MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Togrommet til Vigdis
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Togrommet til Vigdis

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2013 at 23:26
Fantastisk lekkkert!

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2013 at 10:20
Takk for det Tore! Imidlertid har vi fått tilbakemelding på et annet forum at gulvet er alt for lyst, og at det som regel var helt svart av oljesøl og skitt. Har søkt etter bilder på nettet, og de jeg har funnet varierer fra ganske lyst (de fleste) til noen som er omtrent helt svarte av møkk. Hva tror dere vil passe best? Gulvet er forøvrig endel mørkere i virkeligheten enn på bildet, sollyset har nok litt effekt der.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2013 at 12:04
Sollyset lurer oss nok litt. Jeg ville lagt taket på løst, eventuelt med interiørlys om du skal ha det, og plassert det på anlegget med den belysningen du skal ha der.
 
Da først vil du se det slik det vil se ut på anlegget. Jeg tipper det vil være mye mørkere da.
 
Kai
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2013 at 13:19
Det er en god del mørkere i vanlig rombelysning ja. Tanken er at det skal bli innvendig belysning med tiden, men siden verken taket eller anlegget/togrommet er klart ennå må vi nesten bare gjette oss til hvordan det vil se ut. Det vil uansett bli litt mørkere enn det er nå, Vigdis har begynt å fikse noen små gliper mellom stolpene og gulvet og har pusset litt ned der, så det må smusses litt på nytt igjen etterpå.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2013 at 18:07
Så har det skjedd litt i dag også, bakveggene er på plass og alt har blitt smusset:





Her er gulvet, litt mørkere denne gangen:



Og med alle veggene på plass fikk jeg lyst til å teste noen interiørbilder:









Nå viser det seg dessverre at det er litt snaut med materialer til taket, så hvis ingen har noe slikt til salgs på Kråkstad til helga må vi nok bestille...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2013 at 18:53
Stilig!!
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2013 at 19:22
Nå er utesesongen over for denne gang, og vi kan trekke innendørs igjen. Lokstallen har stått urørt hele sommeren, men i dag begynte Vigdis på belysningen:





Lampa er enn så lenge bare tapet fast på toppen av bjelken, men det gir da et visst inntrykk av hvordan det vil bli. Med 20 lamper totalt bør de kanskje dimmes ned litt...
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Tjetland View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 10 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 221
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tjetland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2013 at 19:30
Stilig og stemningsfullt!!
http://aalgaardbanens-venner.com/
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2013 at 20:08
Veldig stilig lampe. Dette blir topp. Hvilke lamper er det.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
stigne View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 88
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote stigne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2013 at 22:39
Dette var veldig stilig, en nytelse for øyet:-) 
Stig R Nekstad
Midsund
Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2013 at 07:37
Vigdis takker så mye for de positive tilbakemeldingeneSmile

Lampa kommer fra firmaet Ngineering, de har satt sammen endel komponenter til et kit spesielt for denne modellen. Det blir totalt 20 lamper; 12 hengelamper i stallen, 4 i verkstedet og 1 utvendig vegglampe over hver stallport.

Det er endel pirk da, når alt skal loddes sammen og lampehalsene bøyes til. Her er forøvrig to av LED-pærene, noe av det minste jeg har sett..!:



Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2013 at 20:44
Da er den første raden med hengelamper på plass, to av de er koblet til et 9V batteri for testing:



Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 september 2013 at 11:59
Veldig stilig!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2013 at 19:21
Da er alle lampene til lokstallen ferdige, og innredningen er påbegynt:





Etter at taket er montert er det kun maskinverkstedet som gjenstår, deretter kan hele greia plasseres på anlegget.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2013 at 19:32
Kjempelekkert, veldig bra!
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2013 at 21:45
Dette er det virkelig klasse over! Clap Men hvorfor svever bjelkene en millimeter over gulvet?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2013 at 07:14
Hehe, det er vel fordi jeg går for tett innpå med kameraet, litt kinkig vinkel det derSmile

Når sant skal sies er det vel den ene tingen der hun har slitt mest med uten å bli helt fornøyd. Alle 25 stolpene må tilpasses individuelt mot et ujevnt gulv, og selv den minste glipe vil være godt synlig når det ikke er noe annet som kan skjule overgangen mot gulvet. Nå hadde hun egentlig forsonet seg med stolpene slik de var, helt til hun leste kommentaren din i dag tidlig, så nå er det på'n igjen med pussing...Tongue
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2013 at 10:26
Hehe, beklager at jeg ødelegger søndagen hennes ;)
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2013 at 14:15
Tore da!!!!
Er du blit nagle-teller? hehe

Det der var kjempebra laget. Er stiligt me sånne detaljer!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2013 at 18:36
Veldig flott og stemningsfullt! Clap

Dog er jeg enig med Tore.

Dette er så nært opp til perfekt. Og med slike ambisjoner og evner, så er det ingen grunn til å la glippene under stokkene være som de er. Smile


Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2013 at 19:24
Joda, vi er vel enige derSmile. Saken er bare at hun slet så lenge med de stolpene uten å bli helt fornøyd, så til slutt måtte hun bare legge det til side og begynne på noe annet. Det går jo også helt fint så lenge overbygget er ment å kunne løftes av, så det blir nok en ordning på det til slutt.

Konstruktiv kritikk er alltid kjekt å få, og av og til ser man seg blind på detaljer andre legger merke til, så fortsett med det!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2013 at 21:25
Hva med å legge ørlite sparkel e.l. på gulvet i hvert søylpunkt, evetuelt slippmiddel på søylen og sette overbygget ned.
Etter at sparkelen har størknet (noe), kan overskytende fjernes ...

Bare en tanke Smile

Forøvrig ille bra Big smile


Edited by b e pedersen - 13 oktober 2013 at 21:26
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2013 at 10:24
Hun prøvde på noe lignende tidligere, å bygge opp en liten fot av sparkel under hver stolpe, men syns ikke det ble noe bra og fjernet det igjen. Mulig hun vil prøve på det en gang til om ikke pussingen gir resultater, hun har begynt å pusse vekk litt av gulvet langs kantene siden det er litt høyt enkelte steder. Jeg har også foreslått å lage en liten fotlist og montere rundt hver stolpe for å skjule glippene ned mot gulvet, men vet ikke hvordan det vil bli seende ut da.

Flere forslag tas imot med takk, vet det er mange kreative sjeler her inne!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2013 at 11:59
Kjøpte ikke du en Proxxon sag som fikser dette lett? Kapp av en milimeter flis av restopplaget av de fargede bjelkene og skyv flisen under bjelken. Med samme dimensjon blir vel overlappen omtrent usynlig hvis man ikke bruker forstørrelsesglass. Ta neste bilde på litt lenger avstand ;-)
 
Alternativ 2, løsne bjelkene fra taket slik at glippen blir i takhøyde istedet for på bakkenivå. Glippen i takhøyde vil vel skjules av taket.
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2013 at 17:49
Det skal nok godt gjøres å lage tynne nok fliser. Glippene varierer fra stolpe til stolpe, og de aller fleste er nok atskilling mindre enn 1mm. Bildevinkelen og forstørrelsen gjør at det ser mer ut, men stolpene er bare 3,5mm tykke.

Alternativ 2 er nok heller ikke aktuelt tror jeg. Stolpene er en vesentlig del av hele takkonstruksjonen, og for å løsne de betyr det å demontere omtrent hele overbygget, og det tror jeg ikke Vigdis er interessert i...Wink
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2013 at 18:47
Her er et nærbilde av stolpen med den største glippen (bakerste stolpe på midterste delevegg, rett foran øksa som henger på veggen):



Strekene på linjalen er i 0,5mm, så vi er godt under 1mm på det meste, men uansett synes det litt for godt på bildene...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 oktober 2013 at 21:58
Jeg har en Proxxon båndsag. I en test på å bygge et hus fra scratch, snittet jeg opp vanlige planker for å få de ned til H0 skala. Ved å montere en mal på båndsagen gikk det helt fint å lage "planker" som er 0,5 - 1,0 mm tykke.
 
Sparkel tror jeg fort kan bli sølete og knotete. Det blir vanskelig å fikse på fargen etterpå.
 
Kanskje det er lettere å kutte bjelken midt på og lime på en stolpeskjøt på f.eks 5 cm. Det vil medføre mye pussing og gnikking for å skjule overgangen.
 
 
Marius
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 oktober 2013 at 10:25
Hei
 
Kjempeflott modell med fin atmosfære.
 
Eldre bygninger er ofte takknemlig å endre / tilpasse siden det finnes et forbilde for nesten alt av løsninger / reperasjoner, eller de er vridd og skjeve av tidens tann. Virkeligheten er som regel mye mer oppfinnsom enn det som ser riktig ut å modellere.
 
Det er vanligvis vanskeligere å lage en perfekt og presis model av et lyst minimalistisk moderne bygg hvor enhver unøyaktighet synes (f. eks legger arkitekten gjerne inn "skyggeskjøter" for å ta opp unøyatigheter - enkelt sagt).

Når det er vanskelig å skjule skjøter og overganger, kan det ofte bli bedre ved å tydelig overdrive .

Dvs. i dette tilfellet kan en løsning være å legge under / felle ned i gulvet tynne rektangulære shims som er litt større enn stolpene (f.eks 5*5 mm.), men gjerne med ulik tykkelse. Disse kan være av plasticard eller messing etc. som kan males i en annen farge enn gulv og stolpe (kan f. eks illudere rustbrune metallplater eller eventuelt tydelig støpte forhøyninger i betonggulvet som stolpene står oppå). Cluet er at detaljen blir så tydelige at det ser riktig ut, og ikke som et resultat av unøyaktig modellbygging/pussing (håper dere skjønner hva jeg prøver å formidle?)
 
Ser frem til flere prosjekter fra Vigdis.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2013 at 17:44
Nå har Vigdis holdt på i 3 uker med sparkling og pussing av gulv, samt forlenging av stolper og nedpussing av de igjen. I tillegg har lampene blitt ødelagt av all håndteringen frem og tilbake og opp og ned, så hun har revet ut alt sammen og må lage de på nytt. Hun begynner å bli rimelig møkk lei hele lokstallen nå, for å si det mildt...

For å holde motet oppe måtte hun skjemme bort seg selv litt, og idag ankom en spennende pakke (takk for salgsfremmende tiltak, Tore...Tongue)LOL:


H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2013 at 15:26
Jeg gleder meg også til hun blir ferdig! Det er langt mellom hver gang noen legger ut noen bygge-bilder på forumet (gjelder selvfølgelig ikke meg).
Marius
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.