MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Oppgradering av forumet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Oppgradering av forumet

 Post Reply Post Reply
Author
webmaster View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 05 desember 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmaster Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Oppgradering av forumet
    Posted: 13 september 2012 at 11:03
Denne versjonen av forumet er gammel og har blitt utsatt for hacking. Forrige oppgradering gikk bort ved uhellet tidligere i år, men forårsaket også en del feil.

Prøver derfor å gjøre et nytt forsøk på oppgradering av forumet de kommende dagene. Dette
gjøres ved at det nye forumet opprettes på en ny database. I en periode vil det nye forumet ligge åpent for testing. Den gamle
versjonen vil fortsatt ligge tilgjengelig en stund etter oppgraderingen, men uten mulighet å legge inn
nye innlegg eller registrere nye brukere når det nye trer i kraft.

På denne måten vil innlegg og PM fortsatt vil være tilgjengelig hvis noe oppstår med oppgraderingen, og det vil være teoretisk mulig å sammenligne disse to ved teknsik feilsøking.

Ønsker og kommentarer til oppgradeingen kan legges i denne tråden.



Edited by Pelle - 05 november 2012 at 10:16
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2012 at 18:40
Betyr det at dette forumet blir stengt, men tilgjengelig for lesing av gamle innlegg? Eller overføres innleggene her til det nye forumet? Du skriver "Den gamle versjonen vil fortsatt ligge tilgjengelig en stund etter oppgraderingen". Det kan tyde på at du tenker deg en tilgang til dette forumets innlegg bare skal være mulig en tid, og så fjernes? Hvis alt som er på dette forumet skal forsvinne etter hvert synes jeg i tilfelle det er synd.
Svein S
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 september 2012 at 21:13

---



Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:38
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
webmaster View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 05 desember 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmaster Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2012 at 09:02
Meningen er at alle innlegg flyttes til nytt forum slik at historikken beholdes!

Grunnen til at det har oppstått problemer med oppgradering av forumet er at det en gang i tiden lå på en annen type database som var kostbar for foreningen (MSSQL). Dette forumet hadde ingen konverteringsverktøy og det var en del gigabyte med data som måtte overføres så jeg måtte gjøre jobben manuelt. Overføring til ny database gikk etter hvert bra, men det var sikkert et par ting som er endret i databaseoppsettet (et felt skal være "bit" og ikke "int" osv) siden den gang som ikke er tatt med når jeg så prøvde å oppgradere til ny versjon for den nye databasen (MySQL).

Litt teknisk dette, men det har sin forklaring. Jeg ønsker derfor å beholde den nåværende databasen slik den er for å kunne sammenligne oppsettet der det ikke fungerer etter oppgradering slik at ingen tråder eller data går tapt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2012 at 11:10

Takk. Det hørtes veldig beroligende ut. Thumbs Up

Lykke til med overgangen til ny forumplattform. 

Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 september 2012 at 11:22
Originally posted by webmaster webmaster wrote:


Ønsker og kommentarer til oppgradeingen kan legges i denne tråden.


Kommer det en helt ny forumprogamvare, eller en oppgradering av den eksisterende løsningen?
Back to Top
webmaster View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 05 desember 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmaster Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2012 at 08:45
Da er første versjon klar til testing. Dette er en oppgradering av en kommersiell programvare, så det jeg trenger tilbakemelding på er hva som ikke fungerer sammenlignet med dette forumet. Ting som ny eller endret funksjonalitet tilhører programvaren. Jeg har notert meg at æøå vises med rare tegn enkelte steder, og at innboksen i PM er tom (utboksen med sendte meldinger er til gjengjeld full). Tror jeg vet hvordan jeg fikser disse.

Den midlertidige adressen er www.mjf.no/forum . Fint om så mange som mulig kan logge seg inn og teste å/ opprette nye tråder, laste opp bilder og filer og sende PM til webmaster etc. www.mjf.no/forum
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2012 at 10:44
 
Originally posted by webmaster webmaster wrote:

Den midlertidige adressen er www.mjf.no/forum . Fint om så mange som mulig kan logge seg inn og teste å/ opprette nye tråder, laste opp bilder og filer og sende PM til webmaster etc.  www.mjf.no/forum
 

Jeg får ikke logget meg inn for å teste, trolig fordi innloggingsnavnet mitt inneholder en "ø" som blir konvertert til rare tegn.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2012 at 15:10
Jeg får heller ikke logget meg inn, får beskjed om at brukernavn eller passord er feil selv om jeg ikke har særnorske tegn i noen av de. Mulig det er underscore'n i brukernavnet mitt det reageres på..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2012 at 15:16
Det kan også være greit å endre linken til forumet på MJF's forside ser jeg nå, den peker til det nye testforumet. Var innom tidligere i dag uten å være klar over at det var testforumet, og fikk ikke logget inn. Fant etter hvert ut at jeg måtte skrive forum.mjf.no for å få logget inn, ikke sikkert alle brukerne tenker på det...

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
webmaster View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 05 desember 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmaster Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2012 at 22:41
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Det kan også være greit å endre linken til forumet på MJF's forside ser jeg nå, den peker til det nye testforumet. Var innom tidligere i dag uten å være klar over at det var testforumet, og fikk ikke logget inn. Fant etter hvert ut at jeg måtte skrive forum.mjf.no for å få logget inn, ikke sikkert alle brukerne tenker på det...Svein

Takk for tips: Dette er rettet på nå. URL til det nye forumet vil bli samme som det gamle er i dag, så linken måtte endres uansett!
Back to Top
webmaster View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 05 desember 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmaster Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 september 2012 at 22:43
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

 
Originally posted by webmaster webmaster wrote:

Den midlertidige adressen er www.mjf.no/forum . Fint om så mange som mulig kan logge seg inn og teste å/ opprette nye tråder, laste opp bilder og filer og sende PM til webmaster etc.  www.mjf.no/forum
 

Jeg får ikke logget meg inn for å teste, trolig fordi innloggingsnavnet mitt inneholder en "ø" som blir konvertert til rare tegn.


Tegnsettet er endret nå. Kan du prøve igjen?
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2012 at 00:20
Originally posted by webmaster webmaster wrote:

Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

 
Originally posted by webmaster webmaster wrote:

Den midlertidige adressen er www.mjf.no/forum . Fint om så mange som mulig kan logge seg inn og teste å/ opprette nye tråder, laste opp bilder og filer og sende PM til webmaster etc.  www.mjf.no/forum
 

Jeg får ikke logget meg inn for å teste, trolig fordi innloggingsnavnet mitt inneholder en "ø" som blir konvertert til rare tegn.


Tegnsettet er endret nå. Kan du prøve igjen?

Nå fikk jeg logget meg inn, ja.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2012 at 07:35
Da fikk jeg også logget inn.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
webmaster View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 05 desember 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmaster Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 september 2012 at 14:13
Siden jeg ikke har fått andre henvendelser enn disse anser jeg at det nye forumet fungerer som det skal.

Har derfor planer om å lansere det nye forumet i kveld. Jeg tar backup av dette forumet slik at alle innlegg er oppdatert.

Det gamle (dette) vil som nevnt fortsatt være tilgjengelig en periode slik at evt. tapte meldinger og innstillinger kan gjenopprettes.
Back to Top
webmaster View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 05 desember 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote webmaster Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 september 2012 at 14:34
Da er forumet oppgradert. Opplasting av bilder skal nå fungere igjen, og innboksene har fått større kvote. Ser at jeg må rydde i oppsettet for PM-meldinger. Alt innhold fra det gamle forumet skal være ivaretatt og legges snart på www.mjf.no/forum. på det gamle forumet kan man logge seg inn, men ikke legge til nye tråder eller svare på gamle. PM skal være intakt. Gi beskjed til webmaster på PM hvis det er noen som mangler noen meldinger. Hvis PM ikke fungerer, legger man igjen en kort beskjed her så skal jeg kikke på det.

Edited by webmaster - 19 september 2012 at 14:58
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 00:20
Merker at tinger er raskere nå Clap
Back to Top
webmaster View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 05 desember 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmaster Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 20:39
Jeg rettet en feil som oppsto når kvoten på 150 PM-meldinger var overskredet. Har også funnet en forandring i oppgradeingen som gjør at gamle meldinger i innboksen ikke vises. De er der, men jeg må lage et script for å få tilbake disse. I mellomtiden kan dere logge inn på det gamle forumet for å lese meldinger.
Back to Top
webmaster View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 05 desember 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmaster Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 21:17
Skal nå ha fått tilbake meldinger i innboksen. det funket i hvert fall på 2 kontoer jeg har tilgang til. Send meg en PM hvis du fortsatt mangler meldinger, og helst gi meg linken til tilsvarende post på det gamle forumet slik at jeg kan feilsøke.
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 21:36
Jeg ser at når jeg kommer inn på www.mjf.no - så oppdateres ikke nye foruminnlegg lenger på høyre siden. Antar det er kobling derfra til det gamle forumet?
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
webmaster View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 05 desember 2010
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote webmaster Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 21:42
Takk fo tips. Dette er nå rettet!
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2012 at 18:03
Hei

Bra med oppgradering av forumet,
og ikke minst flott at noen "gidder" ordne/holde i orden
sysakene.

Men, det irriterer meg bittelitt at alle disse
"kunngjøringene" alltid skal ligge på toppen i alle trådene
Litt uryddig etter min smak.
Og ja, jeg vet at de ikke er der under "aktive tråder"
men det er ikke alltid denne brukes av diverse årsaker.
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.