MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lim til passasjerer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lim til passasjerer

 Post Reply Post Reply
Author
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lim til passasjerer
    Posted: 09 juli 2012 at 20:46
Jeg skal til å lime inn noen passasjerer i mine personvogner, har brukt forskjellige lim opp igjennom, men mange av disse har hatt en avgassing i tørkeperioden som har ført til bleking av fargene rundt limet, blir helt hvitt i noen tilfeller spesiellt på klar plast. Derfor lurer jeg på hva slags lim som dere mener egner seg til dette formålet og hvor kan jeg få kjøpt det? Det trenger ikke å være hurtiglim.

Edited by hakhe - 09 juli 2012 at 20:48
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2012 at 21:23
Trelim funker da ganske bra om vognene kan stå en stund? evt litt smeltelim?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2012 at 15:13
Takk for tipset, men vil trelim hefte godt nok på plastikk mot plastikk da? Smeltelim kan jo fungere men det syns jeg er noe klin å holde på med, og har en tendens til å bli litt mye sånn at det blir sånne lim pærler på hver side.
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2012 at 15:38
Trelim vil hefte nok å holde figurene på plass, og samtidig kan de løsnes.
Svein S
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2012 at 19:39
hakhe.
 
Vill du att figurerna ska sitta permanent, eller ska de vara löstagbara.
 
Vänl
Bo
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2012 at 20:26
Nei si det, når jeg først har limt de fast så kan de godt være der permanent. Er bare ute etter litt mer "liv" enn tomme vogner.
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2012 at 21:07
Originally posted by hakhe hakhe wrote:

Nei si det, når jeg først har limt de fast så kan de godt være der permanent. Er bare ute etter litt mer "liv" enn tomme vogner.
Detta lim använder jag flitigt för en hel del till mina göromål.
vattenbaserat karlssons klister som inte luktar, och ger inte ifrån sig ånger, och är klasklar.
För en figur så räcker det med att applicera med en tandsticka.
Låt gärna limmet vara på figuren ca 10sec innan den placeras, då har du en mera klibbig yta, och får figuren att sitta där du vill ha den.
Detta lim limmar även Styropor®, lämpar sig bra för plast.
Tryck sedan på produktsortiment, och det är den tub som har grön dekal.
 
Limmet kan vara lite svårt att få tag i, men då utgår jag ifrån Malmö, men den tages hem av tex din handlare eller konstnärsbutik.
Detta lim ingår i gruppen UHU.
Det finns som oftast i butiken ett universallim som också ingår i UHU, men detta avråder jag ifrån ( gör mer skada än nytta ) och luktar skarpt.
 
Vänligen
Bo
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2012 at 21:55
Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:


Tryck sedan på produktsortiment, och det är den tub som har grön dekal.

Takk for tipset, jeg vet at den tuben med rød dekal er tilgjengelig rundt om, men jeg kanikke komme på å ha sett den med grønn dekal sånn i farten. Vet du hva forskjellen på de to er?
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2012 at 22:01
Originally posted by hakhe hakhe wrote:

Originally posted by Bo11 Bo11 wrote:


Tryck sedan på produktsortiment, och det är den tub som har grön dekal.

Takk for tipset, jeg vet at den tuben med rød dekal er tilgjengelig rundt om, men jeg kanikke komme på å ha sett den med grønn dekal sånn i farten. Vet du hva forskjellen på de to er?
Röd dekal är med lösningsmedel.
Grön dekal är utan lösningsmedel.
 
Vänl
Bo
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2012 at 22:13
Takk takk. Da får jeg prøve å spore opp den med grønn dekal. Ellers så tror jeg at jeg gir Svein og Stians forslag om trelim en sjangs.
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.