MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - PC mot Zephyr Extra?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

PC mot Zephyr Extra?

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: PC mot Zephyr Extra?
    Posted: 24 oktober 2012 at 11:09
Jeg forsøker meg med et skritt til inn i DCC-verdenen, etter at jeg nettopp har ervervet meg en Digitrax Zephyr Extra. Jeg har forstått at det går an å koble den til en datamaskin og et program som gjør at man kan programmere lokene derfra. Hva trenger jeg i så måte? Et interface mot datamaskinen (jeg bruker Mac) er vel nødvendig. Ser at det svirrer noen begreper som Loconet USB og PR3.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2012 at 12:32
Litt bakgrunnsinformasjon før jeg kan svare deg, Svein.
 
For å kunne programmere dekodere, er det i prinsippet 2 metoder som jeg kjenner til.
  1. Programmering via CV-verdier.
  2. Dump av slike konstanter direkte inn i memory på dekoderen.

Den første metoden er generell for alle dekodere - men er temmelig langsom og omstendelig. Det krever at loket står på eget spor - og at sentralen er i stand til å lese strømtrekket. Alle dekodere kvitterer med en strømpuls som leses av av programeringsenheten. Har den ikke denne mulighet, får man heller ikke en kvittering tilbake på at kommandoen er mottatt fra dekoderen. dette gjør at slike enheter kan lese ut CV-verdier fra dekoderen. - Forenklet skjer dette ved at programmeringsenheten "roper opp" verdier som denne CV kan ka i rekkefølge - og dekoderen svarer med en strømpuls når "rett verdi" leses opp. Det gjør at man ofte må vente på verdier sim leses ut fra dekodere. Dette gjelder for alle dekodere etter norm.

For avanserte dekodere med hundrevis av CVer, er dette en lite praktisk måte å lese/skrive verdier på. Derfor har de fleste produsenter av dekodere laget sine egne "programmere". De har en mulighet til å gå rett inn i dekoderens hukommelse på "rett sted" og ta en dump av de verdier som ligger der, samt å lagre en slik dump tilbake. Da trengs en oversikt over hvordan programmet i dekoderen er lagret og hvordan disse CVer er arrangert. dette er godt beskyttet informasjon som produsentene ikke deler med hverandre. Det er heller ingen standard på hvordan dette skal gjøres - og teknologiplattformene kan også være ulike. Dessuten kan denne måten å hente ut data på, kreve dekompilering/kompilering av et program som ligger i PC eller programmer.
Program som styrer slike progammere (eller sentraler som gjør denne jobben)kan gjøres meget brukervennlige og effektive. Da kan man endre mange CVer med ett tastetrykk uten å være klar over hvilke CVer som endres. Det er jo heller ikke så interessant når man har slikt utstyr? Slike programmere og program er meget bra for denne produsents utstyr - men altså håpløs for andre "fremmedfabrikat".
Av denne årsak, er slike verktøy kun effektive for produsentens dekodere - mens man for "fremmeddekodere" må ty til å endre hver CV for seg.
 
Når det gjelder tilgang til programeringsutgang i sentraler fra et PC-grensesnitt, må først sentralen være egnet for det.
Lenz sine sentraler kan ikke programmeringsutgangen betjenes fra PC - selv om man kjøper en LI (interface), ei heller noen andre sentraler jeg kjenner med unntak  av Intellibox. Den krever imidlertid et eget lisensiert program for slik tilgang. Zimo, ESU og Lenz har egne programmere for dette.
 
Det er stadig en utvikling, så flere kommer til å få slik mulighet i fremtiden.
Vær derfor sikker at sentralen er beregnet for en slik bruk. Jeg kan ikke se at denne Digitrax-setralen har denne mulighet - eller innebygget modem for PC. Er denne gammel, lar den seg heller ikke opgradere (som andre fabrikat). Derfor er dette noe den i så fall må gjøre via et Loconet-modem?
 
Uansett - vil jo denne programmeren kun være effektiv for Digitrax-dekodere.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2012 at 17:22
Hei Svein

For å kunne bruke PC må du ha et såkalt interface.
PR3 er en type, se www.digitrax.com
Et mer vanlig interface er LocoBuffer se http://users.telenet.be/deloof/page5.html

Gratis programvare til programmering etc kan man f. Eks bruke DecoderPro se http://jmri.sourceforge.net/

Dette programmet fungerer også på Mac. Skal du ha andre styringsprogrammer er jeg mer usikker på om du må på PC..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2012 at 23:50
Hei Svein,

Velkommen som Digitrax og LocoNet-bruker.
Håper du blir fornøyd.
Du skriver at du vil programmere lokene, og der vil jeg, som Jarle, anbefale JMRI.
Det er gratis, men du kan gi litt penger om du vil,
det funker suverent. Det er bare så mye enklere å bruke enn å bruke Digitrax-sentral,
eller andre for den saks skyld.
Og - det funker med svært mange forskjellige sentraler og dekodere.
Men kan kanskje ikke gå inn å programmere og endre lyder på noen av lyddekoderene.
Jeg antar at det ikke er det første du skal gå i gang med.

For Digitrax er det to aktuelle interface:
Digitrax' egen PR3 - som du vel kan få kjøpt hos forhandlere i Norge
og
LocoBuffer USB.
Jeg har den siste og er fornøyd med den.
Mulig du må kjøpe den fra USA.
Kan i så fall anbefale Licthfield Station. De sender raskt og er veldig greie å ha med å gjøre.

LocoBuffer har et galvanisk skille mellom LocoNet og PC.
PR3 kan brukes uten å være oppkoblet til sentral,
og kan dessuten brukes om du vil sysle med lyd på lyddekodere fra Digitrax.

Digitrax har nylig også lansert en app for smarttelefoner og iPad som gir tilgang til manualer, tips og instruksjonsvideoer.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2012 at 14:31
Var ikke spørsmålet om Zephyr Extra kunne brukes via et PC-LocoNet-interface til å programmere dekodere?
Det kan jeg ikke se at den har mulighet til - eller?
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2012 at 14:55
Zephyr Extra kunne brukes via et PC-LocoNet-interface til å programmere dekodere.
Det kan den.

Lars Erik

DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2012 at 15:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Var ikke spørsmålet om Zephyr Extra kunne brukes via et PC-LocoNet-interface til å programmere dekodere?
Det kan jeg ikke se at den har mulighet til - eller?

Slik jeg oppfatter Jarle og Knut er det det Decorder Pro nettopp gjør: http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/apps/DecoderPro/index.shtml og http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/apps/DecoderPro/Tour.shtml

Svein S
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2012 at 15:32
Hei.
Selv har jeg kjøpt LocoBuffer fra Belgia
http://shop.hetspoor.com/index.asp?G=Electronica&S=HDM
God service og gode priser.
Om du leiter tror du finner siden på engelsk også
Dette er "hoffleverandøren" til Hans Deloof som utvikler LocoBuffer
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2012 at 16:17
Det var bra at denne funksjonaliteten var tilstede!
- Selv om man kan betjene Zephyr Exstra via LocoNet når det gjelder styringsfunksjoner, så er det derved ikke sikkert at programmeringsutgangen støttes?
Det erfarte jeg for noen år siden på IB. Måtte kjøpe Uhlenbrock sitt eget program for å få denne mulighet, da dette den gang ikke gikk fra LocoNet.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2012 at 16:49
Hei

Tror du kan være ganske trygg på at du OGSÅ kan programmere

Selv om IB benytter LocoNet så er det ikke det samme som Digitrax.

Klippet fra Digitrax :

Built in read/write programmer that can read and write all CVs.

Supports Paged programming (Digitrax preferred method). Also supports direct & register mode programming.

Operations mode programming can be used to program decoders on the layout.

Blast Mode Programming for Sound





Edited by jhh61no - 25 oktober 2012 at 16:50
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2012 at 16:50
Joda, programmering fungerer utmerket med Zephyr, Locobuffer-USB og DecoderPro. Også på Mac som jeg bruker.

Et annet åpent/gratis alternativ til JMRI for styring er Rocrail som finnes for PC, Mac og Linux. Har ikke fått testet det selv enda.

Har en uåpnet Locobuffer-USB liggende om du er interessert, Svein. Kan også bestille flere fra amerikansk distributør om flere er interessert.
Truls Slevigen
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2012 at 15:55
Hei Svein

Jeg kjøpte selv en Digitrax Zephyr Xtra i sommer, dertil en Locobuffer USB fra Tony's (http://www.tonystrains.com/products/rrcirkits.htm) som  grensesnitt mellom PC og Zephyr.
Som andre her vil jeg anbefale DecoderPro i JMRI-programvaren til programmering av decodere. Du kan selvsagt også lese ut CV-verdier av dekoderne med dette oppsettet. DecoderPro gir deg  mulighet til å lagre CV-verdiene i filer på PC-en slik at du slipper å lese ut av dekoderen hver gang. Der finnes også spesialtilpassede skjermbilder for en rekke dekodere, og - hvis du har interesse for sånt - kan du lage dine egne når du kommer i besittelse av en dekoder som ikke allerede har eget skjembilde. Der er selvsagt også  et standard skjermbilde som  du kan bruke på alle dekodere. Jeg er svært fornøyd med dette utstyret.

JMRI har et forum med mye aktivetet og hjelpsomme mennesker:http://groups.yahoo.com/group/jmriusers/

-Bjørn
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2012 at 18:37
Takk for tipsene. Locobuffer skal være på vei, og så får jeg begynne å sette meg inn i både JMRI og DecoderPro. 
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 00:49
Da har jeg fått et LocoBuffer-USB, men får det ikke til å virke. Kanskje noen her har erfaring med dette?

Problemet er muligens at jeg vil kjøre det på Mac. Det var imidlertid med en driver for OS X for USB-serial i CD-en som  fulgte med bufferet. Det ble installert, og det vises på maskinvareoversikten under USB slik:

LocoBuffer-USB:

  Produkt-ID:    0xc7d0
  Leverandør-ID:    0x0403  (Future Technology Devices International Limited)
  Versjon:     6.00
  Serienummer:    FTR1R77U
  Hastighet:    Opptil 12 Mb/sek.
  Produsent:    RR-CirKits
  Sted-ID:    0x26420000 / 4
  Tilgjengelig strøm (mA):    500
  Strømkrav (mA):    20

hvilket vel tyder på at maskinen har kontakt med bufferet?

Locobufferet grønne LED for USB-power lyser også. Ingen blinkende lamper for feil.

Så prøvde jeg et av programmene i den medfølgende JMRI-demo-pakken, LocoTools, mens det strander på at programmet ikke får kontakt med Locobufferet, fordi det skal oppgis "Serial port", og i den valgmenyen er det ingen ting på velge. Så der står jeg.
Noen som har tips om hvordan jeg kommer videre?



Edited by ses - 30 oktober 2012 at 09:28
Svein S
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 08:51
Jeg har ikke prøvd LocoBuffer-USB.
Men jeg har Digitrax PR 3 som jeg bruker med JMRI til mac. Den fungerer utmerket til både mac og til windows.
På min mac har jeg ikke lastet ned noe drivere for å få dette til å fungere når jeg har brukt PR 3.

Eirik
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 12:24
Vet ikke om denne hjelper:
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 12:37
 Takk for tipset. Jeg har vært innom noen av de sidene allerede, men kanskje ikke akkurat den. Noe av problemet synes å være at mye av den dokumentasjonen som ligger ute på slike sider og som fulgte med LocoBuffer ikke synes å være helt oppdatert mot siste OS X-versjon (Mountain Lion). Kan hende jeg ikke skulle ha installert den 5 år gamle driveren som fulgte med LocoBufferet. Lenka til nye drivere virket dårlig, fordi hardware synes å ha blitt endret og eldre versjoner støttes ikke.  

Edited by ses - 30 oktober 2012 at 12:38
Svein S
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 16:27
Hei Svein

Sjekk om du finner noe her.

http://groups.yahoo.com/group/jmriusers/
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2012 at 09:57
Hei Svein

Jeg foreslår følgende:
Og last ned siste driver for Mac fra RR-Cirkits her (ligger i zip-fila under IMAC/OSX):  http://www.rr-cirkits.com/locobuffer-usb/drivers.zip
Når disse er installert, og du har tatt omstart på maskinen og Locobuffer er koplet til Mac-en og til Zephyr Loconet inngang B, start DecoderPro3 (ikke DecoderPro, som har et gammelt brukergrensesnitt). DecoderPro3 kommer opp med en introduksjonsskjerm som hjelper deg å 
å komme i gang med bruk av programvaren (Getting started). MEN, det du imidlertid må sjekke først er at kommunikasjonsparametre er riktig innstilt. Dersom vinduet for dette ikke kommer opp av seg selv når du starter programmet, så må du i menyen øverst velge Edit og så Preferenses. Da åpnes et vidnu med en del valg nedover på venstre side. Som default er det Connections som er valgt, og normalt er det bare det som nå skal gjøres noe med, slik at du trenger ikke velge noen av de andre. 

Så altså, på den siden som kommer opp i dette vinduet stiller du først inn for System manufacturer ved å velge Digitrax. For System Connection velger du Loconet Locobuffer-USB. I området Settings er det de to øverste feltene som det må velges verdier for. For Command Station Type er det enkelt, der velger du DC S51 (Zephyr Extra). Når det gjelder Serial port, så kan det av og til være litt tricky. På noen PC-er, og jeg vil tro også på Mac, kommer det opp et valg med ordet Locobuffer i, men på andre kommer det bare opp Com3, Com 4 osv. Da er det verre å vite hvilken som skal velges, og da må en nesten bare prøve seg fram. (Som regel er det den com-porten som har høyest tall bak som er sist installert).

Hvis det er programmering du skal gjøre, så er det jo litt viktig å være klar over at det er forskjell på Service mode programmering (programmerings spor) og Operation mode programmering (layout spor) . Disse to skiller seg på følgende måte:
Programmering på programmeringsspor (programming track) skjer på et atskilt spor koplet til særskilte innganger på Zephyr og det må kun stå et lokomotiv med dekoder på sporet. Denne typen programmering gir mulighet for både lesing og skriving av absolutt alle CV-verdier.
Programmering på layout sporet (main track) er programmering av et hvilket som helst lokomotiv med dekoder som befinner seg på layouten din. Denne typen programmering gir kun mulighet for skriving til dekoder og ikke lesing av verdier. Og det aktuelle lokomotivet sin adersse på dekoderen, må være valgt i decoderPro3 for at riktig lokomotiv skal bli programmert. Lokomotivadresse (CV nr 1) kan ikke programmeres på layoutsporet, men alle andre CVer kan skrives til. For riktig kobling av spor til Zephyr Extra se figur på side 23 i Zephyr Extra manualen. For å starte programmering velger du programmeringstype nederst til høgre i oppstartskjermbidet og deretter klikkerer du på Program knappen med musa.

Når det er sagt, så ville jeg nok foreslå å prøve å kjøre et lokomotiv fra PC-en først, for å se at kontakten mellom PC og sentral er OK. Da kan du først registrere lokomotivet i en rooster. Dersom det er en helt ny dekoder i lokomotivet, vil adressen til lokomotivet temmelig sikkert være 3. Registrer lokomotivet med å klikke med musa på +New Loco. Her må du velge riktig dekodertype (ofte kan programmet finne dette selv, eller i hvert fall hvilken produsent det er, ved at du klikker på Read Type from decoder - forutsatt at lokomotivet står på programmeringssporet og at programmeringssporet er kablet til rikitge tilkoplingspunkter på Zephyren). 
Dersom du ikke vil registrere loket med en gang, men gå rett til kjøring, kan du velge Actions i menyen øverst og deretter New Throttle. Da kommer det opp et vindu som i realiteten er en virtuell kjørekontroll. Her setter du inn lokomotivets adresse nede til høyre og klikker på Set. Så må du skru på kjørestrøm ved å klikke på den rødgrønne knappen som er en etterligning av et strømbrytersymbol oppe til høyre i kjørekontrollvinduet. Denne knappen blir grønn dersom det er kontakt med sentralen, og kjørestrøm er da skrudd på (dette forutsetter selvsagt at layouten din er kablet til de riktige tilkoblingspunktene på Zepyren - s figuren side 23 i Zephyr Extra manualen). Når du er ferdig å kjøre, trykk på Dispatch og evt på knappen for kjørestrøm slik at den slås av. Dersom du ikke trykker på Dispatch til slutt, vil den lokomotivadressen være "låst" til denne virtuelle kjørekontrollen, og du kan få problem med å kjøre det med en vanlig kontroll. Dette er et Loconet fenomen, og Loconet er jo en greie for seg, som også du etter hvert vil få ha stor nytte av å sette deg inn i når du bruker Digitrax sitt utstyr.

Det ble et langt innlegg, men jeg håper det hjelper deg i gang

mvh Leif Kåre


Edited by lklende - 31 oktober 2012 at 12:19
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2012 at 00:18
Takk skal du ha. Det anbefalte nedlastingene gjorde susen det. 
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.