MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ El-17
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ El-17

 Post Reply Post Reply
Author
Arild View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 28 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ El-17
    Posted: 28 oktober 2012 at 22:07
Hei alle sammen,

Jeg har nylig fått mitt første Toplinelok,og lurer på en ting.Hvordan får man av kåpa ? Det står ingenting i papirene som medfølger hvordan man går fram.Skulle gjerne ha satt i en decoder,men er redd for å ødelegge noe når jeg ikke vet fremgangsmåten.Er det bare å benne kåpa til sidene,og løfte forsiktig opp,slik som de fleste Roco lok ? Er det noe annet man må passe på før man setter decoderen i NEM pluggen ?

Så et annet spørsmål ang. B7 vogner for eksempel en AB7-1,FR7-2,B7-3 osv. Hva står det siste tallet for ? Er det forskjellige serier/ombygginger ? Kan man på El-17,El-18 uten videre blande disse vognene uavhengig om de slutter på 1,2,3 osv for å få en korrekt vognstamme ? Hva er for eksempel en korrekt vognstamme for El-17 anno 1987-85 ? Jeg har bare plass til 5 - 6 vogner på stasjonen,så helt riktig kan det vel ikke bli.Fint om noen vet svarene her.

Mvh Arild
Mvh Arild

H0 Roco Digital,ØBB,DB epoke 3&4,+ litt skandinavisk :)
Back to Top
Sweden View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 16 september 2011
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sweden Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2012 at 05:52
Arild

Alldeles korrekt. Sista "tallet" står för vilken version det är av t.ex. B7-vagnarna. B7, B7-2, B7-3, B7-4, B7-5 & B7-6. Sidorna nedan är mycket bra databaser om Norska tåg.

jernbane.net
http://www.jernbane.net/bo/subpage.php?s=2&k=3
Olika typer av Norska personvagnar

Norsk Jernbaneklubb - Materielldatabasen
http://forsk.njk.no/mdb/mdbp.php?aid=7&aut=&eng=
Olika typer av Norska personvagnar

Håll till godo.

Sweden - The One... And Only.

R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 13:33
Originally posted by Arild Arild wrote:

Hei alle sammen,

Jeg har nylig fått mitt første Toplinelok,og lurer på en ting.Hvordan får man av kåpa ? Det står ingenting i papirene som medfølger hvordan man går fram.Skulle gjerne ha satt i en decoder,men er redd for å ødelegge noe når jeg ikke vet fremgangsmåten.Er det bare å benne kåpa til sidene,og løfte forsiktig opp,slik som de fleste Roco lok ? Er det noe annet man må passe på før man setter decoderen i NEM pluggen ?

Mvh Arild
Arild
 
Det er bare å "benne" ut sidene forsiktig. Skal ikke være noe "Hokus Pokus" å få det til. Eg e selv alltid MEGET forsiktig med det der....
Mvh
Ørjan
Back to Top
Arild View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 28 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 23
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 21:33
Hei igjen,

Sweden

Takk for nyttige linker,mye info og finne der.

Ørjan

Takk for hjelpen med kåpa,er alltid skeptisk selv også.Altfor lett å være overmodig,og det er ofte da feilene gjøres.

Mvh Arild
Mvh Arild

H0 Roco Digital,ØBB,DB epoke 3&4,+ litt skandinavisk :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.