MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skd 224
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skd 224

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skd 224
    Posted: 03 november 2015 at 15:58
Oppdatering på "min" Skd 224 sak. Jeg valgte å returnere modellen til NMJ å få pengene tilbake, dette viste seg å ikke være så enkelt men jeg ville prøve. NMJ godtok ikke å betale tilbake hele beløpet, men vi fant en minnelig løsning på dette som jeg er fornøyd med. Jeg kjøpte modellen i 2012 så det har gått en stund. Jeg mener fortsatt NMJ burde informert sine kunder om problemet og aller helst tilbakekalt modellen. Jeg regner med at en retting på modellen kommer, men når vites ikke. Jeg mener det heller ikke er kundene som skal ordne opp i dette selv. NMJ informerte nylig om modellen og hjulene i et nyhetsbrev. Såvidt jeg er kjent med er dette første gangen de gjør dette, og det er vel rundt 3-4 år siden modellen var levert. Jeg har tro på at litt åpenhet i saken fra NMJs side kunne beroliget mange inkludert meg selv. For min del er denne modellen et avsluttet kapittel i denne omgang. Når modellen fremstår ferdig utbedret og evt med nytt printkort, kondensator osv vil jeg vurdere et nytt kjøp.
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2015 at 08:43
En bra nyhet. Herved settes min planlagte totalombygging av drivverket på disse på vent.
Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 23:57
Originally posted by icefighter35 icefighter35 wrote:

Jeg har akkurat mottatt nyhetsbrev fra nmj med bilder av nye hjulsett til 224 som de driver å finjusterer, så de har kanskje ikke glemt kundene alikvel, selv om ting tar tid.

Ut fra fargen på de avbildede tannhjulene, kan det se ut som de er i messing.

Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2015 at 20:07
Jeg har akkurat mottatt nyhetsbrev fra nmj med bilder av nye hjulsett til 224 som de driver å finjusterer, så de har kanskje ikke glemt kundene alikvel, selv om ting tar tid.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 16:40
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå ser det vel ut til at Märklin går samme vei som NMJ med innpressede plasttannhjul på drivakslene. Det har de på de nye utgaver av NoHAB som Di3. De er derimot ikke konsekvent da et lok som T44 har metallutførelse på samme sted. Nå ligger det noe få år, riktignok, mellom disse modellene.

Märklin bruker tannhjul av sort plast. Sort plast skal visstnok inneholde karbon - så de er kanskje mer aldringsstabile?
- Har noen erfart at sorte tannhjul sprekker? - Jeg har kun opplevd dette for nylonfargede tannhjul.

Jeg skal holde meg klokelig unna fargediskusjoner på tannhjul, men jeg vet at Gützold hadde store problemer med tannhjul som gikk i stykker. Der var de som gikk i stykker nylonfarget og erstatningshjulene sorte. Men kan jo være tilfeldig... Hadde for en tid tilbake inne et 90-talls Gützold for sjekk, og der viste det seg at nettopp et nylonfarget tannhjul hadde sprukket inntil metallakslingen slik at det spant. Bruddet var kun synlig med lupe. Og hvis jeg husker rett var det noen tenner på et annet hjul som var knust også. Virket veldig sprøe disse tannhjulene.  

StenR
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 15:49
Jeg håper at denne gode tekniske diskusjonen leder til at NMJ finner en god løsning for alle kjøpere av Skd244.  En tilbakekalling av alle modeller til reparasjon ville virkelig gi et godt renomme, og overgå alle forventninger til VW konsernet.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 15:25
Delrin er også kjent under navner POM, Acetal og Polyformaldehyde. Fåes i mage farger. Er ikke et uvanlig materiale for tannhjul og andre maskinelle detaljer.

POM
Back to Top
daghpede View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote daghpede Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 09:26
Fargen er ikke nødvendigvis avgjørende, for eksempel Delrin som brukes mye industrielt til freste og dreide deler, fåes både i hvitt(nylonfarget?) og sort.
dhp
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2015 at 16:39
Har kun erfaring med at et nylonfarget tannhjul i en Märklin Köf har sprukket ....
Bjørn Egil
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2015 at 13:41
Her kan det vel også være snakk om en kombinasjon av fler årsaker, slik som Stress Inuced Cracking og/eller rett og slett utmatting. I tillegg har en del past arter en tendens til å bli sprøere ovar tid. Dette er blant annet avhengig av omgivelsene de befinner seg i. Smøremidler, ozon og sollys er noen kjente "Coupable". Hva som gjelder her er ikke godt å si uten å kjenne nærmere til hvilket materiale som er brukt.

Edited by Per Einar Orebe - 27 oktober 2015 at 13:41
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2015 at 11:46
OK - jeg har ikke anskaffet noen Märklinmodeller i de siste årene, så hva de gjør nå vet jeg ikke.
Som det er blitt påpekt tidligere i disse diskusjonene om 224 og sprukne tannhjul, så vil det jo ha stor betydning hvordan akselen er utformet og hvordan trang pasningen er. Hvis rillene på akselen er skarpe og tannhjulet er presset svært trangt på, så vil tannhjulet sitte godt på (i hvert fall til å begynne med), men det vil også skape både tydelige bruddanvisninger fra innsiden og stresse plasten mye.
Kanskje Märklin er nøyere med å beregne dette enn enkelte andre produsenter. Fra tidligere er det jo åpenbart at Märklin har vært svært forsiktige med å lansere noe som ikke er godt gjennomprøvd, de har (hadde...?) jo et godt rykte å ta vare på. Selv om Märklin dessverre også har gjort en del tabber, så ligger de godt an i forhold til alle de dårlige løsningene eksempelvis Roco lanserte på 70-, 80- og 90-tallet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2015 at 09:59
Nå ser det vel ut til at Märklin går samme vei som NMJ med innpressede plasttannhjul på drivakslene. Det har de på de nye utgaver av NoHAB som Di3. De er derimot ikke konsekvent da et lok som T44 har metallutførelse på samme sted. Nå ligger det noe få år, riktignok, mellom disse modellene.

Märklin bruker tannhjul av sort plast. Sort plast skal visstnok inneholde karbon - så de er kanskje mer aldringsstabile?
- Har noen erfart at sorte tannhjul sprekker? - Jeg har kun opplevd dette for nylonfargede tannhjul.

Edited by Kjell H. - 27 oktober 2015 at 10:00
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 10:54
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det ser ut til at små plasttannhjul og snekker som er presset på akselen har en tendens til å sprekke over tid?

Det kan nok stemme. Jeg har sett det i flere andre sammenhenger også (bl.a. datoanvisere og symaskiner). Noen av disse tannhjulene var heller ikke spesielt små, men "akselen" var en innpresset messingbøssing som fungerte som glidelager. Jeg mistenker temperaturendringer som en medvirkende faktor, og at forholdet mellom diameter og godstykkelse kan være viktig. Utformingen av tennene kan jo også bety en del, ved feil form kan mellomrommet virke som bruddanvisning. Dessuten er det jo kjent at plast kan deformeres over til, avhengig av plastsort og kvalitet.

Nå kjenner jeg ikke spesielt til NMJs modeller men jeg kan knapt huske å ha sett plasttannhjul med innpresset metallaksel på de modellene jeg har eller modeller jeg har hatt til reparasjon. Det som derimot er svært vanlig er at plasttannhjul roterer på en stillestående metallaksel (ofte polert stål). Akselen er da gjerne presset inn i rammegodset, eller den ligger i fordypninger på sidene av tannhjulsbanen. Da forsvinner jo hele problematikken med en innpresset aksel som stresser plasten. Det er vel en grunn til at de "gamle og erfarne" produsentene (Märklin, Fleischmann m.fl.) velger slike løsninger. Jeg kan ikke huske å ha sett slike tannhjul som er sprukket. (Jeg har derimot sett veldig mange ødelagte tannhjul som følge av fremmedlegemer som er kommet inn i maskineriet, men det er en annen historie.....).
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 10:20
Jeg kan ikke svare konkret mht. El17 hva som er galt. - Imidlertid synes jeg at konstruksjonen av gearkassen for den første serien NMJ laget var mye bedre. "Problemet" var at den krevde stor presisjon under fremstilling og ikke minst montering. Derfor var det mange reklamasjoner. Man forenklet konstruksjonen med kanskje 1/4 av de deler som er i den første serien (bland annet sløyfet de individuell opplagring i metall av hver aksel og tannhjul) og kalte dette en "forberdring" - kanskje fordi den var enklere å montere og ikke samme krav til presisjon? Dessuten gikk man fra klokkeankermotor ("Faulhaber") til en "vanlig" motor.

Det ser ut til at små plasttannhjul og snekker som er presset på akselen har en tendens til å sprekke over tid? Det er i så fall ikke første gangen dette skjer for NMJ. Da har de erstattet en del av disse tannhjulene med metall.
Finner du et egnet metalltannhjul og NMJ fortsatt bruker plast, vil jeg heller anbefale det.
Man kan alltid høre med NMJ om de har reservedeler - og da gjerne forbedret som de lagde til El14 Superline?
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2015 at 08:31
Nå har jeg også opplevet samme problem på en NMJ El 17. En boggi uten drift - etter at modellen er blitt sudd opp-ned. Før det så hakka og gikk den - ikke spesiellt godt. Har NMJ kommet seg opp på service, eller lønner det seg å søke tannhjul hos andre levrandører og mekke selv? El 17 er jo noen år nå og har så langt vært en sikker arbeidshest, men ikke nå lenger.

Jeg har ennå ikke splitta gearet, så jag kan ikke si hvilket hjul som er gått, men snekkeskruen ser ut til å rotere som den skal - sett utenfra.

Edited by Per Einar Orebe - 26 oktober 2015 at 08:54
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 14:35
Det er mye som kan påvirke slik plast - blant annet fett og olje.

Jeg tror ikke at man har spart på "svinn-dempende ingredienser under produksjonen" men har heller feilberegnet krympefaktoren og de relativt grove festesporene i metallakselen. Dersom disse sporene ikke skjærer seg inn i plasten som beregnet, kan tilpasningen bli for stram over tid, slik at tannhjulet sprekker.

Ikke alle typer plast tåler smøremidler/olje heller - men da bruker de ofte å utvide seg. Det er nettopp det som er poenget med oljebestandige plastkabler.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 14:08
Når plast sprekker på denne måten, må jeg tenke på hvor stort svinn det var i slikt materiale i "gamle dager" (= plastens barndom).
Kan det være at det er noen som har "spart" på svinn-dempende ingredienser under produksjonen?
Bjørn Egil
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2015 at 13:35
Begge tannhjulene, både det med 11 og det med 10 sprekker.
mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 15:57
Jeg har ikke oppdaget noen sprukne tannhjul i mine Skd224.
- Er det tannhjulet med 10 eller 11 tenner som sprekker?
- Ville mest tro at tannhjulet med 10 tenner er mest utsatt, da det har temmelig lite materiale der det sitter festet på akselen?

Ellers har jeg fått 11-tenners tannhjul i hus - og få somlet meg til å ta frem dreiebenken. Det er temmelig store festegrader i akselen der tannhjulet skal sitte. Derfor trengte man ikke bore opp i underdimensjon for å få feste for tannhjulet. Man kan bore opp med 2mm. bor direkte. (Kanskje disse store festegradene i akslingen er årsak til at tannhjulet sprekker - dersom det er støpt med presstilpasning for "blank" aksling?)

Tannhjulet jeg har brukt er i messing og kan erstatte direkte det 11-tenners tannhjulet. Det er 0,1 mm. mindre i radius men modul 0,4 som de andre tannhjulene. Jeg så at det 11-tenners originaltannhjulet hadde trang tilpasning - og dette løses ved å bytte det. Således reduseres motstanden i drivverket.

Jeg forsøkte også å modifisere ett tannhjul for å plassere det der 10-tenners tannhjulet sitter. Dette er ingen fullgod metode - men bedre enn originalen!
Det man da må gjøre, er å dreie ned diameteren 0,2-0,3 mm. Samtidig må man frese/file opp i bunnen av hver tann. Denne filing bør være litt bredere enn hver tann og dypere slik at motstående plasttannhjul passer inn uten modifisering. Man får da tennene på messigtannhjulet til å se ut som et "modified caged cogwheel" med en rund sirkel og plass for motstående tannhjul til "å snu" uten det blir ujamn drift.

Har forsøkt dette på en av traktorene mine. Den dekoderen jeg har brukt (Kühn)var da satt til min hastighet (CV#2=1). Det ga en min. hastighet på ca. 1 cm./sek.

Det tannhjulet jeg kjøpte var fra Lemo Solar og heter ZR31. Hvert enkelt tannhjul kan da deles i 2 tannhjul da det ellers er for bredt.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2015 at 11:38
Originally posted by lokomotiv2770 lokomotiv2770 wrote:

--------- Selv har jeg satt komplette messingdriverk fra SB-Modellbau i to 224 traktorer med meget godt resultat ------Men det kostet....


Har nok ikke fulgt godt nok med i timen så jeg oppdager dette i innlegget dit fra 4. september først nå!
Kan du fortelle meg/oss hvilket SB drivverk du har benyttet (bestillingsnummer). Så får det heller koste.

mvh
Bjørn
mvh
Bjørn
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 16:12
Hvordan oppfører drivverket seg dersom man fjerner et av mellomtannhjulene, slik at det bare blir drift på én aksel? Det er selvsagt ingen ideell løsning, men kanskje bedre enn at akslene roterer med forskjellig hastighet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 15:28
Jeg sjekket mine lok på rullebukker.
Der kan hjulene rotere med hvilken hastighet de vil - og uten belastning. Nå fikk jeg ellers best krypkjøringsresultat med dekodere med lite avansert EMF, så dette kan ha noe å si. Jeg kom til at loket var mye lettere å ha med å gjøre på rullebukker enn på vanlig skinnegang.
Videre har jeg forsøkt å bytte til "like" tannhjul på et par av lokene. Med et 11-tennes tannhjul i posisjonen til et 10-tenners tannhjul, ville ikke akselen gå langt nok ned til at den nådde opplagringen og ble å hvile på selve tannhjulet. - Motsatt var det med et 10-tenners tannhjul der det var beregnet 11-tenner. Der fikk jeg såpass stort slakk at gearet låste seg. Nå er dette ikke noen presisjonsgearkasser, så det kan sikkert variere mellom eksemplarene?
Ved begge tilfeller der det sto feil tannhjul, så økte støyen.
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 13:54
Nå skal det sies at disse tannhjulene ikke er veldig "fintfølende", så jeg tror at alt snakk om størrelser og opplagring egentlig ikke har så mye å si...

Jeg foretok et kryssbytte på mine to maskiner, og det er tilsynelatende ikke noe problem med hverken å sette en aksel med et mindre tannhjul der hvor det store sto, eller et større tannhjul der hvor det lille sto. Det hele er nokså "slarkete". Om dette kunne ha noen innvirkning på slitasje på lang sikt er en annen sak, det har jeg ikke sjekket.

Jeg valgte å sette akslene tilbake på sin opprinnelige plass, fordi det rent subjektivt sett ikke hadde noen innvirkning på kjøreegenskapene eller strømopptak å ha like tannhjul på begge akslene...

Hilsen Halvor
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 11:13
For meg (som riktignok ser problemstillingen helt utenfra...) fremstår det som at produsenten har feilberegnet avstanden mellom den ene hjulakslingen og opplagringspunktet for det nærmeste tannhjulet, at de ikke har oppdaget dette før det var "for sent" og har "løst" problemet med å sette inn et mindre tannhjul på den aktuelle akslingen.
Jeg kan ikke skjønne at det er fysisk mulig å løse dette på en tilfredsstillende måte annet enn ved å flytte opplagringspunktet for enten den aktuelle hjulakselen eller det nærmeste tannhjulet. Det krever enten en svært nøyaktig plugge-bore-operasjon som de færreste har utstyr eller kompetanse til, eller at produsenten leverer nye understell med korrekte opplagringspunkter.

Man kan ikke vente at den enkelte kjøper skal rette opp en slik feilkonstruksjon, det er en helt klar reklamasjonssak. I følge norsk lovverk kan selger/importør/produsent da velge mellom å:
- ta alle eksemplarene i retur og returnere kjøpesummen + kjøpers omkostninger,
- ta alle eksemplarene i retur og sende dem til produsenten for endring eller bytte av understell
- ta alle eksemplarene i retur og foreta ombygging/endring av kompetent personell i Norge.

Alle disse løsningene vil være svært kostbare for importøren. Dette burde vært ordnet øyeblikkelig da feilen ble oppdaget, men det er høyst forståelig at importøren forsøker å vri seg unna ved å trekke ut tiden. Da vil sannsynligvis de fleste kundene gi opp å mase. Det er ekstremt dårlig og dessuten ulovlig kundebehandling, men når man har stor markedsandel og det bare er snakk om en enkelt modell er det sannsynligvis den billigste løsningen for importøren selv om man mister noen kunder - i hvert fall på kort sikt.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 11:02
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Akselen som har kontakt med snekken er drevet av tannhjul som ikke har kontakt med den andre akslingen. Det er således 2 tannhjul som har kontakt med denne akslingen - et som står i kontakt med motor/snekke og ett som overfører kreftene til den andre akslingen. Det er i denne gearkjeden "fadesen" ligger.



Ut fra denne beskrivelse hvor det i mellomlliggende tannhjulkjede ikke er tatt ut kompensasjon i omsetningsforholdet er eneste mulighet å endre siste mellomliggende tannhjul med opplagring eller å endre tannhjulet på siste aksel og flytte oplagring nærmere siste mellomliggende tannhjul.

Terje
Terje V.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 10:52
Svaret ble feil da Kjell beskrev drivkjeden i ett innlegg som kom etter mitt.
Slettet derfor dette innlegget.

Terje


Edited by TeVe - 15 september 2015 at 11:03
Terje V.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 10:42
Akselen som har kontakt med snekken er drevet av tannhjul som ikke har kontakt med den andre akslingen. Det er således 2 tannhjul som har kontakt med denne akslingen - et som står i kontakt med motor/snekke og ett som overfører kreftene til den andre akslingen. Det er i denne gearkjeden "fadesen" ligger.
Dersom man endrer på diameter/antall tenner på denne akselen, så er det 2 tannhjul som må få endret opplagring. Det aller enkleste, er å beholde dette som det er og konsentrere seg om den andre akslingen. Der ville et nytt opplagringspunkt kunne løse "problemet" - men det spørs om det er plass nok og om et nytt og mindre tannhjul vil være nødvendig?

Så lenge det heller ikke er reserve tannhjul å få tak i til denne modellen (fra 10 til 11 tenner), så ser jeg ikke på dette som noe alternativ. - Uansett "voider" man garantien på denne måten.
Med mitt forsøk er det "bare" å sette inn det originale tannhjulet, så er modellen tilbake til original utførelse.

Har som sagt bestilt 10 tannhjul i messing til overkommelig pris for å prøve.

Edited by Kjell H. - 15 september 2015 at 10:44
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 02:15
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Skd 224 har kun en snekke. Driften av begge hjul skjer over denne med et antall små tannhjul fra ene drivaksling til den andre. [...]

Har også sett på om det er mulig "å omplassere" noen av mellomtannhjulene med nye opplagringspunkt. Dette blir for omfattende.

En løsning kan kanskje være å bytte alle mellomtannhjulene på den ene siden, inklusive snekkedrevet, mens opplagringspunktene beholdes. Det forutsetter imidlertid at det er litt plass rundt tannhjulene.

Om det f.eks er 3 mellomtannhjul, og en går opp fra 10 til 11 tenner på drivhjulet, må diameteren på 1. og 3. mellomtannhjul reduseres litt, mens diameteren på 2. mellomtannhjul og snekkedrevet økes tilsvarende.

Om det  er 2 mellomtannhjul og det ikke lar seg gjøre å redusere diameteren på snekkedrevet tilstrekkelig, kan man heller gå ned fra 11 til 10 tenner på motsatt drivhjul, slik at snekkedrevets diameter kan økes.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2015 at 00:15
Skd 224 har kun en snekke. Driften av begge hjul skjer over denne med et antall små tannhjul fra ene drivaksling til den andre. Det er forskjellig antall tenner på disse - men da de overfører kraften/hastigheten "tann-for-tann", så spiller det ingen rolle hvor fort de mellomliggende tannhjulene mellom akslene roterer - bare begge drivaksler har likt antall tenner. Når første tannhjul beveger seg et visst antall tenner, så må siste aksling bevege seg samme antall tenner. Når det er 11 tenner på første aksling og 10 tenner på den andre, så blir forskjellen i rotasjonshastighet ca. 10%.

Det er ingen optimal løsning å file ned tannhjul! Man vil automatisk få et større "glepp" i overføringen. Dette er en "nødløsning" (som kanskje blir permanent, avhengig av resultatet NMJ kommer fram til)!
Ved å skifte tannhjulet, vil en ny aksling lett kunne settes inn om/når den kommer - uten å endre noe annet på drivverket.

Har også sett på om det er mulig "å omplassere" noen av mellomtannhjulene med nye opplagringspunkt. Dette blir for omfattende.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2015 at 23:03
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

.......
Har funnet noen messingtannhjul i den dimensjonen men beregnet for 1,5mm. aksel (mot 2,0 på modellen). Må antakeligvis både bore og brosje opp hullet for å få presset tannhjulet inn på akselen? Forskjell i ytre diameter er rundt 0,4 mm. For å få tilpasset et 11-tenners tannhjul der det originalt står 10 tenner, må jeg nok file 0,2 mm. av tuppen på tennene + i roten av hver tann slik at ikke tannhjulet i inngrep "bunner"?
Håper det går greit mht. tilpassing! Dersom dette er en farbar løsning, vil jeg beskrive nærmere hva jeg har gjort....


Glem det Kjell, vil aldri gå bra.

Nå har ikke jeg Skd214 og jeg forstrår at dette er en konstruksjon med snekke i hver ende av motoren som driver hver sin aksel. Jeg undres storligen over en konstruksjon hvor man anvender 10 tenner på ett av disse og 11 tenner på det andrxe om ikke da også snekkene endres. Om snekkene er like så må dette være en gedigen konstruksjonstabbe. Dette vil simpelthen ikke gå etter læreboka.

Spm blir da:
Er snekkene identiske.
Ligger motoren paralell til skinnen eller er den hevet i den enden som har flere tenner (større diameter)
Er det mellomliggende tannhjul.

Om snekkene er like og motoren ligger paralellt med skinnen er eneste mulighet til å korrigere tabben å endre ett av tannhjulene slik at begge bli like og senke eller heve motoren elledr lagring for mellomtannhjulet i den enden man endrer.

Terje

Edited by TeVe - 14 september 2015 at 23:06
Terje V.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.