MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NSB Di 2 804/805: Et nytt norsk lok i N-skala
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NSB Di 2 804/805: Et nytt norsk lok i N-skala

 Post Reply Post Reply
Author
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NSB Di 2 804/805: Et nytt norsk lok i N-skala
    Posted: 26 juni 2012 at 10:13
For en tid tilbake viste jeg frem noen norske lokprosjekter i N-skala. Pga serverproblemer "forduftet " dessverre innleggene fra forumet. Siden sist har fått ferdigbehandlet Di 2-prosjektet og på bakgrunn av henvendelser fra personer som tidligere har ytret ønske om å kjøpe kåpen, vil jeg med dette forsøke å kartlegge om det fremdeles er interesse for prosjektet.
 
Prosjektet er et enkelt bygge-/monteringssett av Di 2 med Thune-hytte (2 804/805). Settet består av en kåpe i PU-plast ("resin") som etter forholdsvis beskjeden bearbeiding (bl.a. fjerning av støpeskjegg, noe pussing/filing og tilpasning, montering av buffere og lakkering) kan monteres på et Minitrix-understell av typen V60, BR 260, BR 360, etc. Metallbuffere medfølger. Rekkverk må anskaffes og tilpasses selv. Pr i dag har jeg kun fått produsert ett sett med prototype-dekaler, men dersom jeg kan finne en passende leverandør vil også dekaler inngå i settet. Prisen for settet uten dekaler er kr 450,- (+ evt frakt) (se innlegg av 03.10.12).
 
Dersom det er tilstrekkelig interesse for Di 2 804/805 vil det med tiden også bli produsert andre utgaver av loket (bl.a. 2 809-854 og Skd 225)
 
Bildet nedenfor viser prototypens "tilstand" i april:
 
Her er noen bilder av en kåpe som kommer direkte fra støpeformen:
 
  
 
Her er bilder av en kåpe som er bearbeidet i ca 30 min:
 
 
 
 
 
 
Det må påregnes inntil tre timers arbeid for å få et ferdig lakkert lok (+ ventetid for at lakken skal tørkeBig smile).
 
Uforpliktende bestillinger bes sendt til meg på PM.
 


Edited by RuneH - 23 november 2012 at 21:36
Mvh

Rune H
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 11:49
For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at kåpen (prototypen) er håndlaget og naturlig nok ikke er 100% nøyaktig på alle områder.

Edited by RuneH - 26 juni 2012 at 12:11
Mvh

Rune H
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2012 at 17:50
Oppdatert med ferske bilder.
Mvh

Rune H
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2012 at 22:45
Mye taler for at sommeren er over og tiden er derfor moden for å finne frem MJ-prosjektene. Det har ikke skjedd stort med Di 2 siden sist, men en kåpe har fått litt grønnfarge slik at det blir lettere å identifisere feil og ujevnheter:
 
 
 
I løpet av høsten vil masteren bli forbedret og det vil bli laget en ny og bedre støpeform.
Mvh

Rune H
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ole P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2012 at 22:49
Hei Rune!

Vil denne bli å se på en messe nær meg?
Mvh le
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2012 at 23:11
Jepp, dette loket dukker opp på messen som går av stabelen i Bergen i slutten av september. Loket vil bl.a. bli å se foran denne bygningen:
 
 
Stasjonsbygningen er ikke ferdig pr. idag (den måtte bygges på nytt pga for svak konstruksjon), men den vil være ferdig til messen.
Mvh

Rune H
Back to Top
ESA-N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 januar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 80
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESA-N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 september 2012 at 20:26
Hei Rune

Har sendt deg en PM....
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 13:10
Masteren er nå korrigert og ny støpeform er laget. Foruten å forbedre selve modellen (taket, markeringslyktene og oppretting av små "sår") er håpet at den nye støpeformen også skal bidra til å redusere omfanget av etterarbeidet. Om jeg har nådd målene vil vise seg når jeg kommer hjem i morgen ettermiddag...
 
Bilder vil komme snart. På messen i Bergen vil det bli fremvist en grønn (gammel form) og en rød utgave (ny form) av loket. Dersom jeg får tid til å produsere flere kåper vil jeg også ta med noen byggsett for salg.
Mvh

Rune H
Back to Top
Ole P View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 28 september 2006
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 194
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ole P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 september 2012 at 22:52
Thumbs Up Blir spennende dette Rune, vi gleder oss til å se både stasjonsbygningen og Di2'ene
Mvh le
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 september 2012 at 01:06
Jeg er gleder meg også. Sitter for øyeblikket på jobb (!) og benytter ledig tid til pussing og liming (+ litt banningAngry når tingene ikke henger i hop...).
Mvh

Rune H
Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2012 at 23:28
Hei Rune,

Spennende å følge med på Di2 prosjektet ditt. Jeg skal til Bergen av andre grunner enn MJ neste helg Desverre bommet jeg på Mj messen med en (1) dag. Så jeg får ikke sett modellen din in natura. Men du legger vel ut bilder etter messen, regner jeg med.  Gøy at noen bygger norsk rullende matriell i N-skala!


keknor
Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 oktober 2012 at 23:24

Bedre sent enn aldri: Her kommer noen Di 2-bilder fra Bergens-messen som fant sted sist helg:

Først ut er en en rødbrun utgave av Di 2 som er støpt i den nye, modifiserte formen. Bildet er fra Arna-anlegget og loket tar seg en luftetur på sporet til Gamle Vossebanen.
 
 
Loket er utstyrt med stigtrinn og noen rekkverk. Modifiseringen av masteren har ført til at "mekketiden" er redusert med ca 50% og modellen har blitt mer forbildelik.
 
Neste bilde viser en grønn Di 2 (gammel støpeform) som har en pause på Arna stasjon:
 
 
Status på Di 2-prosjektet er at den endelige støpeformen er klar og at produksjonen av kåper kan starte. Byggesettet koster kr 400,- (høstpris...Wink) og inneholder følgende deler:
 
- kåpe
- fire buffere (to flate/to avrundede)
- fem stigtrinn.
 
Ettersom alt innholdet i innboksen min har forduftet, anmoder jeg alle som ønsker å bestille byggesettet om å sende en (ny) bestilling pr PM.


Edited by RuneH - 03 oktober 2012 at 23:34
Mvh

Rune H
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.