MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Cargonet CE119 Hvilken modell er best?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Cargonet CE119 Hvilken modell er best?

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Cargonet CE119 Hvilken modell er best?
    Posted: 14 januar 2018 at 13:09
Ble litt lurt av opplysningene til Fleischmann på BR 145/146. Der er det oppgitt:
Technische Daten:
Allgemeine Daten
Anzahl Achsen mit Haftreifen 1
Anzahl angetriebene Achsen 4
Haftreifen 2
Inneneinrichtung Führerstand
      
Kupplung Schacht NEM 362 mit KK-Kinematik
Schwungmasse Ja
Elektrik
Schnittstelle Elektrische Schnittstelle für Triebfahrzeuge nach NEM 652 mit Steckvorrichtung
Abmessungen
Länge über Puffer 217 mm
 
 
 Som man kan se, er det en aksling med 2 hjul som har gummiringer - men eksplosjonstegningen viser at det er 2 akslinger som hver har en gummiring. Hva er rett??
 
Brawa har 2 antenner (en kort og en lang) på hver førerstand - men det ser på forbildefotos ikke å være korrekt da jeg ser bare en?  - Kanskje man kan bare fjerne den ene for å få en korrekt modell??
Den ene av de lange antennene brakk av første gang jeg pakket ut mitt eksemplar. Den var bøyd grunnet plastfolien i kartongen - og brakk rett av da jeg forsiktig prøvde å rette den! - Irriterende!!
Slike utsatte detaljer burde være av metall på en såpass kostbar modell!
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2018 at 12:09
På Roco-modeller ser jeg at akslingene ligger "flytende" når en skrur av dekselet. Med det mener jeg at de ligger løse, og lett kan tas ut for rengjøring, vedlikehold, smøring. Men også skifting. Og det er ikke noe i veien for å skifte ut en aksling med utfresning for hefteringer i gummi med akslinger med glatte hjul uten ringer. Gummiringene gir mye smuss på skinnegangen og påfølgende redusert strømopptak (stadig mindre problem med innfasing av kondensatorer?). Kanskje er det slik på BRAWA også. Hvis målet er lange (og tunge) godstog, kan det imidlertid være at modellen trenger hefteringene for å klare å trekke lasset.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2018 at 11:22
Dersom man kunne få Fleischmann til å lage en Cargonet-utgave basert på sin BR146, så hadde det kanskje ha vært den ultimate modell i forhold til handterbarhet, detaljering, pris og kjøreegenskaper?
Jeg mener at Brawa sin modell er detaljene fremstilt i "feil" type Kina-plast da de er meget utsatt for brudd når de blir håndtert.
Med en Fleischmann-modell, får man disse deler i "handterbar" plast og dessuten drivboggier og gearkasser i metall (som Brawa). Brawa har 2 akslinger med gummiringer mens Fleischmann har kun en. Dette skulle også gi bedre strømopptak.


Edited by Kjell H. - 14 januar 2018 at 11:49
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2018 at 22:09
@ StenR - jo da, den går som silke smurt i smør, med litt olje på toppen. Ikke rykking, hakking eller ujevn gange å spore. Men jeg syntes ikke den gikk like sakte på "speedstep" 1 som Rc-lokene. I stedet for å synse og være subjektiv gikk jeg vitenskapelig til verks i kveld. Begge loktyper er kjørt på speedstep 1, og jeg har tatt tiden:
El 18 bruker 860 sekunder på 1 meter
Rc bruker 895 sekunder på 1 meter
Tilnærmet likt, med andre ord. Det jeg la merke til er at Rc'en tar igang mykere, mens El 18 går brått over fra å stå stille til å kjøre. Men den går pent, ja.
 
Beklager avsporingen med El 18 i en tråd om "El 19" (CE119). Jeg kan heller lage en egen tråd om El 18 en gang (jeg lurer på mye).
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2018 at 12:07
Rocos 18-maskiner skal gå silkemykt? Har selv to stykker, en med Uhlenbrock/Roco og en Zimo. Av alle mine lok er disse de som går penest. Høres rart ut om de går dårligere enn rc, uavhengig av dekoder.
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2018 at 10:33
Takk, Dag Cato, for lenken til svenskenes diskusjon om modellen. Jeg liker godt å lese om hva folk mener om modellene, og når det er krydret med bilder (som jo sier mer enn tusen ord) slik denne omtalen var, er det ekstra nyttig. Jeg har sett noen videoer også, og flere kommenterer at nyansen i grønnfargen ikke er korrekt. Senest i går holdt jeg på å kjøpe denne modellen. Var i dialog med en svensk butikk ifm. kjøp av noen andre modeller. Sendte dem noen bilder av originalen, og spurte om de kunne være snille å sammenligne med modellen de hadde i butikken. Det gadd de ikke. De mente videre at bildet av originalen måtte være photoshoppet, for så grønn var ikke originalen.
 
Det ble ikke noe kjøp av modellen på meg.
 
Har hørt flere si at BRAWAs modell av CE119 fra CargoNet er langt bedre, og klart bedre enn f.eks. A.C.M.E.s modell. Det er mulig Roco er like bra. Roco er fantastiske på detaljer, skønt ofte har rekkverk, gripehåndtak, bakspeil ol. feil farge. Og er for grove. Slik BRAWAs detaljer åpenbart er. Av og til kan det være like greit å erstatte småplukket med noen selvlagte messingtråder som lakkeres i rett farge. Og smussing hjelper mye.
 
De beste lokomotivene jeg har med tanke på kjøreegenskaper er de siste Rc-lokene fra Roco med ZIMO-dekoder. Pakket opp en ny Roco-modell i går (El 18 2254), og den gikk ikke like bra. Men på høyde med andre lok med ESU-dekoder. Mulig det er det den her også. Usikker på hva som sitter i BRAWAs modell av CE119. Men her er en lenke til en video som tester TRAXXen fra hhv. Roco, BRAWA, A.C.M.E og Piko. Har du dårlig tid, spol frem til 03:30 og se på krypkjøringsegenskapene...
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2018 at 17:17
Tja, svenskene er vel litt sånn mellomfornøyd (GC Re = CN CE119)

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20311.msg206109#msg206109
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2018 at 14:15
Nå kommer BRAWA også med en versjon av CE119 fra CargoNet.
Vil den ha flere og bedre detaljer, og hvordan vil kjøreegenskapene være sammenlignet med TRIX, Roco og ACME? Er det noen som har kjøpt nyheten fra BRAWA og kan dele sine erfaringer med oss?
 
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2012 at 16:44

Hva man prioriterer, er en smakssak!? - Derfor vil det være vanskelig å påstå at noe er "best".

Har selv Cargonet fra de nevnte produsenter.
Min favoritt, er ACME da den er mest filigran (og derved mest utsatt for brekkasje). Den har gode kjøreegenskaper omtrent som Roco sin utgave.
Roco sin er også bra. Begge disse lok har plastkåpe.
Trix har metallkåpe og er langt mindre detaljert. Den er billigere enn de 2 andre.
Kan du leve med gule LED-lys og noe dårligere kjøreegenskaper fra den innebygde spesialdekoderen (kan ikke byttes uten videre), så er dette en modell som tåler en del håndtering uten å gå i stykker.
Dette er også kvalitet for noen.
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2012 at 15:24
Hvilken modell av CE119 Cargonet i H0 for DC er den beste? Kjøreegenskaper osv...
Trix? Roco? Acme?
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.