MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Langlete-Fremobanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Langlete-Fremobanen

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Langlete-Fremobanen
    Posted: 16 november 2012 at 14:01

Denne anleggbloggen er en kortversjon av en på eget nettsted: http://sando.co/index.php?vis=281&nid=3

Anlegget ble påbegynt i 2009 ved å bruke noen deler fra tidligere anlegg som et utgangspunkt. Anlegget bygges på verkstedet i slik høyde at det ikke tar plass fra arbeidsbenker o.l. Det har et endestykke utført som standard Fremo-grensesnitt og i riktig høyde (130 cm over gulvet til skinneoverkant) slik at Fremomoduler kan kobles til fastanlegget.

Anlegget bygges i 2-skinne H0, delvis selvbygget spor og delvis fleksispor. For første gang bygger jeg eget anlegg med DCC-drift.

Anleggsplan (oppdatert jun i 2015)


Anleggstart september 2009 med utlegg av eldre anleggsdeler:

Ett år senere med Fremo-tilkoblingen:

To år senere (oktober 2012) er det blitt oppstillingsspor for noen lok ut fra et sidespor på Fremo holdeplass. Oppstillingssporene har også et programmeringsspor for DCC (flerpolet stiller velger mellom programmering og vanlig drift på sporet). En kurve fra tidligere anlegg lot seg bruke mellom Langlete og over til Rogndalen-seksjonen. Rammeverk for den ikke-bygde enden av Rogndalen stasjon er ferdig:



Edited by ses - 26 juni 2015 at 00:00
Svein S
Back to Top
miniclub89drg View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 28 august 2008
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote miniclub89drg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 15:03
Hei Svein, må si det er kreativ bruk av fastanlegg og Fremo-moduler som i tillegg kan taes med på treff Smile Følger i tillegg med på hjemmesiden din, masse god informasjon å hente der.
Hva har du gått for når det gjelder DCC? Uhlenbrock eller Digitrax? Eller noe annet?
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 15:28
Jeg startet med Lenz (startsett), men da den bare tar 2-sifret dekoderkode og jeg ville bruke Fremo Fredi-er, måtte jeg over på Loconet. Så da ble det Digitrax, slik det er diskutert i en annen tråd. Egentlig har jeg funnet ut at jeg er ganske amerikansk av meg i min MJ-tilnærming, bare at forbildene for modeller og omgivelser er norske.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2012 at 00:51
Hjemmebloggen er oppdatert. Den inneholder en del stoff fra mange arbeidsøkter. Blant annet er det mye stoff om selvbygging av spor. Bildet nedenfor viser status nå, med ferdiglagte sviller på nesten hele Rogndalen stasjon, så nå er det straks før skinneleggingen starter.


Svein S
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2012 at 11:18
Takk for at du legger ut bilder. Det er veldig interessant og lærerikt å følge med. Marius
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2012 at 11:24

Bloggen er oppdatert. Der har jeg med litt praktisk om selvbygging av spor, med blant annet dette bildet:


 

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2015 at 16:21
Bloggen er oppdatert, siden det er gjort en del den siste tiden. Blant annet har jeg satt opp bakgrunn for anlegget ved å bruke produktet plastproduktet Lexan som muliggjorde en bakgrunn som bare bygget 0,75 mm i dybden.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2015 at 23:34
Bloggen er oppdatert med kveldens økt med en beskrivelse av hvordan få til et enkelt bakgrunndslandskap på en ca 7 meter lang bakgrunnshimmel. Slik ble resultatet:

Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2015 at 22:17
Jeg følger bloggen din (her og på hjemmesidene) med interesse. Jeg har dog ikke fått med meg hva slags materiale du har malt bakgrunnen på og hva slags farger du benytter.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2015 at 23:28
Bakgrunnen er 0,75 mm Lexan, et plastprodukt som jeg fikk i flak på 1,25 x 2,0 m. Denne ble malt med tro strøk med vannbasert interiørmaling kjøpt på Obs Bygg! Den er lys, lys blå. De andre fargene er utgangspunkt i samme maling, men brukket med litt gammel gressgrønt vannbasert interiørmaling og litt akryllmaling på tube (sort, dypgrønn og skarpblå).
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2015 at 23:58
Langlete - Fremobanen er kjørbar helt rundt. Men standarden er vel omtrent slik som når tyskerene tvangsåpnet parseller av Nordlandsbanen under krigen lenge før banen var farbar etter de standarder NSB hadde satt seg i fredstid. Det gjenstår masse finpussing av sporet, reparasjon av gamle håndsnekrede veksler som mangler en tunge eller to, og landskapet er jo ikke påbegynt i det hele tatt. Det som har tatt tid den siste tiden, er de to uttagbare broene, og å få på plass det grunnleggende elektrisk opplegget for både DCC og alle hjelpefunksjonene.

Der er jeg imidlertid kommet godt i mål med å samle all strømforskyningen og DCC-sentralen i en slags skuff under den ene arbeidsbenken. Kompakt, ryddig og med en felles bryter for hele anleggets kraftverk. Når jeg trekker skuffen litt ut, kommer DCC-sentralen til syne. Fra den kan man kjøre ett lok. I tillegg har jeg montert ett dobbeltuttak for loconet, og planlegger ett til på anlegget. Større er dette ikke enn at det er tilstrekkelig.



Byggebloggen
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2015 at 01:22
Her er en videosnutt fra en prøvekjøring med EL 12 på det nyss fullførte dobbeltrunden på dette anlegget, som mest er et testanlegg.
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2015 at 10:16
Gratulerer Svein

Det er en milepæl når du kan sette deg tilbake og nyte togene som kjører ... og kjører ...

Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2015 at 14:23
En rask løsning for stillverk for å kunne legge om sporvekslene, ble laget av en forhåndsmalt MDF-plate, fem on-off-brytere og en brei tusj.


Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.