MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rjukanbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rjukanbanen

 Post Reply Post Reply
Author
 Rating: Topic Rating: 1 Votes, Average 5,00  Topic Search Topic Search  Topic Options Topic Options
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rjukanbanen
    Posted: 26 september 2012 at 09:01
Hei,
 
Fikk to Henschel lok i posten i går, og desverre gikk de rett i smusseboksen.
Ved hjelp av disse fikk jeg endelig to togstammer komplett.
Bilde er tatt med mobiltelefon og er desverre ikke det beste.  Alle vognene har ombygget med ny lakk og litraskilt.  Begge settene er laget for salg, og man kan ta de i betrakning på messen i Bergen i helgen.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2012 at 09:05
Absolutt nydelig, Svein!!
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2012 at 09:29
Du har virkelig grepet på smussing Svein. Akkurat passe dose. Og er det noe som trenger litt dempende smuss så er det disse Henschel-andungene.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2012 at 10:12
Kule tog!

Ble Glava-tankvognene kjørt på Rjukanbanen altså?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2012 at 10:16
Den var sikkert bare på en besøkstur Wink 
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2012 at 10:28
Hehe...  Nei Glava vogna hører ikke med.. 
Den ble bare satt opp i påvente av annen vogn.  Så glemte jeg å fjerne den:)
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
einars View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einars Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2012 at 10:45
Glavafabrikken er i Askim, det var sidespor til fabrikken,
Askim er ved Østfoldbanens Østre linje.
 
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2012 at 10:58
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Hehe...  Nei Glava vogna hører ikke med.. 
Den ble bare satt opp i påvente av annen vogn.  Så glemte jeg å fjerne den:)



Det kunne jo alltids hende. Disse tankvognene ble brukt til å transportere bakelitt til Glavafabrikkene i Stjørdal og Askim. Og for alt jeg vet, så kunne jo det faktisk ha blitt produsert på Rjukan Smile
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 september 2012 at 11:04
Skal få tatt noen bedre bilder.
Men den Natronlut vogna er faktisk så og si korrekt. Diselvogna er ikke så langt fra sannheten den heller.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2012 at 13:25
Rjukanbane-lokene var meget fine - og de gikk som ventet godt også!
- Typisk ADE!
 
Da disse lokene var levert med dekoder, hadde jeg forventet at CV-verdiene var satt til de default-verdier som oppgitt i medfølgende instruksjon. Det var de ikke. Derfor kan det være et tips å sette disse verdiene selv?
Man kan enten gjøre dette "tungvinnt" ved å sette hver CV til det som er angitt - eller bruke CV#8 =12 (reset) som setter alle verdier til det som er angitt med ett par tastetrykk! Zimo har "gjemt" forskjellige CV-sett som kan kalles tilbake med forskjellige verdier på "reset". Smart!!
 
En liten "skjønnhetsfeil" som det er lett å gjøre noe med, er topplyset som tennes bestandig med de nedre lysene.
Hadde loket vært levert med MX631D - istedet for MX631C, så er det lett å utbedre dette selv. Forskjellen på disse 2 utgaver, er at D-versjonen har 6 fullverdige utganger mens C-versjonen har 4 fullverdige utganger og 2 "logikk-utganger". De krever ekstern transistor, om de skal brukes til lys.
Det viser seg at printplaten under dekoderen, har separate motstander for topplysene. Derved er det kun en liten bit tynn ledning som skal til for å separere topplysene fra posisjonslysene, samt at ledningsbanene i printplaten må separeres. - Litt vanskelig lodding - men ellers ganske lett å utføre selv.
Det viser seg at dekoderen er ferdig mappet for dette med de verdier som er gitt!!
Det eneste jeg gjorde, var å sette CV#61=97 og byttet om rettning (verdier) på CV#129 og 130 da jeg fant det praktisk å bytte om ledningene (som ble montert) fra motstanden til pinnen på MTC21-pluggen for Aux. 3 og 4 slik at de ble kortest mulig.
Vips - får man full kontroll over lysene på dette loket og kan få alle kombinasjoner etter forbilde.
 
Det kan ellers være fornuftig å setteCV#37=3. Dette tenner hvite posisjonslys i begge ender med F3 (som ellers ikke er i bruk), slik at de ikke skifter avhengig av kjøreretning.
 
- Forresten pussig at de var levert med sleperinghjul montert? - Etter bruksanvisning skulle det kunne byttes inn ved behov.
 
PS!
Jeg så at mine 2 lok var levert med en C- og en D-dekoder da jeg skulle modifisere den andre. Derfor kan det være andre også som er "heldige" - og kan utnytte dekoderen fullt ut! - Om du ikke skal modifisere, så er dette likegyldig.


Edited by Kjell H. - 23 oktober 2012 at 18:20
Back to Top
hpaamodt View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 26 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote hpaamodt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2012 at 18:06
Det er ingen tvil om at modellene av Henschel-lokene fra Rjukan-banen ble flotte, men som jeg tidligere har nevnt er den ene døra til førerrommet feilplassert i forhold til originalen. Dørene skal være plassert diagonalt i forhold til hverandre.
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2017 at 12:48
Kanskje litt seint ute, men er de fortsatt til salgs eller er de solgt Smile
Back to Top
tn80 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 oktober 2015
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote tn80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2017 at 17:55
Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 oktober 2017 at 17:33
Tusen takk, den skal skal jeg jaggu skaffe meg!
Back to Top
Frode View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frode Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2017 at 21:57
Hei!  Er det noen som har montert inn kondensator i dette loket, og kan si noe om hvordan de skal loddes inn??
mvh Frode, Ålesund
fs
Digitrax Super Chief Xtra 5 Amp Duplex Radio -- DC H0 -- Norsk og litt US
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2017 at 10:15
Nei, det er ikke kondensator i loket i utgangspunktet. Hvordan den kan koples inn vil avhenge av hvilken dekoder du bruker. Selv har jeg brukt en Zimo-dekoder hvor det er mulig å enkelt kople til kondensator direkte på dekoderen. Det er rimelig trangt inni loket, så jeg lot de to små kondensatorene stikke opp i hytta. Siden de står midt inni hytta kan de nesten ikke ses fra utsiden. Selve koplingen følger Zimo sin anvisning.

Hilsen Halvor
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2017 at 10:43
Vil anbefale å montere esu sin powerpack
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Frode View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frode Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2017 at 21:19
Loket er levert med ZIMO MX631D dekoder.  Spm er hvor kondensatoren skal loddes inn.. har du noe link til f.eks Zimo??

fs
Digitrax Super Chief Xtra 5 Amp Duplex Radio -- DC H0 -- Norsk og litt US
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2017 at 08:20

http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-KleineDecoder_E.pdf



Edited by SveinF - 27 oktober 2017 at 08:21
Back to Top
Frode View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frode Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2017 at 22:26
Takk for den Clap
fs
Digitrax Super Chief Xtra 5 Amp Duplex Radio -- DC H0 -- Norsk og litt US
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,125 seconds.