MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skifertak
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skifertak

 Post Reply Post Reply
Author
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skifertak
    Posted: 01 november 2012 at 12:15
Jeg lurer på om noen har et godt fargeforslag til å bruke på skifertak.
 
 
  
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2012 at 14:54
Humbrol har faktisk en farge som heter "Slate Gray" (skifergrå). Har dessverre ikke nr. foran meg, men den har jeg brukt med hell på plastikktak. Best blir det om man tørrbørster med hvitt/lys grå etter at grunnfargen har tørket.

Mvh P.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2012 at 14:54
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Jeg lurer på om noen har et godt fargeforslag til å bruke på skifertak.


Noe av det viktigste med skifertak er at de ikke er helt ensartet i fargen. For å få det til å se bra ut må steinene males i flere sjatteringer.

Jeg maler hele taket i den dominerende fargetonen, og så maler jeg så mange enkeltstener som jeg orker i diverse sjatteringer. Viktig at det ikke er for store avvik mellom sjatteringene.

Her er et takutsnitt i H0:



Og i 1:1:



Når det gjelder fargene brukte jeg nøytrale gråtoner fra Vallejo. På protobildet mener jeg at man kan se at skiferen er forholdsvis nøytral i tonen, evt. slår litt mot gulgrønt. Bruk de galvaniserte beslagene som referanse. Disse slår mer mot blått, og de er viktig at man får en nyansekontrast mellom galvaniserte beslag og skifer.

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2012 at 16:37
Se her, ja. Dette var nyttig!

Takk for svar, begge to Smile.



Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.