MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bruk av Fredi utenfor Fremotreff?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bruk av Fredi utenfor Fremotreff?

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bruk av Fredi utenfor Fremotreff?
    Posted: 03 november 2012 at 00:34
Jeg har 4 Fredi-kontrollere og nettopp anskaffet en Digitrax Zephyr DCS 51 sentral. Kan jeg bruke Fredi-ene til å kjøre med mot den sentralen? I tilfelle ja, hvordan får jeg sagt fra programmert en Fredi mot en bestemt adresse?

Jeg prøvd å stikke Ferdi-en inn i en av Loconet-kontakene, og det lyste en rød LED på Fredien. Den skal vel lyse grønt? En av Fredi-ene har vært brukt på Fremotreff og programmert mot et av lokene mine, men loket gav intet renspons når jeg forsøkte Fredien mot det loket den var programmert for hin gang.
Svein S
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2012 at 09:52
Svein, du har PM!
Eirik
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2012 at 10:04
Hei Svein,
 
Eirik har sikkert forklart i sin PM, men bare for å gi et svar her på forumet:
 
FREDi (og gammel FRED) fungerer mot alle Digitrax sentraler, og Intellibox, og evt. andre sentraler som bruker Loconet.
 
FREDi må programmeres med en (og kun en) lok-adresse fra sentralen, via den såkalte "dispatch"-funksjonen. På Zephyr betyr det: Trykk Loco, tast inn adressen, trykk Loco igjen for å lagre denne. Trykk så Loco, deretter Exit. Adressen er nå "visket ut" på Zephyren, og lagt i "dispatch-registeret". Den kan nå hentes til FREDi ved å holde inne "Shift"-knappen (den nederste, gule(?)) og trykke "Stop"-knappen (øverst til venstre). Lampa øverst vil nå lyse grønt. Om den lyser rødt så trykk det samme en gang til (første gangen vil viske ut en eventuell adresse allerede i FREDi).
 
Vær oppmerksom på at Digitrax sentralene tillater ikke flere kontroller (FREDi) med samme adresse. Dersom en adresse er i bruk i sentralen vil den neste FREDi som plugges inn med samme adresse miste sin adresse, og lyse rødt. Dette er en "sikring" som skal hindre flere kontroller i å styre samme lok.
På Intellibox er dette annerledes, der tillates flere kontroller med samme adresse, men en melding kan komme opp på skjermen om at adressen allerede er i bruk.
 
Lykke til Tongue
 
Hilsen Halvor


Edited by halvors - 03 november 2012 at 10:05
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2012 at 10:38

Takk for det, både Halvor og Eirik (fått mail).

Hvor lenger husker Fredi-en lokadressen? For jeg prøvde den jo først slik den var etter siste Fremo-treff jeg var på, mot det samme loket, og ingen ting skjedde. Fredien lyste heller ikke grønt. Er det forskjell på hvilke av de to Loconet-utgagene på Zephyren jeg bruker?

Svein S
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2012 at 10:48
FREDi-en husker adressen helt til den blir slettet med å trykke det samme når man skal programmere den.
På Zephyren tror jeg ikke det spiller noen rolle hvilken av A og B utgangene man bruker.
Men jeg kan huske feil.

Eirik
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2012 at 11:48
Som Eirik sier skal FREDi huske adressen "for evig". Men det er enkelte operasjoner som kan forårsake at den mister adressen:
  • at man uforvarende trykker på shift og stop samtidig (det er faktisk mulig Confused)
  • at to FREDi'er med samme adresse koples til sentralen, eventuelt at en annen FREDi med samme adresse har vært koplet til sentralen i løpet av den siste tiden (denne tiden kan være lang, husker ikke hvor lang tid det går før Digitrax-sentralen kvitter seg med ubrukte adresser, men kanskje opp til 30 minutter)

Det kan være feil på FREDi'en, det skjer også... De er bygget på dugnad Embarrassed

Dersom FREDi lyser rødt når den plugges inn har den mistet adressen. Da må den programmeres opp igjen. Fort gjort om man har tilgang på sentral, men litt kjedelig om det skjer ofte.
 
Utgangene A og B på Zephyr er likeverdige.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2012 at 13:37
På Zephyren så må man inn å slette hele registeret, det sletter seg ikke av seg selv på den første versjonen iallefall.
Så hvis det kommer opp FULL i displayet, må man føkge instruksjonen på side 38 i manualen, som sletter alle adressene som er lagret i Zephyren.
Husk å plugge ut alle FREDene før man går inn å sletter, ellers kan man slette adressene på FREDene også.
Når man plugger inn igjen, husker sentralen FREDen.
Hvis man skifter adresse på FREDene ofte, kan dette også skje.
Eirik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2012 at 22:21
Takk, da fikk jeg FREDi-en til å kjøre lokene. Men den ene FRED-en mister adressen sin veldig lett. Det kan kanskje være noe feil med den?
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2012 at 11:21
Den FREDIen som mister adresse lett, kan ha en dårlig trykknapp på "stop" eller "shift" (eller begge)?
(Regner med at den er analog).
Om begge disse trykkes samtidig, mister FREDIen adressen.
Det er lite trolig at det skyldes program. Dette er jo digitalt og lastet inn i prosessoren - og enten er det i orden og FREDIen virker - eller har det feil slik at ingenting virker.
 
Jeg oppdaget et par slike trykknapper som hadde feil da jeg nylig bygget 12 slike FREDIer, så kvaliteten på disse er sikkert ikke den aller beste? Da oppdaget jeg også at de gule knappene som brukes til "shift-funksjon" hadde høyere fjærkraft enn de andre - kanskje for å unngå at de utilsiktet blir trykket inn? Den røde "Stop-knappen" krever ganske liten kraft for å trykkes inn. - Burde kanskje vært omvendt?
 
PS!
Kom også til å tenke på at noen av trykknappene kan vakle på en annen måte også!
Hullene i kapslingen er sikkert boret manuelt i en jigg? Jeg oppdaget på enkelte eksemplarer at dette ikke er gjort 100% nøyaktig. Likeså er det lett at noen knapper kan forskyve seg under lodding, slik at de ikke er 100% plane mot printplaten. Derfor kan noen av disse knappene ligge an mot sideveggene i hullet og ikke bevege seg fritt. Sjekk at alle knapper er løse - med god margin! Det kan også være grader i hullet til knappene på innsiden fra boringen. Jeg måtte fjerne slike grader fra nesten alle jeg bygget for at knappene skulle få fri bevegelse.


Edited by Kjell H. - 04 november 2012 at 13:43
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.