MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - LED på rull?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

LED på rull?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: LED på rull?
    Posted: 31 oktober 2012 at 08:46
Jeg har lenge lurt på hvordan jeg på best mulig måte kan få jevn belysning på anlegget uten å måtte ty til en haug med lyspærer eller masse lysrørarmaturer oppunder skjermbrettet. Så kom jeg over denne tråden her:
 
 
Dette ser jo veldig kjekt ut! Har noen her inne vært borti dette før? Evt vet om man kan få tak i noe slikt her i Norge? Regner med dette er noe litt annet enn juletrebelysning, noe som også er nevnt i teksten.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 09:33

Elefun har forskjellige typer, farger og lengder av denne typen LED...

http://www.elefun.no/p/kat.aspx?k=544&&i=-1

Jeg har brukt det både på multicoptre og radiostyrte fly, lyser veldig godt!

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 09:53
BilTema har även dessa art nr 25836 ip20 89.90kr sek, för 10kr plus ip44 60st led 1meter lång remsa som kan delas.
 
5meter varmvita 498 sek.
 
Vänligen
Bo
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 10:49
Jeg bruker dette på eget anlegg samt planlegger å bruke det på mye annen belysning på anlegget.
Har kjøpt på ebay fra Hong Kong og China, til fantastisk lave priser.
 
Jeg har bestilt fra "buy it now" og "free shipping". Det tar litt tid å få varene, men det er svært billig. Siste 5m LED strip betalte jeg $11 for inklusive frakt(Warm White 5M 3528 SMD Strip Light 300 leds Waterproof)
 
De finnes i 2 typer, 3528 og 5050, hvor sistnevnte er mer lyssterk, men også litt dyrere.
De fås med 300 og 600 LEDs pr 5 meter.

Selv har jeg brukt 2 striper med 3528 WarmWhite, 600 LED, på mitt eget anlegg. Har også lagt inn en blå stripe for å skape nattstemning, samt noen RGB-striper for å skape solnedgang og soloppgang effekt bak fjell og byens skyline.
Jeg ønsker å styre det hele med PC og har også funnet mye billig DMX-utstyr på nettet, samt gratis programvare for å styre det.

Sjekk ut blogen min hvor jeg skriver litt om dette:
Litt om DMX:
 
2 striper med warmwhite og en stripe med blå LED's.
 
Blått lys for natt effekt.
 


Edited by smholt - 31 oktober 2012 at 10:51
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 11:15
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

 
5meter varmvita 498 sek.
 


Interessant. Denne har 90 lumen pr meter, og en 20 watt halogenpærer gir 180 lumen, så jeg vil tro at denne gir for lite lys hvis man ikke har flere parallelt. Men de har et par andre som gir mer lys:

http://www.molectric.com/p875/LED-tejp-%22Super-2%22-Varmvit-532-Lumen/m!/product_info.html

http://www.molectric.com/p669/LED-tejp-%22Super-6%22-Varmvit-800-Lumen/m-Loedfri-skarvning!/product_info.html

Lurer veldig på teste en av disse i hylleanlegget mitt. Hadde lysrør før, men har montert halogen nå. Men er ikke fornøyd med det da det blir for dårlig spredning.

Halogen:





Hvordan er disse LED-stripene som fotolys?

Mvh Heine


Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 11:48
Jeg har testet med LED rullene til MicroMark. De er med 5050 LEDs og gir 960 lumens per meter og trekker 1,2A per meter. Sammenlignet med alle andre jeg har funnet så er det de beste jeg har kommet over til nå.
Når jeg testet de på midlertidige monterte hyller så synes jeg de gir meg tilnærmet samme lysstyrke som lysstoffrør. Prisen er $50 for 5 meter, men de var på tilbud til $40 til og med i går. De leverer også veldige greie connectorer og en dimmer også.
 
Kai
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 12:17
Jeg ser det er forskjellig Kelvin ute å går her. Hva er best for å belyse anlegget?
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 12:20
Her er det bare å følge rådene til Hr. Holt.
Om man kan vente ca tre uker på å få varene, så er det en ganske grei sum å spare ved å kjøpe elektronikken man behøver via ebay.
Eller spare... Det man sparer kan fint brukes på rullende materiell ;)
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 12:33
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Jeg ser det er forskjellig Kelvin ute å går her. Hva er best for å belyse anlegget?
 
Det er vel litt smak og behag. Varmhvite ligger vel rundt 3000K. Men mange går for kjøligere lys for å bedre simulere dagslyset. Sollys mener jeg er ca 5500K.
 
Fra amerikanske forum ser jeg at mange legger seg på 4000-5000K.
 
Kai
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 13:24
Originally posted by Kait Kait wrote:

Jeg har testet med LED rullene til MicroMark. De er med 5050 LEDs og gir 960 lumens per meter og trekker 1,2A per meter. Sammenlignet med alle andre jeg har funnet så er det de beste jeg har kommet over til nå.
Når jeg testet de på midlertidige monterte hyller så synes jeg de gir meg tilnærmet samme lysstyrke som lysstoffrør. Prisen er $50 for 5 meter, men de var på tilbud til $40 til og med i går. De leverer også veldige greie connectorer og en dimmer også.
 
Kai
Fikk noe brosjyrer/linker fra disse for noen uker siden og det er tydelig at MicroMark satser sterkt på dette. Du får alt du trenger derfra, med alle de byggestener man måtte ønske seg.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 13:27
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Lurer veldig på teste en av disse i hylleanlegget mitt. Hadde lysrør før, men har montert halogen nå. Men er ikke fornøyd med det da det blir for dårlig spredning.
Kan du ikke montere en melkehvit skjerm foran, så spres lyset bedre? Eller forsvinner det for mye lys?

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Hvordan er disse LED-stripene som fotolys?
Jeg syns det funker greit ihvertfall.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 13:31
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

BilTema har även dessa art nr 25836 ip20 89.90kr sek, för 10kr plus ip44 60st led 1meter lång remsa som kan delas.
 
5meter varmvita 498 sek.
Min erfaring med akkurat denne(3528/300) er at det ikke blir ordentlig skarp "sollys", så jeg la 2 x 3528/600 parallelt. Hadde jeg vært klar over det når jeg bestilte, hadde jeg prøvd å finne 5050 med 600 LED's, eller brukt 2x5050 300 LEDS for å få nok lys.


Edited by smholt - 31 oktober 2012 at 13:39
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 17:14
Takk for at du tar opp dette Svein!
Jeg så tråden på MRH og hadde tenkt å lese den i dag.

Her er linker til noen andre amerikanske anlegg som prøver ut dette:
Bernard Kempski anlegg fra Borgerkrigen:
Litt forundersøkelser og testing.
Han hentet inspirasjon fra Terry Gilhams Ma&Pa-anlegg.
Et PRR anlegg hvor dere også kan finne LED-lys.

Jeg har vurdert å kjøpe slike slynger hos Kjell & Company, som har mange butikker rundt om i sverige, bl.a i Nordstan i Gøteborg og ikke minst på Nordby i mitt nabolag.

Jeg har forsøkt IKEAs lyslister Ledberg og Dioder, men de er for svake, og meterprisen blir fort høy.
Jeg tapet de bare opp under øvre plan som bare er drøyt 30 cm netto over nedre plan.
Greit, men langt fra godt nok lys.
Så jeg følger spent med på dette med LED på rull. Jeg har tittet på de hos Kjell & Company, men ikke kjøpt ennå.

Fiat Lux!
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 18:23
Det är en djungel på marknaden att hitta både ljusstarka varmvita samt ett prisvärt alternativ.
 
Dessa här får nog ses som lite Rolls Royce iallafall i prisklass, men bra styrka.
 
Lite billigare variant, men svagare, samt energi billigare.
 
Sen är det inte fel att kunna dimma dessa också.
 
Vänligen
Bo
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 22:14
Små smd-led på rull bør fundere bra som belysning i personvogner også, men hvilken er best???
 
Noen som har erfaringer om det også?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2012 at 11:13
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Små smd-led på rull bør fundere bra som belysning i personvogner også, men hvilken er best???
 
Noen som har erfaringer om det også?
 
En länk till det du  söker, men dock inte riktigt på strip.

http://www.modulsyd.se/forum/viewtopic.php?f=23&t=314

Min erfarenhet efter att ha sett färdig vagnsbelysning som bestod av Led gav ett behagligt ljus, vilket fabrikat som sålde detta har jag glömt, men detta var inte direkt prisvänligt.

 

Att då göra detta själv ( istället för strip ) är både mer ekonomiskt och ger en större möjlighet att utforma detta efter sina önskemål.

 

Att använda sig av ett lab-kort och montera Led ex 1206 skulle gå bra tycker jag.

Då har jag en stabil konstruktion.

 

I N-skalan, så kan man göra på liknande sätt och då använda sig av Led 0803/0602 

 
Har provat det förslag som jag är inne på som är ett prisvärt alternativ, framför allt flexibilitet.
 
Kostnaden här är inte mycket, 2.20kr/Led, man kan byta ut labbkortet om man vill, ett annat alternativ se till och etsa färdiga kort för installation för båda skalorna.
 
Det finns säkert en del efterfrågan kring detta, att kunna få färdiga kort, eller färdiga takinsatser med Led.
 
Vänligen
Bo
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2012 at 16:24
Har brukt å modifisere DIODER til IKEA som vognbelysning.
Jeg snur noen av diodene og splitter opp i enkeltdioder eller 2 i serie, slik at jeg kan bruke 3 eller 6 V matespenning.
3V er best om man kjører analogt. Da må man faktisk opp i rundt 4,5V til 5V før de lyser - eller 8 V om man har 2 i serie. Bruker en LM317 for å stabilisere spenningen.
 
Det finnes sikkert bedre og rimeligere alternativ nå?
 
Lyslisten monteres med diodene opp mot taket som jeg forsyner med alu-tape som reflektor. Dette gir et jamnere og mer behagelig lys i vognen.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2012 at 17:55
Vad är det för fel på denna.
 
 
Vänligen
Bo
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2012 at 00:08
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Vad är det för fel på denna.
 
 
Vänligen
Bo
Det ervel ikke noe feil på den, skulle jeg tro. Prisen var jo heller ikke avskrekkende, men når jeg betaler det samme for 5 meter og 300 LED's, som kan kuttes i passende lengde, blir den jo litt dyr allikevel. :-) "Mine" strips er jo 12 volt, men man kan jo lodde seg rett på dioden eller bytte ut motstanden med noe annet for å få det til å virke i en vogn.

Uansett er det for stort for meg, får nok ikke plass til noe særlig i mine Z-tog. :-)
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2012 at 07:55
smholt,
 
Det är lätt att denna typ av trådar börjar handla om olika saker där det blir allt som har med Led att göra kommer i focus.
 
Led på rulle/strip är min uppfattning att man får gå upp i pris om man ska ha det ultimata med ljusstarka Led samt dimbara.
 
Till vagnsbelysning så blir det naturligtvis mer ekonomiskt att laborera med Ledstrip md lite eget arbete.
 
 
OFF-TOPIC
smholt.
 
Till Z-skalan så bör du kunna med enkla medel lösa detta på egen hand.
Ledstrip blir rent i fel proportioner, där det krävs smd led i storlek 0402, samt en konstruktion där du skulle behöva göra något stabilt för att få något att bygga på.
Förslag kartong/labkort/plexi-dubbelhäftande tape-0.3mm tråd.
Med 0-3mm tråd är det lite pilligt, så här föreslår jag labkort med färdiga banor.
Mitt enkla resultat.
 
Vänligen
Bo


Edited by Bo11 - 02 november 2012 at 07:56
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2012 at 11:59
Etter å ha sett prisene og utvalget på ebay kan jeg ikke forstå annet enn at det er sløsing med penger å kjøpe fra Sverige eller USA. Skulle jo tro en rull med 5050 LED lyser like bra uansett hvor den kommer fra?
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2012 at 20:59
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

smholt,
 
Det är lätt att denna typ av trådar börjar handla om olika saker där det blir allt som har med Led att göra kommer i focus.
 
Led på rulle/strip är min uppfattning att man får gå upp i pris om man ska ha det ultimata med ljusstarka Led samt dimbara.
 
Till vagnsbelysning så blir det naturligtvis mer ekonomiskt att laborera med Ledstrip md lite eget arbete.
 
 
OFF-TOPIC
smholt.
 
Till Z-skalan så bör du kunna med enkla medel lösa detta på egen hand.
Ledstrip blir rent i fel proportioner, där det krävs smd led i storlek 0402, samt en konstruktion där du skulle behöva göra något stabilt för att få något att bygga på.
Förslag kartong/labkort/plexi-dubbelhäftande tape-0.3mm tråd.
Med 0-3mm tråd är det lite pilligt, så här föreslår jag labkort med färdiga banor.
Mitt enkla resultat.
 
Vänligen
Bo
Det er bra Bo. Takk. Min siste kommentar om at jeg ikke hadde plass i mine Z-tog var egentlig forsøk på en morsom kommentar, da jeg kjører så ogsi bare US Freight, og dermed ikke har behov fopr lys i vognene. Men, jeg vet at vi kan bruke disse små LED's, selv har jeg brukt det i mine små Z-lok for å få lys. Har kjøpt de på nettet, ferdig loddet med tynn ledning. Det funker bra.
Uansett syns jeg det er fint med det du tar fram av forskjellige ting, Bo.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2012 at 21:06
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Etter å ha sett prisene og utvalget på ebay kan jeg ikke forstå annet enn at det er sløsing med penger å kjøpe fra Sverige eller USA. Skulle jo tro en rull med 5050 LED lyser like bra uansett hvor den kommer fra?
Enig HeineSmile
Det siste jeg fikk her om dagen er noen dimmere, powersupply og LED strips:



$10.27 for 5 M vanntett 3528 hvit til utendørs julebelysning av huset(Kjøpte 3, men har ikek sagt det til kona ennå, venter på noen remser med RGB stripsTonguehttp://www.ebay.com/itm/120805559117?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Alt levert, pris inklusive frakt, i løpet av en 3-4 uker.Smile
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2012 at 21:50
Jeg bestilte meg en del forskjellig i dag. bl.a. samme dimmeren som deg. :) Fikk den faktisk enda litt billigere. $3.58. Bestilte flere. Bestilte også to ruller med warm white og to ruller med cool white. Begge med 5050 LED. Så kan jeg prøve meg frem på anlegget. Bestilte også en rull med blå for nattlys. Og kjøpt fra forskjellige selgere så det ikke overstiger den magiske 200-kronersgrensa i noen av sendingene.
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2012 at 23:34
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Jeg bestilte meg en del forskjellig i dag. bl.a. samme dimmeren som deg. :) Fikk den faktisk enda litt billigere. $3.58. Bestilte flere. Bestilte også to ruller med warm white og to ruller med cool white. Begge med 5050 LED. Så kan jeg prøve meg frem på anlegget. Bestilte også en rull med blå for nattlys. Og kjøpt fra forskjellige selgere så det ikke overstiger den magiske 200-kronersgrensa i noen av sendingene.
Bra, da er det bare å vente. Jeg har også holdt meg under 200 kroners grensen, men de fleste sier at det er en gave med verdi $10. Og så kom de rekommandert.Smile
Om jeg ikke allerede hadde satt opp den blå stripa for nattlys, ville jeg brukt en RGB, mest for å kunne få litt rødlig nattlys i tillegg til det blå. Samtidig kunne den brukes til å forsterke det hvite lyset.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2012 at 00:47
Nå har det gått omtrent 4 uker siden jeg bestilte, og det aller meste har kommet frem. Lysstyrken på 5050-stripene er veldig bra. En stripe er mer en godt nok lys på hylleanlegget til "daglig" bruk. Må faktisk dimme litt ned for at det ikke skal bli for mye lys i forhold til resten av rommet som har ganske dempet belysning. Men jeg vil sette opp en ekstra stripe for å ha enda bedre lys til fotografering.

Til daglig lys har jeg valgt warm white. Cool white ble for kaldt etter min smak.

Spredningen av lyset er også veldig bra.

Og prisen pr fem meter lengde med nødvendig utstyr er:

LED-strips 5050 $15.26
Kontakt/overgang $0.79
Dimmer $3.58
Trafo $9.05

Sum $28.68

Med dagens kurs er det ca 163,- kroner. Rett og slett billig. Attpåtil er det gratis frakt!


Edited by Heine Pedersen - 01 desember 2012 at 00:48
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2013 at 23:44
En liten oppdatering på denne. Jeg har nå kommet frem til at to strips, en av hver med varm og kald hvit gir best illusjon av dagslys. Og det var det også enighet om da flere av gutta i klubben var innom og så på det.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2013 at 14:21
Hei, kunne du lagt ut et bilde for å vise hvor godt dette lyser opp? gjerne ett uten lys og ett skrudd på.

Tom
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2013 at 14:51
Heine,

Blir det jevn belysning over hele?
Jeg har sett på tråden på MRHs forum at enkelte sier at de ser belysningen som mange punkter når det reflekteres i skinnetoppene. De sier det ser lite realistisk ut og har begynt å diskutere hvordan man kan løse dette ved å sette en eller anne form for "difuser"/spreder? mellom LED-stripe og anlegg.
Hva er dine erfaringer med dette?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2013 at 15:01
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Heine,

Blir det jevn belysning over hele?
Jeg har sett på tråden på MRHs forum at enkelte sier at de ser belysningen som mange punkter når det reflekteres i skinnetoppene. De sier det ser lite realistisk ut og har begynt å diskutere hvordan man kan løse dette ved å sette en eller anne form for "difuser"/spreder? mellom LED-stripe og anlegg.
Hva er dine erfaringer med dette?


Det blir svært jevnt.

Refleks kan nok være tilfelle, men for egen del har jeg ikke sett det, da mine LED-strips ligger mellom betrakter og skinnen og dermed reflekteres ikke lyset i skinnetoppen, i hvert fall ikke direkte.

Jeg så akkurat den effekten i et forsamlingslokale hvor taket hadde blank hvit maling og LED-lyset lå langsmed taket og lyste opp. Det ble ikke noe pent, så matt maling er ihvertfall viktig i det tilfellet.

Edited by smholt - 03 januar 2013 at 15:04
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.