MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - absolutt begynner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

absolutt begynner

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: absolutt begynner
    Posted: 08 oktober 2012 at 15:24
 
Originally posted by Traveller Traveller wrote:

Engelskmennene selv unngår så vidt jeg har forstått "oh-oh", for det antyder jo noe helt annet... (noe i retning "fillern").

Mvh P.

Ja, det skjønner jeg at det ikke fungerer bra på engelsk. Men på norsk vil ikke "null-null" si noe som helst mer enn nettopp to nuller satt etter hverandre.

Neste skala i det britiske systemet, 000, vil det derimot være best å uttale som "trippel null" og ikke "null-null-null" fordi da blir det så mange "null" at det er lett å gå surr i antallet for en tilhører, mens "trippel" gjør antallet entydig.

Men nå er jeg visst i ferd med å avspore det opprinnelige temaet, så nå må jeg slutte. Embarrassed



Edited by ses - 08 oktober 2012 at 15:26
Svein S
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2012 at 15:03
Feil er det vel ikke; blir som "halvnull" vs "hånull". Engelskmennene selv unngår så vidt jeg har forstått "oh-oh", for det antyder jo noe helt annet... (noe i retning "fillern").

Mvh P.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2012 at 10:25
 
Originally posted by Traveller Traveller wrote:

Markedet for 00 (uttales "dobbeltnull"/"Doubble-Oh") ...
Mvh P.

Blir det feil å si "null-null" på norsk? Det er jo atskilling enklere å uttale. 

Svein S
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2012 at 10:14
Hornby har ekspandert voldsomt i de senere årene og kjøpt opp gamle europeiske merker som Lima og  Rivarossi (Italia), Jouef (Frankrike) og Electrotren (Spania), samt Arnold (tysk N-skala). Dette har imidlertid lite med Hornbys OO-tog å bestille, ut over at de har samme eier (og at alt for tiden produseres i Kina). Markedet for 00 (uttales "dobbeltnull"/"Doubble-Oh") utenfor Storbritannia er forsvinnende lite.

Mvh P.
Back to Top
nedepastasjonen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 oktober 2012
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nedepastasjonen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 oktober 2012 at 09:51
takk, det hjelper i en viss grad :)) Skal starte å lete etter informasjonen, så kommer jeg tilbake har med flere spørsmål, hehe :)

Så akkurat de er aktive i tyskland, prøver å finne noe i norge

mvh m.
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2012 at 23:07
Hornby er engelsk modelljernbane i skala OO på 16,5mm spor (samme som HO - det er en lang historie; ikke spør...). Det er den eldste engelske produsenten som fortsatt er aktiv og har litt samme status som Märklin i Tyskland (og Norge?). Det er et samlermarked for eldre modeller, men hvor "hett" dette er vet jeg ikke. Ellers går det bra å supplere/kjøpe nytt fra samme produsent.

Du vil finne mye informasjon om engelske modelljernbaner på nettet. Her kan være et sted å begynne: http://www.rmweb.co.uk/community/

Mvh P.


Edited by Traveller - 05 oktober 2012 at 23:09
Back to Top
nedepastasjonen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 oktober 2012
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote nedepastasjonen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 oktober 2012 at 14:39
hei, folkens! Ny her på forum, og trenger litt råd

har funnet en ganske gammel modelljernbane som min far hadde da han var ung, og tenkte å sette i gang med en ny hobby og reparere og bygge den opp. Den er ganske stor, ser ut til å være Hornby 2-skinne... hvis jeg har forstått riktig hva det egentling betyr

hat noen generell råd til nybegynnere? Jeg vil ordentlig reparere den slik at faren blir glad :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.