MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lynghei-banen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lynghei-banen

 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2014 at 17:11
Eksperiment med bakgrunn

Siden veggene bak anlegget er veldig lave under skråtaket er det ikke nødvendigvis enkelt å få til en rimelig bakgrunn. Derfor forsøker jeg flere steder å bygge landskapet opp mot skråtaket i stedet. Men noen steder vil veggen synes, og derfor har jeg begynt å eksperimentere med å bruke bilder som bakgrunn.
En liten foto-tur i nærområdet ga meg noen bilder å prøve med, og så har jeg lagt inn et lite glimt av et tjern imellom to fjellknatter.



Det kan nok komme flere slike etter hvert

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 august 2014 at 19:55
Oppstilling Øst

Den siste oppstillingsstasjonen har frem til nå stort sett vært en tom hylle med sporforbindelse. Men nå har det omsider begynt å skje noe .

Sporplanen er fastlagt, og omtrent halvparten av sporene er lagt.



Det skal bli mulig å kjøre rundt togene, og snu lokomotiver når det trengs. Svingskiven vil ble "hel-manuell" med kun to mulige posisjoner.

I praksis ser Øst noe slik ut, plassert 15 cm under kanten av Lynghei stasjon.



Dermed er det nå mulig å kjøre tog fra Øst til Vest over Lynghei. Og Arendal har fått sin endelige tilknytning til resten av jernbane-Norge via Lyngheibanen og Lynghei stasjon.

Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2014 at 20:09
Sommer og hagearbeid

På denne årstiden passer det bra med arbeid i det grønne, og når hagearbeidet ute er unnagjort kan man ta tak på innearbeidet .
Langsomt stiger landet frem, og i heiene opp mot Syndle vokser skogen. Her har skiftetraktoren fra Lynghei hentet en G-vogn på Kroken for viderebefordring med godstog på Sørlandsbanen.




Elektrisk drift

Sørlandsbanen er for lengst elektrifisert, men nå er endelig Lynghei stasjon i ferd med å få oppgradert kjøreledningsopplegget. Nye åk er på plass, et herlig nytt produkt fra Skala Design.

For øvrig har traktoren kommet fram til Lynghei, og er klar til å skifte G-vogna inn i toget.



Som man kan skimte i bakgrunnen er det også andre "nyheter" på Lynghei, mer om det siden. Her er vogna skiftet inn, og godstoget til Oslo er klart til avgang.



Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2014 at 23:17
Skb202 er et gammelt byggesett av SJ litra Z fra Västerås Vagnagentur. Så det er loddet sammen fra messingplater med hull i

Hilsen Halvor
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2014 at 12:20
Nydelig! Hvor har du fått tak i traktorn? :)
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2014 at 11:25

Tilskudd til driften på Lynghei

Utvidelsen av Lynghei stasjon krever stadig mer materiell, og nå sist har Lynghei fått et tilskudd i form av en skiftetraktor for å sørge for intern forflytning av vogner i forbindelse med godshus og rampespor som nå er anlagt.



Traktoren er Skb 202.17, og har relativt begrenset kapasitet. Den kan maks trekke 4-5 vogner på flat mark, litt avhengig av vognenes rulle-egenskaper. Men for hjelp til flytting av vogner til/fra gjennomgående godstog, og oppsetting av godstog til Arendal, holder den foreløpig mål.



Det regnes dog med at når skiftetomta på Lynghei blir ferdig vil behovet for noe kraftigere materiell bli åpenbart.

Hilsen Halvor
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2014 at 13:40
Takk for svar, det ga litt mer kjøtt på beinet jaSmile. Jeg tenkte også på 15cm høyde for togmagasinet, men var litt usikker på om det var nok. Som du selv sier, det vil jo ikke bli noe manuell fikling med vognene under der, men det er jo greit å komme til så man får koblet loket til og fra. Magasinet mitt blir forresten litt bredere enn ditt, ca 40cm, så kanskje legge til litt ekstra først som sist...

Forøvrig vil anlegget over magasinet bli modulbasert, så det er jo også mulig å løfte vekk etpar moduler for bedre tilgang om det skulle bli krise. Har begynt på rammeverket i dag, og må nesten bare teste litt til jeg finner passende høyde for skinnetopp.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2014 at 11:11
Hei Svein, og godt nytt år til deg og andre deltakere på forumet .

Oppstilling Vest er bygget under Arendal Havn, og det er 9 - 10 cm klaring opp til undersiden av treverket over. dvs. undersiden av "bærekonstruksjonen". Over der ligger også servoene for vekslene i havna, så disse komme ikke i konflikt med Vest.
Åpningene i fronten er 8 cm høye, og dekker det meste av lengden. LED lyslister ligger over i framkant, jeg har i dag 3 lister som hver er ca. 50 cm lange, jeg ser at jeg gjerne kunne hatt mer lys.

Med spordeteksjon tenker jeg først og fremst på opptatt-markering av hele sporene, ikke deteksjon av bestemte posisjoner på sporene. Derfor har jeg isolert ene skinnestrengen i hvert spor i sin helhet, og lagt fram ledningene for disse til et sentralt sted. Her kan jeg siden legge inn strømdetektorer om jeg skulle ønske. Jeg eksperimenterer med dette på Borte, som er gjennomgangs-oppstillingen. Her har jeg en indikator på kontrollpanelet som viser hvilket spor som er belagt. Det fungerer forsåvidt teknisk, men jeg har fortsatt litt vei å gå for å få en god logisk funksjon (konflikt mellom deteksjon og stoppstrekning før vekseler).

Togene som går fra/til Vest er kun tenkt å snu der, dvs. at jeg har ikke tenkt å manipulere vogner og lok på annen måte enn å flytte lok fra ene enden av toget til den andre, evt. vende lok.
Innkommende tog kjører inn på spor 2-4, loket koples fra manuelt (kan være noe fiklete ), kjøres ut på svingskiva i enden, vendes om nødvendig, kjøres tilbake til innkjør over spor 1, og koples til vognslerka igjen klart for utkjør.

I en trafikkspillsituasjon ser jeg for meg at opp til 3 tog står klargjort her for kjøring over Lynghei og til oppstilling Øst. Tilsvarende kan 3 tog mottas på Vest, disse vil rimeligvis komme fra Øst. De fleste av disse togene vil være godstog.
Persontog på Sørlandsbanen vil normalt stå på Borte hvor de kan enklere gjenbrukes.
Direkte tog til Arendal vil komme fra Øst som skal ha noe mer sporkapasitet enn Vest.

Etter at Vest ble bygget ser jeg at selv om 10 cm (8 cm åpning) er mindre enn ønskelig, så er det mulig å gjøre enkle av/på koplinger av vogner der. Men ikke å anbefale om man har en trang tidsramme... Påsporing av vogner kan være vanskelig, 8 cm betyr at ei hand så vidt kommer inn, det er vanskelig å ha god kontroll på hva man gjør.

Derfor besluttet jeg å senke Øst ytterligere 5 cm slik at klaringen i åpningen blir 15 cm. Dette tror jeg vil fungere bedre. Jeg skal også legge opp til noe flere spor på Øst, slik at flere tog kan stilles opp etter hverandre. Øst er enda ikke ferdig planlagt eller bygget.

I mangel av egnede svingskiver på markedet har jeg brukt en liten Fleischmann-skive på Vest. Denne fungerer fint, men kan ikke snu for eksempel Stortyskere. Disse blir derfor foreløpig begrenset til strekningen Øst - Lynghei. Øst vil inntil videre få en manuell 20 meter skive.

Håper det gir noen innspill til dine planer. Jeg må jo også si at jeg ikke enda har utarbeidet en fullstendig bruksplan for anlegget, slik at det klart kan bli noen endringer etter hvert som tiden går.

Hilsen Halvor

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2014 at 09:48
Hei Halvor, godt nyttår!Smile

Sitter og ser gjennom tråden din her for å få litt inspirasjon, og har noen spørsmål vedr Oppstilling Vest. Vurderer å lage noe lignende selv, og lurer derfor på hvordan du har tenkt at denne skal brukes (aktivt/passivt, av- og påkobling av vogner osv)? Lurer også på hvor stor plass du har i høyden der, og hvor store åpninger du har laget i frontbrettet? Lurer også på konkret hvordan du har forberedt for spordeteksjon, er det snakk om skinnebrudd på strategiske steder eller har du en annen løsning?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2013 at 00:25
Dette var en meget god ide og konstruksjon Beer
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2013 at 23:30
Den var fiks! Jeg trenger en lignende konstruksjon på mitt lille hjemmeanlegg, så det var artig å se hvordan du har løst dette.
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2013 at 23:16
Å passere en dør Tongue
 
I ene enden av togrommet mitt er det en dør som sporene må passere i to plan. Døra brukes ofte, så sportraseen forbi denne døra må kunne tas bort på en enkel måte. Dette fremgår av sporplanen tidligere i tråden. Jeg har hele tiden visst at jeg måtte finne en "lur" løsning, men har vært litt usikker på hvordan.
 
Nå er tiden kommet, og etter noen dagers mekking er "broen" på plass.
 
Noen viktige kriterier for denne konstruksjonen er:
  • Må være fullstendig stabil og lukkes til samme posisjon hver gang
  • I lukket stilling må den være stabil både horisontalt og vertikalt
  • Kunne åpnes og lukkes enkelt, helst uten slåer eller låsemekanismer
  • Stå fast i lukket posisjon
  • Kunne løftes helt vekk om nødvendig

Løsningen ser slik ut:

 
På høyre siden er det et solid feste for to dør-hengsler, av en type som tillater at broen enkelt kan løftes rett opp. På venstre siden er det forberedt et anlegg for å sikre vertikal tilpasning, men så langt er det ikke behov for denne.
 
Selve broen består av to finerprofiler som er montert på en vertikal plate som hengslene er festet i. Det er også tverravstivere mellom disse to profilene, og sporunderlaget ligger på toppen av disse. Øverste nivå er bygget opp på toppen av det nederste.
 
 
Broen svinger lett på de to hengslene. Anslaget på venstre siden utgjøres av en kraftig magnet skrudd i dørkarmen:
 
 
Et jernbeslag på baksiden av finerprofilene ligger an mot magneten.
 
 
Ved siden av jernbeslaget sitter en liten reed-bryter som kopler inn når broen ligger an mot magneten. Denne skal etter hvert koples til et par releer som skal bryte strømmen til de tilliggende sporene når broen åpnes.
 
 
Broen kan enkelt åpnes i over 90°, løftes helt bort fra hengslene om nødvendig. Den kraftige magneten holder den fast i lukket posisjon, og gir en sikker horisontal posisjonering av sporene. Åpning av broen foregår ved å dra den innover, uten noen form for lås.
 
Strøm til sporene og reed-bryteren kommer via en liten datakabel som enkelt kan plugges fra om broen skal løftes vekk.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2013 at 13:12
Takk for utdypingen (Ermm) Håkon.
Så er man litt visere...
 
Hilsen Halvor
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2013 at 12:13
Nydelig arbeid! Smile

Tenkte jeg bare skulle komme med noen norske jernbaneord som beskriver det dere snakker om:
Fordypningen under "stillsvilla" kalles rådegrav. Staget som Tore etterlyste kalles rådestang. 

mvh


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2013 at 18:06
God nok forklaring. Fortsett byggingen ;)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2013 at 23:44
Jo, det kan sikkert være riktig. Men slik jeg har forstått det valgte direksjonen for Lyngheibanen å spare på dette punktet, muligens i uvitenhet om andre og bedre løsninger. Jeg kan jo se at en slik stang vil kunne ha en bedre levetid enn en trebjelke...
Hilsen Halvor 
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2013 at 21:17
De ser meget pene ut! Men et spørsmål: skal det egentlig være en stillsville? Skal det ikke være et stag av en eller annen type? Eksempelvis Weinert 74010?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2013 at 14:40
Liker!
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2013 at 14:01
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

... Det blir kun scratchbygging av alle veksler nå fremover eller?
 
I alle fall for Lynghei stasjon Tongue.
 
Her er noen bilder fra prosessen med å bygge en veksel.
 
Vekselen loddes sammen ved bruk av glassfiber-sviller med kobberbelegg (som på printplater) og kode 75 skinnestrenger, begge deler kjøpt i "metervis" fra Marcway Ltd i England.
 
Utformingen er basert på tegninger Steinar Snøtun har laget av 1:7 vekseler og "engelskmann" etter en eldre norsk standard. Disse skrives ut i 1:1 og vekselen bygges rett på tegningen.
 
 
Dobbeltsidig tape brukes for å feste svillene på tegningen.
 
De enkelte skinnebitene kappes og files og bøyes i riktig fasong. For kryss-spissen og tungene kan man bruke filemaler som er tilgjengelige, men jeg foretrekker å bruke en smergelskive til grovarbeidet og heller justere med en god fil etterpå. Det som er viktig er å få absolutt riktig tilpasning før man begynner å lodde. Etterpå er det mye mer fiklete Wink.
 
 
Når alle skinnedelene er på plass borer jeg et 0.4 mm hull i foten av skinna ytterst i tungene. her settes en vinklet tråd (gitarstreng) og loddes fast slik at den stikker rett ned under vekselen. Dermed har man et god feste i tungene for trekkstanga.
 
 
Selv bruker jeg en svillebit som jeg fjerner kobberbelegget på, og borer hull i riktig avstand. På undersiden lodder jeg på to små svillebiter med hull i slik at "still-svilla" holder seg på plass selv om den ikke er festet i trådene fra tungene.
 
 
Siden glassfibersvillene er litt tynnere enn svillene på Peco-sporet jeg ellers bruker limer jeg en tynn (0.4 mm) finerplate under vekselen slik at sporet kommer i samme høyde.
 
 
Vekslene kan nå limes på plass på anlegget etter at jeg har laget en fordypning under still-svilla og boret nødvendige huller for ledninger og vekselmotor.
 
Selvbygging på denne måten tar et par kvelder per veksel, noen lenger tid dersom sporføringen er mer komplisert, for eksempel ved kryss og "engelskmann". Jeg har til nå bygget 13 veksler og et par "engelskmenn", og er litt over halvveis.
 
Fordelen jeg ser med å bygge vekslene selv er at disse er slankere enn mange ferdige, og at de ser mer "norske" ut. Og mye rimeligere... Og så er det faktisk en hyggelig beskjeftigelse LOL.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 21:37
Veldig bra Halvor! Clap Det blir kun scratchbygging av alle veksler nå fremover eller?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2013 at 15:29
Gjennomkjøring på Lynghei
 
Nå er alle fire seksjonene på Lynghei på plass, og sporene på person- og gods-delen av stasjonen er stort sett lagt. Østre innkjør mangler en veksel for tilgang til skifteområdet, men den kommer snart. Motorer til vekslene er montert og koplet, og et midlertidig kontrollpanel styrer disse.
 
 
Stasjonsbygningen skal komme på høyre siden av sporene på bildet ovenfor, med plattform mellom spor 2 og 3. Sporet ytterst til høyre er også et plattformspor for motorvogn osv. De tre buttsporene øverst til høyre er for gods-hus og godsramper.
Nærmest til høyre kommer svingskive og lokstall.
 
På venstre siden (ytterst langsmed kanten av stasjonen) kommer et skifteområde og noen bedrifter med sportilknytning. Strekene på plata gir en viss indikasjon på hvordan sporene skal ligge her.
Med nesten halvparten av vekslene på stasjonen lagt er jeg fornøyd med å ha kommet så langt.
 
Stasjonen kan nå kjøres helt igjennom, og første tog til å prøve seg på innkjør fra øst på Lynghei var et lite godstog på vei vestover.
 
 
Det ble straks møtt av et persontog på vei østover Tongue.
 
 
Det er tid for prøvekjøring med forskjellige typer materiell for å teste at alle spor og veksler fungerer som de skal.
Lynghei stasjon er bygget på fire seksjoner 120 x 80 cm, så hele stasjonen er 480 cm lang. En av hovedgrunnene til å bygge den slik er at det er relativt enkelt å ta løs seksjonene for å kople det elektriske og montere vekselmotorer o.l.
 
Stasjonen skal styres fra to kontrollpaneler, et for person- og godsdelen, og et for skifteområdet.
 
 
Her er alle fire seksjonene satt opp for test av veksel-styringen.
 
Tilknytningen til resten av anlegget videre østover er enda ikke klar, det mangler en svingbar del forbi døra i enden av rommet.
Mye annet gjenstår også Big smile.
 
Hilsen Halvor


Edited by halvors - 29 september 2013 at 15:32
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2013 at 17:55
Like
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2013 at 13:49
En sommeroppdatering
 
Når sommersola er for varm kan det være fint å trekke inn i skyggen i tog-rommet LOL. Jeg har så smått begynt å legge grunnlaget for Lynghei stasjon, som er et vesentlig element i anleggsplanen. Jeg har bestemt meg for å håndbygge vekslene etter 1:7-normalen, og dermed ta i bruk noen veksler jeg hadde liggende. De første vekslene i vest-enden av stasjonen med innkjør fra Arendal og Sørlandsbanen vestfra er plassert og koplet, slik at jeg kan få testet at alt fungerer som det skal.
 
 
Her er godstoget med EL11 foran klar til avgang vestover på Sørlandsbanen, mens et persontog fra Arendal nettopp har kommet inn. Skiftetraktoren har fått noen vogner å ta seg av. Tongue
 
 
Underlaget er så langt bare laget for halve stasjonen, så her er det fortsatt mye moro å holde på med. De fleste sporene ligger fortsatt løst og skal etter hvert byttes med flere veksler og spor.
 
 
I den andre enden av anlegget er Oppstilling Vest omtrent ferdig. Den ligger under havnesporene i Arendal.
 
Fortsatt god MJ-sommer.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Magne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 81
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Magne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2013 at 12:03
Originally posted by halvors halvors wrote:

 Men et annet "problem" dukket opp som jeg ikke hadde tenkt på, nemlig at siden kameraene står vendt mot hverandre så "ser" de lyskilden fra det andre kameraet, og blir blendet Confused. Så her må jeg endre på posisjonene, eller finne en anne kreativ løsning.

Bruker du begge kameraene samtidig? Hvis ikke kunne du kanskje få skrudd av det kameraet som ikke filmer, eller i det minste belysningen, så unngår du problemet?
Magne
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2013 at 11:49
Stilig!
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2013 at 10:35
Overvåking
 
Siden jeg har laget  en relativt godt skjult oppstillingstasjon, og skal hovedsaklig kjøre anlegget "manuelt" så trenger jeg en måte å kontrollere hva som skjer i det skjulte Tongue.
 
Løsningen så langt er video-overvåking. Jeg har montert et kamera i hver ende av "Borte", slik at jeg kan se togenes posisjon og hvilke spor som er belagt. siden skal jeg også legge inn deteksjon på de viktigste sporene slik at jeg lettere kan se hvilke som er belagt.
 
Kameraene er enda nokså løselig montert, jeg må prøve meg litt frem for å få de beste bildene.
 
 
Bildene vises på en 7" skjerm ved hovedkontrollpanelet:
 
 
Skjermen har to videoinnganger, så det passer bra med to kameraer. Bildekvaliteten er selvsagt veldig avhengig av lysforholdene der nede i dypet, så det må jeg eksperimentere litt med. Kameraene har automatisk "natt-belysning", så egentlig burde det fungere så snart jeg har fått lagt lokk på hele området. Men et annet "problem" dukket opp som jeg ikke hadde tenkt på, nemlig at siden kameraene står vendt mot hverandre så "ser" de lyskilden fra det andre kameraet, og blir blendet Confused. Så her må jeg endre på posisjonene, eller finne en anne kreativ løsning.
 
Det er mulig jeg må inn med flere kameraer for å få en bedre bildedekning.
 
Å kjøre etter bildet på skjermen går veldig bra, det er faktisk litt fasinerende Tongue.
 
Hilsen Halvor
 
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 16:56
Men stående spenninger i materialet kan vel ikke føre til at strengen blir lenger enn det kreftene på skinnen skulle tilsi? Det må jo heller være sammenstuking som skulle tilsi at skinnene buler ut til siden. Jeg tror mye heller på at skinnene har den lengden de alltid har hatt (innenfor rommets temperatursvininger), og at det heller er som antydet at det er treverket som har tørket og at underlaget er blitt kortere.
Svein S
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 16:37
Men "solslyng" virker også å kunne oppstå etter at skinnene har ligget en stund.  Det kan virke som produksjonsprosessen med ekstrudering/trekking av skinneprofilet setter opp stående spenninger i materialet og det kan virke som om det at disse frigjøres over tid og fører til lengde økning over tid.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2013 at 09:08
Solslyng midt på vinter'n; det e'kke dårlig til å være her i Norge! Wink

Nå er jo ikke 5 m så kort egentlig; en halv promille krymp utgjør faktisk 2,5 mm.
Tradisjonell skinnelegging limer skinnegang og underlag til en enhet hvor skinnestrengen blir den tapende part, ikke minst der en også har valgt å lodde skjøtene ...

Én måte å 'lure' naturkreftene på, kan være å begrense de (helt) rette strekningene. Selv en svak kurvasjon vil kunne 'ta opp' ubønnhørlig bevegelse Smile

Bjørn Egil
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2013 at 23:18
Jeg vet ikke hvor lett det er å unngå helt, for alle trematerialer vil krympe når de tørker. Minst i lengderetningen, mest i bredden.
Jeg tror vel at det er fineren som har krympet noe (det er jo ikke mer enn en millimeter eller to det er snakk om), men "utslaget" har kommet der hvor platene er sammenføyd. Det kan være tilfeldig..?
 
Det er nok viktigere å sørge for rimelig "slark" i skinneskjøtene slik at de kan ta opp bevegelsen.
 
Denne rette strekningen er ca 5 meter lang, og skinneskjøtene har nok blitt for stramme...Wink
 
Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 3456>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,152 seconds.