MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalstyring utendørs
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalstyring utendørs

 Post Reply Post Reply
Author
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalstyring utendørs
    Posted: 19 juni 2012 at 12:03
Ja, jeg vet jeg kan unngå hele problemet med dampdrift :)

Hvilke muligheter finnes for digitalstyring utendørs i G-"skala"?

Jeg har jo allerede digitalstyring i H0 - kan den brukes ute, om bare sentralen plasseres innendørs?
Truls Slevigen
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 16:18
Det vil jeg tro.

Hvilken digitalstyring har du ?

Er der nok spenning i den digitalstyringen du har til å drive G-skala lokene eller funker de greit på samme spenningen ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 18:19
De fleste digitalsystemer/fabrikat kan faktisk brukes!
Du må gjerne kjøpe en ny booster som passer, både med spenning og effekt - om du ikke allerede har en slik?  Dette leveres av de fleste produsenter.
Når det gjelder betjening, så har nå de fleste mulighet for betjening fra en smarttelefon via en app.
Dette er langt rimeligere enn noen dedikerte håndkontrollere med radiostyring.
 
LGB fikk utviklet sitt første system fra Lenz. Dette brukte en LokMaus I som kontroller. Den har bare lys og én F-knapp. For å adressere flere funksjoner, må du trykke et antall ganger på denne F-knappen innen en viss tid for å aktivere  ytterligere funksjoner.
Denne "seriestyring" er spesiell for LGB.
Da Massoth seinere laget etterfølgeren for LGB, ble denne "finurlighet" beholdt. Det er også standard opsjon hos ESU på deres dekodere.


Edited by Kjell H. - 19 juni 2012 at 18:21
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 18:52
Jeg har en NCE digitalstyring (som er til salgs) og en Digitrax Zephyr. Gikk over til LocoNet etter at jeg fikk FREMO-FREDer. Hvis Roco sin reklame holder det den lover bytter jeg kanskje den ut med den nye sentralen deres - den skal blant annet ha LocoNet innebygget.

Til FREMO-bruk har jeg også kjøpt en Tams B-4 booster. Ser at den med passende trafo kan levere opp til 24 V spenning og 5 A. Det burde vel klare seg til utebruk? Hvilken spenning anbefales på sporet?

Å bruke apper til kjørekontroll ute hadde jeg ikke tenkt på, men det er jo veldig lurt. Ser trådløse systemer spesielt for utebruk er i høyere prisklasse.
Truls Slevigen
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2012 at 19:53
Ja, 24V og 5A er helt ok utendørs. LGB, Massoth m.fl. kjører på eller opp til 24V. Til sammenligning er LGBs trafo i det forrige digitale startsettet på 5A.
- Loco -
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.