MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Utregning av tid mellom stasjoner?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Utregning av tid mellom stasjoner?

 Post Reply Post Reply
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Utregning av tid mellom stasjoner?
    Posted: 10 oktober 2012 at 14:48
I helgen hadde vi i Salten MJ Klubb satt opp ca 30 meter med moduler og kjørte trafikkspill ala Fremo. En av tingene vi kan forbedre er å ha minde kjøretid mellom stasjonene. Finnes det et verktøy eller tommelfingerregel der man kan finne ut under planleggingen av et treff hvor lang tid det kommer til å ta å kjøre mellom to stasjoner? For å holde ruta i helgen gikk togene i mer eller mindre i sneglefart for å ikke komme inn alt for tidlig til stasjonene. Ofte sto de å ventet på å komme inn, eller ble tatt inn lenge før rutetid.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2012 at 14:51
Hurtigklokke.
Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2012 at 16:26

Kanskje utrykte meg feil. Vi har og kjører etter hurtigklokke, men jeg trenger et verktøy for å kunne regne ut hvor lang tid, med hurtigklokke, det tar å kjøre fra A til B med x antall meter mellom stasjonene. 

Hvordan gjør dere som lager tidtabeller det til treff? Etter at modulene er tegnet opp og fått sin plass så setter dere dere ned å begynner å finne ut når det skal tog. Da må dere jo vite hvor lang tid det vil ta å kjøre f.eks. en strekning på 5 meter med hurtigklokke som går 1:6. Eller?

Jeg har prøvd meg litt på dette tyske excel programmet men det var alt for vanskelig for mine tyskkunskaper.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2012 at 17:25
Hvis vi for enkelthets skyld regner at 1 m er 100 m i 1:1, blir 5 m 0,5 km. HVis dere bruker en hurtigklokke på 1:6, vil det si 6 x 0,5 = 3 km. Hvis vi regner 60 km/t i gjennomsnitt, tar den strekningen 3 minutter å kjøre i 1:1, så da må det også ta 3 minutter på hurtigklokketidtabellen. 
Svein S
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2012 at 17:28
Hei,
 
For ruteplaner til et FREMO-treff bruker vi et Open Office basert regnearkssystem kalt Xpln.
 
Men også der må du ha regnet ut kjøretiden mellom stasjoner. Det du trenger å vite først er avstanden mellom stasjonene (fra midten av en stasjon til midten av neste) og hvilken topphastighet du skal ha på strekningen. Så tar jeg og regner ut skalaavstanden ut fra en klokkehastighet. F.eks. 5,5m på anlegget med en klokkehastighet på 1:6  så blir det 5,5 x 87 x 6 = 2871 skalameter. Deretter er det enkelt å regne ut kjøretiden på det med f.eks. en skalahastighet på 80 km/h.
 
Så legger jeg på 2-3 hurtigminutter til det du kom frem til for å ta hensyn til akselerasjon og retardasjon.
 
Når du bruker Xpln og legger inn tog med en lavere topphastighet enn det som er på strekningen, vil den automatisk justere kjøretiden. 
 
Kai
 
 
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2012 at 21:24
Er det mulig at du kan sende meg det Xpln systemet, Kai? Så kan jeg kikke å se om jeg kan få nytte av det?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2012 at 22:09
Det er på vei.
 
Kai
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.