MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trebyggesett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trebyggesett

 Post Reply Post Reply
Author
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trebyggesett
    Posted: 11 oktober 2012 at 18:12
Ble den lykkelige eier av Skipsmodeller’s sveitserhus her om dagen, et velldetaljert og filigrant trebyggesett. Har imidlertid ingen erfaring med slike byggesett, så jeg undrer på en del ting.

Er det noen som har erfaring med hvilken type lim og maling som kan egne seg. Tror jeg vil lime med trelim flater som er tre/tre, men benytte superlim på flater med tre/maling. Da det gjelder maling har jeg tenkt å sprøytemale med Tamia de flatene der det er naturlig at treverket’s struktur skal synes, men benytte humbrol (tykkere konsistens) der dette ikke lar seg gjøre, fex vinduer og lignende. Videre er det vanlig å støtte opp med flere lister en det som er med i byggesettene, for å unngå at modellen vrir seg og blir skjev? For meg som ikke har bygd slike byggesett før, virker veggene veldig tynne.

Kunne selvsagt spurt produsenten direkte, men tror det kan være flere som undrer på dette.

Får dessverre ikke bygget huset på en stund, men håper på noen ettermiddager med skikkelige regnvær slik at byggeprosessen kan fremskyndes.

Kommer tilbake med status, eller er det andre som har begynt å bygge?

Per-Arild
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2012 at 19:30
Har sett på det samme byggesettet selv, samt det andre gamle trehuset de akkurat har kommet ut med, men har ikke fått ut fingeren og bestilt de ennå. Blir spennende å følge med på byggeprosessen din, du får legge ut masse bilder underveis!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2012 at 00:50
Panduro sin panokit lim passer utmerket til å lime trebggesett med!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2012 at 09:08
Fikk en gang råd om å male store treflater - f.eks vegger - på begge sider for å ungå at de vrir seg. Dette var vesentlig på de gamle Euromod byggesettene hvor en side var profilert for å imitere panel. 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2012 at 10:09
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:



Fikk en gang råd om å male store treflater - f.eks vegger - på begge sider for å ungå at de vrir seg. Dette var vesentlig på de gamle Euromod byggesettene hvor en side var profilert for å imitere panel. 


Takk for råd, men klarte selvsagt ikke å styre meg i går kveld. Malte baksiden av husveggene svart. Delene fikk en bøy, men jeg tror ikke det er verre en å støtte opp med lister på baksiden for å få veggene rette. Det blir verre hvis de filigrane utskjæringene bøyer seg, men disse skal males på begge sider, så jeg får passe på å male de samtidig.


La till 10.30.
For rettferdighetens skyld er det med lister til dette formål, å da bøyen kun er i "1 dimensjon", tror jeg dette er en forventet situasjon.

Per-Arild

Edited by Per-Arild - 12 oktober 2012 at 10:31
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2012 at 11:14
Hei,
 
Det kan også ha noe med hva slags maling du bruker. I de trebyggesettene jeg har fra USA så skrives det at det viktigste du kan gjøre er å bruke løsningsmiddelbasert maling. Vannbasert maling kan være tricky på tre og det kan slå seg.
 
Verst blir det kanskje med påføring med pensel siden du da får mye større mengder.
 
Kai
 
 
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 oktober 2012 at 13:33
Et annet triks er å mele begger sider samtdig og med samme type maling (ikke nødvendigvis samme farge...).

Jeg har blitt anbefalt sterkt fortynnet kunstakryl (tubemaling) men har ikke prøvd dette i prakis.

Mvh P.
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 oktober 2012 at 12:44
Se på byggebloggen på Skipsmodeller.com om Vikersund stasjon. Den er det mer fikling på, så du kan bruke samme teknikken: http://www.skipsmodeller.com/wordpress/?page_id=42&mingleforumaction=viewtopic&t=8
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 oktober 2012 at 19:59
Takker for tips og råd fra overstående.
Måtte imidlertid teste litt selv;



Til venstre ses umalte "strips" som jeg har skjært ut fra 0,4mm finer. Bildet til høre viser de samme strips malt. Den fremste er malt på begge sider med pensel og Humbrol-farge, neste kun oversiden med samme maling og pensel. Den tredje er malt på begge sider med Tamia og air-bruch, og den siste er malt kun på den øverste siden med samme maling.

Ut i fra dette ble jeg ikke så veldig klok, sett i forhold mot hva som skjedde med de store husveggene som ble malt på baksiden. Tror da den videre malingsprosess vil gå bra.

Per-Arild
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2012 at 09:41
Har nå fått satt sammen selve hus-kassa. Dette lot seg gjøre ved å lime inn noen 90° støtter i hjørnene. Neste gang skal jeg vente med å male huset innvendig til jeg har limt det sammen, eller eventuelt å utelate malingen. Videre er alle vinduer og dører limt sammen og ellers alle smådeler tatt ut og pusset. Her er en oversikt over alle deler som jeg har gruppert med tanke på maling. Det var kanskje ikke det største «sjakk-trekket» å løsne alle delene på en gang, men forløpig har jeg oversikt.



Per-Arild
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2012 at 10:18
Nå er alle deler malt med 2, 3, 4 og 5 strøk. Årsaken til så mange strøk var å kunne fylle porer i treverket der det går på tvers av det som er naturlig. Det var vindskiene som trengte flest strøk. I min tid som båtbygger hadde jeg noe som man satt inn balsadelene med, som skulle fylle porene i treverket. Ved bruk av dette middel (husker ikke hva det het), så kunne antall strøk sikkert blitt redusert noe. All maling er utført med Humbrol og pensel.

Videre erfarte jeg at å male «nøyaktig» ikke lar seg gjøre på treverk. Man må først mette treverket med maling før man kunne male nøyaktig mot en tilstøtende del. Dette for at malingen trekker seg inn i treverket og fordeler seg utover.

Har benyttet Panduro’s lim, nevnt ovenfor, da denne fantes i hus. Vet ikke hvor sterkt den limer, men den hadde en fin «tut» slik at påføring av lim blir veldig nøyaktig.

Har prøvd å se på sveitserhus i nabolaget, og her er de fleste malt helt hvite. Pene hus, men jeg syns de ser litt kjedelige ut. Skal man ha det som er mest vanlig, eller det man syns best om selv? Fargene fikk jeg ideen om fra et hus på Dokka, samt hjemmesiden til skipsmodeller.



Da er det bare liming som gjenstår, samt ytterligere detaljering.

Per-Arild
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2012 at 10:44
Da er huset limt sammen. Passformen for noen av detaljene var ikke 100, men jeg tror det mest har å gjøre med min måte å lime sammen på. Det kunne gjerne vert mer presisert i bygge anvisningen den ideelle rekkefølge å sette sammen delene på. Ellers et utrolig detaljert og "trivelig" byggesett. Nå er det kun ytterligere detaljering som gjenstår, slik som grunnmur, gardiner, takrenner og pipe.



Per-Arild
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2012 at 12:27
Nydelig bygning!Clap
 
Det skifertaket ser skikkelig lekkert ut, er det originaltaket som fulgte med eller har du brukt noe annet?
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2012 at 13:45
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Nydelig bygning!Clap
 

Det skifertaket ser skikkelig lekkert ut, er det originaltaket som fulgte med eller har du brukt noe annet?

 

Svein



Ja, det er det orginale.

Per-Arild
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2012 at 14:24
Jeg reagerte også positivt på skifertaket. Det utrolig hvor effiktivt det er å variere valørene på steinene. Ser gjerne en litt nærmere beskrivelse av teknikken.

Resten av bygget ser også flott ut.
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2012 at 16:00
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Ser gjerne en litt nærmere beskrivelse av teknikken.


Det er ikke verre enn å velge ut en "passende" gråfarge som skal være basis. Siden males nesten alle (70-80%) av steinene i forskjellige grå-farger. Velger meg ut 2 gråfarger samt svart. Tar opp litt maling med en fyrstikk fra hver boks og dupper/blander vilkårlig i denne maling med en pensel. Dette gir en ny gråfarge for hver gang man fyller penselen med maling. Til slutt vaskes taket med en passende møkk-farge.

Per-Arild
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2012 at 11:52
Det medfølger en pipe til byggesettet, men syns denne ser litt "pinglete" ut.

Er det noen som vet om et sted der piper kan kjøpes, gjerne på nettet?

Per-Arild
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 11:11
Anser nå huset som ferdig, selv om den "hjemmesnekkrede" pipa vil bli byttet ut med tiden.



Per-Arild
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 11:30
Meget pent bygget!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2012 at 22:23
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Meget pent bygget!


Takk for det.

Er det noen der ute som har andre erfaringer med trebyggesett, eller har bygget samme hus?

Per-Arild
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2014 at 16:00
Hei Per Arild

Jeg er i ferd md å legge tak på et av husene mine fra Skipsmodeller.  I et innlegg over skriver du at det ikke er verre enn å velge ut en "passende" gråfarge som skal være basis. 

"Siden males nesten alle (70-80%) av steinene i forskjellige grå-farger. Velger meg ut 2 gråfarger samt svart. Tar opp litt maling med en fyrstikk fra hver boks og dupper/blander vilkårlig i denne maling med en pensel. Dette gir en ny gråfarge for hver gang man fyller penselen med maling."

Kan du si litt mer om hvilke farker du bruker.

 

Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2014 at 16:08
Har selv bygd 40 tallshuset fra skipsmodeller i romjulen. Har brukt Humbrol farger fra sort til lysgrå på skiferen for å oppnå fargevariasjon som gir liv til taket. Min største "blemme" når jeg bygde dette huset var feilplassering av vannbrettene under samtlige vinduer, men den feilen får jeg leve med. Morsomt med disse trebyggesettene av norske hus, gjør et MJ-anlegg med norsk forbilde mer troverdig.
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2014 at 20:00
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Hei Per Arild

Kan du si litt mer om hvilke farker du bruker


Det begynner å bli en stund siden, men etter en rask titt på de fargene jeg har i dag, kan jeg tenke meg at humbrol's nr 65 var en av de.

Da jeg leser min forklaring på prosessen i etterkant ser jeg at den ikke er så enkel å forstå.
Jeg valgte meg altså ut 2 gråfarger samt svart. Disse laget jeg da 3 separate dråper av på en palett. Ved selve malingen dyppet jeg da tilfeldig i en av dråpene slik at restmalingen på penselen sammen med den nye fargen bestandig dannet en ny gråfarge. Malte da skifersteiner som IKKE berørte hverandre med denne blandingen. Det ble derfor aldri noen steiner med samme farge ved siden av hverandre.

Per-Arild
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.