MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - B6 type2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

B6 type2

 Post Reply Post Reply
Author
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: B6 type2
    Posted: 19 september 2012 at 11:34
Hei,
 
For å unngå forvirring, så er det B6 type 2 som er til salgs fra standen til SkalaDEsign på messen i Bergen 29-30 september.
 
Se link http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=3&t=376 for 1:1 info om vogn.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2012 at 12:04
Er utgangspunktet en DSB personvogn litra Al fra Tikøb Hobby?
Har akkurat fått senket skuldrene etter å ha vært aktiv på Hortensmessen. Må man reise helt til Bergen for å kjøpe denne vogna?  Disapprove
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2012 at 12:09
Hei..
 
Ja utgangspunktet er Al fra Tikøb..
Men har bygget opp nye endepartier. Etset nye dørere. Byttet boggier og laget korrekte dekaler.
 
Du får håpe den ikke blir solgt, så du kan by på den på QXL da..
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2012 at 15:53
Kanskje en potensiell kandidat for mangfoldiggjøring i resin?
Mvh

Rune H
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2012 at 16:00
Nei denne blir det bare en stykk av fra min side.. Så man får heller være kjapt ute eller legge inn et godt bud når den kommer på QXL.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2012 at 16:04
Men er det en attraktiv modell? Det er snakk om seks vogner som hadde en driftstid i Norge mellom 2 og 3 år (1993- 1995/96). De har spilt en hel marginal rolle i norsk jernbanestell og det er nok ikke mange som har reist med dem.
Svein S
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2012 at 17:46
Er vel derfor jeg bare har laget en stykk også.  Og derfor mer spesiellSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 10:36
Jeg husker jeg reiste fra Sarpsborg til Oslo i en slik vogn. 1 + 2 seter i bredden. Hadde den for meg selv hele veien. Fikk høre at problemet med dem var at de ike passet inn i plassbestillingssystemet til NSB så derfor ble de faset ut. De kom til oss i GM-Gruppen - uten at vi fikk tatt dem i bruk. De ble så lagret på sidespor i Østerdalen. Husker ikke hvilken på stasjon akurat nå ....
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 12:12

De stod lenge på Atna stasjon husker jeg. I NJKs Materielldatabase finnes det bilde av dem hensatt på Barkald også. 

For de som usikre på hva slags vogner dette er, kan man klikke på denne linken:

http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=1648

Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 12:59
Mener at vogntypen ble brukt en kort stund mellom KRS - SVG?
En av vognene ble ødelagt i KRS da den gikk i "butten" ved et skifteuhell og en av boggiene ble revet av slik at den sto nærmest "på vippen" over en av "minnesteinene" bak stoppbukken. Denne vognen ble vel trolig ikke reparert? Tar jeg ikke helt feil, var det en tagging på ene siden av vognen.
Trodde det lå et bilde av denne hendelsen ute, men det finner jeg ikke?
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 13:00
Har du noen bilder av vognen, SveinR?
 
Jeg er forøvrig enig at det trolig er begrenset interesse for denne modellen (selv om den ville vært et interessant innslag på et moderne anlegg - har reist med vogntypen selv).
Mvh

Rune H
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 13:49
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Mener at vogntypen ble brukt en kort stund mellom KRS - SVG?
En av vognene ble ødelagt i KRS da den gikk i "butten" ved et skifteuhell og en av boggiene ble revet av slik at den sto nærmest "på vippen" over en av "minnesteinene" bak stoppbukken. Denne vognen ble vel trolig ikke reparert? Tar jeg ikke helt feil, var det en tagging på ene siden av vognen.
Trodde det lå et bilde av denne hendelsen ute, men det finner jeg ikke?

I følge NJKs MDB (link i tidligere innlegg) var det vogn 26303 som gikk i butten i Kristiansand i 1994 og som ble utrangert som følge av det.

Svein S
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 14:00
Kan jo også opplyse at 1-2 av vognene eksisterer den dag i dag.
De ble flyttet vekk fra sine spor via landevei, og brukes nå som keramikkverksted(?).
 
Det fantes en bildeserie på denne transporten, men finner ikke denne igjen.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.