MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skd 224
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 224

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 13:35
Begge tannhjulene, både det med 11 og det med 10 sprekker.
mvh
Bjørn
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 14:08
Når plast sprekker på denne måten, må jeg tenke på hvor stort svinn det var i slikt materiale i "gamle dager" (= plastens barndom).
Kan det være at det er noen som har "spart" på svinn-dempende ingredienser under produksjonen?
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 14:35
Det er mye som kan påvirke slik plast - blant annet fett og olje.

Jeg tror ikke at man har spart på "svinn-dempende ingredienser under produksjonen" men har heller feilberegnet krympefaktoren og de relativt grove festesporene i metallakselen. Dersom disse sporene ikke skjærer seg inn i plasten som beregnet, kan tilpasningen bli for stram over tid, slik at tannhjulet sprekker.

Ikke alle typer plast tåler smøremidler/olje heller - men da bruker de ofte å utvide seg. Det er nettopp det som er poenget med oljebestandige plastkabler.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 08:31
Nå har jeg også opplevet samme problem på en NMJ El 17. En boggi uten drift - etter at modellen er blitt sudd opp-ned. Før det så hakka og gikk den - ikke spesiellt godt. Har NMJ kommet seg opp på service, eller lønner det seg å søke tannhjul hos andre levrandører og mekke selv? El 17 er jo noen år nå og har så langt vært en sikker arbeidshest, men ikke nå lenger.

Jeg har ennå ikke splitta gearet, så jag kan ikke si hvilket hjul som er gått, men snekkeskruen ser ut til å rotere som den skal - sett utenfra.

Edited by Per Einar Orebe - 26 oktober 2015 at 08:54
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 10:20
Jeg kan ikke svare konkret mht. El17 hva som er galt. - Imidlertid synes jeg at konstruksjonen av gearkassen for den første serien NMJ laget var mye bedre. "Problemet" var at den krevde stor presisjon under fremstilling og ikke minst montering. Derfor var det mange reklamasjoner. Man forenklet konstruksjonen med kanskje 1/4 av de deler som er i den første serien (bland annet sløyfet de individuell opplagring i metall av hver aksel og tannhjul) og kalte dette en "forberdring" - kanskje fordi den var enklere å montere og ikke samme krav til presisjon? Dessuten gikk man fra klokkeankermotor ("Faulhaber") til en "vanlig" motor.

Det ser ut til at små plasttannhjul og snekker som er presset på akselen har en tendens til å sprekke over tid? Det er i så fall ikke første gangen dette skjer for NMJ. Da har de erstattet en del av disse tannhjulene med metall.
Finner du et egnet metalltannhjul og NMJ fortsatt bruker plast, vil jeg heller anbefale det.
Man kan alltid høre med NMJ om de har reservedeler - og da gjerne forbedret som de lagde til El14 Superline?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 10:54
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det ser ut til at små plasttannhjul og snekker som er presset på akselen har en tendens til å sprekke over tid?

Det kan nok stemme. Jeg har sett det i flere andre sammenhenger også (bl.a. datoanvisere og symaskiner). Noen av disse tannhjulene var heller ikke spesielt små, men "akselen" var en innpresset messingbøssing som fungerte som glidelager. Jeg mistenker temperaturendringer som en medvirkende faktor, og at forholdet mellom diameter og godstykkelse kan være viktig. Utformingen av tennene kan jo også bety en del, ved feil form kan mellomrommet virke som bruddanvisning. Dessuten er det jo kjent at plast kan deformeres over til, avhengig av plastsort og kvalitet.

Nå kjenner jeg ikke spesielt til NMJs modeller men jeg kan knapt huske å ha sett plasttannhjul med innpresset metallaksel på de modellene jeg har eller modeller jeg har hatt til reparasjon. Det som derimot er svært vanlig er at plasttannhjul roterer på en stillestående metallaksel (ofte polert stål). Akselen er da gjerne presset inn i rammegodset, eller den ligger i fordypninger på sidene av tannhjulsbanen. Da forsvinner jo hele problematikken med en innpresset aksel som stresser plasten. Det er vel en grunn til at de "gamle og erfarne" produsentene (Märklin, Fleischmann m.fl.) velger slike løsninger. Jeg kan ikke huske å ha sett slike tannhjul som er sprukket. (Jeg har derimot sett veldig mange ødelagte tannhjul som følge av fremmedlegemer som er kommet inn i maskineriet, men det er en annen historie.....).
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2015 at 09:59
Nå ser det vel ut til at Märklin går samme vei som NMJ med innpressede plasttannhjul på drivakslene. Det har de på de nye utgaver av NoHAB som Di3. De er derimot ikke konsekvent da et lok som T44 har metallutførelse på samme sted. Nå ligger det noe få år, riktignok, mellom disse modellene.

Märklin bruker tannhjul av sort plast. Sort plast skal visstnok inneholde karbon - så de er kanskje mer aldringsstabile?
- Har noen erfart at sorte tannhjul sprekker? - Jeg har kun opplevd dette for nylonfargede tannhjul.

Edited by Kjell H. - 27 oktober 2015 at 10:00
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2015 at 11:46
OK - jeg har ikke anskaffet noen Märklinmodeller i de siste årene, så hva de gjør nå vet jeg ikke.
Som det er blitt påpekt tidligere i disse diskusjonene om 224 og sprukne tannhjul, så vil det jo ha stor betydning hvordan akselen er utformet og hvordan trang pasningen er. Hvis rillene på akselen er skarpe og tannhjulet er presset svært trangt på, så vil tannhjulet sitte godt på (i hvert fall til å begynne med), men det vil også skape både tydelige bruddanvisninger fra innsiden og stresse plasten mye.
Kanskje Märklin er nøyere med å beregne dette enn enkelte andre produsenter. Fra tidligere er det jo åpenbart at Märklin har vært svært forsiktige med å lansere noe som ikke er godt gjennomprøvd, de har (hadde...?) jo et godt rykte å ta vare på. Selv om Märklin dessverre også har gjort en del tabber, så ligger de godt an i forhold til alle de dårlige løsningene eksempelvis Roco lanserte på 70-, 80- og 90-tallet.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2015 at 13:41
Her kan det vel også være snakk om en kombinasjon av fler årsaker, slik som Stress Inuced Cracking og/eller rett og slett utmatting. I tillegg har en del past arter en tendens til å bli sprøere ovar tid. Dette er blant annet avhengig av omgivelsene de befinner seg i. Smøremidler, ozon og sollys er noen kjente "Coupable". Hva som gjelder her er ikke godt å si uten å kjenne nærmere til hvilket materiale som er brukt.

Edited by Per Einar Orebe - 27 oktober 2015 at 13:41
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2015 at 16:39
Har kun erfaring med at et nylonfarget tannhjul i en Märklin Köf har sprukket ....
Bjørn Egil
Back to Top
daghpede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote daghpede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 09:26
Fargen er ikke nødvendigvis avgjørende, for eksempel Delrin som brukes mye industrielt til freste og dreide deler, fåes både i hvitt(nylonfarget?) og sort.
dhp
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 15:25
Delrin er også kjent under navner POM, Acetal og Polyformaldehyde. Fåes i mage farger. Er ikke et uvanlig materiale for tannhjul og andre maskinelle detaljer.

POM
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 15:49
Jeg håper at denne gode tekniske diskusjonen leder til at NMJ finner en god løsning for alle kjøpere av Skd244.  En tilbakekalling av alle modeller til reparasjon ville virkelig gi et godt renomme, og overgå alle forventninger til VW konsernet.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 16:40
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå ser det vel ut til at Märklin går samme vei som NMJ med innpressede plasttannhjul på drivakslene. Det har de på de nye utgaver av NoHAB som Di3. De er derimot ikke konsekvent da et lok som T44 har metallutførelse på samme sted. Nå ligger det noe få år, riktignok, mellom disse modellene.

Märklin bruker tannhjul av sort plast. Sort plast skal visstnok inneholde karbon - så de er kanskje mer aldringsstabile?
- Har noen erfart at sorte tannhjul sprekker? - Jeg har kun opplevd dette for nylonfargede tannhjul.

Jeg skal holde meg klokelig unna fargediskusjoner på tannhjul, men jeg vet at Gützold hadde store problemer med tannhjul som gikk i stykker. Der var de som gikk i stykker nylonfarget og erstatningshjulene sorte. Men kan jo være tilfeldig... Hadde for en tid tilbake inne et 90-talls Gützold for sjekk, og der viste det seg at nettopp et nylonfarget tannhjul hadde sprukket inntil metallakslingen slik at det spant. Bruddet var kun synlig med lupe. Og hvis jeg husker rett var det noen tenner på et annet hjul som var knust også. Virket veldig sprøe disse tannhjulene.  

StenR
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 20:07
Jeg har akkurat mottatt nyhetsbrev fra nmj med bilder av nye hjulsett til 224 som de driver å finjusterer, så de har kanskje ikke glemt kundene alikvel, selv om ting tar tid.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 23:57
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Jeg har akkurat mottatt nyhetsbrev fra nmj med bilder av nye hjulsett til 224 som de driver å finjusterer, så de har kanskje ikke glemt kundene alikvel, selv om ting tar tid.

Ut fra fargen på de avbildede tannhjulene, kan det se ut som de er i messing.

Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 08:43
En bra nyhet. Herved settes min planlagte totalombygging av drivverket på disse på vent.
Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 15:58
Oppdatering på "min" Skd 224 sak. Jeg valgte å returnere modellen til NMJ å få pengene tilbake, dette viste seg å ikke være så enkelt men jeg ville prøve. NMJ godtok ikke å betale tilbake hele beløpet, men vi fant en minnelig løsning på dette som jeg er fornøyd med. Jeg kjøpte modellen i 2012 så det har gått en stund. Jeg mener fortsatt NMJ burde informert sine kunder om problemet og aller helst tilbakekalt modellen. Jeg regner med at en retting på modellen kommer, men når vites ikke. Jeg mener det heller ikke er kundene som skal ordne opp i dette selv. NMJ informerte nylig om modellen og hjulene i et nyhetsbrev. Såvidt jeg er kjent med er dette første gangen de gjør dette, og det er vel rundt 3-4 år siden modellen var levert. Jeg har tro på at litt åpenhet i saken fra NMJs side kunne beroliget mange inkludert meg selv. For min del er denne modellen et avsluttet kapittel i denne omgang. Når modellen fremstår ferdig utbedret og evt med nytt printkort, kondensator osv vil jeg vurdere et nytt kjøp.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.