MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vigdis bygger Billy
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vigdis bygger Billy

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2012 at 07:55
Jeg fant noe tilsvarende grunning på BilXtra i går, men var usikker på hvordan den er i forhold til etsprimeren som ellers er anbefalt, så jeg kjøpte ikke den. Det var også noe varmebestandig spraylakk samt motorlakk der, men fargeutvalget på disse er veldig begrenset.

Mulig Biltema har et bedre utvalg, har ikke vært innom de ennå.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Treant View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Treant Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2012 at 22:17

Biltema har noe utvalg i lakk som tåler varme. Motorlakk som tåler opp til 150 og Varmebestandig lakk som tåler opp til 600. De har også en zink / kallgalvanisering som funker som grunning og tåler 400 grader.

Lars Erik

Lars Erik Gyulzadyan Svendsen

Another DCC Zhead
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2012 at 10:30
Vi driver og leter etter varmebestandig spraylakk, og jeg har ringt rundt til flere ulike spesialforhandlere og forhørt meg om muligheten for å blande til farger etter ønske. Der har vi fått høre at slik lakk kun kommer ferdigblandet, og at det heller ikke skal brukes primer under denne da primeren ikke tåler mer varme enn vanlig lakk (ca 90 grader).

Leser andre steder her på forumet at det anbefales etsprimer som grunning, samt motorlakk som tåler mer varme. Men hvis primeren ikke tåler varme, hva er da vitsen med varmebestandig lakk oppå denne..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2012 at 17:28
Det går sakte men sikkert fremover her. Vigdis har vel satt sammen og demontert drivverket tre ganger nå, finner stadig vekk noen småting som må pusses og fikles på for at det skal bli bedre. Finjusteringen står igjen, men slik ser det ut nå:



Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 oktober 2012 at 12:35
En annen ting jeg kan tipse om er at jeg hadde god sukksess med å tømme alle skruene til ett byggetrinn i en stor kaffekopp, da er det lettere å unngå å miste de ;)

Roundhouse leverer også med ett overskudd av skruer, muttere og smådeler. Ikke få panikk dersom det er skruer til overs etter ett byggetrinn, det skal være sånn :)


mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2012 at 19:51
Moro at dere er i gang ja :) Kult med en byggetråd til. Etter å ha sett Vigdis sine byggeevner på andre ting regner jeg med at dette blir mer strøkent en mitt byggesett :)
De krankene ja... For ett mas å få de på :) og dæven så oppgitt jeg var når jeg måtte shimse akslingene selv.... Kjenner godt til humøret akkurat da :), men det blir mye bedre etterhvert som byggingen skrider fram. Gleder meg til mer i denne tråden.
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2012 at 19:25
Dette gleder jeg meg til å følge med på :)

Jeg var tilstede første gangen Leif (aka Doogledee) skulle ha på krankene, så har god forståelse for banningen!
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2012 at 18:08
Da har madammen startet på en spennende reise, nemlig sitt første livesteam byggesett! Skal prøve å holde tråden her oppdatert med bilder etter hvert som byggingen skrider fram, så får dere skrike ut om dere ser noe vi gjør feilSmile

Akkurat nå sitter Vigdis ved stuebordet og banner som en bryggesjauer hver gang en liten skrue faller ned på gulvet!LOL Tanken er å bygge ferdig og tilpasse understellet før vi demonterer igjen og lakkerer delene, og slik ser det ut nå:



Krankene var et kapittel for seg, og fremskaffet også endel stygge gloser, før vi ble geleidet på rett spor av Doogledee og etter hvert fikk presset de forsiktig på plass ved hjelp av en liten tvinge. Akslene hadde fortsatt endel sideveis slark da bildet ble tatt, men det er Vigdis i ferd med å rette opp ved hjelp av et par skiver som fulgte med (derav banningen, -"Første og siste gang!" sier hun nåLOL)

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.