MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - SJ C3a ifrån Perl
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

SJ C3a ifrån Perl

 Post Reply Post Reply
Author
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SJ C3a ifrån Perl
    Posted: 27 juli 2012 at 22:39

SJ C3a utgåva av Perl.

Jag har inte provat att bygga något ifrån någon norsk framtagare av byggsatser, kanske på tiden???

Denna vagn hade i tidig version en väldigt trevlig målning med dekorlinjer på korgen, men jag föredrar en senare version utan dessa dekorlinjer, möjligen för att jag tycker det är att gå över mina kunskaper att återskapa.

Det jag vill visa med detta inlägg är att som nämns tidigare, att det behövs inga dyra investeringar för att komma igång att bygga modeller.

Jag rengör alltid mina modeller efter varje lödpass, för att slippa otrevligheter med diverse utfällningar.

Rengörning sker med kemiska preparat, då jag vill ha produkter som har givit mig en bra grund och resultat.

Utrustning är en vanlig analog lödstation för 260sek, lite filar och avbitare.

Jobbar väldigt mycket med en vanlig borrmaskin och diverse dremel artiklar.

Målning använder jag lösningsbaserad grundfärg för det mesta + diverse olika lösningsbaserade färger på sprayburk.

Men jag använder lika flitigt airbrush, för bla vädring av mina objekt.

Vagnen är en tidig epok av 2-axlig vagn som visas + en vagn till som byggs.  

 

Vänl Bo

 

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2012 at 09:40
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Jag har inte provat att bygga något ifrån någon norsk framtagare av byggsatser, kanske på tiden???

Jag rengör alltid mina modeller efter varje lödpass, för att slippa otrevligheter med diverse utfällningar.

Rengörning sker med kemiska preparat, då jag vill ha produkter som har givit mig en bra grund och resultat.

 
Hei Bo
 
Pent stykke modellarbeide (som vanligWink).
Det hadde vært morsomt å se hva du kunne få til med et norskt byggesett.
Det finnes byggesett av godsvogner som har vært mye i Sverige, samt passasjervogner som har gått i togene fra Oslo og ned til Göteborg (som er ditt område).
 
Du nevner at du rengjør modellene etter hvert "lödpass" med et kjemisk preparat.
Hva i all verden bruker du siden modellen blir så ren og pen?
 
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2012 at 10:54

Hej.

 

Om vi börjar ifrån det jag tar upp byggsatsen ur kartongen, om denna inte har legat där allför länge, så den har fått mycket patina, så räcker det med att ta stryka på lödvatten för att löda.

Skulle det vara för mycket patina, så lägger jag ner denna i badet, så all patina försvinner.
Jag undviker i den görligaste mån att använda glasfiberborste, detta otyg ger bara en massa otäcka strån.

Idag använder jag mig av en kemisk blandning som är enl nedan:

4dl kranvatten

30ml oxalsyra Kompletterar att 2matskedar väger ca 20gram ( köpes hos en väletablerad färghandlare ) tidigare så beställde jag detta på apoteket  800gram förpackning. 

1.5dl spolarvätska

Oxalsyran är inte direkt hälsosam att andas in, så här tar jag upp detta med försiktighet och lägger ner i kallt vatten, som sedan får lösas upp i ca 60grader.

Sedan tillsätter jag spolarvätska.

Blandningen ska inte koka och förångas och jag använder ett kärl endast för detta bruk och har locket på under processen.

Modellen kan ligga i allt ifrån 10 – 20min.

Efter varje lödpass så har jag denna blandning rumstemperad, som jag lägger ner modellen eller övriga tillhörigheter i.

På detta sätt så slipper jag massa utfällningar.
Det är sedan bara att skölja av, och jag fönar med en hårtork så allt vatten försvinner.

 

Kan du ge mig några som säljer eventuella Norska byggsatser som skulle kunna matcha.Smile

 

Vänl Bo

Komplettering


Edited by Bo11 - 28 juli 2012 at 16:15
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2012 at 16:31
Hei Bo
Oksalsyre var nytt for meg, det må prøves!
 
Det har vært flere byggesett tidligere som burde passe for din era, men de fleste er nå utsolgt.
Den beste leverandøren av messing byggesett av vogner i Norge er uten tvil Steinar&Steinar.
 
Akkurat nå er alt utsolgt, men flere sett er på vei, så ta kontakt med Tore i Togbutikken.
 
Aktuelle norske vogner på svenske spor:
G2 (eller G3) lukket godsvogn og H3 kjølevogn
BFo2c (ikke BFo2b) kombinert person og reisegods vogn med konduktøravdeling
 
Link til byggebeskrivelse for BFo2 vognene: http://www.togbutikken.no/article.asp?id=81
 
Lagt til en link


Edited by Asgeir - 28 juli 2012 at 21:43
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2012 at 18:12

Tanken var inte riktigt att göra en såkallat byggtråd, utan jag visar lite då och då under modellens framsteg.

Skulle vara kul med lite länkar till de vagnar som ges som alternativ, samt den personvagn som nämns BFo2c.Smile 

Vänl Bo

Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2012 at 18:30
Har sett vagnarna på den länk du skickade Asgeir.
 
Mycket trevliga, men varför tages där inte fram fler om de nu är utsålda???
Teakvagnarna är en favoritSmile
 
Vänl Bo
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2012 at 18:49
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:

Har sett vagnarna på den länk du skickade Asgeir.
 
Mycket trevliga, men varför tages där inte fram fler om de nu är utsålda???
Teakvagnarna är en favoritSmile
 
Vänl Bo
 
Flere teakvogner skal være bestilt av leverandøren, så det lønner seg å kontakte Togbutikken for å sikre seg et eksemplar.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.