MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 2 - NMJ Superline.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 2 - NMJ Superline.

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: El 2 - NMJ Superline.
    Posted: 17 august 2012 at 18:56
De første El 2 er levert og dette har ikke blitt viet en egen erfaringstråd på forumet.
 
Her er mitt første bidrag:
Det er alltid spennende når NMJ kommer med en ny Superlinemodell - spesielt på elektro/digitalsiden. - Har de rettet opp "slurvefeil" fra forrige modell - eller er det kommet nye feil?
 
De siste damplokene (Type 15 og 18) var konsekvent feil mht. lys og feil retning som loket beveget seg i.
Når kontrolleren ble satt forover, rygget loket og belysning var etter kjøreretning.
På El 2 er det en ny variant. Når pluggen til topplysene blir satt i slik at ledningsfarger samsvarer på begge sider av pluggen, tennes topplysene feil. Man kan enten snu pluggen - eller bytte om ledningene til motoren. Det siste anbefales, da loket ellers kjører feil vei i forhold til kjørekontroller.
Dette var en "ny vri"! :-)
Kanskje pirk - men til den prisen er det vel lov å være pirkete?!
 
Ellers kjører loket meget mykt. Grunnet godt driverk, var det derfor interessant å prøve en enkel dekoder.
Oppdaget ingen problemer eller merkbar forskjell mellom en LokPilot Basic eller en dekoder til  over dobbelt pris! - Faktisk er en slik enkel dekoder tilstrekkelig til å aktivere alle lysfunksjoner.
 
Loket er noe høyt gearet, så man kan med fordel begrense motorspenningen til under halvparten på dekoderen.
 
Ellers lurer jeg på lengden på slepestykket for den eldre utgaven? Dette ser "sveitsisk" ut for meg?
- Hadde norske lok såpass smale slepestykker opprinnelig? - I så fall, måtte man ha flere master til kjøreledningen enn det som var vanlig seinere. Sein driftsutgave ser mer korrekt ut.
 


Edited by Kjell H. - 18 august 2012 at 11:13
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 10:02
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ellers lurer jeg på lengden på slepestykket for den eldre utgaven? Dette ser "sveitsisk" ut for meg?
- Hadde norske lok såpass smale slepestykker opprinnelig? - I så fall, måtte man ha flere master til kjøreledningen enn det som var vanlig seinere. Sein driftsutgave ser mer korrekt ut.
 


Nei, slepestykkene var opprinnelig heller brede enn smale. Her er et tidlig bilde av en El 2:


Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 10:59
Det ser for meg ut til å være 2 typer "gammel" strømavtaker?  - En med dobbelt slepestykke og uten"sentreringsfjærer" - og en annen (og smalere ?) som modellen er utstyrt med som har enkelt slepestykke og slike fjærer. - Kanskje den siste er den opprinnelige?
 
Ellers så lurer jeg på om noen har samlet erfaring mht. nedre posisjonslamper og blinking?
Det er en felles LM317-krets for disse 4 lamper. Denne er av SMD-utførelse og har begrenset mulighet til å kvitte seg med varme. Man kan da lett få samme "problem" som ved BM87 og innvendig lys. - Når temperaturen blir for høy, kobler spenningsregulatoren ut til den får kjølt seg litt.
Nå trekker de 4 stk. 1,5V-pærene mindre effekt hver enn de 2 for det innvendige lyset i BM87, så det kan være at dette går bra?


Edited by Kjell H. - 18 august 2012 at 11:15
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 12:24
Etter å ha sammenlignet en rekke bilder av El 1, som vi har flere av, tror jeg du har rett. Den med enkelt slepestykke virker å være den eldste. Alle de eldste bildene av El viser lok med enkelt slepestykke, mens leveransefoto av 2049 som levert senere (1929) har dobbelt slepestykke. Leveransefoto av El 2 uten for Thune MV viser enkelt slepestykke:
http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=18511
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 14:53

Da El 2 har 2 forskjellige typer "gamle" strømavtakere og leveransetypen med enkelt slepestykke ser ut til å være byttet ut etter kort tid, er disse modellene ganske "kresne" når det gjelder innsatstid?

Det forundrer derfor at NMJ derfor har valgt å levere lokene i leveranseutførelse og ikke i sein og tidlig driftsversjon? - Nå er det vel så, at den første strømavtakeren kan være enklere å lage (med de detaljforenklinger de har gjort)? Dette er en mulig årsak, samt at lok er kanskje generellt bedre dokumentert ved levering en seinere driftsmodifikasjoner?
 
På denne leveranseversjonsutgaven, får man dessuten 2 strømavtakere til prisen for én (som er på sein driftsversjon til samme pris).
 
Jeg merker meg at lok fra denne tidsepoke oftest er avbildet med begge strømavtakere oppe. De tidligste utgavene hadde nok problemer med frafall som krevde minst dobbelt nedtak for at driften skulle bli stabil?
Dette er kanskje årsaken til at de første strømavtakerene fikk såpass kort varighet, før det var påkrevd å modifisere?
Jeg ser også av bildene at selv med doble slepestykker, så synes El 2 fortsatt å kreve begge strømavtakere oppe under drift. - Eørst "etterkrigsutgaven" med samme type strømavtaker som El 8 kunne klare seg med kun én strømavtaker.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 15:56
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det forundrer derfor at NMJ derfor har valgt å levere lokene i leveranseutførelse og ikke i sein og tidlig driftsversjon? - Nå er det vel så, at den første strømavtakeren kan være enklere å lage (med de detaljforenklinger de har gjort)? Dette er en mulig årsak, samt at lok er kanskje generellt bedre dokumentert ved levering en seinere driftsmodifikasjoner?


Er du sikker på at NMJ har oppdaget at det er to varianter av tidlig-grafene?
Nå har jeg ennå ikke sett noe bilde av modellene, men det skulle ikke forundre meg om NMJ har brukt en standard tysk strømavtager. Det var i hvert fall det NJK gjorde når de skulle restaurere både El 5 og EL 1 tilbake med "originale" grafer. SBB-grafene (EL 8 og El 11-typen) hadde jo stått på EL 1 og El 5 i flere tiår den gang restaureringen begynte, så Morten Tranøy sa at han måtte til TYskland for å finne maken til de opprinnelige. Om de dermed ble helt korrekte vet jeg ikke.
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 16:44
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det forundrer derfor at NMJ derfor har valgt å levere lokene i leveranseutførelse og ikke i sein og tidlig driftsversjon? - Nå er det vel så, at den første strømavtakeren kan være enklere å lage (med de detaljforenklinger de har gjort)? Dette er en mulig årsak, samt at lok er kanskje generellt bedre dokumentert ved levering en seinere driftsmodifikasjoner?


Er du sikker på at NMJ har oppdaget at det er to varianter av tidlig-grafene?
Nå har jeg ennå ikke sett noe bilde av modellene, men det skulle ikke forundre meg om NMJ har brukt en standard tysk strømavtager. Det var i hvert fall det NJK gjorde når de skulle restaurere både El 5 og EL 1 tilbake med "originale" grafer. SBB-grafene (EL 8 og El 11-typen) hadde jo stått på EL 1 og El 5 i flere tiår den gang restaureringen begynte, så Morten Tranøy sa at han måtte til TYskland for å finne maken til de opprinnelige. Om de dermed ble helt korrekte vet jeg ikke.
 
Det ligger bilde av EL 2 med alle 3 typer pantografer på NMJ sin hjemmeside!
 
NMJ er såvidt jeg vet oppmerksome på at det var 2 eldre typer, siden det er mer enn bare slepestykket som var forskjelige.
 
Valg av detaljer, spesielt på Superline modellene, baserer seg som regel på hva som er dokumentert, og i dette tilfellet vil jeg tro at det forelå tegninger av den opprinnelige og ikke av den som ble montert noe senere. 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 17:13
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

NMJ er såvidt jeg vet oppmerksome på at det var 2 eldre typer, siden det er mer enn bare slepestykket som var forskjelige.
 
Da skulle dette neppe være et tilfeldig valg?! - Var tidligere inne på at leveransene ofte er bedre dokumentert - og om dette gir en modell som også er enklere å fremstille, så er saken grei.
 
Det er fine lok uansett hvilken type strømavtaker de har valgt!
Det som er mitt poeng, er at både en tidlig og en sein driftsversjon hadde vært mest anvendbart i kjøresammenheng da de hadde dekket i sammenheng omtrent hele driftstiden til El2. Nå dekker "bare" leveranseversjonen noen få år. - Tror ikke dette er noen "katastrofe" heller, da det er ganske få som er oppmersomme å det? - Det finnes sikkert værre saker enn dette!?
 
Det som jeg reagerte umiddelbart på, var at "leveranse-strømavtakeren" til NMJ´s El 2 så ganske smal ut i forhold til den "moderne". Derfor mistenker jeg den å være "lånt fra Sveits"? - Er den laget tidligere, blir det enda enklere (og billigere).
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 18:12
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Det ligger bilde av EL 2 med alle 3 typer pantografer på NMJ sin hjemmeside!
 


Litt usikker på hva du svarer meg på her, men jeg spurte etter bilder av MODELLEN, ikke av forbildene. De bildene har jeg sett, men finner ikke andre heller. For hvis Kjell H har fått en modell, så er det rart at ikke NMJ legger ut bilder av modellen. Å bare legge ut 1:1-bilder når modellen faktisk foreligger virker snodig på meg.
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 20:43
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Det ligger bilde av EL 2 med alle 3 typer pantografer på NMJ sin hjemmeside!
 


Litt usikker på hva du svarer meg på her, men jeg spurte etter bilder av MODELLEN, ikke av forbildene. De bildene har jeg sett, men finner ikke andre heller. For hvis Kjell H har fått en modell, så er det rart at ikke NMJ legger ut bilder av modellen. Å bare legge ut 1:1-bilder når modellen faktisk foreligger virker snodig på meg.
 
Presisering: det ligger bilde av El 2 forbildet (1:1) med alle 3 typer pantografer på NMJ sin hjemmeside!
 
I tillegg, ser det ut for meg, ligger det kun bilder av prototypen (såkalt beta-versjon) av modellen av El 2 i orginal versjon på hjemmesiden deres. Dvs. at det ser ut til at NMJ ikke har rukket å ta bilde av serieleveransen, men dette er jeg ikke helt sikker på. NMJ har en fast  fotograf som ikke er tilgjengelig til enhver tid.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2012 at 20:59
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

NMJ er såvidt jeg vet oppmerksome på at det var 2 eldre typer, siden det er mer enn bare slepestykket som var forskjelige.
 
Da skulle dette neppe være et tilfeldig valg?! - Var tidligere inne på at leveransene ofte er bedre dokumentert - og om dette gir en modell som også er enklere å fremstille, så er saken grei.
 
Det er fine lok uansett hvilken type strømavtaker de har valgt!
Det som er mitt poeng, er at både en tidlig og en sein driftsversjon hadde vært mest anvendbart i kjøresammenheng da de hadde dekket i sammenheng omtrent hele driftstiden til El2. Nå dekker "bare" leveranseversjonen noen få år. - Tror ikke dette er noen "katastrofe" heller, da det er ganske få som er oppmersomme å det? - Det finnes sikkert værre saker enn dette!?
 
Det som jeg reagerte umiddelbart på, var at "leveranse-strømavtakeren" til NMJ´s El 2 så ganske smal ut i forhold til den "moderne". Derfor mistenker jeg den å være "lånt fra Sveits"? - Er den laget tidligere, blir det enda enklere (og billigere).
 
Som regel er det et hull i dokumentasjonen av hvordan de fleste lokomotiver så ut; perioden fra første hovedrevisjon/endring og frem til det foreligger bilder av forbildet.
Ganske enkelt fordi det finnes gjerne tegninger og bilder av leveransen, men svært lite fra begynnelsen av driftsperioden. Først fra 50- og 60-tallet er det kanskje mulig å finne bilder av lokomotivet, og som regel trengs det flere enn et for å finne ut av alle detaljer (minst begge sider av lokomotivet).
 
Av erfaring er det sjeldent at kun en detalj (f.eks pantografene) er endret, og målet er jo å få alt korrekt i forhold til et bestemt tidspunkt! Superline damplokene har f.eks korrekt påført revisjonsdato i forhold til detaljene i utførelsen på de respektive lokomotivene. (håper det var klart nok uttrykt.......)
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 13:18
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

I tillegg, ser det ut for meg, ligger det kun bilder av prototypen (såkalt beta-versjon) av modellen av El 2 i orginal versjon på hjemmesiden deres. Dvs. at det ser ut til at NMJ ikke har rukket å ta bilde av serieleveransen, men dette er jeg ikke helt sikker på. NMJ har en fast  fotograf som ikke er tilgjengelig til enhver tid.
 
Dette er vel heller ikke noen prioritert oppgave for NMJ heller!?
De har jo allerede solgt de fleste av lokene usett med "bare" forbildefotos. :-)
 
Ellers har det ikke akkurat vært så mange bidrag om erfaringer på denne modellen fra andre. -
Har ikke kjørt loket så mye, så jeg er spent på erfaringer med varmebelastning på nevnte spenningsregulator. - Kjører også med noe lavere boosterspenning enn andre, så dette virker også inn på dette forhold.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 13:22
Men kanskje du kan ta et bilde å legge ut?
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 14:32
Originally posted by ses ses wrote:

Men kanskje du kan ta et bilde å legge ut?
 
Dessverre!
Har ikke en driver for Win7 som passer til det gamle digitalkameraet mitt (eller passende adapter for minnebrikker), så etter den gamle PCen gikk over til "pensjonistenes rekker", så er det ikke gjort i en håndvending.
Skal se om en månedes tid om jeg kan?
 
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 17:08

Denne var på besøk i Drammen Modelljernbaneklubb torsdag 16. august:

http://dmjk.org/

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 19:30


Edited by VA - 28 september 2014 at 19:04
MVH

VA
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 19:49
Nå ser jeg på bildet som Bjørn la ut at de karakterisiske bøyene på enden av slepestykkene er rettet ut på denne modellen. Det skal de jo ikke være. - Om man ser på forbildefotoet, så havner enden på slepestykket omtrent flush (eller litt utenfor) bærerammen til strømavtakeren. Etter det jeg kan måle, mangler modellen 2-4 mm av bredden en norsk strømavtaker skal ha? Det er derfor den har et "sveitsisk" preg for meg.
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 august 2012 at 21:41
For noen år siden så jeg fargefilm av tog 702 ved Semsportene hp/plo på en lokaltvkanal i Drammen - med El.2 foran. FIlmen må være fra midten / slutten av femtiårene. Jeg skal se om jeg kan spore opp denne igjen, men dette vil nok ta noe tid. Men i alle fall ble loktypen brukt i Sørlandsbanens østgående daghurtigtog, og da har det kanskje også blitt brukt i vestgående.....hvis ikke dette var en engangshendelse da - som erstatning for El 8? Ellers var detl mest reservetjeneste (Sundland) og Hortenlinja disse ble brukt så sent i livsløpet. Drammen distrikts lokpersonale brukte økenavnene "stivkjelke" og "langkjelke" på typen, og dette sier kanskje noe om egenskapene loket (det var bare ett igjen på slutten) hadde?
krsven
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2012 at 09:41
Jeg er veldig fornøyd med at NMJ har valgt det drivopplegget og hjularrangement som de har. Ved å feste løpehjulene i hver ende i boggirammen til drivhjulene, samt gjøre disse noe sideforskyvbare, går denne modellen meget mykt ( i hvert fall i forhold til forbilde - som Kristian sier). Man kunne ellers ha sett for seg en kopi av hjularrangementet fra El 8 med tilsvarende dårlige egenskaper. - Jeg er derfor glad for at løpeaksel ikke er separat raderende opphengt.
 
- Ellers har jeg ikke sett El 2 i Kristiansand, hverken på 50 eller 60-tallet. Hadde nok husket det!
Men det kan allikevel ikke utelukkes at loket kan ha "forvillet seg" så langt sør enkelte ganger?
El 1 var derimot fast inventar, både i godstog og ekstratog. - Husker at vinterens skitog (og høstens tyttebærtog)  til Oggevatn alltid var trukket av El 1 som også sto tilkoblet som varmelok til returen til KRS. Da kunne man reise riktig nostalgisk - med El 1 og teakvogner med åpen endeplattform. :-)
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2012 at 11:20
El 2 har nok ikke vært noen hyppig gjest i Kristiansand på 50- og 60-tallet, og jeg har heller ingen indikasjon på at de noen gang har vært der utover denne filmsnutten med 702 - sannsynligheten for at loket har overtatt toget på strekningen ( i form av å være reservelok)må være stor - det gikk El 8 i dette toget ordinært. Jeg kan ha antatt at filmen er nyere enn det den faktisk er, og da er sannsynligheten langt større. Typen ble brukt på Sørlandsbanen i den etappevise elektrifiseringen vestover fra 1929 til 1949.
Hvis det hadde blitt levert seks El 2 så hadde nok bruken vært helt annerledes, men mye tyder på at "stivkjelkene" holdt seg i Drammensområdet, med en og annen tur til fjerne utposter som Lunde, Hønefoss, Oslo V, Skien og en og annen tur til Tinnoset. Loktypen var satt opp i turer, men i følge lokmestere i Drammen (som hadde besøk av en ung jernbaneentusiast altformange ganger i uken) så ble de helst stående "oppe i Sundland" hvis man hadde nok av andre lok som El1, 8 og 11. Så det er nok Hortenlinja med en enslig BF32 type 3 (Etter 1970 - litra, gjennoppbygget etter krigen fra Co2a, med hvelvet tak, fem kupeer og meget moderne utseende) som er det mest typiske for El2 det siste tiåret de var i drift.
krsven
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 august 2012 at 12:18
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Denne var på besøk i Drammen Modelljernbaneklubb torsdag 16. august:

http://dmjk.org/

Takk for fint bilde.

Sammenlignet med et par av prototypbildene her, synes det som om naglene på de små kassene foran er vel markerte, men kanskje det er belysningsvinkelen som framhever de mer enn realiteten skulle tilsi? Vindusglassene på sidene (fronten ser jeg ikke for skyggen) virker bare å være en klarplastremse festet på innsiden av veggen slik at de ligger alt for langt inn, slik det var vanlig med MJ-materiell tidligere. Man hadde kanskje forventet mer av en 11 tusen kroners modell?

Ellers ser jo modellen flott ut!

Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 september 2012 at 14:31

Nå har jeg konstatert at det er 2 forskjellige utgaver av elektronikken på disse lokene.

- Som jeg tidligere kommenterte, så trodde jeg at varmeutviklingen på de små SMD- LM317-spenningsregulatorene ikke var tilstrekkelig mht. kjøling. Nå ser jeg at dette er endret "i all stillhet" på et lok fra siste produksjonsserie. (Jeg måtte bytte ett lok grunnen dårlig lodding av et stigtrinn og fikk ett fra siste serie i bytte.)
Den nye løsningen er en TO220-kapslet LM317 som forsyner de nedre markeringslysene. Denne tåler mer effekt. - Tydeligvis har NMJ (eller fabrikken?) oppdaget at original løsning ikke holder mål - og endret det?
For de som har lok i første produksjonsbatch, bør dette også oppgraderes.
Nå lurer jeg på om forhandlerene har fått info om dette - og hvordan det kan ordnes med retur og modifikasjon av allerede leverte lok?


Edited by Kjell H. - 16 september 2012 at 14:32
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 oktober 2012 at 12:14
Det "tilbudet" som først ble gitt fra NMJ, var at man kunne få en slik TO220-kapslet LM317 fra dem - og gjøre jobben selv! - Det var etter sigende så enkelt, at man kunne gjøre dette på kort tid i butikken!
 
- Jeg ser oppgaven som noe mer tidskrevende og komplisert. Derfor kan NMJ gjerne få ta seg av dette på mine lok - om det skal være så enkelt!
 
Når de først gjør denne jobben, regner jeg også med at de installerer de 2 motstandene rundt de 3 LM317 som justerer spenningen til 1,5 V? De er utelatt på denne modellen - med resultat at lampene får kun 1,3 - 1,4 V og lyser derfor temmelig dårlig. Slike motstander "sluttet de med" etter BM87 av ukjent årsak.
Samtidig kan de også snu ledningene til motoren slik at loket går "rett vei" ihht. DCC-standarden (som konsekvent er feil på de 3 siste SuperLine-modellene) og snu kontakten til topplysene slik at de blir rett (og at ledningsfarger stemmer over ens).
 
- Er nok redd for at jeg blir sittende med det meste av dette arbeidet selv? - Irriterende og unødvendig at slike detaljer ikke er 100% for et såpass dyrt lok - men de fleste blir vel ikke kjørt, så da spiller det vel heller ingen rolle.


Edited by Kjell H. - 23 oktober 2012 at 12:14
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 januar 2013 at 14:51
Et lite tips som kanskje er verd å kontrollere?
Stigtrinnene er dårlig loddet på denne modellen. 50% av de lokene jeg har sjekket hadde stigtrinn som enten var løse eller helt av.
 
NMJ installerer LM317 uten formotstander. Det synes jeg er litt dårlig og bærer preg av å være "en lettvint løsning"! Innfestingen av LM317 er gjort uten plugg på lokkassen - mens lysene er festet med pluggbar forbindelse, slik at lokkassen kan fjernes helt. Dette for at det er skal være lett å digitalisere loket. Det er det ikke lenger med modifikasjonen!
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2013 at 17:16
Nå har jeg modifisert alle mine El2.
 
Ble litt irritert over at det kun var "moonshine" i lyktene. Spenningen er originalt ca. 10% for lav og "forbedringen" fra NMJ bar spor av "hastverksarbeid" og løste heller ikke dette problemet.
Løsningen for meg ble å kassere det originale kortet og lage et nytt av et "eksperimentprint" med 4 x 4 raster (modul 2,54). Da blir det plass til en ny NEM 652-plugg. Videre forspennte jeg den "nye" LM317 i TO220-utførelse med 2 formotstander på 1,1K og 220 ohm for å få eksakt 1,5V til lampene og laget en "minusreferanse" med 2 1N 4148-dioder utenfor dekoder, slik at denne er universellt pluggbar. Denne spenningsregulatoren  forsyner nå alle lys i loket.
 
Det tar noen timer pr. lok - men var verd resultatet.
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2013 at 00:40
For en uten videre printkortkunnskap så fungerer dette ved oppgraderinger av lys på lok
Terje
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2013 at 14:38

En siste El 2 er nå digitalisert - med en pussig opplevelse!

Jeg hadde gode erfaringer med enkle Bachmann-dekodere (ofte identisk med ESU LokPilot Basic) i dette loket (- etter prinsippet om en god dekoder i et lok som går dårlig - og ingen gevinst med en god dekoder i et lok som i utgangspunktet går bra).
Det dukket opp en slik dekoder forleden i Togbutikken som jeg trodde skulle være identisk med de jeg hadde kjøpt tidligere?
Ved testkjøring, virket loket som om det hadde 2 forskjellige hastigheter på kjøretrinn 1. Ene veien gikk det fortere også. Ved å skyve litt på loket - fallt hastigheten, men ved å holde det igjen (økt belastning), gikk det fortere! - Stikk motsatt all fornuft!
Dette syntes som overkompensering av dekoderen (høy Kp)?
Hadde ikke LokProgrammer med, så jeg ville sjekke nærmere siden.
 
Disse Bachmann-dekoderene virker å være "restpartier" fra forskjellige dekoderfabrikanter, da Bachmann ikke har egen produksjon. De siste jeg har kjøpt var faktisk "forenklede" ESU LokPilot 3.0 - og jeg trodde det var en slik jeg hadde fått tak i?
Det viste seg at LokProgrammeren "påsto" at det var en fullversjon av LP4.0 jeg hadde satt inn - og ville prompte oppgradere firmware. - Ubetenktsomt lot jeg den gjøre det uten å sjekke - før jeg testet videre.
 
Nå var tydeligvis reguleringsalgoritmen endret da loket gikk meget fint og overnevnte problem løst!?
 
Vet ikke hvilken firmwarerevisjon denne dekoderen opprinnelig hadde?
Har ESU lagt inn en "degradering" hos de som er levert til Bachmann - eller er det originalt dårlig reguleringsalgoritme i tidlige versjoner av LP4.0? - Noen andre erfaringer med LP4.0 i El 2??
 
(Er det flere slike dekodere i salg, så er dette en rimelig måte å få en LP 4.0)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2013 at 14:49
Er El 2 Superline så eksklusiv som det er oppgitt?
 
Da jeg sist sjekket, så jeg at jeg hadde fått lok med et relativt høyt produksjonsnummer som jeg ikke kunne forstå var riktig. Dette fikk meg til å stusse.
På hjemmesiden til NMJ står det at begge lok i sein driftsutgave er hver produsert i 60 eksemplarer og de i tidligversjon er laget hver i 40 eksemplarer. Tilsammen skulle dette bli 200 lok - som NMJ har oppgitt.
Når jeg ser på det inngraverte skiltet med individnummer og totalopplag, er det for begge lok i sein driftsutgave oppgitt at de hver er laget i 82 eksemplarer og de i tdligversjon er laget i hele 123 eksemplarer hver!
Et enkelt regnestykke skulle gi at det er produsert hele 410 lok av El 2!
- Uansett stemmer ikke antallet og fordelingen med det antall som er oppgitt, selv om antallet lok skulle være samlet for begge nummer. Når man også ser på oppgitt antall av hver utgave, så kan det se ut som at det er produsert flere i gammel enn i ny driftsutgave? Det er omvendt av det som er oppgitt?
Tidligere har totalantallet som er inngravert brukt å stemme med hver utgave og summert for totalt produserte eksemplarer.
 
Har spurt NMJ om dette - og fått beskjed om at det er produsert 200 totalt, så hvor har resten tatt veien?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2013 at 16:45
Dette spørsmålet antar jeg er viktig kun for de som samler på slike modeller som investering el.l.? For de som er interessert i slike modeller for hva det er modell av, dvs. med en genuin interesse for norske jernbaner eller modelljernbane, er det vel temmelig likegyldig hvor mange eksemplarer det er produsert, eller hva slags nummerering de har?
Svein S
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2013 at 21:06
Originally posted by ses ses wrote:

Dette spørsmålet antar jeg er viktig kun for de som samler på slike modeller som investering el.l.?
 
Det er nok en del som ser på disse modellene som som en investering - samtidig kan man jo være svært så interessert i norsk jernbane / modelljernbane. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.