MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Anleggsbygging - minimumradius
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Anleggsbygging - minimumradius

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Anleggsbygging - minimumradius
    Posted: 18 august 2012 at 20:27
Driver litt lenestolmodellbygging i kveld med skisseblokk og blyant. Jeg har et soverom på 4x4m som, når det blir ledig, passer fint til et overkommelig H0 anlegg langs veggene (muligens med en halvøy). En dør og et vindu samt rommets størrelse kan medføre krappe svinger noen steder. I den anledning er jeg interessert i høre hvilken minimumsradius anleggsbyggere her på forumet bruker (både AC og DC anlegg).

Ønsker å kjøre passasjertog med tre og tidlige stålvogner, motorvognrt samt arbeidende godstog med diesel eller damp.

Edited by Morten Jacobsen - 18 august 2012 at 20:28
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 21:03
Minimum 60 cm radius for å sikre at alt av materiell (f.eks Superline og Steinar&Steinar modeller) kommer seg rundt, men gjerne mer for at det skal se pent ut. 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 22:54
Jeg har ned mot 50cm på det krappeste, og det meste går der også - inkludert en Superline type 32. Men trådkoblinger går ikke dessverre.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 07:43
Jeg har kjørt min type 32 på 45cm radius, men det så ikke pent ut. På mitt nåværende anlegg har jeg brukt 60cm, men da er det veldig lite slingringsmonn for de større lokene mine, så jeg vil nok gå enda litt opp når jeg bygger mer. Jeg har vurdert 75-76cm radius på de neste seksjonene mine, da vil også Peco sin kurvede veksel passe omtrent rett inn hvor som helst i kurven (ca 76cm nominell radius), noe som gjør planleggingen mye enklere for min del.

Med 4 meter bredde har du jo plass for ganske romslige kurver selv om du evt skal ha en halvøy ut i rommet. Optisk vil vel kurvene virke større når de betraktes innenfra, så da ville jeg kanskje prioritert litt ekstra plass for vendekurven på halvøya siden denne er den eneste som betraktes utenfra.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 07:53
Jeg bruker 75 cm som minimum om mulig, og i hvert fall i synlige spor.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.