MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ValgCC av startsett
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ValgCC av startsett

 Post Reply Post Reply
Author
Fritt View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 august 2012
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fritt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ValgCC av startsett
    Posted: 05 august 2012 at 13:02
Hei folkens!

Jeg er helt fersk når det kommer til MJ, men har ambisjoner om å bygge et digitalt DC H0 anlegg med tog som henter øl fra kjøleskapet og kjører det til sofaen. For å starte et sted har jeg funnet ut at det kan være hensiktsmessig å kjøpe et startsett, og jeg har gjort en del research på dette i det siste. Likevel sitter jeg igjen med en del spørsmål, som jeg håper dere kan hjelpe meg med:

1. Hvor tung last kan et typisk tog i H0-serien trekke? Vil det kunne klare å kjøre, lastet med 300 g på en av vognene?

 ).  Hvordan er disse settene i forhold til hverandre? Er styringssystemet til ROCO verdt den store prisforskjellen mellom de to? PIKI-settet har jo tross alt et ekstra tog og fler skinner og vekslere.

3. Hvordan fugerer digitale styringssystem for MJ? Jeg har prøvd å lese meg opp på dette men finner ikke noen spesielt god informasjon. Har forstått at man bruker dekodere i togene, og en sender. Men følger dekoderen med når du kjøper et tog? Og hvordan styres vekslere? Må jeg bygge på med motorer på vekslerene, for å kunne styre de?

På forhånd takk!
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2012 at 13:12
kan prøve å svare så godt jeg kan.

1: den vil nok klare 300gram på en vogn, men jeg tror det vil bli litt vanskelig å få ølboksen til å balangsere bra nok på en H0 godsvogn. har du plass til noe større skala enn H0?

2: nå har ikke jeg vert borti Piko sitt digitalstyrings system, men jeg kan si at roco sitt er utrolig enkelt å forstå seg på. Skal du bare ha tog for å kjøre inn og ut fra kjøleskapet så er vel piko sitt greit nok. kansje noen andre kan ta å svare skikkelig på den?

3: Digitalstyring fungerer slik at hvært lok får sin egen dekoder som blir programert til en egen adresse, så når du skal ha lokomotiv nr1 til å flytte på seg, så flytter kun det loket seg selv om det gjerne står flere lok på samme spor.
Dekodere kan følge med, men somoftest må du kjøpe dette i tillegg.
Sporvekslere kan styres manuellt, men du kan og montere en sporvekselmotor i dem, feks om du går for roco sitt startsett så kan du suplere på med flere skinner, og sporvekslerene der kan du bare plugge en vekselmotor rett inn i et rom som er til den under vekselen.

Håper det var til hjelp!
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Fritt View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 august 2012
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fritt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2012 at 14:58
Takk for svar! Det var til god hjelp, har bare et par oppfølingsspørsmål:

1: Jeg har nok plass til større enn H0, men etter hva jeg har sett så er det dyrere, og dårligere utvalg av andre skalaer enn H0. Men det skader jo ikke å se etter alternative løsninger. Hvilken skala tror du vil passe best for dette formålet?

2: Jeg har forresten også lyst til å styre dette fra PC. Vet du om det er mulig å koble MultiMAUS til PC?

3: Men hvordan styres motorene til veksleren? Er det egne dekodere for disse?


Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2012 at 15:01
1: jeg tror 0 eller 1 skala passer best. Det er dyrere, men jeg tror det funker best til formålet.

2: Det finnes PC styring, men dette kan etter det jeg vet ikke kobles opp mot multimausen da allt går via pc da.

3: Ja, du kan og styre de fra multimaus håndtaket,
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Fritt View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 05 august 2012
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fritt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2012 at 15:37
Ja, vel ja. Så hvis jeg velger PC-styring, så slipper jeg å kjøpe hele multimausen? Hva er det jeg trenger av utstyr for PC-styring da? Utenom skinner, tog og dekodere. 
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2012 at 21:55
Du trenger en styringssentral og et grensesnitt mot PC. Det er ikke alle styringssentraler som støtter "large-scale" (G, O eller 1-skala f eks), men Digitrax og NCE har i alle fall sentraler som støtter dette. De kan switches til et modus som gir kraftigere strøm enn det som brukes på H0. Grensesniit mot PC bør du da kjøpe sammen med den styringssentralen du velger. Kjøper du Digitrax går grensesnittet via Loconet, og da har du også mulighet til å velge grensesnitt fra andre leverandører som f eks RR-Cirkits, som mange mener leverer det beste grensesnittet som er på markedet i dag (Locobuffer-USB).
Back to Top
steinbp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinbp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2012 at 23:41
For dette formålet ser det ut til at Lenz vil være det beste valget, De lager passende utstyr i skala 0, og har riktig lok og vogner for formålet. I tillegg lager de riktig utstyr for å styre anlegget via PC, men når det gjelder pris og tilgjengelighet på det norske markedet, er jeg i tvil om det enkelt lar seg skaffe.
Det som fremhever Lenz, er at de kjører DCC(som de fleste andre), og at lok og vogner passer for en slik oppgave. Små lok med automatisk av og påkobling vil jo passe til denne jobben.
Stein Johannessen

NJK Kråkstad
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2012 at 09:46
Et godt alternativ til skala 0 og 1 er G-skala.
Styringen blir den samme, men materiellet er mer egnet for et slikt transportbehov.
Det finnes faktisk norske vogner som er spesialkonstruert for flasketransport av flasker på opptil 1,5 l.
I tillegg finnes det både 2- og 4-akslede tankvogner med tappekran å få kjøpt ferdig.
- Forlenges banen utendørs, er det heller ingen problem med driften. - Dessuten er transportkapasiteten i denne skala såpass stor at man også kan forsyne gjester fra samme tog og det skulle ikke oppstå "kapasitetsproblem"! . -)
Materiell i G-skala er ofte rimeligere enn i skala 0 og 1. VMjI i Horten har et godt utvalg i denne skala - i motsetning til hva du finner i de øvrige skalaer som er aktuelle.
Dessuten er dimensjoner såpass "romslige" at om man har forsynt seg en del ganger og får en "togulykke", så har man gode muligheter til å lykkes med å gjennopprette driften på banen! :-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.