MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Roco pensdekoder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roco pensdekoder

 Post Reply Post Reply
Author
BM65A View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 08 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BM65A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roco pensdekoder
    Posted: 26 august 2012 at 14:11

Jeg har et problem med en pensedekoder, Roco 61196, og lurer på om noen her har råd. 

Dekoderen er ny og montert i dag. Når jeg trykker skift med Roco multimaus, kommer en høy dur fra motoren og skiftet varer i 1 sek. før den returnerer til utgangsposisjonen. Pensemotoren er i orden, for den skifter korrekt uten ulyd når jeg prøver en annen dekoder. Den fungerer også korrekt manuelt når jeg fjerner dekoderen, mens når dekoderen settes i oppstår samme problem ved manuell skifting. Når jeg prøver den defekte (?) dekoderen på en annen pens, oppstår samme problem der. Da jeg først monterte den kom det opp en kortslutningsmelding på Roco multimaus, men det er ikke problem med kortslutning nå. 

Spørsmålet er: er det noe jeg kan gjøre for å få skikk på dekoderen - eller må jeg skaffe en ny?

Back to Top
bfr130 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bfr130 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2012 at 23:04
Har du prøvd å omprogramere den? Har hatt samme problemet flere ganger. Noen ganger holdt det å omprogramere, noen måtte jeg bytte.
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 august 2012 at 23:36
Det at du først fikk opp en kortslutningsmelding, er ikke noe godt tegn.
Skulle tro etter det du beskriver at en filterkondensator er "blåst" - eller at du har en defekt utgangstransistor? Se etter om den gule, store "klossen" på dekoderen er litt brun på siden - og kanskje lukter "dyrt"? Dette er filterkondensatoren. - Mistenker den mest, etter den lyden du beskriver.
Er den "blåst", så kan den kortslutte først og siden brenne av. Da blir ikke spenningen tilstrekkelig til å legge over pensen.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2012 at 10:14
Ta dekoderen med til forhandleren du kjøpte den hos. Der får du helt sikkert en ny dekoder uten problem.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
BM65A View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 08 mars 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BM65A Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 august 2012 at 15:27
Takk for kommentarene. Jeg har prøvd reprogrammering uten hjelp, og kan ikke se at noen deler av dekoderen er brunsvidd. Jeg følger rådet om å henvende meg til forhandleren!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.