MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin 6021 - PC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin 6021 - PC

 Post Reply Post Reply
Author
trigger View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 august 2012
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trigger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin 6021 - PC
    Posted: 06 august 2012 at 21:22
Hei,
Jeg er ny her og har heller ikke fulgt så mye med i MJ verden de siste 10 år ca..

Mitt mål er å komme i gang med det gamle MJ opplegget som jeg allerede har, og benytte TrainController fra Freiwald som styringsprogram.

Det jeg har er ca 15 lokomotiver av forskjellige fabrikater, mest Märklin og alle er digitale og jeg kan addressere de fra min gamle 6021. I tillegg bruker jeg 6040 Keybord for penser. Har C-skinner overalt. 

Jeg har forstått så mye at jeg som minimum trenger å få interfacet PC til 6021, samt at jeg trenger "noe" som kan lese s88 tilbakemeldingsmoduler for å få til automatisk styring med TrainController.

Her trenger jeg noen anbefalinger...
-> Vil det være "greit nok" å få tak i en gammel Märklin 6050 Interface og bruke denne? Vil jeg møte noen utfordringer der mtp tid fra kommando til effektuering? Har lest variable utsagn om dette. Likedan har jeg sett at TrainController ikke supporterer 6050 interface så mye som nyere systemer.

-> Bør jeg heller satse på noe annet som Intellibox eller Ecos? Eller noe annet?

Pris er ikke uten betydning, men jeg vil heller betale noen kroner mer "nå" enn å ergre meg senere..

Håper noen tar seg tid til å gi meg noen input, er i ferd med å google meg blind herLOL

Mvh,
Tor-Helge
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2012 at 23:06
Her er en link som kan hjelpe deg til og løse PC til modelljernbane på et rimelig nivå.
Märklin sitt alternativ er CS2 pris hos Amundsen nå kr 5.900 før kr.6.900 midlertidig utsolgt.

Lars Erik
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2012 at 23:50
For det første, etter et par runder med forferdelig service fra Uhlenbrock og en dyrekjøpt erfaring med de så anbefaler jeg absolutt ingen å kjøpe noe mer utstyr fra den produsenten.

Skal du ha deg en CS2, Ecos eller Commander så kjøp direkte fra Tyskland, halv pris på nytt og mye på bruktmarkedet til en enda finere pris.
Om det er noen utfordringer med 6050/6051 som kan være kjipe så anbefaler jeg en prat med Nils Gullhav, skal det være noe så tipper jeg han kan vite noe om det.

Men å kjøpe en enhet som allerede har passert 15 år og som fortsatt selges til en rimelig drøy pris på bruktmarkedet er kanskje uansett ikke å anbefale.
Med en ny kontroller er det jo også interface mot pc og da har man alt i ett.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Online
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2012 at 09:10
Et av de rimeligste alternativ er Tams EasyControl. Tams forhandles visstnok av Amundsen?
 
Ellers er det en del IntelliBoxer på bruktmarkedet. Da trenger du vel kun en USB->RS232-adapter som koster en 100-lapp (om du finner en slik i butikken?).
 
Uhlenbrock er et tysk firma på godt og vondt. - Skal du ha god service der, må du henvende deg på tysk.
Har fått prompte svar på mine henvendelser. Har nettopp kjøpt en SW-upgrade (2.0) til min gamle IB derfra. - Kjører du kun Motorola-protokoll, så klarer den gamle versjonen seg utmerket.
Back to Top
trigger View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 august 2012
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trigger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2012 at 10:26
Takker for gode svar.
 
Det jeg vel kommer til å lande på (tror jeg pr idagWink) er nok en ny/brukt komplett styringsenhet, "alt i ett". Det frister med en CS2, må jo innrømme det!Smile
 
Og som det ble nevnt så er kanskje ikke 15 år gammel teknologi noe som er fremtidsrettet lengre..
 
Jeg kunne sikkert snekret noe sammen med deler herfra og derfra og fått det til å fungere, men for barn og kone er det noe annet som er viktigere, nemlig det å komme igang med å få bygd landskap og kjørt tog..
 
 
Er det noen andre nettsteder enn ebay.de jeg bør kikke på for å finne noe vettugt pent brukt?
Mvh,
Tor-Helge
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.