MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tips til hagebane?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tips til hagebane?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tips til hagebane?
    Posted: 24 juli 2012 at 11:02
OK. 
Takk for all hjelp. 
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2012 at 03:59
Jeg vil heller si det er motsatt. Men plastikk ser som regel ut som plastikk hvis det ikke males/smusses. SVRR har brune sviller. PECO har svarte.
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2012 at 20:12
Svillene ser veldig plastisk ut på bildene på siden deres. Er det det samme på PECO? Peco hadde så små bilder på siden at det var vankelig å se...

Takk.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2012 at 20:00
Ja, og de er mer riktige enn PECO.
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2012 at 19:48
OK, takk.
Har ett spørsmål til:
Ligner de amerikanske skinnene (som du har kjøpt) på de norske (1:1)?
Vill ikke ha urealistiske skinner...
Takk for all hjelp jeg har fått.


-Marius / Smaen / Småen


Edited by Småen - 23 juli 2012 at 20:10
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2012 at 18:15
Uten å ha noe testgrunnlag ennå, synes jeg det virker som Sunset Valley (SVRR) er mer solide enn PECO. Svillene er helstøpt, mens PECO er hule på undersiden. Skinneprofilen virker også å tåle litt mer. Selv om det er samme høyde (code 250) har SVRR bredere fot og litt bredere topp.

Jeg skal selv bygge hagejernbane i 1:22,5, og hadde egentlig tenkt å satse på PECO, men jeg ville ha slankere penser enn hva PECO kunne tilby, så derfor har jeg kjøpt penser fra SVRR for å teste. Hadde egentlig tenkt å kombinere de med PECO ellers, men vurdere sterkt å gå for SVRR på hele banen selv om det blir litt dyrere.

Her er et bilde av et par penser fra SVRR sammen med en lengde PECO:



Disse pensene er de som kalles "Gauge 1 Narrow Gauge". De har også tilsvarende med samme sporvidde men med enda kortere svilleavstand som de kaller "Gauge 1 Main Line. Men amerikansk standard for svilleavstand er kortere enn europeisk, så til 1:29 med norsk forbilde tror jeg du fint kan satse på de som jeg har kjøpt.

Edited by Heine Pedersen - 23 juli 2012 at 18:19
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2012 at 12:09
Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Originally posted by Småen Småen wrote:

Finner ingen billige og brukbare skinner...
Hjelp?
45mm skinner (skala 1:29), utendørs bruk, ikke strømførende, og selfølgelig; god kvalitet.
Takk for hjelp.


Hvis du vil ha gode skinner som er mer riktige til 1:29 uten at de koster like mye som LGB kan du sjekke Sunset Valley Railroad i USA. Jeg har kjøpt noen penser derfra, og de er kjempeflotte! Og de har flere typer skinner: Alu, stål, nysølv og messing.

Mvh Heine
Er sunset valley railroad dårligere en Peco?
Eller er det god kvalitet?
Må få kjekket prisen der (og hvorfor i hel***e er det ikke metriske mål!? Velding irriterende!)

Takk


Edited by Småen - 23 juli 2012 at 12:53
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2012 at 23:58
Originally posted by Småen Småen wrote:

Finner ingen billige og brukbare skinner...
Hjelp?
45mm skinner (skala 1:29), utendørs bruk, ikke strømførende, og selfølgelig; god kvalitet.
Takk for hjelp.


Du finner ikke noe billigere enn PECO hvis du skal ha skinner som tåler å ligge ute i mange år. De har riktignok litt stor avstand mellom svillene, og egner seg derfor visuelt bedre til 1:22,5 - 1:19, men teknisk vil de fungere til alt materiell som går på 45mm sporvidde. PECO får du bra pris på i Norge hos Living Steam. Eventuelt får du det billig også fra diverse engelske nettbutikker, men frakt til Norge er dyrt. NMJ har også PECO, men der er det ikke spesielt billig...

Skinnene som følger med settet med Thomas er null verdt utendørs.

Hvis du vil ha gode skinner som er mer riktige til 1:29 uten at de koster like mye som LGB kan du sjekke Sunset Valley Railroad i USA. Jeg har kjøpt noen penser derfra, og de er kjempeflotte! Og de har flere typer skinner: Alu, stål, nysølv og messing.

Mvh Heine
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2012 at 23:46
Kan ikke si at den siden var så hjelpsom...
Takk uansett...

-Marius
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2012 at 23:21
Prøv nå Big smile
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2012 at 22:21
Ikke mye hjelp i den linken...
Quote Page Not Found
Men takk uansett...


Edited by Småen - 22 juli 2012 at 22:22
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2012 at 22:08
Bruk noen timer her, så finner du de aller fleste spørsmål og svar Smile

http://www.mylargescale.com/Community/Forums/tabid/56/Default.aspx


Edited by Espen - 22 juli 2012 at 23:18
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2012 at 15:34
Finner ingen billige og brukbare skinner...
Hjelp?
45mm skinner (skala 1:29), utendørs bruk, ikke strømførende, og selfølgelig; god kvalitet.
Takk for hjelp.
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 21:26
Originally posted by BNSF DASH 9 BNSF DASH 9 wrote:

Skinne bredden er 45 mm code 250

OK, takk.
Originally posted by BNSF DASH 9 BNSF DASH 9 wrote:

Bygge et lok som di 4 /di 6 1:29 er komplisert du må ha tegningene på lok typene og det aller meste av deler må du lave selv.
Lars Erik
Tenke meg det. Ingenting er lett å gjøre selv... LOL.

-Smaen
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 21:07
Skinne bredden er 45 mm code 250
Bygge et lok som di 4 /di 6 1:29 er komplisert du må ha tegningene på lok typene og det aller meste av deler må du lave selv.

Lars Erik
PS i skala O 32 mm sporbredde har Heljan Di 3 som ferdig modell.
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 20:00
Hjelper meg ikke å finne skinner...
BTW, hva er skinnebredden på skinnene jeg trenger? Blir litt forvirret av alle tall og ting...

EDIT:
Hvor vanskelig er det å lage Di4/Di6 i 1:29 skala for en som aldri har laget et lok før..?

Takk


Edited by Småen - 21 juli 2012 at 20:23
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 19:49
Ser du ikke liker Amerikanske tog, her kommer informasjon om Class 66 det er 100% Amerikansk bygget i Canada på EMD fabrikk der.   http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_Class_66
Dette loket er det som Class 66 er bygget opp fra SD70 MAc.
Jeg har dette loket i fra AristoCraft som også produserer Class 66.
Det er digitalt med lyd fra www.phoenixsound

Lars Erik

DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 18:43
Amerikansk... Ugh. Hater amerikanske tog Disapprove. Fant heller ingenting på den siden, utenom sporveksler...
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 18:39
Her er en link til en forhandler av normalspor skinner code 250 som er det som brukes i 1:29.

Lars Erik
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 18:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Selv om sporvidden er lik for 1:29-materiellet, er LBG-spor (og annet i denne målestokk) først og fremst beregnet for smalsporbaner. Det er først og fremst svilleavstand og størrelse som skiller seg ut. Funksjonsmessig betyr dette mindre.
Jeg kjenner ikke markedet for 1:29, da dette ikke er aktuelt for meg.
- Tror at Märklin spor 1 passer bedre i denne målestokk?
Märklin er altfor overpriset!
Finner heller ingenting på Google...

Hjelp! Trenger noen skinner. 

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 17:52
Selv om sporvidden er lik for 1:29-materiellet, er LBG-spor (og annet i denne målestokk) først og fremst beregnet for smalsporbaner. Det er først og fremst svilleavstand og størrelse som skiller seg ut. Funksjonsmessig betyr dette mindre.
Jeg kjenner ikke markedet for 1:29, da dette ikke er aktuelt for meg.
- Tror at Märklin spor 1 passer bedre i denne målestokk?
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 16:42
Så jeg bør velge skinner som er skala 1:29 normalspor?

Har du noen eksempler (linker) på noen?

Takk!

--------
Er det noen som har bygget om Class 66 til CD 66?

Takk!


Edited by Småen - 21 juli 2012 at 17:12
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 16:04
Som sagt, er det ditt valg av materiell, skinnetype og strømsystem, hva du prioriterer. :-)
 
Når det gjelder trekkraft, er mange av de små lokene langt kraftigere i modell enn forbildet er/var, så det er neppe noe problem? dessuten bruker de fleste elektrisk drevne lok å ha noen hjul med gummiringer for ytterligere å øke trekkraft.
jeg tror du først vil få problemer med å ha lange nok stasjoner, enn å risikere at lokene ikke trekker nok?
 
Det er oftest spenning og strøm som bestemmer trekkraft. Derfor er det i prinsippet ingen forskjell på om loket har medbragt strøm eller får strøm gjennom skinnene. - I så måte er kanskje lok med "medbrakt strøm" noe sterkere, da de nødvendigvis må bli tyngre pga. ekstra batterivekt?
 
LGB i skala 1:22,5 er smalspor. Da er det nok ikke så mange store norske lok som du ønsker deg som kan være forbilde? - Holder du fast på denne sporvidden, tror jeg det er lurere å satse på skala 1, eventuelt i kombinasjon med modeller i skala 1:29? - Uansett, skal du ha normalsporede forbilder i denne skala, så ender du fort opp med stor kurveradius. Materiell av denne størrelse koster jo også litt!
Det er nettopp dette som gjør det mulig å realisere en liten hagejernbane med små lok og krappe kurver i skala rundt 1:20.
 
Mht. brøyting, går dette fint så lenge snøen ikke er for kram eller dyp. Da er nok "medbrakt strøm" best?
 
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 15:11
Hvis LGB-skinnene er høy kvalitet, så tror jeg jeg kjøper det.
Lurer litt på hvor vanskelig det kan være å bygge et lok... Har lyst på Di6 på banen. Liker vaneligvis ikke så godt diesel.
Er det noen lok i skala 1:29 som ligner på Di6/Me 26?


Men alle lokene må styres. Hva bør velges vis jeg vil ha ikke-strømførende skinner og vil ha èn kontroll for hvert tog...

Takk for alle svar jeg har fått til nå og svar jeg får.
-Smaen/Småen

EDIT:
Sjekket akkurat prisen.....
Litt dyrt.....  Finnes det billigere alternaiver av samme eller bedre kvalitet?

Og så er det ett spørsmål jeg enda ikke har fått svar på: styrken på lokene. Er lok med strømførende skinner noe sterkene en batteridrevne? Ca hvor mange vogner klarer lokene å dra? Eller varier dette fra lok til lok?
Kan togene brukes i snø? Og kan de brøyte hvis de har plog?

Takk!


Edited by Småen - 21 juli 2012 at 15:20
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 12:44
Hva som er best for deg, må du selv avgjøre!
 
Det finnes sikkert skinner som har høyere kvalitet enn LGB - som nå har vært på markedet i omtrent 40 år. Piko er vel kanskje jamnbyrdig og til lavere pris - men der vet jeg ikke om plasten er lik?
Det er også avgjørende om du skal ha "kjøpespor" med faste radier, eller legge sporet selv og hvilken skinneprofil du vil ha?  Dessuten er det også avgjørende om du skal ha strøm gjennom skinnene eller ikke (skinnemateriale).
Sist, men ikke minst spiller pris også en rolle.
 
Tar du sikte på kjøpespor og små radier, så er det et utvalg av brukt LGB på markedet til en relativt rimelig penge.
For noen år siden, etter at Märklin hadde kjøpt opp LGB og før de selv hadde startet skinneproduksjon, ble brukte LGB-skinner solgt for en høyere pris enn de kostet nye på Ebay.
Dette var nok en inspirasjon for Piko til å raskt komme på markedet med et tilsvarende produkt?
Andre skinnefabrikat har jeg ikke sett på "gjenbruksmarkedet".


Edited by Kjell H. - 21 juli 2012 at 12:45
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 11:30
Er LGB de beste skinnene? Vil ha kvalitet, med også noe som ikke er alt for dyrt.
Tror nok ikke jeg kommer til å kjøre over skinnene med en bil...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 10:50
Det er lenge siden jeg kjøpte nye skinner med 45 mm. sporvidde, så priser i dag har jeg ikke fulgt med på.
Prisnivået er på mange måter en indikasjon av kvalitet - men ikke alltid.
Som regel er også pris og materiale skinnene er laget av samsvarende.
- I så måte koster skinner laget av aluminium halvparten av hva skinner av nysølv koster.
Minst like viktig som selve skinnematerialet, er den plast som svillene er laget av. Den skal være UV-bestandig for å kunne brukes utendørs. Jeg mener at skikkelig stabil skinnestreng og svillematte skal tåle at du kjører en personbil over dem uten at de deformeres. Har faktisk prøvd dette på LGB-skinner! - Så kan man sikkert diskutere om dette er en noe voldsom "test" - og om da skinnene blir noe store for å tåle dette?!
 
Jeg ser at mange bruker Peco i Norge. Kanskje dette er optimalt mht. pris og kvalitet? Det finnes også noen amerikanske firma som får laget skinner i Kina. De har jeg ingen erfaring med selv bortsett fra MicroEngineering. Disse svillene er laget av for sprø plast.
 
Ellers skal du ikke være så bekymret for regn. Tog og spor skal virke også da med strøm på sporet. - Om togene får strøm gjennom sporet, må du sørge for at alt 230V-utstyr står innendørs og at dette er beregnet til å forsyne en utendørsbane elsikkerhetsmessig.
 
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juli 2012 at 00:52
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det digitale signalet som inneholder "beskjeder" til hvert lok på banen blir sendt sammen med den strømmen som driver loket. dette er et relativt lavfrekvent signal. Derfor må signalene overføres med høyere frekvens for å bli radiostyrt digitalt. Det blir som på samme måte som "blåtann" (Bluetooth) overføring av tale til en mobil (forenklet beskrevet).
2,4 GHz er et bånd der senderutstyrutstyr ikke trenger konsesjon og som er godt egnet til slike fjernstyringer. De er digitale og virker kun mellom en sender og mottaker som har samme "nøkkel".
Dessuten søker sender og mottaker i båndet for å finne en "ledig frekvens" som de kan kommunisere på - om det er flere brukere i båndet? Ganske avansert - men enkelt å bruke for oss!
:-)
...ok...
Trodde digital styring var radiostyring...

EDIT:
Hva er meterprisen for noen gode skinner? Usikker på om jeg skal ha strømførende eller ei. Lit skeptisk til strømførende skinner utendørs. Fungerer dette i regn?


Edited by Småen - 21 juli 2012 at 00:57
Back to Top
Overkonduktøren View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 24 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 168
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Overkonduktøren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2012 at 21:48
Først vil jeg si at jeg ikke er objektiv i og med at jeg er hekta på livesteam. Med det i mente kan det være greit å kikke på denne linken, og linkene på den siden: http://www.16mm.org.uk/newsite/default.html
 
Fabrikanter av materiell:
Roundhuse Engineering: http://www.roundhouse-eng.com/
 
Det finnes en norsk forhandler for dette. Og mange engelske.

Sånn; -da har jeg kanskje fått satt noen ideer i hodet på deg selv om du kanskje ikke går for slike løsninger. Men jeg syns de fortjener litt oppmerksomhet.
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juli 2012 at 18:14
Det digitale signalet som inneholder "beskjeder" til hvert lok på banen blir sendt sammen med den strømmen som driver loket. dette er et relativt lavfrekvent signal. Derfor må signalene overføres med høyere frekvens for å bli radiostyrt digitalt. Det blir som på samme måte som "blåtann" (Bluetooth) overføring av tale til en mobil (forenklet beskrevet).
2,4 GHz er et bånd der senderutstyrutstyr ikke trenger konsesjon og som er godt egnet til slike fjernstyringer. De er digitale og virker kun mellom en sender og mottaker som har samme "nøkkel".
Dessuten søker sender og mottaker i båndet for å finne en "ledig frekvens" som de kan kommunisere på - om det er flere brukere i båndet? Ganske avansert - men enkelt å bruke for oss!
:-)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.