MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Doogledee bygger Brandbright PS21
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Doogledee bygger Brandbright PS21

 Post Reply Post Reply
Author
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Doogledee bygger Brandbright PS21
    Posted: 03 oktober 2012 at 21:50
Som mange vet så er mitt Lady Anne byggesett på skinner, men ett så flott lokk må ha vogner... En tur til Livingsteam.no resulterte i tre flotte vognbyggesett fra brandbright som skal bygges og males. Først ute er PS 21 som er enn tre kupe passasjervogn.
Til lakkering har jeg benyttet en kombinasjon av airbrush og pensel. All maling er fra Valejo (med unntak av en beis fra Herdins) og jeg skal prøve å nenve alle fargene underveis for de som er interesert.
Alle byggetrinn er ikke superdetaliert beskrevet her, men bare fyr løs med spørsmål underveis dersom noe er uklart....
 
Først ute er montering av bunnplate, solebars og endevegger. Sideveggen får limt på glazing spacer. Når dette er på plass valgte jeg å begynne å lakkere. for å få litt trening med airbrushen og i ett forsøk på å få jevnest mlig overflate brukte jeg airbrush til å grunne med. samtidig grunnet jeg sideveggene:
 
 
Mellom strøkene pusset jeg ned litt for å få glattet overflaten. Det ble grunnet i to strøk.
Etter grunningen var på plass la jeg på pyntelistene på utsiden av sideveggene og merket av slik at linjen mellom fargene som jeg skal bruke kommer under en list og blir penest mulig.
En runde med maskeringstape fullførte maskeringen, og så var det bare å begynne å blande maling som forhåpentligvis blir likest mulig lokkets farge. Vallejo har ikke en farge som heter biltema motorlakk rød (desverre) men en blanding av Vermillon og litt dark red så begynte det å ligne noe. Malingen må tynnes en god del før den kunne brukes i airbrushen min, til det brukte jeg airbrush cleaner, siden jeg jeg ønsker å tynne konsistensen på malingen, ikke pigmentet. Resultatet etter åtte runder med lakkering og maskeringen fjernet:
 
 
Bildene er ikke helt fantastiske, men resultatet er jeg meget fornøyd med.
Overdelen av vognen blemalt med pensel for å bli ferdig fortere, fargen er Valejo Ivory (elfenben).
Sideveggene ble limt på vognen og endeveggen ble malt med pensel:
 
 
Bare den ene sideveggen er limt på nå. Dete er for å gjøre det lettere å montere interiøret og male gulvet. Dette ble så satt til side mens interiør veggene ble satt sammen.
Interiør veggene er veldig pene fra settet, med masse detaljer i laserskæringen. Sete støttene ble montert:
 
 
Før skilleveggene ble montert i vognen og en liten test montering av interiør veggene i vognen:
 
 
Interiør veggene ble så grunnet og lakkert. I føsteklasse kupeene så falt valget på Dark prussian blue som hovedfarge og i andre klasse kupeen ble det en rød farge som jeg ikke huske navnet på i farten. Gulvet er malt i light gray. Fargevalgene ble inspirert av bildene på Brandbright sine sider av vognen (etter tips fra mannen med hatten), De beisete ommerådene er beiset med Herdins sprit beis (tror fargen heter lys mahogony). Resultatet ble noe slikt:
 
 
Vindus glasset ble montert samtidig med at interiør veggene ble limt inn.
So Far so Good :)


Edited by Doogledee - 03 oktober 2012 at 22:00
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2012 at 21:58
For å få benkene riktig så ble så neste sidevegg montert for seterygger og seter ble tilpasset kupeene og limt sammen. Når det var gjort ble seteputer og rygg puter pusset til og tilpasst før setene ble limt sammen. En siste test av passformen før lakkering av seter:
 
 
Setene ble lakkert i matchende farger til interiøret og så limt på plass i vognen. Dette begynner å ligne på noe:
 
 
Undersiden av vognen ble så malt svart:
 
 
Da er det tid for å beise pyntelister, innvendig vindus karmer og bilde rammer. Delene er mange så en grundig sjekk på att alt er klart for beising (så slipper jeg å beise en glemt del senere under monteringen). Delene ser slik ut før beising:
 
 
Etter beising ble resultatet slik:
 
 
Alt dette moteres rundt omklring i vognen, og bilde rammer får inn bildene før de limes inn i kupeen.
 
Så var det tur for stigtrinn på vognen som ble limt sammen og tilpasset før de ble beiset og limt på plass. Utvendig håndtak, dørvridere, trinn, akselkasser, hjul og buffere ble montert. Helt til slutt ble dekaler klippet ut og satt på. 
Vognen ser nå slik ut:
 
 
 
Det som gjenstår nå er å pusse og tilpasse toppen av vognen til taket, og lage en løsning for å ta taket av og på. Har ikke funnet en endelig løsning på det men det kommer :)
 
 


Edited by Doogledee - 03 oktober 2012 at 22:08
mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2012 at 10:56

Dette ser jo strålende ut!

Gleder meg til å se den hengende etter Lady Anne :)

Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2012 at 18:18
Wow, imponerende detaljrikdom på det byggesettet der! Ser veldig flott ut så langt, gleder meg til å se den live!Smile

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 oktober 2012 at 20:33
Enig at detaljene er veldig fine, det har egentlig vært en gjenganger på Brandbright settene jeg har bygd før også, har laget tråder om flere av de her på forumet, men er ikke til å nekte for at detaljene på passasjer vognene er fler en på de minste gods vognene, selv om de store gods vognene er veldig detaljerte de også.
Og ikke minst settene er tilgjengelig i Norge med rask leveringstid og godt utvalg hos forhandler, det er absolutt ett pluss :)
Kommer tråder på to andre vogner i PS serien til Brandbright etterhvert, en bogey vogn og en bagasje/bremsevogn. Til sammen kommer de til å bli vognsettet til min Lady Anniken :)
mvh,

Leif
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2012 at 10:36
Da er taket grunnet og malt.
Enkel mekanisme for å ta taket av og på er også på plass.
Den ferdige vogna ser da slik ut:



Resultatet må jeg si meg veldig fornøyd med. Gleder meg til å få denne på skinner med en liten bremsevogn bak :)


mvh,

Leif
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2012 at 10:53
Lekkert! Big smile
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Vigdis View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 30 desember 2011
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Vigdis Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2012 at 11:07
Ja, den vogna var utrolig fin.Thumbs Up 
 
 
Vigdis
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 oktober 2012 at 12:22
takk takk Embarrassed



mvh,

Leif
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 13:33
Jeg holder på å bygge en maken vogn. Kan du si noe mer om hvordan du holder taked på plass. Jeg tenkte på å lime en liten enodym magnet i hvert hjørne av taket. Men kanskje din patent er enklere og bedre. På forhånd takk.
Hilsen, Frans
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 13:40
jeg løste det på alle Brandbright vognene ved å lime en kloss fast i taket på hver ende slik at den kommer akkurat innenfor endeveggen. Så borret jeg ett hull igjennom endeveggen og klossen og tredde inn en passe pianotråd med en 90 graders bøy på. Du kan se enden av pianotråden i det siste bildet.
Enkel og rubust løsning som har holdt fint på mine vogner hvertfall
mvh,

Leif
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2015 at 13:51
Ett annet spørsmål er hva du har brukt til beising av vindusrammer etc.
Hilsen, Frans
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2015 at 17:55
Originally posted by Frans Frans wrote:

Ett annet spørsmål er hva du har brukt til beising av vindusrammer etc.

Hei Frans
Hyggelig å se at du har funnet denne fine skalaen. Jeg fant det du lurte på litt lenger oppe i tråden.
Originally posted by Doogledee Doogledee wrote:

De beisede områdene er beiset med Herdins sprit beis (tror fargen heter lys mahogny).
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2015 at 18:36
Sant det :) glemte å svare selv. Takk for hjelpen kjellan
mvh,

Leif
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 10:36
Takk for svar begge to. Jeg har faktisk brukt Herdins sprit beis men har dårlig erfaring med å legge på et lag mat vannbasert lakk til slut. Den legger seg som en slags hinne på den. Nå har jeg brukt en mahogny beis/farge fra Vallejo og det funker bedre, synes jeg da.
Hilsen, Frans
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 17:54
Jeg bruker Humbrol matt klarlakk som siste beskyttende strøk på mine vogner der det er dekaler eller smussing.
Ellers bruker jeg Lady oljemaling på mine vogner, og Drygolin oljemaling på bygninger som skal stå ute.
Jeg tror ikke vannbasert lakk og maling er det beste når vi snakker om hagejernbane ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.