Øst og Vest. For å vise litt av det som er kjørbart (men selvsagt langt fra ferdig Tongue) viser bildene nedenfor et lite godstog underveis fra Arendal til Kroken. Litt av poenget slik som banen fremstår i øyeblikket er at tog vil passere gjennom Kroken en gang underveis, for så å ende på Kroken etter en hel runde rundt rommet.
 
Toget vårt står klar på spor 2 i Arendal.
 
Kort etter avgang Arendal kommer toget til Torsbu holdeplass hvor det er et byggevarefirma som skal ha ut en vogn med sementsekker.
 
Vekslene på Torsbu er styrt lokalt, men kun etter at klarering er gitt fra hovedkontrollpanelet. På brua ovenfor ser vi motorvogna som er underveis til Arendal. Den skal vi krysse på Kroken. 
 
Når skiftingen er ferdig fortsetter godstoget under et par broer og inn i en tunnel. Der starter en lang motbakke opp mot innkjør Kroken. Godstoget må her vente til den motgående motorvogna til Arendal har ankommet Kroken.
 
Så kan godstoget kjøre inn i spor 2 på Kroken for kryssing med motorvogna til Arendal.
 
Når linje videre er klar kan godstoget forlate Kroken, og passerer den midlertidige passasjen foran døra.
 
Linja fortsetter over heiene bak Arendal.
 
Syndle er et sted midt innpå de Sørlandske heiene.
 
Det finnes også noen bedrifter med egne sidespor underveis, som her hvor det skal være en gruve med opplasting av malm i tobber. Denne malmen skal skipes ut over Arendal havn, slik som det skjedde i virkeligheten.
 
 
Snart er godstoget framme på Kroken. Her kort før innkjør.
 
Omsider Wink framme, og skiftingen av vogner kan begynne. I mellomtiden er motorvogna vel framme i Arendal.
 
Når Lynghei stasjon en gang er anlagt vil trafikkmønsteret rimeligvis bli annerledes og utvidet, men det er allerede mulig å kjøre og skifte over store deler av anlegget.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2012 at 07:18
Spennende med en ny blogg her! Dette ser veldig bra ut så langt, gleder meg til å følge med videre!Smile
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 19:14
Dette så meget bra ut! gleder meg til å se fremgang her!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 15:47
Dette er jo en kjempestart, Halvor! Håper på flere oppdateringer med ikke alt for lang tid i mellom.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 15:20
Dette blir nok bra Smile
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2012 at 15:16

Lyngheibanen

De fleste modelljernbaner er et resultat av byggerens drømmer, muligheter og begrensninger. Lyngheibanen som jeg nå har under bygging er et resultat av mine.

Etter nesten 15 år med aktiv FREMOdulbygging, og mye moro sammen med gode venner, har jeg en stund hatt ønske om igjen å kunne bygge et fast anlegg hvor jeg kan kjøre tog når og slik jeg selv ønsker det uten å være avhengig av andre. Så når mulighetene la seg til rette etter bytte av bolig for noen få år siden så «måtte» jeg jo bare få realisert denne drømmen.

ØnskeneAlle erfaringene med FREMO anlegg og trafikk har lært meg at det er viktig å legge til rette for «sam-kjøring» med gode venner, for det er i et fellesskap med likesinnede at hobbyen virkelig kan blomstre. Dessuten har jeg sett at anleggets utforming og trafikk bør være rimelig relatert til en tenkt virkelighet. Derfor har jeg forsøkt å utforme mitt modelljernbaneanlegg slik at det er plass til flere personer som kan kjøre tog samtidig, og at det skal være mulig å gjennomføre realistiske trafikkspill med flere deltakere. Samtidig skal anlegget oppfylle mine personlige drømmer og ønsker, og kunne brukes av meg alene.

Jeg ønsker å bygge et anlegg med utgangspunkt i norsk landskap og struktur, basert på NSB’s materiell og trafikk på 1960-70-tallet. Gjennom 12 års skolegang måtte jeg krysse Arendal stasjon på vei til og fra skolen, og opplevde mange forskjellige situasjoner der, fra malmtogene som skiftet til og fra havna, fram til opphøggingen av det siste damploket på et sidespor i Barbu. Arendal stasjon skal være en sentral del av mitt nye anlegg, og dette var også en av tankene bak å bygge FREMOdulen av denne stasjonen. Modulen brukes på anlegget, og kan rimelig enkelt tas ut for bruk på treff når jeg ønsker det.

Jeg ønsker at anlegget skal ha trafikk på en aktiv sidebane, fra forgreningen fra en hovedlinje ned til havna i Arendal. Hovedlinja må da rimeligvis være Sørlandsbanen, men jeg har ikke noe ønske om å bygge en av de eksisterende stasjonene på denne banen, så derfor blir det forgreningsstasjonen «Lynghei» som sannsynligvis ligger et sted mellom Nelaug og Kristiansand. Denne stasjonen har sporkapasitet til håndtering av godstrafikken til og fra Arendalsbanen, og det har også vokst opp en liten stasjonsby med en del lokal virksomhet som benytter banen for transport av varer.

Jeg synes også det av og til kan være trivelig med litt avslappet kjøring på anlegget, så derfor er det viktig at anlegget har en fleksibel struktur som kan tillate avvekslende kjøring når jeg er alene med togene, eller når jeg skal vise frem anlegget til andre. Det er også viktig med et rimelig antall oppstillingsspor som kan genere og ta imot trafikk, slik at ikke alle togene må være «i drift» hele tiden.

Rommet

Rommet jeg har til rådighet er på ca. 26 m2, relativt romslig. En trapp opp nedenfra er med på å styre bruken av deler av rommet. Det samme gjelder en dør i den ene enden av rommet, og et vindu i den andre. Men alt i alt er det et bra utganspunkt for et MJ-rom.

Den mest begrensende faktoren er at det er et loftsrom, med skråtak. Dette betyr at det er vanskelig å utnytte arealet fullt ut inntil langveggene. Kne-veggene er 1 meter høye, så i praksis har jeg begrenset høyden på sporene til å ligge mellom 70 og 95 cm over gulvet. Dette betyr at anlegget er et «sitteanlegg», og jeg har da også funnet ut at etter alle årene med «stående kjøring» på modulanlegg er det deilig å kunne sitte på en god stol og se togene kjøre forbi.

De lave kne-veggene betyr også at sporføringen i stor grad må gå langs med veggene, for det er kun mulig å stå fullt oppreist i midten av rommet. Dermed er det ikke mulig å ha for mye utstikkere midt i rommet, og dybden på landskapet inn mot langveggene kan lett bli stor. Dette må tas hensyn til ved den praktiske oppbyggingen av anlegget.

Rommet er isolert og stort sett ferdig, med teppe på gulvet og malte vegger. Elektrisk opplegg er lagt slik at jeg kan slå av og på all strøm til anlegget med en bryter på veggen, og belysningen er så langt besørget av 20 LED-spoter. Dette gir et helt greit lys for hoveddelene av anlegget, og jeg kan eventuelt supplere etterhvert.

Struktur

Som nevnt ovenfor skal anlegget vise en sidebane til Sørlandsbanen, med Arendal som endestasjon, og med en krysningstasjon underveis. I tillegg skal en del av Sørlandsbanen være med, i alle fall representert ved Lynghei stasjon og oppstillingsstasjoner.

På linja fra Lynghei til Arendal skal det være en del virksomheter med sidespor underveis, og selvsagt virksomheter knyttet til stasjonene.

Basert på mine ønsker og krav har jeg designet et anlegg med følgende struktur:

 

 De stiplede linjene er ekstra-forbindelser for å gi flere kjøremuligheter.

 Anlegget i rommet

Med rommet slik det fremstår vil det være mest optimalt å la banen(e) gå langs veggene rundt rommet, en eller flere ganger. En hel runde rundt rommet, langs veggene, gir ca. 20 meter kjørestrekning.

Plasseringen av Arendal stasjon er avgjørende for plasseringen av de fleste andre elementene, og derfor ble den fastlagt først. Fra Arendal er går linja først en halv gang rundt rommet, bak Lynghei til Kroken i det motstående hjørnet. Fra Kroken krysser linja foran døra og videre langs veggen bak Arendal, på et høyere nivå. Den krysser foran vinduet i andre enden av rommet, og ankommer Lynghei som ligger på langs av rommet, midt imot Arendal.

Fra Lynghei går Sørlandsbanen nordover og sørover, til henholdsvis Oppstilling Øst og Oppstilling Vest. Øst vil ligge under Lynghei, og Vest under Arendal Havn. Begge disse oppstillingsstasjonene vil bli tilgjengelige langs kanten av anlegget, og er endestasjoner med mulighet for omkjøring.

I tillegg er Sørlandsbanen nord og sør for Lynghei knyttet sammen med den skjulte oppstillingsstasjonen Borte, som gir mulighet for oppstilling av for eksempel persontogstammer som kan brukes flere ganger i løpet av en kjøresesjon. Borte er plassert bak Arendal, under linja mellom Kroken og Lynghei. Fysisk tilgang til Borte er enten nedenfra (innbefatter kryping på gulvet), eller ved å løfte vekk landskapsdeler bak Arendal. Litt krøkkete, men forhåpentligvis ok i praksis. Videoovervåking er planlagt.

Det er to separate «ringer» på anlegget, en på Sørlandsbanen Lynghei – Borte – Lynghei, og en på sidebanens øvre nivå via en egen linje bak Lynghei. Disse kan også kombineres til en lenger rundbane som går to ganger rundt rommet, Lynghei – Borte – Torsbu – Kroken - Lynghei.

Bildet over viser "kilen" som knytter Arendals-modulen til resten av anlegget. Denne blir liggende inni en tunnel.

Status ved slutten av november 2012

Det er litt over et år siden jeg begynte å forberede rommet. Et halvt år med snekring, isolasjon, tetting, maling osv. førte frem til at jeg kunne begynne på selve anlegget i april 2012. Det er viktig å kunne ha et varmt og trivelig sted å drive med hobbyen, så dette er vel anvendt tid og penger.

Arendal stasjon ble omgående plassert på sin planlagte plass, på et rammeverk skrudd i gulv og vegg. Dette rammeverket er laget slik at når stasjons-modulen tas vekk kan jeg enkelt komme til de bakenforliggende landskapsdelene og sporene. Sporene til Arendal Havn er i hovedsak lagt, og er kjørbare.

Det neste som er bygget ferdig er Borte og sporene som leder til opstilling Øst og Vest. Disse delene er knutepunkter i sporarrangementet, og derfor viktige elementer å få på plass tidlig. Sporetraseene var nøye planlagt, og to store seksjons-kasser, omtrent som moduler, ble laget slik at alle spor og ledninger kunne monteres på arbeidsbenken, uten å måtte krabbe rundt under anlegget. Nå står disse kassene fast, og fremtidig vedlikehold vil nok eventuelt medføre en del mer akrobatiske øvelser.

Forøvrig er alle delene av anlegget bygget på samme måten, med relativt store seksjoner som er pre-fabrikert med spor og elektriske koplinger, for så å bli montert på plass på anlegget.

Området rundt Torsbu har fått alle gjennomgående spor på plass, og sporene frem til Lynghei stasjon er forberedt. Flere sidespor er også på plass her, eventuelt forberedt slik at de enkelt kan gjøres ferdig når landskapsbyggingen tillater.

Linja fra Torsbu til Kroken ligger klar, en del av denne vil etterhvert bli skjult bak Lynghei stasjon. I tillegg er ekstraforbindelse for rundbane på sidebanens øvre nivå klargjort. Her er også landskapsbyggingen så smått igang i form av landskaps-seksjoner pre-fabrikert på verkstedet.

Kroken stasjon på linja mellom Arendal og Lynghei

Kroken stasjon er ferdig sporlagt og koplet. Her gjenstår landskapet, men plattformene er vel underveis. Videre fra Kroken skal linja krysse en døråpning, og der vil det nok foreløpig være en midlertidig «bro». Den lange linja som skal gå bak Arendal og lede videre mot Lynghei er sporlagt og kjørbar, men noe «finpussing» gjenstår.

Hoved-kontrollpanel for ruting av trafikk på anlegget. Passasjertoget "bak" Arendal er på vei fra Kroken til Lynghei. 

I det hele tatt ser jeg at det vil være viktig å få prøvekjørt anlegget mest mulig på dette stadiet slik at jeg kan få luket bort sporproblemer, elektriske problemer og eventuelt strukturproblemer på anlegget før det er for sent.

Fortsettelse følger Tongue.
Hilsen Halvor

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 456

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,045 seconds.