El 2 - NMJ Superline. |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 august 2013 at 23:20 |
|
Dette går på ekslusivitet og om man kan stole på opplagstallene som NMJ oppgir på forhånd om man bestiller eller kjøper en slik modell.
Messingmodeller koster jo en del. Når det synes å være "inflasjon i opplagstallene" og modellen ikke er så eksklusiv som det er oppgitt, faller verdien kanskje raskere enn den ellers ville gjøre på bruktmarkedet? - Kan det med å oppgi små opplag være et simpelt salgstrick for å sikre forhåndsbestillinger og raskere salg? |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Egentlig ikke, selv om de nok kanskje figurerer i større antall på treff med eldre epoke. På moderne treff dukker det alltids opp noen Di3/El14 eller Skd220 i Superline-utførelse.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det avhenger kanskje av hvilken epoke som er valgt for FREMO-treffet? |
||
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er tilbøyelig til å støtte Kjell H.
Har selv aldri vært noen "samler", men er sikker på at utvalget av Norske modeller ville vært mye dårlige uten denne gruppen. (Hadde tenkt å utdype mere, men nå "ringer klokka" :)) |
||
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det stemmer ikke med mine observasjoner. Jeg har vel ikke vært på FREMO-treff (Skaarebanens og Arendal) uten å ha sett flere Superline i trafikkspillet. Kai
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Modellen er like flott enten den er produsert i 4 eller 400 eksemplarer!
Messingmodeller blir solgt av å være eksklusive - og prisene er deretter. Kjøpergruppen, vil jeg tro, er mest samlere? - Dette fordi det er relativt skjeldent å se slike modeller brukt på FREMO-treff og tilsvarende. - Mange er heller ikke uten videre kjørbare uten ombygging og alle ser ut til å være vitrinemodeller ved salg! Det er klart at prisutviklingen er forskjellig om det er kun 200 modeller - eller over det dobbelte antall tilgjengelig på markedet. Kjøper kan på forhånd danne seg et bilde av dette før kjøp - og dette kan være medvirkende til at man i det hele tatt kjøper modellen! En etterspurt modell i lite antall lar seg alltid selge til kjøpspris. Da er risikoen ved kjøp heller liten. Dette har med tillit å gjøre. - Har en produsent sagt at det finnes kun ett bestemt antall modeller - og det i etterkant kan stilles spørsmål om dette stemmer, så undergraver dette tilliten? Hvem forhåndsbestiller og kjøper neste modell om man ikke har tillit til slike opplysninger? |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er vel like mye snakk om tillit? Kan man stole på det NMJ sier/skriver?
I dette tilfellet kan det vel tyde på at NMJ ikke er til å stole på? |
||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er nok en del som ser på disse modellene som som en investering - samtidig kan man jo være svært så interessert i norsk jernbane / modelljernbane.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette spørsmålet antar jeg er viktig kun for de som samler på slike modeller som investering el.l.? For de som er interessert i slike modeller for hva det er modell av, dvs. med en genuin interesse for norske jernbaner eller modelljernbane, er det vel temmelig likegyldig hvor mange eksemplarer det er produsert, eller hva slags nummerering de har?
|
||
Svein S
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Er El 2 Superline så eksklusiv som det er oppgitt? På hjemmesiden til NMJ står det at begge lok i sein driftsutgave er hver produsert i 60 eksemplarer og de i tidligversjon er laget hver i 40 eksemplarer. Tilsammen skulle dette bli 200 lok - som NMJ har oppgitt. Når jeg ser på det inngraverte skiltet med individnummer og totalopplag, er det for begge lok i sein driftsutgave oppgitt at de hver er laget i 82 eksemplarer og de i tdligversjon er laget i hele 123 eksemplarer hver! Et enkelt regnestykke skulle gi at det er produsert hele 410 lok av El 2! - Uansett stemmer ikke antallet og fordelingen med det antall som er oppgitt, selv om antallet lok skulle være samlet for begge nummer. Når man også ser på oppgitt antall av hver utgave, så kan det se ut som at det er produsert flere i gammel enn i ny driftsutgave? Det er omvendt av det som er oppgitt? Tidligere har totalantallet som er inngravert brukt å stemme med hver utgave og summert for totalt produserte eksemplarer. Har spurt NMJ om dette - og fått beskjed om at det er produsert 200 totalt, så hvor har resten tatt veien?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
En siste El 2 er nå digitalisert - med en pussig opplevelse! Jeg hadde gode erfaringer med enkle Bachmann-dekodere (ofte identisk med ESU LokPilot Basic) i dette loket (- etter prinsippet om en god dekoder i et lok som går dårlig - og ingen gevinst med en god dekoder i et lok som i utgangspunktet går bra). Det dukket opp en slik dekoder forleden i Togbutikken som jeg trodde skulle være identisk med de jeg hadde kjøpt tidligere? Ved testkjøring, virket loket som om det hadde 2 forskjellige hastigheter på kjøretrinn 1. Ene veien gikk det fortere også. Ved å skyve litt på loket - fallt hastigheten, men ved å holde det igjen (økt belastning), gikk det fortere! - Stikk motsatt all fornuft! Dette syntes som overkompensering av dekoderen (høy Kp)? Hadde ikke LokProgrammer med, så jeg ville sjekke nærmere siden. Disse Bachmann-dekoderene virker å være "restpartier" fra forskjellige dekoderfabrikanter, da Bachmann ikke har egen produksjon. De siste jeg har kjøpt var faktisk "forenklede" ESU LokPilot 3.0 - og jeg trodde det var en slik jeg hadde fått tak i? Det viste seg at LokProgrammeren "påsto" at det var en fullversjon av LP4.0 jeg hadde satt inn - og ville prompte oppgradere firmware. - Ubetenktsomt lot jeg den gjøre det uten å sjekke - før jeg testet videre.Nå var tydeligvis reguleringsalgoritmen endret da loket gikk meget fint og overnevnte problem løst!?
Vet ikke hvilken firmwarerevisjon denne dekoderen opprinnelig hadde?
Har ESU lagt inn en "degradering" hos de som er levert til Bachmann - eller er det originalt dårlig reguleringsalgoritme i tidlige versjoner av LP4.0? - Noen andre erfaringer med LP4.0 i El 2??
(Er det flere slike dekodere i salg, så er dette en rimelig måte å få en LP 4.0)
|
||
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For en uten videre printkortkunnskap så fungerer dette ved oppgraderinger av lys på lok
|
||
Terje
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå har jeg modifisert alle mine El2.
Ble litt irritert over at det kun var "moonshine" i lyktene. Spenningen er originalt ca. 10% for lav og "forbedringen" fra NMJ bar spor av "hastverksarbeid" og løste heller ikke dette problemet.
Løsningen for meg ble å kassere det originale kortet og lage et nytt av et "eksperimentprint" med 4 x 4 raster (modul 2,54). Da blir det plass til en ny NEM 652-plugg. Videre forspennte jeg den "nye" LM317 i TO220-utførelse med 2 formotstander på 1,1K og 220 ohm for å få eksakt 1,5V til lampene og laget en "minusreferanse" med 2 1N 4148-dioder utenfor dekoder, slik at denne er universellt pluggbar. Denne spenningsregulatoren forsyner nå alle lys i loket.
Det tar noen timer pr. lok - men var verd resultatet.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et lite tips som kanskje er verd å kontrollere?
Stigtrinnene er dårlig loddet på denne modellen. 50% av de lokene jeg har sjekket hadde stigtrinn som enten var løse eller helt av.
NMJ installerer LM317 uten formotstander. Det synes jeg er litt dårlig og bærer preg av å være "en lettvint løsning"! Innfestingen av LM317 er gjort uten plugg på lokkassen - mens lysene er festet med pluggbar forbindelse, slik at lokkassen kan fjernes helt. Dette for at det er skal være lett å digitalisere loket. Det er det ikke lenger med modifikasjonen!
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det "tilbudet" som først ble gitt fra NMJ, var at man kunne få en slik TO220-kapslet LM317 fra dem - og gjøre jobben selv! - Det var etter sigende så enkelt, at man kunne gjøre dette på kort tid i butikken!
- Jeg ser oppgaven som noe mer tidskrevende og komplisert. Derfor kan NMJ gjerne få ta seg av dette på mine lok - om det skal være så enkelt!
Når de først gjør denne jobben, regner jeg også med at de installerer de 2 motstandene rundt de 3 LM317 som justerer spenningen til 1,5 V? De er utelatt på denne modellen - med resultat at lampene får kun 1,3 - 1,4 V og lyser derfor temmelig dårlig. Slike motstander "sluttet de med" etter BM87 av ukjent årsak.
Samtidig kan de også snu ledningene til motoren slik at loket går "rett vei" ihht. DCC-standarden (som konsekvent er feil på de 3 siste SuperLine-modellene) og snu kontakten til topplysene slik at de blir rett (og at ledningsfarger stemmer over ens).
- Er nok redd for at jeg blir sittende med det meste av dette arbeidet selv? - Irriterende og unødvendig at slike detaljer ikke er 100% for et såpass dyrt lok - men de fleste blir vel ikke kjørt, så da spiller det vel heller ingen rolle. Edited by Kjell H. - 23 oktober 2012 at 12:14 |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå har jeg konstatert at det er 2 forskjellige utgaver av elektronikken på disse lokene. - Som jeg tidligere kommenterte, så trodde jeg at varmeutviklingen på de små SMD- LM317-spenningsregulatorene ikke var tilstrekkelig mht. kjøling. Nå ser jeg at dette er endret "i all stillhet" på et lok fra siste produksjonsserie. (Jeg måtte bytte ett lok grunnen dårlig lodding av et stigtrinn og fikk ett fra siste serie i bytte.) Den nye løsningen er en TO220-kapslet LM317 som forsyner de nedre markeringslysene. Denne tåler mer effekt. - Tydeligvis har NMJ (eller fabrikken?) oppdaget at original løsning ikke holder mål - og endret det? For de som har lok i første produksjonsbatch, bør dette også oppgraderes. Nå lurer jeg på om forhandlerene har fått info om dette - og hvordan det kan ordnes med retur og modifikasjon av allerede leverte lok?Edited by Kjell H. - 16 september 2012 at 14:32 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for fint bilde. Sammenlignet med et par av prototypbildene her, synes det som om naglene på de små kassene foran er vel markerte, men kanskje det er belysningsvinkelen som framhever de mer enn realiteten skulle tilsi? Vindusglassene på sidene (fronten ser jeg ikke for skyggen) virker bare å være en klarplastremse festet på innsiden av veggen slik at de ligger alt for langt inn, slik det var vanlig med MJ-materiell tidligere. Man hadde kanskje forventet mer av en 11 tusen kroners modell? Ellers ser jo modellen flott ut! |
||
Svein S
|
||
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
El 2 har nok ikke vært noen hyppig gjest i Kristiansand på 50- og 60-tallet, og jeg har heller ingen indikasjon på at de noen gang har vært der utover denne filmsnutten med 702 - sannsynligheten for at loket har overtatt toget på strekningen ( i form av å være reservelok)må være stor - det gikk El 8 i dette toget ordinært. Jeg kan ha antatt at filmen er nyere enn det den faktisk er, og da er sannsynligheten langt større. Typen ble brukt på Sørlandsbanen i den etappevise elektrifiseringen vestover fra 1929 til 1949.
Hvis det hadde blitt levert seks El 2 så hadde nok bruken vært helt annerledes, men mye tyder på at "stivkjelkene" holdt seg i Drammensområdet, med en og annen tur til fjerne utposter som Lunde, Hønefoss, Oslo V, Skien og en og annen tur til Tinnoset. Loktypen var satt opp i turer, men i følge lokmestere i Drammen (som hadde besøk av en ung jernbaneentusiast altformange ganger i uken) så ble de helst stående "oppe i Sundland" hvis man hadde nok av andre lok som El1, 8 og 11. Så det er nok Hortenlinja med en enslig BF32 type 3 (Etter 1970 - litra, gjennoppbygget etter krigen fra Co2a, med hvelvet tak, fem kupeer og meget moderne utseende) som er det mest typiske for El2 det siste tiåret de var i drift.
|
||
krsven
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er veldig fornøyd med at NMJ har valgt det drivopplegget og hjularrangement som de har. Ved å feste løpehjulene i hver ende i boggirammen til drivhjulene, samt gjøre disse noe sideforskyvbare, går denne modellen meget mykt ( i hvert fall i forhold til forbilde - som Kristian sier). Man kunne ellers ha sett for seg en kopi av hjularrangementet fra El 8 med tilsvarende dårlige egenskaper. - Jeg er derfor glad for at løpeaksel ikke er separat raderende opphengt.
- Ellers har jeg ikke sett El 2 i Kristiansand, hverken på 50 eller 60-tallet. Hadde nok husket det!
Men det kan allikevel ikke utelukkes at loket kan ha "forvillet seg" så langt sør enkelte ganger?
El 1 var derimot fast inventar, både i godstog og ekstratog. - Husker at vinterens skitog (og høstens tyttebærtog) til Oggevatn alltid var trukket av El 1 som også sto tilkoblet som varmelok til returen til KRS. Da kunne man reise riktig nostalgisk - med El 1 og teakvogner med åpen endeplattform. :-)
|
||
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For noen år siden så jeg fargefilm av tog 702 ved Semsportene hp/plo på en lokaltvkanal i Drammen - med El.2 foran. FIlmen må være fra midten / slutten av femtiårene. Jeg skal se om jeg kan spore opp denne igjen, men dette vil nok ta noe tid. Men i alle fall ble loktypen brukt i Sørlandsbanens østgående daghurtigtog, og da har det kanskje også blitt brukt i vestgående.....hvis ikke dette var en engangshendelse da - som erstatning for El 8? Ellers var detl mest reservetjeneste (Sundland) og Hortenlinja disse ble brukt så sent i livsløpet. Drammen distrikts lokpersonale brukte økenavnene "stivkjelke" og "langkjelke" på typen, og dette sier kanskje noe om egenskapene loket (det var bare ett igjen på slutten) hadde?
|
||
krsven
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå ser jeg på bildet som Bjørn la ut at de karakterisiske bøyene på enden av slepestykkene er rettet ut på denne modellen. Det skal de jo ikke være. - Om man ser på forbildefotoet, så havner enden på slepestykket omtrent flush (eller litt utenfor) bærerammen til strømavtakeren. Etter det jeg kan måle, mangler modellen 2-4 mm av bredden en norsk strømavtaker skal ha? Det er derfor den har et "sveitsisk" preg for meg.
|
||
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Edited by VA - 28 september 2014 at 19:04 |
||
MVH
VA |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne var på besøk i Drammen Modelljernbaneklubb torsdag 16. august: |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dessverre!
Har ikke en driver for Win7 som passer til det gamle digitalkameraet mitt (eller passende adapter for minnebrikker), så etter den gamle PCen gikk over til "pensjonistenes rekker", så er det ikke gjort i en håndvending.
Skal se om en månedes tid om jeg kan?
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men kanskje du kan ta et bilde å legge ut?
|
||
Svein S
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette er vel heller ikke noen prioritert oppgave for NMJ heller!?
De har jo allerede solgt de fleste av lokene usett med "bare" forbildefotos. :-)
Ellers har det ikke akkurat vært så mange bidrag om erfaringer på denne modellen fra andre. -
Har ikke kjørt loket så mye, så jeg er spent på erfaringer med varmebelastning på nevnte spenningsregulator. - Kjører også med noe lavere boosterspenning enn andre, så dette virker også inn på dette forhold. |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som regel er det et hull i dokumentasjonen av hvordan de fleste lokomotiver så ut; perioden fra første hovedrevisjon/endring og frem til det foreligger bilder av forbildet. Ganske enkelt fordi det finnes gjerne tegninger og bilder av leveransen, men svært lite fra begynnelsen av driftsperioden. Først fra 50- og 60-tallet er det kanskje mulig å finne bilder av lokomotivet, og som regel trengs det flere enn et for å finne ut av alle detaljer (minst begge sider av lokomotivet). Av erfaring er det sjeldent at kun en detalj (f.eks pantografene) er endret, og målet er jo å få alt korrekt i forhold til et bestemt tidspunkt! Superline damplokene har f.eks korrekt påført revisjonsdato i forhold til detaljene i utførelsen på de respektive lokomotivene. (håper det var klart nok uttrykt.......)
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Presisering: det ligger bilde av El 2 forbildet (1:1) med alle 3 typer pantografer på NMJ sin hjemmeside! I tillegg, ser det ut for meg, ligger det kun bilder av prototypen (såkalt beta-versjon) av modellen av El 2 i orginal versjon på hjemmesiden deres. Dvs. at det ser ut til at NMJ ikke har rukket å ta bilde av serieleveransen, men dette er jeg ikke helt sikker på. NMJ har en fast fotograf som ikke er tilgjengelig til enhver tid.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Litt usikker på hva du svarer meg på her, men jeg spurte etter bilder av MODELLEN, ikke av forbildene. De bildene har jeg sett, men finner ikke andre heller. For hvis Kjell H har fått en modell, så er det rart at ikke NMJ legger ut bilder av modellen. Å bare legge ut 1:1-bilder når modellen faktisk foreligger virker snodig på meg. |
||
Svein S
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da skulle dette neppe være et tilfeldig valg?! - Var tidligere inne på at leveransene ofte er bedre dokumentert - og om dette gir en modell som også er enklere å fremstille, så er saken grei.
Det er fine lok uansett hvilken type strømavtaker de har valgt!
Det som er mitt poeng, er at både en tidlig og en sein driftsversjon hadde vært mest anvendbart i kjøresammenheng da de hadde dekket i sammenheng omtrent hele driftstiden til El2. Nå dekker "bare" leveranseversjonen noen få år. - Tror ikke dette er noen "katastrofe" heller, da det er ganske få som er oppmersomme å det? - Det finnes sikkert værre saker enn dette!?
Det som jeg reagerte umiddelbart på, var at "leveranse-strømavtakeren" til NMJ´s El 2 så ganske smal ut i forhold til den "moderne". Derfor mistenker jeg den å være "lånt fra Sveits"? - Er den laget tidligere, blir det enda enklere (og billigere).
|
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |