Skinner 45 mm utendørs |
Post Reply |
Author | |
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 juni 2012 at 11:56 |
Hva regnes som de beste skinnene med sporvidde 45 mm som skal ligge ute hele året?
Hvem har det beste utvalget på lager her i landet? |
|
Truls Slevigen
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det spørs om banen skal drives elektrisk via skinnene eller med livesteam/"medbrakt strøm"?
Har erfaring fra LGB, Peco og MicroScale.
LGB er mest solid (og leder kanskje strøm dårligst når de har lagt ute noen år?). Dette er messingskinner som får en veldig fin patina etter år utendørs. Problemet er strømopptak og overgangsmotstand i skinneskjøter.
Peco er OK men med noe svakere sviller. Mener de har både nysølv og messing i denne sporvidde?
MicroScale er rimelige aluminiumsskinner med en svillematte som ikke tåler mye påkjenning uten å brekke. Kontaktproblem som for messingspor.
Skal du kjøre elektrisk, tror jeg beste valg av skinnestreng er rustfritt - selv om rustfritt har dårligst ledningsevne? Det har jeg sett fra amerikanske leverandører.
Det er også greit å ha en svillematte som tåler UV-stråling uten at den blir sprø.
|
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
I utgangspunktet blir det digital elektrisk drift. Ser ut til at Peco kun har nysølvskinner, men det er kanskje det greieste å gå for uansett da.
Fant denne oversikten på http://www.gardenrailwaycentres.co.uk/:
|
|
Truls Slevigen
|
|
Heine Pedersen
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 506 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke glem Sunset Valley Railroad. ser ut som de har blitt veldig populære i USA. De har 45mm code 250 i Nysølv, rustfritt, messing og aluminium. Og svillene er i UV-bestandig plast. Jeg har akkurat fått hjem et par penser jeg bestilte derfra for å teste. De ser veldig bra ut, bortsett fra at de har plukket feil og sendt meg spor 1 i stedet for G (eller "Gauge 1 narrow gauge" som de kaller det). I prinsipp er de helt like bortsett fra at det er tettere svilleavstand i spor 1. Og det blir helt feil sammen med Peco G45 som har ganske stor svilleavstand (større enn LGB).
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |