MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vigdis bygger Billy
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vigdis bygger Billy

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vigdis bygger Billy
    Posted: 18 mai 2014 at 11:42
Da var Billy nok en gang demontert og klar for ny lakkering, forhåpentligvis for siste gang. Krankene er boret og låsesplintene montert, slik at evt justering bør bli minimal når loket settes sammen igjen. Vigdis var omsider fornøyd når vi testkjørte og sammenlignet med George, og Billyen faktisk hadde penere gange enn det fabrikkbygde loketSmile

Vi observerte imidlertid et litt merkelig fenomen da loket ble demontert; Både lakk og sinkgrunning hadde løsnet fra ramma og satt igjen på innsiden av sylinderhusene da disse ble tatt bort, samtidig var det omtrent håpløst å fjerne grunningen fra resten av ramma med aceton mens lakken enkelt gikk bort. Noen som har en forklaring på dette, er det kanskje varmen fra sylinderne som har fått grunningen til å løsne akkurat der..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2014 at 19:12
Etter gjentatte runder med teskjøring under kjøkkenvifta, justering og ny testkjøring osv., var det omsider på tide med en skikkelig kjøring på skinnegang. Her er en video fra første kjøring ute i strålende påskesol i dag, med ganske sur vind innimellom:


H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
HaZach View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HaZach Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 april 2014 at 09:57
Toppers Vigdis!Clap
Nå skal vi snart å kjøre med selvbygde lokomotiver.

Mvh Hans Zach
Mvh. Hans Zach.

Ha en god MJ-dag
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2014 at 21:44
Imponerende flott, får nesten lyst til å lete frem den gamle dampmaskinen fra barndommen
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2014 at 19:02
Tror du ikke den lille rakkeren fyrte på første forsøk!Big smile

Her er en liten video fra første kjøring på kjøkkenbenken nå nettopp, fortsatt endel justering som må til men nå er vi godt i gangSmile:


H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2014 at 17:38
Jeg synes at overflaten var fin den, så personlig hadde jeg ikke brydd meg om det! - Kanskje et lag med klarlakk vil jamne dette - om man bryr seg?

Det går an å testkjøre uten å sette på plass låsepinnene i kranken.

Jeg testkjører gjerne først på luft. - Husk å ha litt smøreolje i sylinderne først, gjerne i sleideskapet før dette lukkes.
Bruk "vanlig" tynn olje - om det skal kjøres på luft. Sylinderoljen har en for høy viskositet til at alt fungerer bra ved luftkjøring. Den er beregnet for ca. 120 grader. (Man risikerer at flatsleidene "henger" og ikke tetter helt).
- Er man fornøyd med hvordan loket oppfører seg på trykkluft, så kan det fyres opp. Det er lettere å kunne korrigere saker og ting når loket er kalt - og ting blir sjeldent bedre på steam enn på trykkluft (dersom man ikke allerede har brukt sylinderolje).

Billy er grei å kjøre oppsatt på 2 klosser - mens "fully sprung"- lok helst bør kjøres på rullebukker (vekt på hjulene).
Jeg bruker en kompressor til airbrush til slik kjøring og kobler den til med en nippel i vannpåfyllingspluggen.
Gjerne kjør med lavt trykk og se om alle bevegelser er jamne - og ikke minst at det ikke er dødpunkt.
 
(Rettet skrivefeil)


Edited by Kjell H. - 02 oktober 2016 at 17:17
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2014 at 14:30
Det er vel overflaten hun ikke er helt fornøyd med, den er litt for knudrete syns hun. Hun vil prøve en gang til, fjerne alt og grunne på nytt, deretter pusse grunningen litt før hun lakker blått.

Takk for tipset om pakningspapir, det hadde ikke vi tenkt påSmile. Hun har igjen to kjeleringer, disse skal pusses litt først ja.

Nå virker det som det dessverre ikke blir noen oppfyring i dag likevel. Oppdaget at skruen på toppen bakerst på kjelen har litt dårlige gjenger, så vi får ikke skrudd den helt ned. Må nok rense gjengene der men vi har ikke noe gjengesett..!Cry

Forøvrig lurer vi på om vi må bore og sette i låsesplinten på kranken -før- vi fyrer opp og testkjører, eller om det kan vente til etterpå? Usikker på om den holder seg på plass bare ved hjelp av skruen som sitter der nå.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 april 2014 at 11:07
Pent bygget!!

Hva er det hun ikke er fornøyd med mht. lakkering? - Den ser meget proff ut på bildet!
- Husk at ved bruk, så ser ikke loket så "shiney" ut.

Jeg vil anbefale å legge et tynnt pakningspapir mellom kjelen og kledningen. Det isolerer, slik at loket holder bedre på varmen - og lakken blir ikke like utsatt for varme. Jeg bruker det tynneste pakningspapiret til Biltema. Pakningspapir tåler olje og temperatur.

- Ellers er det lett å skrape i lakken når man monterer kjeleringene. Her er forbehandling av de etsede kantene med fil viktig. - Om de ikke avrundes, så blir det gjerne noen merker i lakken.

Ser at sleideskapet er åpnet for justering av sleidene. Dette - og innstilling av eksenterarmen er den mest kritiske operasjon for å få til en velfungerende modell. - Jeg tror at jeg brukte like mye tid på å justere styringen som jeg brukte på å bygge hele loket. Her lønner det seg å være pirkete. - Gjør dere alt riktig, blir loket så kraftig at "det spinner på flat mark (eller skinnegang)" i alle hastigheter!
Back to Top
mattis94gutt View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 januar 2013
Location: Akershus
Status: Offline
Points: 102
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mattis94gutt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2014 at 22:17
Nydelig fargevalg. Gleder meg til og se den ferdige modellen.
Proud to be a nerd.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2014 at 18:12
Stilig
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2014 at 17:34
Liker at det er en Ford farge. men blå og messing er en veldig pen combo. :)

Edited by Stian - 12 april 2014 at 17:35
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 april 2014 at 15:35
Oida, har det gått så lang tid siden siste oppdatering i denne tråden..!Embarrassed

Vel, det har jo vært litt stillstand en stund, så det har ikke vært så mye å poste, men etter Jevnakermessa fikk Vigdis litt blod på tann og er nå igang igjen. Etter gjentatte runder med lakkering, nedpussing, ny lakkering og ny nedpussing osv er hun igang med å montere kjelen og gjøre klart for timing og oppfyring. Må vel poste et bilde også, og samtidig avsløre fargevalget; Ford mørk blå fra Sarpsborg Motor AS:



Hun er fortsatt ikke fornøyd med kjelen da, så den vil få en ny runde med pussing og lakkering etterhvert...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2013 at 09:37
Vel vel, det ble et trist endelikt for den staselige tiuren, leste akkurat på den lokale nettavisen at den ble drept på onsdag. En av naboene kastet en stein etter den for å skremme den vekk, og traff vingen slik at den måtte avlives...Cry

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2013 at 00:04
Ser at den ble sort med brun ramme(vinger). - Likte de røde stafferingene bra! :-)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2013 at 16:53
Litt off topic her nå, men ikke helt...

Vigdis fikk plutselig uventet besøk i "lakkboksen" i dag!Smile:





Denne krabaten gikk inn for landing rett bortenfor der hun drev med lakkeringen, og spankulerte litt rundt omkring på plenen vår før den la seg godt til rette i skogkanten. Jeg var inne akkurat da, men Vigdis kom inn og sa vi hadde besøk, så jeg tok med kameraet ut.

Er klar over at disse kan være litt aggressive nå på våren, så jeg tok det veldig forsiktig mens jeg nærmet meg. Jeg var vel omtrent 6-7 meter unna da jeg tok det første bildet, og kom enda litt nærmere før den reiste seg opp og tuslet sakte ned skråningen i bakgrunnen.

Som sagt, litt off topic, men likevel en liten påminner om hva hagejernbane kan bidra med av opplevelser!Big smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2013 at 16:08
Neida, vi har ikke gitt opp byggingen, den har bare stått litt på sparebluss i vinter.Smile

Finværet i dag innbød til litt jobbing ute, og vårt hi-tech lakkverksted kunne tas i bruk for første gang i år:



Kjelen og røykskapet har fått et lag med zinkprimer, mens de øvrige rammedelene (under plastboksen) har blitt grunnet med vanlig og mer hurtigtørkende primer. Etter at bildet ble tatt har bufferbjelkene fått sitt første lag med rødt, mens resten av ramma blir blank svart. Når alt får tørket skikkelig over natta blir det en omgang til med sprayboksene, og noen flere bilder. Fargen på loket er ennå ikke offisiell, men noen har nok fått med seg hva det kan bli til slutt...Wink

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2013 at 11:17
Jeg har brukt etsprimer først.
Deretter har jeg brukt en mørk brun billakk på rammen (som ikke er utsatt for varmepåkjenning).
Kjele og hytte er lakkert med Biltema blank sort motorlakk som tåler 150C. Kjelen blir ikke varmere!
Røykskapet er lakkert med Biltema halvblank sort motorlakk. Dette for å få en variasjon i mattheten på et ellers helsort lok (som forbilde).
Har ikke hatt problem med vedheft. Etsprimer er veldig tynntklytende og renner derfor lett. Bruk bare et tynnt lag - det holder selv om du ser loddingene gjennom denne.
 
Min Billy  er litt endret, da jeg har utvendige eikehjul - og 45 mm. sporvidde! - Dette går nok ikke for de som kjører 32 mm.? Da er det for trangt mellom rammevangene.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2013 at 09:05
Men så skal det sies at Leif har fått ett veldig godt resultat med sin Lady Anne - riktig imponerende! Det er ikke så mange kit - byggde lok rundt omkring - men de som er satt sammen og som jeg har sett er alle veldig fine. KjellH har snekret sammen en aldeles nydelig Billy - men jeg vet ikke helt hvordan han har lakkert sin? Fin er den i alle fall!
krsven
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 januar 2013 at 07:49
Takk for opplysningen Leif, det der hørtes veldig interessant ut!Thumbs Up
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2013 at 22:11
Har forresten en annen mulig løsning på lakkerings greiene. Min kollega på Smallsize har gått til annskaffelse av pulverlakkerings utstyr. Han skal ikke ha alt for mange kroner for å pulverlakkere kjeletrekket (som nok er det mest problematiske ommerådet) i matchende eller ønsket farge. Det tar nok ca 8 uker før alt blir levert, men skal holde dere oppdatert anng dette :)
Den siste runden med lakkering på mitt kjeletrekk ser ut til å holde sånn noelunde, da har jeg fjernet alt av lakk og grunning med aceton, gått over hele trekket med fin stålull, og så vasket med aceton igjen før jeg lakkerte med Biltema motor lakk. Dette sitter ikke så aller værst. Pulverlakkering skal nok testes etterhvert :)
 
 
 
mvh,

Leif
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 20:03
Hei
 
Til spørsmålet om lakk: Jeg har en Lady Anne kjøpt som byggesett. Den har jeg lakket med Quick spraylakk, uten grunning og det ser ut til å holde fint. Det er bare selve kjelen som blir veldig varm. Overbygget herdet jeg i stekeovn ved 150 grader. Ved den temperaturen blir lakken bare litt myk.
 
Kjelen er lakket med varmebestandig lakk som tåler 600 grader. Husker ikke hvor jeg kjøpte den. Her har jeg erfart det som er nevnt lenger opp: kan lett skrapes av. Ved messingbåndene og der domen over vannfylleskruen er så er noe av lakken slitt av.
 
Hvis man er ute etter spesielle farger så finnes det butikker som kan blande på sprayboks. Her vestpå bruker vi denne butikken: www.lakkspesialisten.no. Det finnes sikkert tilsvarende på andre kanter av landet. De kan f.eks blande etter RAL kode. Prisen er ca 300,- pr boks. 
 
Helge B.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 17:37
.... Bare kom med Fernando du, Kristian! -Trenger jo litt underholdning i hverdagen! - Blir for kjedelig, bare å erte opp gamle Märklinister her hjemme! :-)
Trodde i utgangspunktet at denne typen folk ikke kom fra Argentina - men Vest-Afrika -  Vi kan jo ta feil og funnet den eneste argentiner som oppriktig er interessert i LS?
Dersom han hadde noe muffens fore, hadde han vel ønsket en Sandy River med alle opsjoner tilsendt - og ikke "bare" et byggesett av Katie?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 17:22
Høres ut som det kan bli en spennende samling hvor man kan plukke opp litt lærdom, må prøve å få tatt en tur dit da!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 12:52
Regner med at du og Vigdis tar turen "Hjem" til Vestfossen søndag 16.des - om ikke før. I alle fall tror jeg alle byggesettbyggerne møtes da - ikkesant? Tror det etterhvert har samlet seg mye erfaring på den fronten. Og byggesett et etterspurt også utenfor landets grenser - denne gang fra en med mailadresse fra Argentina som kaller seg Fernando, og som gjerne vil ha sendt byggesettet ( Katie..) til Luxemburg. Pussig nok har alle forhandlerne til Roundhouse fått samme henvendelsen. For øyeblikket har jeg det litt morro med typen og spør han om han selv klarer å justere inn styring osv...og får noen aldeles latterlige svar tilbake.........Ikke helt sikker på om jeg skal slippe Kjell H løs på typen enda - vi får se.
krsven
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2012 at 09:51
Interessant diskusjon dette her, artig med de ulike innspillene! Vi er totalt grønne på dette området, så det er veldig spennende å høre hva andre har gjort, både det som funker og ikkeSmile.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2012 at 20:23
Dersom man påfører etsprimer i for tykt lag, kan denne boble dersom den ikke er gjennomherdet. Derfor anbefaler jeg et tynnt strøk.
Etsprimer er også etter det jeg kan lese, anbefalt av produsent.
Jeg har lakkert en Billy med kombinasjonen etsprimer og Biltema motorlakk (som tåler 150 grader) uten å ha erfart problemer med hverken "koking" eller dårlig vedheft.
 
Har tidligere benyttet høytemperaturlakk (600 grader) på et lok. Denne sitter dårlig fast på metallet og kan faktisk skrapes bort med en negl!
 
Det kan sikkert være forskjell på etsprimere? Den jeg har brukt,var en enkomponent primer som heter Lesonal.


Edited by Kjell H. - 29 oktober 2012 at 20:25
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2012 at 19:24
Billakkspesialisten var en av de jeg kontaktet på ringerunden min, og det var de som frarådet meg å bruke primer under motorlakken siden den bare tålte 90 grader. Når så Leif sier at etsprimeren hans bobler, og Kjell rett nedenfor anbefaler etsprimer, er det rart man blir usikker..?ConfusedLOL

Billakkspesialisten anbefalte også Supertherm til oss, uten bruk av primer under, men fargeutvalget kunne de ikke gjøre noe med da alt dette kom ferdigblandet. Supertherm kommer også i en blåfarge ikke helt ulikt wasablått, kanskje den vil funke...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
HaZach View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 24 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HaZach Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2012 at 18:56
Til min "Fowler" har jeg brukt Supertherm (tåler 800gr) hos Billakkspesialisten på St. Hanshaugen. Der ble det anbefalt å legge denne rett på messingen.  Det ble gjort og ser ut til å sitte ok.  Er usikker på hvor stort fargeutvalget er, men jeg skal ha sort lok så da var det ikke noe problem.  Prisen var sikkert høy, men sett mot andre priser vi opplever var det ikke noe problem å svelge 379 kr Wink
Mvh. Hans Zach.

Ha en god MJ-dag
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2012 at 17:51
Etsprimer er nok å anbefale for ikke bare kjelen men hele loket.
Et tynnt lag holder! - Ellers har etsprimer lett for å renne.
 
Ellers kan med fordel en tynn pakningsark anbefales over kjelen, før kjelekledningen trees på!
Det isolerer! Derved blir ikke kjelekledningen like varm - og loket er raskere å fyre opp da varmetap reduseres.
Motorlakk er bedre å bruke en høytemperaturlakk da den er mer slitesterk og tåler dessuten olje.
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2012 at 09:21
Etter litt testing så er det primært kjelen som er problemet. Primeren bobler om man primer kjelen før man lakker den.
Jeg har testet å fjerne lakk og primer og kun bruke motorlakk på kjelen, men det ser ikke ut til å sitte veldig bra det heller. S jeg også er litt på søk etter en bedre lakk til lokket. På alt annet en kjelen har Etsprimer og motorlakk fungert bra og virker slitesterkt nok.


mvh,

Leif
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.