MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til fjellbygging
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til fjellbygging

 Post Reply Post Reply
Author
tognybegynneren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tognybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til fjellbygging
    Posted: 11 november 2012 at 17:24
Hei! Er det noen som kan hjelpe...Jeg har nå tenkt til å begynne å bygge fjell, og da lurer jeg på hvordan en får de naturlige fasongene, jeg bruker da isopor og bygger dem oppå, og deretter gipsruller.

Edited by tognybegynneren - 11 november 2012 at 20:19
Back to Top
tognybegynneren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tognybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 19:51
Hm, Er det ingen som kan hjelpe?Disapprove
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 21:09
Det blir litt som å spørre en kunstner om hvordan han fikk til en så knakende god skultur av en bjørn. Jo, kunstneren tok en blokk marmor og hakket bort alt som ikke lignet en bjørn...

Å lage fjell eller høydedrag i isopor er litt som denne vitsen: man stabler så mange skiver som man tror gir ønsket fjell og høvler bort isopor til man synes det ser ut som naturliglig landskap.

"Fjell" kan vel også betyd "stein". Her kan man enten kjøpe ferdigfjell i hobbybutikken, silikonformer til å støpe gjipsblokker med steinstruktur, eller man kan lage det på frihånd i halvstørknet gips med en gammel meisel, skrapt skrujern, gammel brødkniv e.l.

Mvh P.
Back to Top
tognybegynneren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tognybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 21:30
Hm, godt svar..Men i og med jeg som er så "fersk" så vet jeg ikke så mye om dette her. Men jeg får heller prøve meg fram og se hva som skjer...
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2012 at 22:12
Det kan være en idé å søke litt på forumet her og eksempelvis se gjennom trådene
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6444&KW=landskapsbygging&title=fremo-figgjo
og
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1502&KW=landskapsbygging&title=fra-togkjelleren

Eller eksternt ta en titt på
http://gleng.org/lions/

Lykke til videre Smile
Bjørn Egil
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 13:21
Det er to billige teknikker du kan prøve:

a) Klipp opp masse avispapir og legg de over natten i en vann og tapetlimblanding, før du former        landskapet slik du vil. Trenger en ukes tørketid før maling.

b) Skumlegg aktuelle steder med det ekspanderende stoffet (sprayflaske) som brukes for å tette    rundt nye vinduer. Når tørt, skjærer du vekk det du ikke vil ha, og sparkler etter behov.

Ser at det er mange som bygger opp landskapet først i treverk. Selv synes jeg det er en unødvendig tidkrevende metode.

Lykke til,
LP 
 

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 13:36
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:


Ser at det er mange som bygger opp landskapet først i treverk. Selv synes jeg det er en unødvendig tidkrevende metode.

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med å bygge opp landskapet i treverk (for det er del vel bokstavelig talt ingen som gjør), men hvis det er at man lager noen profiler el.l. for å understøtte flettverk eller netting, så kan det være flere grunner for det

  • Man ønsker hult landskap, og grunnen til det kan være for å spare vekt eller materiale eller fordi man trenger tilgang fra undersiden til noe.
  • Man ønsker en viss kontroll med hvordan landskapsprofilene ser ut.
Svein S
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 14:08
Hei Svein,
Bloggtråden viser mange finurlige understøttelser i tre og andre materialer. Selvsagt trenger man hulrom for tunneller og tilgang, men det kan ofte gjøres enklere med papp eller netting. Jeg foreslo raske og rimelige løsninger - har også erfart at gips ofte sprekker over understøttelser.
Beste hilsen,
LPSmile 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 14:47
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Hei Svein,
Bloggtråden viser mange finurlige understøttelser i tre og andre materialer. 

Har du noen eksempler i de bloggtrådene du henviser til der det er brukt unødvendige understøttelser i tre?

Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 15:08
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Hei Svein,
Bloggtråden viser mange finurlige understøttelser i tre og andre materialer. Selvsagt trenger man hulrom for tunneller og tilgang, men det kan ofte gjøres enklere med papp eller netting. Jeg foreslo raske og rimelige løsninger - har også erfart at gips ofte sprekker over understøttelser.
Beste hilsen,
LPSmile 
 
Er enig med deg i endel av kritikken du kommer med. Men pussig at du akkurat valgte Jevistad og Togkjelleren. "Han trenger jo virkelig hjelp til å utvikle landskapsbyggingen sin.Confused Wacko" Send ham en undervisende PM LP-Flåm!
 
PS. Når får vi se noe fra deg da? Nå har du virkelig lagt lista høyt. Gleder meg til å bli inspirert!


Edited by MJ - 24 januar 2013 at 15:10
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 23:14
Kjøp deg et læringssett fra Woodland Scenics! Der får du læringssett for fjell, veier, landskap etc. De er rimelige og fåes i de fleste MJ-butikkene!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2013 at 23:44
Mitt generelle råd er: Lag alt sjøl! Det er mye billigere, mer utfordrende, gir mer erfaring og glede. Ikke minst det siste!
Lykke til!
LP Flåm
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 08:17
Problemet her på forumet er når en nybegynner eller andre søker råd, begynner det ofte en diskusjon mellom forumdeltagere fra ulike "skoler". Det finnes mange metoder for å lage landskap, med ulik vanskelighetsgrad og til ulik pris.

I dag er det svært få som legger sporene på en plate uten konturer. De fleste lager en form for rammeverk for å tillate at sporene kan ga over/under nullnivået på anlegget og for å kunne lage et landskap som ikke bare er flatt med en topp her og der (se f eks Svein Sando -ses - sine innlegg om sporunderlag i en annen tråd). Så må du ha et underlag i landskapet. Jeg har brukt flere metoder:

- En web av pappstrimler støttet opp med profiler i rammeverket
- Hønsenetting/fluenetting støttet opp med profiler i rammeverket
- isopor (eller helst en hardere styrodur e l) i plater opp på hverandre
- et skall fugeskum på et forhåndsformet landskap av avispapir og Gladpack (avisene tas vekk når tøtrket)

På de to første legges så et skall av gipsbandasje (apotek eller hobbyforretning). De to siste formes med kniv, sag, rasp mm (NB farlig støv og du trenger pustebeskyttelse).

Jeg bruker også former for å støpe etterligninger av bart fjell og stein som enten støpes i gips direkte på fjellet, eller som limes på, avhengig av underlag. Bart fjell farger jeg med fortynnet akrylfarge i ulike valører (svart, umbra, sienna m fl). Resten males med jordfarger og ulige strømaterialer for å etterligne gress og vegetasjon legges over (se tråden om Grimstadbanen og de siste bildene derfra).

Det finnes mange artikler på nettet og flere bøker om emnet. Lykke til.

Edited by Morten Jacobsen - 25 januar 2013 at 08:19
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 09:22
Greit nok, men du skremmer jo skitten av nybyggere! (Keep it simple, stupid. KISS!) Spray styrofoam over alt planlagt landskap og skjær bort det du ikke trenger (den ekspanderer mye mer enn du tror, men ok). Dessuten er den lettere (og billigere) enn gips og sprekker ikke. De gamle gutta har ikke helt forstått nye ting, men slik har det alltid vært.
Beste hilsen,
LP Flåm
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 09:51
Ermm Det er ikke helt lett å bli klok hva du egentlig mener og står for. Først etterlyser du kvalitet og standarder man bør følge, men når noen av oss her sier litt om de mange forskjellige måtene å bygge landskap på, så er det å "skremmer skitten av nybyggere" (antar at du mener nybegynner), samt et par spark til "de gamle gutta  har ikke helt forstått nye ting". Det er vel å undervurdere både nybegynnere og veteraner i MJ-miljøet.    

Edited by ses - 25 januar 2013 at 09:51
Svein S
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 10:21
Skjønner utmerket godt hva du sier, Svein. Og jeg har anbefalt din veldig gode hjemmeside (som jeg ikke kommer inn på uten passord gitt fra deg - litt gamlegutta her?) til alle nybyggere (det er en forskjell mellom nybegynnere og nybyggere, som du sikkert forstår, med all din erfaring).
Men min filosofi er å gjøre det lettere for nye medlemmer av vår herlige hobby å etablere egne anlegg raskt og rimelig, uten å bli møtt av proffe, eldre krav til bygging (som jeg delvis finner å være utdatert).
Sporlig hilsen,
Lars Petter

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 11:22
 
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Og jeg har anbefalt din veldig gode hjemmeside (som jeg ikke kommer inn på uten passord gitt fra deg - litt gamlegutta her?)

Dette skjønner jeg ikke. Den er ingen innlogging på mine hjemmesider. Hvor har du det fra?? Du ser da alt som er der uten noe pålogging. 

Svein S
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 11:41
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Greit nok, men du skremmer jo skitten av nybyggere! (Keep it simple, stupid. KISS!) Spray styrofoam over alt planlagt landskap og skjær bort det du ikke trenger (den ekspanderer mye mer enn du tror, men ok). Dessuten er den lettere (og billigere) enn gips og sprekker ikke. De gamle gutta har ikke helt forstått nye ting, men slik har det alltid vært.
Beste hilsen,
LP Flåm
 
Denne gamle gutten får i alle fall advare mot å bruke ekspansjonsskum som byggemateriale. Ekspansjonsskum avgir isocyanatgass i opptil 7 år etter påføring; en gass som er kjent for å kunne fremkalle astma, hodepine og allergiske reaksjoner. Isocyanat kan også fremkalle debuten som kronisk astmatiker.
 
Hva forståelse av nye nye ting angår, så dalte populariteten hva bruk av ekspansjonsskum angår drastisk i mj-sammenheng for en god del år side nettopp på grunn av helserisikoen. Så noen "ny ting" kan det knapt kalles. Snarere "avlegs".
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 11:48
Prøv selv, Svein. Du vil bli bedt om passord!
Beste hilsen fra LP Flåm
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 12:00
Sorry, jeg legger meg flat ang. skum. Jeg ante ikke dette - så det bare som en quick fix! Da er vi kanskje tilbake til mitt første alternativ, som vi brukte for 40 år siden: Masse avispapir i en vannblanding med tapetklister, lagres over natten før massen formes slik du vil ha det (pappmache). Tørker på en uke. 
Sporlig hilsen,
LP Flåm

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 12:01
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Prøv selv, Svein. Du vil bli bedt om passord!
Beste hilsen fra LP Flåm
Jeg klikket akkurat på linken i signaturen hans, og kommer rett inn på Viadukten uten problemer...
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 12:14
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Prøv selv, Svein. Du vil bli bedt om passord!
Beste hilsen fra LP Flåm

Mine hjemmesider finner man her:  http://sando.co/index.php?nid=3 

Hvis noen ikke kommer inn der (flere rapporterer at de faktisk kommer inn uten passord), så oppgi i det minste URL så jeg kan sjekke opp om det ligger noen skjulte sperrer der som ikke er tilsiktet.

Hvordan kan du forresten anbefale mine sider hvis du ikke har sett hva som står der? Du kommer jo ikke inn, som du sier.

Svein S
Back to Top
LP Flåm View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 16 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 76
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LP Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 12:52
Jeg har lest alle dine sider, Svein, og, som tidligere førmidlet, anbefalt dine sider sterkt til nykommere (har du problemer med dette ordet også)? Problemet oppstod ved "Pålogging". Dersom dette er en intern greie, bør du ikke legge det ut public.
Cheers,
Lars Petter
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 13:36
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Jeg har lest alle dine sider, Svein, og, som tidligere førmidlet, anbefalt dine sider sterkt til nykommere (har du problemer med dette ordet også)? Problemet oppstod ved "Pålogging". Dersom dette er en intern greie, bør du ikke legge det ut public.
Cheers,
Lars Petter

Ok, der lå det en lenke med passord bak. Men den står under "Administrativt", så hvorfor tror du at du skulle ha noe med administrasjon av mine nettsider å gjøre? At slike lenker for de som trenger det ligger synlig er da ikke noe uvanlig. Se på en WordPress-bloggside f.eks. så finner du "System" med "Site admin".

Svein S
Back to Top
*Henning View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote *Henning Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 13:46
Overraskes over den aggresive tonen som gjentar seg her i forumet når noen har sterke meninger om et tema!!!

Jeg er relativt fersk, nybygger, nykommer eller nybegynner. Kall det hva dere vil. Bygger nå litt etter som tid og lyst strekker til og har vel andre hobbyer jeg prioriterer høyere. Men kikker ofte innom her, og er det noe som evt skulle skremme meg bort herfra så er det ikke alle gode eller mindre gode tips og råd man kan plukke med seg. Det er heller den aggresive og tildels frekke tonen som går igjen når noen er uenige. 
Forstår at endel av dere kjenner hverandre godt og kanskje kan ha en litt "intern" tone, men i et offentlig forum passer det seg ikke. 

Det er ikke en god måte å tiltrekke seg "nye" på spør du meg.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 15:06

For egen del beklager jeg hvis det av og til tar av litt og kommer litt ut på viddene i forhold til utgangspunktet. Min intensjon med å være på forumet har hele tiden vært å bidra MJ-faglig, samt utnytte kunnskapen andre har hvis det er noe jeg lurer på selv. Gi og ta, altså.

Men i en slik prosess kan det jo hende at man vil stille spørsmål ved ting som framsettes her. Det gjøres jo ikke for å krangle, men for å finne bedre ut av hva som er best teknikker o.l. Hvis motforestillinger ikke tillates framført, er det nok mye bra kunnskap og erfaringer som aldri kommer fram her. Men slikt må selvsagt framføres på en måte som ikke fordummer andre. 

Svein S
Back to Top
*Henning View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote *Henning Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 17:04
Ja nettopp. Det må jo være det som er poenget med forumet. Å dele av erfaringer og lære av hverandre for å finne andre evt bedre veier til det målet den enkelte måtte ha. Eller hjelpe på vei mot et mål man ikke enda vet man har. Men det bør kunne gjøres uten å krangle og være ufine over en lav sko. 
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 18:26
Originally posted by LP Flåm LP Flåm wrote:

Sorry, jeg legger meg flat ang. skum. Jeg ante ikke dette - så det bare som en quick fix! Da er vi kanskje tilbake til mitt første alternativ, som vi brukte for 40 år siden: Masse avispapir i en vannblanding med tapetklister, lagres over natten før massen formes slik du vil ha det (pappmache). Tørker på en uke. 
Sporlig hilsen,
LP Flåm



Jeg er kanskje en av gamle gutta, men jeg har altså foreslått fire metoder. Du, på den annen side, sier i et innlegg at vi andre er gamle og avlegse mens du i et annet foreslår den metoden de som ikke har fornyet seg benytter. Jeg synes faktisk at du provoserer en rekke dyktige modellbyggere her på forumet med inkonsistente påstander, uten særlig dokumentasjon.

Jeg anmoder deg om å legge ut noen bilder for å dokumentere noen av teknikkene du har beskrevet.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 18:35
Til trådstarteren - "tognybegynneren"

Du starter jo med at du allerede har valgt isopor og gipsbandasje. Let på nettet etter "building landscape with styrofoam" eller f eks "landskap av isopor".

Denne dukket opp fra mitt søk:

http://www.ehow.com/how_6828125_build-ho-scale-styrofoam-layout.html
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2013 at 18:43
Heine Pedersen - dyktig Z skala bygger - har beskrevet landskapsbygging med isopor her.

Edited by Morten Jacobsen - 25 januar 2013 at 18:45
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.