MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skandinaviske Z-modeller fra Freudenreich
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skandinaviske Z-modeller fra Freudenreich

 Post Reply Post Reply
Author
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skandinaviske Z-modeller fra Freudenreich
    Posted: 23 juni 2012 at 08:56
Her er de skandinaviske modellene fra Freudenreich.

F.eks disse:







De lager også kåper til Di5, men de fant jeg ikke på nettsiden...

Freudenreich Feinwerktechnik

Mvh Heine
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2012 at 13:16
Annonse i nyeste Modell & Elektronikk:



Det er også en to siders reportasje om disse modellene. Så løp og kjøp bladet og bestill modeller fra Freudenreich. Smile
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2012 at 12:31
Måtte bare kjøpe dette settet. Smile






Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2012 at 13:57
Nice...
Ser du har Rokuhan-skinner. Er de noe å satse på for å kunne legge ut en liten oval for moro skyld?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 oktober 2012 at 14:12
Javist. De jeg har er MicroTrains, men Rokuhan blir i prinsipp det samme. Jeg har kjøpt en hel haug som jeg bruker til testkjøring på spisebordet og andre steder. Smile

Edited by Heine Pedersen - 10 oktober 2012 at 14:13
Back to Top
SteinP View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SteinP Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2012 at 09:38
De modellene fra Freudenreich er veldig fine, han er tydeligvis interessert i norsk jernbane når man ser på sortimentet! Inspirerende, tror jeg må finne frem lupen og fortsette på min Di3 og damplok type 32.

EirikS (eller andre): Jeg har forøvrig en del slike MicroTrains skinner liggende som jeg ikke får benyttet, bla 4 manuelle veksler. Bare ta kontakt på mail: stein(alfakrøll)punther(punktum)no.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2012 at 15:28
Takk for skinnetips og tilbud!
Jeg manglet en stund et sted å testkjøre lok og tenkte på slike skinner den gang.
Istedet fant jeg ut at jeg trengte en fast plass som lett kunne ryddes vekk, og lagde derfor et lodde/reparasjonsbord som jeg freste ut spor for skinner i så de ikke er i veien.
Men jeg skal ha i bakhodet at SteinP har skinner liggende, alltid like fristende å ha en liten oval på spisebordet :)
Og jeg ser gjerne noen bilder av lokene dine når de er på gang. Artig med de som bygger norsk i den skalaen!



Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2012 at 23:25
Fin arbeidsplass, Eirik! Thumbs Up
Back to Top
miniclub89drg View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 28 august 2008
Location: Norge
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote miniclub89drg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 13:37
Eirik; hva er det hvite panelet du har som står til venstre for den gamle brune MiniClub kjørekontrollen?
Mvh
Knut,
1:220 og 1:87 i Fremo
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 14:39
Hei Knut,
Det er volt og amperemeter som jeg bruker for å lett se om ting er optimalt etter en "revisjon", og før for å få en indikasjon på om noe bør gjøres.
I tillegg er det et uttak der for å gi strøm til hjulbørste, rullebukk og ledningsklyper for å koble rett på motor.
Og den gamle brune trafoen... Finnes ikke bedre strømforsyning om man kjører analogt.
Man kvitter seg fort med den hvite om man har prøvd en brun :)
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 16:02
Artig synspunkt på dette med trafoer. :) Hva er forskjellen?
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 16:22
Forskjellen er stor når det kommer til kjøreegenskaper.
Regulering av fart er mye nærmere trinnløs på de brune.
Størst forskjell ser man på 3-pol motorene, igangsetting skjer på et tidligere trinn og hastighetsjusteringen er mye mykere og har et videre spekter.
En gammel slitt 3-pol som enten har rakettfart eller stillstand med hvit trafo, kan faktisk reguleres med en brun.
Det samme med 5-pol, det blir et par ekstra trinn i reguleringen som er merkbar.

Nå har det kommet en ny generasjon av de hvite trafoene, med en ekstern switchet strømforsyning. Jeg har enda ikke fått fingerne i en slik for å prøve, men kanskje de er greie også?
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 16:47
Ser der ja... Og jeg som har en haug med hvite trafoer. Har en brun også, men har aldri tenkt på å sammenligne de. Men til hylleanlegget blir det uansett digitalt. Og til småanleggene bruker jeg Jörger eller Zthek. Har også en fra Passmann som virker veldig bra. Og tenker etterhvert at jeg skal bytte ut den hvite i salongbordet med en av disse.

Hvor mye amp drar et nyrevidert lok? Har alltid tatt revisjon på mine når de har gått merkbart dårligere. Og nå bruker jeg teflonbasert olje fra z-hightech.de som blir "tørr" og ikke tiltrekker seg så mye støv og skit. Ser flere tyskere som renser helt nye lok og smører med denne i stedet.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2012 at 23:27
Med 2 volt:
Lite lok, stående motor ca 80mA + 30%
Større lok, liggende motor ca 100mA + 20%, uten lys
Med 9 volt:
Lite lok, stående motor ca 130mA + 15%
Større lok, liggende motor ca 130mA + 20%, uten lys

Litt høyere verdier kan tyde på dårlig smøring/skittent drivverk, og enda høyere kan bety dårlig kollektorvikling.
Men ting behøver ikke vært totalt krise, jeg har hatt flere lok på servicebenken som har trekt nesten 0,5A og det var bare skittent og hadde nedslitte børster.

Jeg har også eksprimentert med olje, tyskerne har mange preferanser der.
Men jeg har enda ikke prøvd teflonolje på annet enn sykkelkjede.
Der har den merkbar effekt når det gjelder å ikke samle skitt, så jeg skal en vakker dag prøve på et par lok også.

Kult at hyllebanen blir digitalisert.
Jeg vet at de som er dedikert nok monterer dekoder i de minste lokene, men for egen del så var det hverken et alternativ å prøve tålmodigheten og heller ikke å droppe de små :)
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2013 at 21:40
Her er en del av modellene fra Freudenreich i aksjon på messa i Neumünster:


Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2013 at 22:43
Det er jo rent sprøtt at det er Z ... Smile
Bjørn Egil
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.