Digitalstyring utendørs |
Post Reply |
Author | |
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 juni 2012 at 12:03 |
Ja, jeg vet jeg kan unngå hele problemet med dampdrift :)
Hvilke muligheter finnes for digitalstyring utendørs i G-"skala"? Jeg har jo allerede digitalstyring i H0 - kan den brukes ute, om bare sentralen plasseres innendørs? |
|
Truls Slevigen
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det vil jeg tro.
Hvilken digitalstyring har du ? Er der nok spenning i den digitalstyringen du har til å drive G-skala lokene eller funker de greit på samme spenningen ? |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
De fleste digitalsystemer/fabrikat kan faktisk brukes!
Du må gjerne kjøpe en ny booster som passer, både med spenning og effekt - om du ikke allerede har en slik? Dette leveres av de fleste produsenter.
Når det gjelder betjening, så har nå de fleste mulighet for betjening fra en smarttelefon via en app.
Dette er langt rimeligere enn noen dedikerte håndkontrollere med radiostyring.
LGB fikk utviklet sitt første system fra Lenz. Dette brukte en LokMaus I som kontroller. Den har bare lys og én F-knapp. For å adressere flere funksjoner, må du trykke et antall ganger på denne F-knappen innen en viss tid for å aktivere ytterligere funksjoner.
Denne "seriestyring" er spesiell for LGB.
Da Massoth seinere laget etterfølgeren for LGB, ble denne "finurlighet" beholdt. Det er også standard opsjon hos ESU på deres dekodere. Edited by Kjell H. - 19 juni 2012 at 18:21 |
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har en NCE digitalstyring (som er til salgs) og en Digitrax Zephyr. Gikk over til LocoNet etter at jeg fikk FREMO-FREDer. Hvis Roco sin reklame holder det den lover bytter jeg kanskje den ut med den nye sentralen deres - den skal blant annet ha LocoNet innebygget.
Til FREMO-bruk har jeg også kjøpt en Tams B-4 booster. Ser at den med passende trafo kan levere opp til 24 V spenning og 5 A. Det burde vel klare seg til utebruk? Hvilken spenning anbefales på sporet? Å bruke apper til kjørekontroll ute hadde jeg ikke tenkt på, men det er jo veldig lurt. Ser trådløse systemer spesielt for utebruk er i høyere prisklasse. |
|
Truls Slevigen
|
|
Loco
Veteran Joined: 25 november 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, 24V og 5A er helt ok utendørs. LGB, Massoth m.fl. kjører på eller opp til 24V. Til sammenligning er LGBs trafo i det forrige digitale startsettet på 5A.
|
|
- Loco -
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |