MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skd 224
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 224

 Post Reply Post Reply Page  <123>
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2015 at 10:59
Jeg har akkurat samme problem med min 224 som beskrives her. Loket ble pakket ned etter at jeg ga opp å få det til å kjøre.

Finnes det reservedeler som tannhjul å få på markedet fra andre produsenter?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2015 at 14:53
Lidelseshistorien for div 224 indikerer at vi er altfor villige til forsøke å fikse problemer på vegne av leverandør. Vi snakker om åpenbare feil i konstruksjonen. Garantien gjelder vel helt til vi går løs på problemet selv...
Selv har jeg opplevd ryddighet og null tull ved reklamasjon. Det er jo heller intet sjokk at lette toakslede lok sliter med strømopptak. Tannhjulsfeilen burde NMJ respondert på umiddelbart. Selv har jeg et eksemplar som går bra men utvekslingen hadde jeg gjerne sett justert noe ned. Vi bør som kjøpegruppe tydeliggjøre våre forventninger mer samlet og her har MJF og MJ-bladet et oppdrag😀
Mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2015 at 16:18
Jeg er slett ikke villig til å rette opp i alle problemer på vegne av leverandør. Mange ganger er det imidlertid enklere å fikse bagatellmessige problemer enn å sende loket inn. Man risikerer ofte transportskader ved forsendelser - og med slike transportskader er ofte et diskusjonstema om hvem som har ansvaret. Derfor avtaler jeg med forhandler om jeg skal utbedre selv - eller sende inn. I slike tilfeller gjelder garanti.
- Tror rekorden var 3 eller 4 reklamasjoner på samme modell? - Det ble bare verre etter hver innsending.

Skd224 har etter det jeg kan vurdere, problemer som jeg ikke selv vil gi meg i kast med å utbedre. Da er valget om man vil levere inn loket og heve kjøpet - eller ta sjansen på at leverandør "rydder opp".
Dette har tatt veldig lang tid med Skd224!- Det som også provoserer meg som kunde, er at man ufortrødent har levert ut lok med samme feil i nye versjoner. Jeg har i min naivitet kjøpt disse i den tro at nye versjoner har fått rettet feilen.

Etter det jeg forstår, er det 2 feil på Skd224. Det ene er at gearingen mellom de 2 aksler er 10% forskjellig og det andre er at tannhjulene sprekker. - At loket har noe for høy gearing for et skiftelok er ikke noen konkret feil for meg.
Slik jeg ser det er forskjellen i utveksling på de 2 akslingene på Skd224 den mest kompliserte feilen å rette opp i. Her trengs det andre komponenter. Det er mange måter å løse dette på. Her får produsenten avgjøre hva som er best.
Det er imidlertid ikke enkelt å sette inn en ekstra tann i et nytt tannhjul med en viss modul og gitt diameter. Da må man se etter spesialløsninger (som f.eks. "caged cog-wheel"). Derfor tror jeg man ikke kan kjøpe et nytt tannhjul som løser problemet et annet sted?
At tannhjul sprekker, betrakter jeg som en produksjonsfeil og ikke konstruksjonsfeil. Det er langt enklere å løse.

Nå har imidlertid NMJ lovet meg at en løsning er på vei ganske snart, så får vi se hva de kommer med?
Back to Top
lokomotiv2770 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 26 januar 2011
Location: NO
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lokomotiv2770 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 09:50
Ser at SB modellbau nå har Faulhaberombyggingssett til NMJ Skd 224 som nyhet. Men det virker som om det bare er snakk om innsett av en Faulhabermotor og ingen ombygging av drivverket. Det gjenspeiler seg også på prisen.
Vet ikke om det vil bedre løpeegenskapene utfra problemet med forskjellige tannhjulstørrelser, men hvis NMJ kan levere nye tannhjul, så kan nok en Faulhabermotor være bra tror jeg.
Selv har jeg satt komplette messingdriverk fra SB-Modellbau i to 224 traktorer med meget godt resultat sammen med en ESU Lokpilot V4 og en Loksound micro V4 og en Powerpack i tillegg.
Men det kostet....
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 11:10
Vel og bra at det finnes bedre alternativer til drivverk, motor osv. Men feilen med Skd 224 håper jeg NMJ tar seriøst og ordner opp i. Det er vel cirka 3 år siden modellen kom eller noe slikt? Er det noen her som har returnert loket til NMJ og fått tilbake pengene?
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 13:04
Etter det NMJ lovet, så var nye aksler (med forhåpentligvis riktig gearing) på vei fra Kina. De burde være ankommet for lengst ut fra den skiftelige lovnaden jeg fikk før sommeren. Jeg tror fortsatt at dette ikke bare var en bløff for å berolige meg som kunde?

En Faulhaber-motor til det originale drivverk løser ingenting av drivverksproblemene. Originalmotoren er vanskelig å tilpasse til de fleste dekodere men det finnes dekodere som "gjør jobben" - så motorbytte vil kun løse problemet med at flere dekodere kan brukes med godt resultat.
- Jeg synes det vil bli for kostbart å skifte motor - og løser heller "dekoderproblemet" med valg av dekoder som er mye rimeligere og like godt resultat.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 15:12
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Etter det NMJ lovet, så var nye aksler (med forhåpentligvis riktig gearing) på vei fra Kina. De burde være ankommet for lengst ut fra den skiftelige lovnaden jeg fikk før sommeren. Jeg tror fortsatt at dette ikke bare var en bløff for å berolige meg som kunde?


Men har du fått noen aksler, eller beskjed om at du kan hente dem?
mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 09:46
Jeg har dessverre "ikke hørt et kvidder" fra NMJ - eller deres leverandør som jeg har kjøpt modellene hos. - Kanskje fordi jeg har presset på i denne saken - og som jeg har fått krystallklar melding om at de ikke har satt pris på!
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 15:24
Jeg har heller ikke hørt noe mer fra NMJ dessverre. Kjøpte riktignok direkte av NMJ, men det utgjør ingen forskjell. Produktet har en mangel og selger skal da tilby retting av feilen, ny vare eller heving av kjøpet. Men det er vel slik at selger skal gies anledning til å utbedre feilen, før noe annet er aktuelt. Synes uansett at denne utbedringen tar lang tid å fremskaffe og når det heller ikke blir gitt noe mer informasjon rundt dette blir man usikker. Det er litt kjedelig å måtte "mase" på selger for å få litt oppfølging.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 16:41
Nå har ikke jeg denne modellen, og jeg må presisere at jeg ikke vet noe om hvor mange som har klaget, hvordan de har klaget og hvor ofte de har klaget.

Mitt generelle inntrykk fra mer enn 30 år i varehandel er imidlertid at både forbrukere og detaljister i alt for stor grad godtar dårlige produkter og dårlig oppfølging fra leverandør/produsent. Veldig mange gidder ikke klage, enten fordi det er mye arbeid, fordi feilen ikke er så stor, fordi varen er relativt billig, eller fordi de regner med at "det ikke nytter allikevel".
Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har klaget til leverandør og fått til svar at "du er den eneste som har klaget på dette", selv om det har vært graverende feil som åpenbart gjelder hele produksjonsserier. Mange ganger har jeg også kommet i kontakt med andre som også har fått beskjed om det de er "de eneste" som har klaget. For leverandør/produsent er dette selvfølgelig et forsøk på å komme billig ut av problemet, i hvert fall på kort sikt. En seriefeil kan jo bli kostbar å rette opp, men det betyr jo ikke at forbrukeren skal godta et dårlig og/eller feilkonstruert produkt. Når produktet er i den prisklassen som Skd 224 og det ut fra det som er opplyst her åpenbart er en ren konstruksjonsfeil som gjelder alle de leverte eksemplarene, så skal selvfølgelig leverandøren rette feilen snarest mulig eller returnere hele kjøpesummen.

Jeg har naturlig nok ikke selv vært i kontakt med NMJ om denne saken, men ut fra de tilbakemeldingene som er kommet i dette forum og enkelte andre steder virker det som NMJ opptrer svært arrogant.
Det er en viss mulighet for at de har sett på antall solgte modeller av denne typen i forhold til sin totalomsetning, og funnet at det sannsynlige kundefrafallet på grunn av denne saken vil bli en mindre kostnad enn alt arbeidet og kostnadene ved å få laget nye, korrekte understell til alle som klager.

Skal man godta sånt? Jeg ville plaget dem minst et par ganger i måneden med spørsmål om når det skjer noe i saken, og jeg ville forsøkt å få så mange som mulig av andre misfornøyde kjøpere til å gjøre det samme.
Back to Top
Jadahl View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jadahl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2015 at 21:48
Jeg har 4 forskjellige av disse SKD'ene. Alle har fått dekoder. Ett har tydelig tannhjulsskade, som NMJ har forsøkt å utbedre en gang. Tikker sykt. Reklamasjon på reparasjonen har jeg ikke fulgt opp. For alle gjelder at de kjører som om fanden er i helene på dem, eller kryper avgårde. Jeg har ikke blitt klok på deres oppførsel; om det kan skyldes bruk av feil tannhjul aner jeg ikke. Kanskje plutselig krypkjøring skyldes at drev nesten låser seg? Har tenkt at det kan være bruk av feil dekodere. Hvis jeg blir spurt, så er jeg misfornøyd med dem som bruksmodell.
Jadahls Privatbane
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2015 at 09:28
Jeg har laget en video av loket, som tydelig viser tikke-lyden. Analog kjøring:
Testkjøring med NMJ Skd 224
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2015 at 15:06
Kanskje det er innebygget skinneskjøtelyd...

Fra spøk til alvor - det er da helt bak mål at ikke NMJ ordner opp i dette. Særlig overfor de som har vært i kontakt med de. Virker som de trenerer hele saken og lykkes godt med det...

'Passion for trains' = kun når de tjener penger på dårlige produkter og slipper "plagsomme" kunder. Dårlig forretningsmoral!

Ikke bra...   
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2015 at 16:37
Min høres lik ut Thomas. På det ene hjulet har tannhjulet sprukket opp. 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2015 at 16:43
Originally posted by Pluggen Pluggen wrote:

Fra spøk til alvor - det er da helt bak mål at ikke NMJ ordner opp i dette. Særlig overfor de som har vært i kontakt med de. Virker som de trenerer hele saken og lykkes godt med det...


Nettopp. Og hvorfor la dem slippe unna med det???? Man må klage, klage, klage - igjen og igjen og igjen. Jo flere som klager, desto bedre.
Hvis noen har denne modellen og er misfornøyd med den, men ikke klager og stadig maser på leverandøren, har de seg selv å takke.

Det er nettopp for sånne tilfeller som dette vi har lovverk om forbrukerkjøp som gir forbrukeren gode rettigheter, men man må hevde sin rett og selv følge lovens bestemmelser. Da stiller man sterkest hvis leverandøren ikke følger lovverket, og det ser det ikke ut til at leverandøren gjør i dette tilfellet.
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2015 at 11:02
I helga var jeg på Eltåg 100 år arrangementet i Gävle. Der var også NMJ representert. Fikk snakket med dem om problemet med Skd 224. Jeg ønsket å vite når når feilen blir utbedret. Dette kunne ikke Finn Moe svare på. Det ville ta tid å få laget nye akslinger med riktig tannhjul og de jobbet også med nytt printkort med kondensator til modellen. Med andre ord samme svar som jeg har fått tidligere og det ble heller ikke sagt noe om hvor langt man er kommet i prosessen.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2015 at 18:59
Nå begynner jeg å bli passe lei av lovnader og vente på utbedringer fra NMJ!

Har sjekket drevene og funnet ut at de må ha modul 0.4? Det passer med antall tenner og ytre diameter.
Har funnet noen messingtannhjul i den dimensjonen men beregnet for 1,5mm. aksel (mot 2,0 på modellen). Må antakeligvis både bore og brosje opp hullet for å få presset tannhjulet inn på akselen? Forskjell i ytre diameter er rundt 0,4 mm. For å få tilpasset et 11-tenners tannhjul der det originalt står 10 tenner, må jeg nok file 0,2 mm. av tuppen på tennene + i roten av hver tann slik at ikke tannhjulet i inngrep "bunner"?
Håper det går greit mht. tilpassing! Dersom dette er en farbar løsning, vil jeg beskrive nærmere hva jeg har gjort.
Metall er nok langt sterkere enn plast, så jeg tror det skal gå greit? De sprekker heller ikke!

Ville nok helst at NMJ kom med et "caged-cog-wheel" (kanskje i plast)?
Dette mener jeg er eneste fullgode løsning - ellers må alle understell byttes.

Edited by Kjell H. - 14 september 2015 at 19:00
Back to Top
Jacob View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 23 september 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacob Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2015 at 21:54
Mikroantriebe har tannhjul i de fleste dimensjoner og matrialer (plast, messing) , også M 0,4 med 11 tenner.


http://shop.kkpmo.com/product_info.php?info=p605_gearwheel-pinion-m0-4---11teeth.html

Mvh Knut S Jacobsen


Edited by Jacob - 14 september 2015 at 21:58
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2015 at 23:03
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

.......
Har funnet noen messingtannhjul i den dimensjonen men beregnet for 1,5mm. aksel (mot 2,0 på modellen). Må antakeligvis både bore og brosje opp hullet for å få presset tannhjulet inn på akselen? Forskjell i ytre diameter er rundt 0,4 mm. For å få tilpasset et 11-tenners tannhjul der det originalt står 10 tenner, må jeg nok file 0,2 mm. av tuppen på tennene + i roten av hver tann slik at ikke tannhjulet i inngrep "bunner"?
Håper det går greit mht. tilpassing! Dersom dette er en farbar løsning, vil jeg beskrive nærmere hva jeg har gjort....


Glem det Kjell, vil aldri gå bra.

Nå har ikke jeg Skd214 og jeg forstrår at dette er en konstruksjon med snekke i hver ende av motoren som driver hver sin aksel. Jeg undres storligen over en konstruksjon hvor man anvender 10 tenner på ett av disse og 11 tenner på det andrxe om ikke da også snekkene endres. Om snekkene er like så må dette være en gedigen konstruksjonstabbe. Dette vil simpelthen ikke gå etter læreboka.

Spm blir da:
Er snekkene identiske.
Ligger motoren paralell til skinnen eller er den hevet i den enden som har flere tenner (større diameter)
Er det mellomliggende tannhjul.

Om snekkene er like og motoren ligger paralellt med skinnen er eneste mulighet til å korrigere tabben å endre ett av tannhjulene slik at begge bli like og senke eller heve motoren elledr lagring for mellomtannhjulet i den enden man endrer.

Terje

Edited by TeVe - 14 september 2015 at 23:06
Terje V.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 00:15
Skd 224 har kun en snekke. Driften av begge hjul skjer over denne med et antall små tannhjul fra ene drivaksling til den andre. Det er forskjellig antall tenner på disse - men da de overfører kraften/hastigheten "tann-for-tann", så spiller det ingen rolle hvor fort de mellomliggende tannhjulene mellom akslene roterer - bare begge drivaksler har likt antall tenner. Når første tannhjul beveger seg et visst antall tenner, så må siste aksling bevege seg samme antall tenner. Når det er 11 tenner på første aksling og 10 tenner på den andre, så blir forskjellen i rotasjonshastighet ca. 10%.

Det er ingen optimal løsning å file ned tannhjul! Man vil automatisk få et større "glepp" i overføringen. Dette er en "nødløsning" (som kanskje blir permanent, avhengig av resultatet NMJ kommer fram til)!
Ved å skifte tannhjulet, vil en ny aksling lett kunne settes inn om/når den kommer - uten å endre noe annet på drivverket.

Har også sett på om det er mulig "å omplassere" noen av mellomtannhjulene med nye opplagringspunkt. Dette blir for omfattende.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 02:15
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Skd 224 har kun en snekke. Driften av begge hjul skjer over denne med et antall små tannhjul fra ene drivaksling til den andre. [...]

Har også sett på om det er mulig "å omplassere" noen av mellomtannhjulene med nye opplagringspunkt. Dette blir for omfattende.

En løsning kan kanskje være å bytte alle mellomtannhjulene på den ene siden, inklusive snekkedrevet, mens opplagringspunktene beholdes. Det forutsetter imidlertid at det er litt plass rundt tannhjulene.

Om det f.eks er 3 mellomtannhjul, og en går opp fra 10 til 11 tenner på drivhjulet, må diameteren på 1. og 3. mellomtannhjul reduseres litt, mens diameteren på 2. mellomtannhjul og snekkedrevet økes tilsvarende.

Om det  er 2 mellomtannhjul og det ikke lar seg gjøre å redusere diameteren på snekkedrevet tilstrekkelig, kan man heller gå ned fra 11 til 10 tenner på motsatt drivhjul, slik at snekkedrevets diameter kan økes.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 10:42
Akselen som har kontakt med snekken er drevet av tannhjul som ikke har kontakt med den andre akslingen. Det er således 2 tannhjul som har kontakt med denne akslingen - et som står i kontakt med motor/snekke og ett som overfører kreftene til den andre akslingen. Det er i denne gearkjeden "fadesen" ligger.
Dersom man endrer på diameter/antall tenner på denne akselen, så er det 2 tannhjul som må få endret opplagring. Det aller enkleste, er å beholde dette som det er og konsentrere seg om den andre akslingen. Der ville et nytt opplagringspunkt kunne løse "problemet" - men det spørs om det er plass nok og om et nytt og mindre tannhjul vil være nødvendig?

Så lenge det heller ikke er reserve tannhjul å få tak i til denne modellen (fra 10 til 11 tenner), så ser jeg ikke på dette som noe alternativ. - Uansett "voider" man garantien på denne måten.
Med mitt forsøk er det "bare" å sette inn det originale tannhjulet, så er modellen tilbake til original utførelse.

Har som sagt bestilt 10 tannhjul i messing til overkommelig pris for å prøve.

Edited by Kjell H. - 15 september 2015 at 10:44
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 10:52
Svaret ble feil da Kjell beskrev drivkjeden i ett innlegg som kom etter mitt.
Slettet derfor dette innlegget.

Terje


Edited by TeVe - 15 september 2015 at 11:03
Terje V.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 11:02
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Akselen som har kontakt med snekken er drevet av tannhjul som ikke har kontakt med den andre akslingen. Det er således 2 tannhjul som har kontakt med denne akslingen - et som står i kontakt med motor/snekke og ett som overfører kreftene til den andre akslingen. Det er i denne gearkjeden "fadesen" ligger.



Ut fra denne beskrivelse hvor det i mellomlliggende tannhjulkjede ikke er tatt ut kompensasjon i omsetningsforholdet er eneste mulighet å endre siste mellomliggende tannhjul med opplagring eller å endre tannhjulet på siste aksel og flytte oplagring nærmere siste mellomliggende tannhjul.

Terje
Terje V.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 11:13
For meg (som riktignok ser problemstillingen helt utenfra...) fremstår det som at produsenten har feilberegnet avstanden mellom den ene hjulakslingen og opplagringspunktet for det nærmeste tannhjulet, at de ikke har oppdaget dette før det var "for sent" og har "løst" problemet med å sette inn et mindre tannhjul på den aktuelle akslingen.
Jeg kan ikke skjønne at det er fysisk mulig å løse dette på en tilfredsstillende måte annet enn ved å flytte opplagringspunktet for enten den aktuelle hjulakselen eller det nærmeste tannhjulet. Det krever enten en svært nøyaktig plugge-bore-operasjon som de færreste har utstyr eller kompetanse til, eller at produsenten leverer nye understell med korrekte opplagringspunkter.

Man kan ikke vente at den enkelte kjøper skal rette opp en slik feilkonstruksjon, det er en helt klar reklamasjonssak. I følge norsk lovverk kan selger/importør/produsent da velge mellom å:
- ta alle eksemplarene i retur og returnere kjøpesummen + kjøpers omkostninger,
- ta alle eksemplarene i retur og sende dem til produsenten for endring eller bytte av understell
- ta alle eksemplarene i retur og foreta ombygging/endring av kompetent personell i Norge.

Alle disse løsningene vil være svært kostbare for importøren. Dette burde vært ordnet øyeblikkelig da feilen ble oppdaget, men det er høyst forståelig at importøren forsøker å vri seg unna ved å trekke ut tiden. Da vil sannsynligvis de fleste kundene gi opp å mase. Det er ekstremt dårlig og dessuten ulovlig kundebehandling, men når man har stor markedsandel og det bare er snakk om en enkelt modell er det sannsynligvis den billigste løsningen for importøren selv om man mister noen kunder - i hvert fall på kort sikt.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 13:54
Nå skal det sies at disse tannhjulene ikke er veldig "fintfølende", så jeg tror at alt snakk om størrelser og opplagring egentlig ikke har så mye å si...

Jeg foretok et kryssbytte på mine to maskiner, og det er tilsynelatende ikke noe problem med hverken å sette en aksel med et mindre tannhjul der hvor det store sto, eller et større tannhjul der hvor det lille sto. Det hele er nokså "slarkete". Om dette kunne ha noen innvirkning på slitasje på lang sikt er en annen sak, det har jeg ikke sjekket.

Jeg valgte å sette akslene tilbake på sin opprinnelige plass, fordi det rent subjektivt sett ikke hadde noen innvirkning på kjøreegenskapene eller strømopptak å ha like tannhjul på begge akslene...

Hilsen Halvor
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 15:28
Jeg sjekket mine lok på rullebukker.
Der kan hjulene rotere med hvilken hastighet de vil - og uten belastning. Nå fikk jeg ellers best krypkjøringsresultat med dekodere med lite avansert EMF, så dette kan ha noe å si. Jeg kom til at loket var mye lettere å ha med å gjøre på rullebukker enn på vanlig skinnegang.
Videre har jeg forsøkt å bytte til "like" tannhjul på et par av lokene. Med et 11-tennes tannhjul i posisjonen til et 10-tenners tannhjul, ville ikke akselen gå langt nok ned til at den nådde opplagringen og ble å hvile på selve tannhjulet. - Motsatt var det med et 10-tenners tannhjul der det var beregnet 11-tenner. Der fikk jeg såpass stort slakk at gearet låste seg. Nå er dette ikke noen presisjonsgearkasser, så det kan sikkert variere mellom eksemplarene?
Ved begge tilfeller der det sto feil tannhjul, så økte støyen.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 16:12
Hvordan oppfører drivverket seg dersom man fjerner et av mellomtannhjulene, slik at det bare blir drift på én aksel? Det er selvsagt ingen ideell løsning, men kanskje bedre enn at akslene roterer med forskjellig hastighet.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 11:38
Originally posted by lokomotiv2770 lokomotiv2770 wrote:

--------- Selv har jeg satt komplette messingdriverk fra SB-Modellbau i to 224 traktorer med meget godt resultat ------Men det kostet....


Har nok ikke fulgt godt nok med i timen så jeg oppdager dette i innlegget dit fra 4. september først nå!
Kan du fortelle meg/oss hvilket SB drivverk du har benyttet (bestillingsnummer). Så får det heller koste.

mvh
Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 15:57
Jeg har ikke oppdaget noen sprukne tannhjul i mine Skd224.
- Er det tannhjulet med 10 eller 11 tenner som sprekker?
- Ville mest tro at tannhjulet med 10 tenner er mest utsatt, da det har temmelig lite materiale der det sitter festet på akselen?

Ellers har jeg fått 11-tenners tannhjul i hus - og få somlet meg til å ta frem dreiebenken. Det er temmelig store festegrader i akselen der tannhjulet skal sitte. Derfor trengte man ikke bore opp i underdimensjon for å få feste for tannhjulet. Man kan bore opp med 2mm. bor direkte. (Kanskje disse store festegradene i akslingen er årsak til at tannhjulet sprekker - dersom det er støpt med presstilpasning for "blank" aksling?)

Tannhjulet jeg har brukt er i messing og kan erstatte direkte det 11-tenners tannhjulet. Det er 0,1 mm. mindre i radius men modul 0,4 som de andre tannhjulene. Jeg så at det 11-tenners originaltannhjulet hadde trang tilpasning - og dette løses ved å bytte det. Således reduseres motstanden i drivverket.

Jeg forsøkte også å modifisere ett tannhjul for å plassere det der 10-tenners tannhjulet sitter. Dette er ingen fullgod metode - men bedre enn originalen!
Det man da må gjøre, er å dreie ned diameteren 0,2-0,3 mm. Samtidig må man frese/file opp i bunnen av hver tann. Denne filing bør være litt bredere enn hver tann og dypere slik at motstående plasttannhjul passer inn uten modifisering. Man får da tennene på messigtannhjulet til å se ut som et "modified caged cogwheel" med en rund sirkel og plass for motstående tannhjul til "å snu" uten det blir ujamn drift.

Har forsøkt dette på en av traktorene mine. Den dekoderen jeg har brukt (Kühn)var da satt til min hastighet (CV#2=1). Det ga en min. hastighet på ca. 1 cm./sek.

Det tannhjulet jeg kjøpte var fra Lemo Solar og heter ZR31. Hvert enkelt tannhjul kan da deles i 2 tannhjul da det ellers er for bredt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.