MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hagejernbane i Södra Sverige
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hagejernbane i Södra Sverige

 Post Reply Post Reply
Author
Stingh View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 november 2012
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stingh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hagejernbane i Södra Sverige
    Posted: 15 november 2012 at 21:41
Hej alla trädgårdsrallare ( hagejernbane)
Är ny här i ert forum men har tittat in en tid på era projekt.
Jag bor i södra delen av Sverige och har nu i detta år byggt en hagejernbane på 130 meter med Theil räls och 10 växlar.
Postar upp några bilder från helgens körning.
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 21:52
Post ivei!
Back to Top
Stingh View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 november 2012
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stingh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 21:57
Nytt försök med bilderna....
 
Rengöring av banan...Tågsett från Harz i förgrundenSlutligen lite lifesteam.
Slutligen lite livesteam
 
Hälsningar
Ingemar
 
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 22:28
Takk for flotte bilder fra din store hagejernbane! Håper du poster litt fra byggeprosessen også.  Hva legger du sporet på?
hilsen Oddvar

Edited by EFP&CO - 15 november 2012 at 22:29
Gospeltrain
Back to Top
Stingh View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 november 2012
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stingh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 22:51
Hela banan liger på marksten som är 125x250x50 och fiberduk under. Man kan se en del av fiberduken som skall klippas bort när gräs rötterna har växt till. Bor på ett sandigt ställe så det blir inte problem med vatten och fukt.
Hälsningar
Ingemar
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 november 2012 at 23:49

Hei og velkommen til forumet.

Flott å se andre som kjører hagejernbane (garden railway / trädgårdsjärnväg). Vi tåler flere bilder. Tongue

Ser at du også kjører livesteam. Er det et lok fra Herrmann Echtdampf

Se min blogg - KjellAn's hagejernbane.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Stingh View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 november 2012
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stingh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 17:13
Tack KjellAnn
 
Livesteam loket kommer från Regner, har beställt även 99222 från Regner. Regner är svåra att få svar från så jag vet inte när det kommer. Bara att vänta och se.
 
Hälsningar
Ingemar
Back to Top
Stingh View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 november 2012
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stingh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2012 at 17:00
Hej,
 
Här kommer en bild från dagens körning med livesteam.
 
99211 under dampf
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2012 at 07:01
Ser frem til flere bilder fra hagejernbanen din! Smile
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2012 at 09:26
Takk for flotte bilder. Hagejernbane begynner å bli ganske utbredt i Norge, og vi kjenner også til flere oppegående anlegg i Danmark - inklusive ett hotell med åpne kjøredager.....Sverige er imidlertid i alle fall for meg et ubeskrevet blad. Jeg har solgt ett antall Roundhouselokomotiver til Sverige, og det synes å være et bruktmarked for livesteam der. Alt om Hobby hadde en artikkel for ca. 10 år siden om en hagejernbane hvor det ruslet en rød Lady Anne, og det ble akkurat solgt en Fowler (grønn) fra Escader, men denne modellen må ha vært i alle fall 15 år gammel.Flere bøker om livesteam har kommet ut fra et forlag som jeg ikke husker navnet på - men disse beskriver større skalaer enn det som vi driver med. Om vi kunne ha fått til et "nordisk nettverk" - og hvor det var muligheter til å besøke hverandre så hadde jo det vært fint. I Norge har vi åpne kjøredager hos hverandre - også med besøk fra utlandet - morro! Hvis vi får lov hiver vi oss gjerne i bilen, sporer om lokene fra 32 til 45 mm og yter assistanse i stigningene dine. Hvis du har lyst til å møte den harde kjerne med livesteamentusiaster så har du en mulighet 16. desember i Vestfossen, nær Drammen. Julegrøt uten mandel serveres........ ( sist gang hadde alle med seg en mandel hver.....).
 
Kristian Svendsen
krsven
Back to Top
Stingh View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 november 2012
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stingh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 november 2012 at 22:15
Tack Kristian,
Har tänkt på detta med ett Nordiskt nätverk för att kunna träffas och utbyta erfarenhet.
Har börjat få lite kontakter på den Danska sidan och skall näste helg åka över till Köpenhamn på vad dom säger deras största samlertraef.
Tackar för inbjudan nu i december och hoppas att jag har den tillgodo lite längre fram på det nya året. Ni är alltid välkomna hit ner när det passar er och logi med övernattning ordnar jag här hemma utan problem, i värsta fall får någon sova under HO banan i källaren.....!!
 
Hälsningar
Ingemar
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2013 at 22:56
Hej Ingemar.
Jag kallar mig själv svensk-norsk, men är till nationalitet svensk och bor i Norge sedan 25 år. Jag började på allvar med livesteam i hagen för 3-4 år sedan. Jag bygger i en blandad nordisk stil, men kanske mest med svensk inspiration (öslj, jtj) Helt sedan jag kom in på detta spår har jag letat efter svenskar som håller på med samma sak, men jag har inte hittat så mångaCry Roligt att läsa om ditt tågkörandeSmile
Hälsningar Michael
Back to Top
Stingh View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 november 2012
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stingh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2013 at 20:21

Hej Alla,
Då är Hofterups Slotts Bana (HSB) åter öppen för trafik efter en lång kall vinter.

Två nya person vagnar har tillkommit efter ett besök på mässan i Dortmund nu i veckan.

 
Persontåg med nya vagnar.
Persontåg med nya vagnar.
 
Medföljande viktig last.
Medföljande viktig last.
 
Personlast
I det fina vädret ville besökarna inte åka persontåg så dom fick åka i öppen vagn efter godståget.
 
Hälsningar
 
Hälsningar
Ingemar
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2013 at 20:54
Artig å se at det er flere som kjører HSB-materiell. Jeg har selv det samme loket og noen av vognene. Her fra et treff hos en av gutta i klubben i fjor:


Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 april 2013 at 21:51
Heines SlottsBane ... ? Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Stingh View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 15 november 2012
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stingh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 19:32
Hej
Efter en fin kväll fick min Krokodil från Märklin 1 sträcka ut lite i trädgården.
Den kör perfekt på LGB:s räls så det är en allsidig räls för mycket olika tåg och vagnar.
Hälsningar från södra Sverige
Ingemar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.